موارد علمی

چگونه در ماه رمضان تشنگی را مدیریت کنیم

برای کنترل تشنگی در ماه رمضان روش های مختلفی وجود دارند که همه آن ها مربوط به رعایت رژیم غذایی مناسب می باشند.

یکی از مشکلات روزه داران، تشنگی بیش از حد در هنگام روزه داری می باشد. به هر حال بسیاری از مردم مجبور هستند که هر روز در بیرون از منزل فعالیت داشته باشند و این موضوع باعث می شود که نیاز آن ها به مصرف آب بیشتر شود. ولی روزه داری باعث تشنگی این افراد شده و شاید مضراتی را به همراه داشته باشد. در صورتی که شما هم در ماه رمضان بیشتر از اینکه گرسنه شوید، تشنه می شوید؛ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بیشتر در رابطه با راه های جلوگیری از تشنگی در این ماه صحبت کنیم.

تشنگی در ماه رمضان، اتفاقی غیر طبیعی یا طبیعی؟

یکی از سوالات مهمی که برای افراد در ماه رمضان پیش می آید این است که تشنگی در ماه رمضان امری طبیعی است یا غیر طبیعی؟ به طور کلی، زمانی که تشنه می شویم، بدن ما نیاز به آب دارد و احساس تشنگی یک مکانیسم طبیعی در بدن می باشد.

بنابراین، تشنگی در ماه رمضان به ویژه در روزهای گرم سال کاملا طبیعی است. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که روش های مختلفی وجود دارند که می توانند تشنگی ماه رمضان را کنترل کنند. به طور مثال مصرف برخی از مواد غذایی و یا اجتناب از مصرف برخی از مواد غذایی، باعث کنترل و مدیریت تشنگی در این ماه می شود.

روش های مدیریت تشنگی در ماه رمضان

روش های مختلفی وجود دارند که می توانند تشنگی روزه داران در ماه رمضان را کنترل کنند. افرادی که علاقه مند هستند تشنگی خود را در این ماه مبارک کاهش دهند، باید به رژیم غذایی خودشان توجه داشته باشند. زیرا بسیاری از ما خواه یا ناخواه نیاز داریم که در این ماه، بیرون از منزل فعالیت کنیم و همین موضوع سبب می شود که بدن ما نیاز بیشتری به آب داشته باشد.

ولی با رعایت رژیم غذایی مناسب، تشنگی در ماه رمضان مدیریت می شود و می توان عوارض روزه داری را کاهش داد. در ادامه به چندین نکته برای مدیریت تشنگی در ماه رمضان اشاره می کنیم. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بیشتر در رابطه با روش های مدیریت تشنگی در این ماه صحبت کنیم.

1.      خوردن مقدار آب کافی در فاصله بین افطار تا سحر

روزه داری زمانی صحیح خواهد بود که افراد میزان آب مورد نیاز بدن خودشان را از افطار تا سحر تامین کنند. به همین خاطر لازم است که افراد هر روز مقدار کافی آب در فاصله میان افطار تا سحر میل نمایند. لازم به توضیح است که میل کردن حداقل 8 لیوان آب در طول روز توصیه می شود.

ولی خوردن آب در ماه رمضان نباید به یک باره صورت گیرد. برخی از افراد تصور می کنند که می توانند هر روز بعد از افطار مقدار زیادی آب مصرف کنند و میزان آب مورد نیاز خود را تامین کنند. ولی مصرف بیش از حد از آب، آن هم با مقدار زیاد و به یک باره، به سیستم گوارش شما آسیب می زند.

2.    مصرف میوه در هنگام خوردن سحری

یکی دیگر از روش های کنترل تشنگی در ماه رمضان، خوردن میوه های آبدار مانند مرکبات می باشد. افرادی که علاقه مند به مصرف میوه هستند، می توانند یک واحد میوه شب و بعد از افطار و یک واحد میوه بعد از سحری میل کنند.

آمارها نشان می دهند که افرادی که در هنگام خوردن سحری میوه میل می کنند، کمتر با مشکل تشنگی مواجه می شوند. لازم به توضیح است که میوه ها دارای درصد بالایی آب و فیبر می باشند و این میزان آب در بدن ذخیره می شوند. همین موضوع سبب می شود که شما با خوردن میوه، تشنگی خود را کنترل کنید و با مشکلی در هنگام روزه داری مواجه نباشید.

3.    مصرف سبزیجات کافی

سبزیجات به دلیل فیبر بالایی که دارند، می توانند در کنترل تشنگی موثر باشند. مصرف سبزیجات به اندازه کافی این امکان را به شما می دهد که اولا آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. دوما اینکه میزان فیبر مورد نیاز بدن برای جلوگیری از گرسنگی با کمک مصرف سبزیجات کافی تامین می شود.

توصیه می شود که همه مردم هر روز در هنگام افطار از سبزیجات های تازه مانند نعناع، خرفه و … استفاده کنند. مصرف کاهو در وعده سحری بسیار توصیه می شود. زیرا کاهو می تواند باعث جذب بیشتر آب به بدن شده و در حفظ آب مورد نیاز بدن موثر باشد.

4.    برای کنترل تشنگی، از شربت های سنتی استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های کنترل تشنگی در ماه رمضان، استفاده از شربت های سنتی و قدیمی است. در واقع لازم است که افراد روزه دار هر روز سحر و یا بعد از افطار از این شربت ها میل کنند و شاهد کنترل تشنگی خودشان باشند.

برخی از شربت ها مانند شربت آبلیمو می توانند نقش موثری در کنترل تشنگی داشته باشند. همچنین، شربت های مختلف مانند نعناع، سکنجبین و خاکشیر و تخم شربتی بسیار برای مدیریت تشنگی مناسب هستند. بسیاری از پزشکان طب سنتی شربت خاکشیر و تخم شربتی را برای مدیریت تشنگی در ماه رمضان توصیه می کنند.

5.    خوردن غذاهای چرب و تند ممنوع!

غذاهای تند و چرب می توانند به شدت برای بدن مضر باشند. در کنار این موضوع، خود این غذاها شدت تشنگی را افزایش می دهند و باعث جذب بیشتری آب می شوند. اگر عادت دارید که در وعده های افطار غذاهای تند و چرب مصرف کنید، توصیه می کنیم که هرگز در وعده سحری این کار را انجام ندهید.

غذاهای پرادویه که دارای نمک، فلفل و … می باشند، باعث ایجاد تشنگی شدید می شوند. به خصوص اگر افراد بعد از آن آب کافی میل نکرده باشند.

6.    شیرینی خوردن باعث تشنگی بیش از حد شما می شود!

شیرینی ها و تنقلات می توانند شدت تشنگی شما را در طول روز افزایش دهند. اگر می خواهید تشنگی خود را کاهش دهید، می بایست در ابتدا میزان مصرف شیرینی خود را در ماه رمضان کاهش دهید. در نظر داشته باشید که شیرینی هایی که دارای قندهای مصنوعی می باشند، بسیار برای بدن در این ماه مضر هستند. مانند زولبیا و بامیه که یکی از انواع شیرینی های سنتی در ماه رمضان محسوب می شوند.

البته اگر عادت دارید که هر روز شیرینی مصرف کنید؛ توصیه می کنیم که از خوردن شیرینی در وعده سحری جدا خودداری نمایید. زیرا این کار باعث می شود که هم شما در طول روز تشنه شوید و هم خیلی زود گرسنه خواهید شد.

7.    مصرف نوشیدنی های کافئین دار در ماه رمضان ممنوع!

اگرچه بسیاری از ایرانیان علاقه مند به مصرف چای و نوشیدنی های کافئین دار می باشند. ولی متخصصین توصیه می کنند که تا حد امکان مصرف این نوشیدنی ها در ماه رمضان کاهش پیدا کند. نوشیدنی های کافئین دار باعث جذب بیشتر آب می شوند و می توانند تشنگی افراد را تشدید نمایند.

در واقع، کافئین موجود در نوشیدنی های کافئین دار موجب افزایش تشنگی شده و مضرات زیادی را به همراه دارد. پس اگر عادت دارید که در وعده سحری از چای استفاده کنید، سخت در اشتباه هستید. به جای مصرف چای در وعده سحری از میوه ها و سبزیجات و یا آبمیوه های طبیعی استفاده نمایید.

بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که مردم به جای نوشیدن چای در وعده سحری، شیرموز، شیرپسته و … بنوشند تا احساس بهتری داشته باشند. ترکیبات شیر باعث کاهش تشنگی و گرسنگی در طول ماه مبارک رمضان می شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بیشتر در رابطه با راه های مدیریت تشنگی در ماه رمضان صحبت کنیم. افرادی که در ماه رمضان احساس تشنگی زیادی می کنند، می بایست طبق روش های ذکر شده در مقاله عمل کنند. معمولا با کمک این روش ها، تشنگی و احساس آن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، رعایت رژیم غذایی مناسب باعث می شود که احتمال بروز تشنگی در افراد کاهش پیدا کند. همچنین، با رعایت رژیم غذایی مناسب، نه تنها روزه برای بدن مضر نیست؛ بلکه فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *