موارد علمی

غذای رژیمی برای کاهش وزن

چرا مصرف غذای رژیمی برای کاهش وزن مفید است؟

متاسفانه، به دلیل اینکه در سال های اخیر بسیاری از مردم کم تحرک شده اند، افزایش وزن و چاقی در میان جوانان و نوجوانان دیده می شود. مصرف غذای رژیمی برای کاهش وزن و یا حداقل عدم افزایش وزن به شدت توصیه می شود.

مصرف غذاهای پر کالری با کمترین تحرک، باعث افزایش وزن شده و عملکرد بدن را مختل می کند. از این رو لازم است که افراد بر اساس شرایط خودشان، رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند. در صورتی که قصد لاغری و کاهش وزن را دارید، اول از همه به شما توصیه می کنیم که از مصرف غذاهای دارای چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری کنید.

غذاهایی که دارای فیبر بالایی می باشند و در عین حال، کربوهیدرات و چربی آن ها پایین است، بهترین گزینه برای غذای رژیمی محسوب می گردند. همچنین، غذاهایی که کالری کمی دارند و پروتئین آن ها بالا است، بهترین گزینه برای غذای رژیمی محسوب می شوند.

غذای رژیمی و ورزش؛ دو اصل برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام

اگرچه مصرف غذای رژیمی باعث می شود که کاهش وزن اتفاق بیفتد، ولی باز هم لازم است که غذای رژیمی در کنار ورزش مناسب مصرف شود. در صورتی که افراد به دنبال کاهش وزن و لاغری باشند، نیاز است که با ورزش کردن، کالری های اضافه بدن خودشان را بسوزانند.

چند غذای رژیمی مناسب برای شمایی که قصد لاغر شدن دارید!

اگر شما هم قصد لاغر شدن و کاهش وزن را دارید، می بایست چند غذای رژیمی را امتحان کنید. در حال حاضر، غذاهای رژیمی با کیفیت های مختلف قابل تهیه می باشند و می توانند بسیار در روند لاغری شما کمک کننده باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم چند غذای رژیمی مناسب برای کاهش وزن را ذکر کنیم.

تخم مرغ آب پز؛ بهترین غذای رژیمی

مصرف پروتئین به شدت به افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری می باشند، توصیه می شود. تخم مرغ یکی از مواد غذایی غنی از پروتئین می باشد. پروتئین موجود در تخم مرغ، بیشتر در بخش سفیده آن وجود دارد. از این رو، تخم مرغ آب پز برای غذای رژیمی باید بیشتر دارای بخش سفیده باشد تا زرده!

در صورتی که قصد دارید برای کاهش وزن، از تخم مرغ استفاده کنید، دو راه در پیش رو دارید. اول اینکه تخم مرغ خود را کاملا آب پز کنید و بخش سفیده آن را میل نمایید. دومین راه این است که افراد بخش سفیده تخم مرغ را به تنهایی و با روغن بسیار کم، نیمرو کنند و میل نمایند.

مصرف یک تکه نان به همراه غذای رژیمی حاوی تخم مرغ توصیه می شود. زیرا در کنار پروتئین، نیاز به مصرف کربوهیدرات نان نیز می باشد.

مصرف سوپ سبزیجات

سبزیجات با داشتن فیبر بالا و کمترین حجم از کالری، می توانند برای کاهش وزن و لاغری مناسب باشند. در صورتی که قصد مصرف غذای رژیمی را دارید، ما به شما سوپ سبزیجات را پیشنهاد می کنیم. سوپی که حاوی سبزی سوپ، هویج و … باشد، بهترین گزینه برای یک وعده غذایی سبک می باشد.

در صورتی که با یک کاسه سوپ، سیر نشدید؛ می توانید از مقداری نان در کنار سوپ سبزیجات استفاده کنید.

لبنیات پروبیوتیک؛ روشی برای کاهش وزن

لبنیات پروبیوتیک یکی از انواع مواد غذایی هستند که در سال های اخیر توسط پزشکان مختلف به افراد توصیه شده اند. لبنیات پروبیوتیک می توانند برای کاهش وزن مناسب باشند. زیرا باعث بهبود عملکرد روده می شوند و بهبود عملکرد روده نیز باعث دفع چربی های اضافه و کاهش وزن می گردد.

می توانید در کنار یک تخم مرغ آب پز و یا نیمرو شده، از دو قاشق ماست پروبیوتیک هم استفاده کنید. با توجه به اینکه لبنیات دارای درصد بالایی کلسیم می باشند، مصرف آن ها برای بدن بسیار مفید خواهد بود.

مصرف یک سینه مرغ سرخ شده با روغن بسیار کم

پروتئین به عنوان یکی از موادی است که باید در غذای رژیمی وجود داشته باشد، اما چرا؟ به طور کلی، در زمان کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی بدن نیاز بیشتری به مصرف پروتئین دارد. زیرا همزمان با آب شدن چربی های اضافه در بدن، عضلات بدن نیز تحلیل می روند و این یک اتفاق بد برای بدن به شمار می رود.

مصرف یک سینه مرغ سرخ شده با روغن بسیار کم به افرادی که به همراه مصرف غذای رژیمی، برنامه ورزشی مناسبی دارند، توصیه می شود. یک سینه مرغ سرخ شده دارای پروتئین بسیار زیادی می باشد. از طرفی سینه مرغ دارای چربی بسیار کمی می باشد و برای رژیم غذایی بهترین گزینه است.

ماهی آب پز شده؛ بهترین گزینه برای غذای رژیمی

ماهی به عنوان یکی از منابع پروتئین برای بدن به شمار می رود. ماهی سالمون یکی از بهترین گزینه ها برای تهیه غذای رژیمی محسوب می گردد. از این رو توصیه می شود که افراد به جای مصرف غذاهای چرب و پر کالری، اقدام به بخارپز کردن ماهی سالمون و یا ماهی های مختلف دیگر کنند.

در کنار مصرف ماهی، توصیه می شود که از سبزیجات نیز استفاده شود تا میزان کافی ویتامین ها، پروتئین ها و املاح معدنی به بدن برسند و بدن با مشکلی مواجه نشود.

باورهای غلط در رابطه با غذاهای رژیمی

تا به اینجای مقاله چند غذای رژیمی را برای افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند، ذکر کردیم. به غیر از اینکه افراد باید برای کاهش وزن خود، به یک سری نکات توجه داشته باشند، نیاز است که یک سری باورهای غلط در رابطه با رژیم غذایی در لاغری از ذهن مردم پاک شوند. از جمله باورهای غلطی که برای کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی وجود دارند، شامل موارد زیر می باشند.

  • برای اینکه وزن خود را کاهش دهید، می بایست به دنبال مصرف غذا باشید. حذف یک وعده غذایی مانند صبحانه، شام و یا حتی ناهار؛ نه تنها باعث کاهش وزن شما نمی گردد، بلکه وزن شما را نیز افزایش می دهد.
  • مصرف چند واحد میوه به جای شام برای لاغری ممنوع است! میوه دارای یک قند خاص بوده که این قند باعث تجمع چربی در بدن می گردد. به همین خاطر، حذف یک وعده غذایی و مصرف تعداد زیادی میوه به جای آن اصلا توصیه نمی شود.
  • غذای رژیمی و یک رژیم غذایی باید دارای تمامی گروه های غذایی از جمله پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و … باشند. حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی برای کاهش وزن اصلا توصیه نمی شود. زیرا کربوهیدرات ها منبع انرژی می باشند و عدم مصرف آن ها، برای بدن بسیار مضر می باشد.

رعایت رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از افراد به علت شرایط خاصی که دارند، توجهی به رژیم غذایی خودشان ندارند و انتظار دارند که روز به روز لاغرتر و خوش هیکل تر شوند! رعایت کردن رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی از مواد غذایی نه تنها باعث کاهش وزن و لاغری می شود، بلکه برای حفظ سلامت عمومی بدن نیز مفید می باشد.

در صورتی که افراد برای رعایت رژیم غذایی خودشان نیاز به تهیه غذای رژیمی داشته باشند، باید حتما به یک سری نکات برای تهیه غذای رژیمی توجه داشته باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم روش تهیه چند نوع غذای رژیمی را برای کاهش وزن ذکر کنیم. پس اگر قصد مصرف غذای رژیمی را دارید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ورزش کردن هم برای سلامت عمومی بدن مفید است و هم چربی های اضافه را آب می کند. از این رو توصیه می شود  که افراد برای رسیدن به وزن ایده آل خودشان، همزمان هم غذای رژیمی مناسبی داشته باشند و هم برنامه ورزشی مناسبی را دنبال کنند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بیشتر در رابطه با غذای رژیمی صحبت کنیم. چند غذای رژیمی که برای کاهش وزن و لاغری وجود دارند را در این مقاله ذکر کردیم. در صورتی که بتوانید در کنار مصرف این غذاها، برنامه ورزشی مناسبی را نیز دنبال کنید، شاهد کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *