پوست،مو و ناخن

آیا کلاژن از طریق پوست جذب می شود

کلاژن از جمله فراوان ترین پروتئین موجود در بدن افراد می باشد که بیش ترین قسمت را در پوست بدن به خود اختصاص داده است. با بالا رفتن سن افراد میزان کلاژن موجود در بدن آن ها کاهش پیدا می کند و بدین شکل آن ها باید به تأمین کلاژن های موردنیاز در بدن خود کمک های بسیار مؤثری کنند. علاوه بر استفاده کردن از مواد غذایی مغذی، مکمل های سرشار از کلاژن نیز می توانند در این زمینه مؤثر باشند. حال اگرچه بسیاری از افراد از کرم های سرشار از کلاژن استفاده می کنند ولی تحقیقات نشان داده اند که استفاده از کلاژن خوراکی می تواند در این زمینه بسیار مؤثرتر عمل کند. با این حال، متن زیر به بررسی اطلاعات بیش تری در این زمینه پرداخته است.

آیا کلاژن از طریق پوست جذب می شود

پوست عضو مهمی از بدن انسان است که به عنوان سدی در برابر عوامل محیطی خارجی مانند تابش نور خورشید، دما، گرد و غبار، حمله باکتری ها و غیره عمل می کند. پیری پوست یک فرآیند طبیعی و اجتناب ناپذیر است که شامل فعالیت اکسیداتیو در طول متابولیسم بدن می شود. بافت ها فرآیند اکسیداتیو منجر به تولید رادیکال های آزاد با یک یا چند الکترون جفت نشده در حالت واکنشی می شود. پوست دفاع آنتی اکسیدانی خود را در برابر این فرآیند اکسیداسیون در بخش های درون سلولی، اندامک ها و هم چنین فضای خارج سلولی انجام می دهد.

بسیاری از افراد و به ویژه زنان تمایل به جوان نگه داشتن پوست خود دارند. به همین دلیل است که حفظ کردن پوستی جوان همواره یکی از مهم ترین دغدغه های آن ها بوده است. حال، متأسفانه امروزه بسیاری از برندها محصولات حاوی کلاژن خود را به صورت تقلبی به فروش می رسانند و این باعث می شود که اگرچه به ظاهر پوست را حجیم، صاف و جوان تر نشان می دهد ولی باید بدانیم که این عمل، به صورت موقتی می باشد. همان طور که در جریان می باشیم، کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن افراد می باشد که به میزان زیادی در پوست آن ها یافت می شود. بنابراین، زمانی که سن بالا می رود و یا اینکه فرد در معرض نور خورشید قرار می گیرد منجر به ایجاد لکه های رنگی و هم چنین عوارض و اختلالات دیگری از قبیل چین و چروک در پوست وی می شود. با این وجود فرد در سنین بالاتر که بدنش قادر به تولید کلاژن به صورت طبیعی نمی باشد، باید از مکمل های سرشار از کلاژن و پروتئین استفاده کند تا بتواند میزان ماده کلاژنی مورد نیاز در بدن خود را تأمین کند و به این صورت بتواند زیبایی و لطافت پوست خود را به دست آورده و با هر گونه چین و چروک و هم چنین وجود لکه های قهوه ای رنگ و افتادگی در پوست خود جلوگیری کند. بسیاری از افراد فرض را بر این می گذارند که مولکول های کلاژن آنقدر بزرگ هستند که نمی توانند از طریق منافذ ریز پوست جذب شوند. این کاملاً بی معنی می باشد. چرا که در این صورت هیچ گونه مزیتی برای پوست نخواهد داشت. در این جا اول به معرفی کلاژن و سپس تأثیرات آن بر روی پوست و زیبایی آن پرداخته می شود.

همان طور که می دانیم، کلاژن پروتئینی می باشد که در تمامی اندام ها و بافت های همبند بدن یافت می شود. از مهم ترین خاصیت و ویژگی های آن این است که معمولاً برای حفظ تاندون ها، غضروف ها و پوست عمل می کند و هم چنین موجبات استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست را فراهم می کند. پس در نتیجه، هر چقدر که سطح و میزان کلاژن در بدن افزایش پیدا کند، شانس جوان ماندن پوست فرد را نیز افزایش می دهد. اگرچه پشت این دلیل علمی، واقعیت های دروغین زیادی وجود دارد ولی با این حال، توجه به این نکته ضروری است که این تنها زمانی می تواند صدق کند که فرد با خوردن غذای مناسب و سالم و با مصرف مکمل های سرشار از کلاژن است که می تواند سطح کلاژن را در بدن خود افزایش دهد نه این که تنها با استفاده از کرم های حاوی کلاژن بر روی صورت بتواند به جذب کلاژن در پوست خود کمک کند.

مولکول های کلاژن به اندازه ای بزرگ هستند که نمی توانند از طریق منافذ پوست جذب بدن شوند یا اگر فرض را بر این بگذاریم که پوست بتواند آن ها را جذب کند، باید به خاطر داشت که کلاژن ها پروتئین هایی می باشند که به طور طبیعی در بدن افراد تولید می شوند، حال زمانی که فرد آن ها را بر روی پوست خود مالش دهد، کاملاً مرده و غیرفعال خواهند بود. تنها دلیل خوب بودن کرم کلاژن این است که به کرم قوام می دهد. و بسیاری از کلاژن در محصولات مراقبت از پوست تنها برای بازاریابی استفاده می کنند. این موضوعی است که هنوز بسیاری افراد از آن بی اطلاع می باشند. پس بهترین حالت این است که افراد پول خود را نباید صرف کرم های حاوی کلاژن کنند و بهتر است که به جای این کار، از محصولات سویا، سبزیجات، میوه ها، گوشت قرمز، گوشت مرغ، لبنیات، تخم مرغ و سایر غذاهای سرشار از پروتئین و ویتامین ها استفاده کنند.

ایده دیگر این است که استفاده از کلاژن به خاطر هیدرولیز بودن آن می تواند کمک های بسیار مؤثر و مفیدی به تقویت پوست فرد کند. چرا که فرآیند هیدرولیز، ابرمولکول کلاژن را به اجزای کوچک و زیستی در دسترس می ‌شکند، مشابه این که بدن فرد غذا را در طول هضم تجزیه می‌ کند. در نتیجه کلاژن هیدرولیز شده نیز این خاصیت را دارد که بلافاصله برای جذب و استفاده در دسترس است.

در طول فرآیند هیدرولیز، مولکول سوپر کلاژن به قطعات کوچک تری به نام پپتیدهای کلاژن، که دارای وزن مولکولی متوسط ​​5000 دالتون هستند، تجزیه می شود. این باعث می شود آن ها به اندازه کافی کوچک شوند تا به راحتی از طریق روده و سپس با جریان خون جذب شوند. به این ترتیب است که پپتیدهای کلاژن وارد جریان خون می شوند و مانند سایر مواد مغذی جذب شده از غذا در سراسر بدن فرد توزیع می شوند. این ها در نهایت باعث می شود که به مفاصل، استخوان ها، چشم ها، روده، قلب، ناخن ها، مو، مغز، رباط ها، پوست و سایر قسمت های بدن فرد برسند. همان طور که ذکر شد، بدن فرد به طور طبیعی در دوران جوانی به وفور کلاژن تولید می کند، اما زمانی که به سن 35 سالگی می رسد، تولید کلاژن شروع به کند شدن می کند. در سن 30 سالگی، سطح کلاژن شروع به کاهش قابل توجهی می کند. کلاژنی که 75 درصد از پوست فرد را تشکیل می دهد توسط فیبروبلاست ها ایجاد می شود که سلول های تخصصی در درم پوست فرد هستند.

حال، هنگامی که به صورت خوراکی مصرف شود، کلاژن هیدرولیز شده به روده کوچک می رسد و سپس به شکل اسیدهای آمینه آزاد و پپتیدهای کوچک کلاژن جذب جریان خون می شود. اسیدهای آمینه رایگان و پپتیدهای کلاژن کوچک در سراسر بدن و درم از طریق شبکه عروق خونی و در پوست فرد توزیع می شوند.

بسیاری از مکمل های کلاژن به صورت ساشه می باشند که فرد می تواند آن ها را در انواع مایعات از آب گرفته تا آب میوه، چای، شیر و هر نوع مایع دیگر مخلوط و از آن ها بنوشد. زمانی که فرد این کار را در دوره زمانی مصرفی به صورت مستمر انجام دهد می تواند کمک های بسیار مؤثری به تقویت پوست خود و از بین بردن چین و چروک و لکه های موجود در آن نماید. بنابراین، استفاده از مکمل خوراکی کلاژن می تواند تأثیرات بسیار مؤثری بر روی سلامتی فرد هم در زمینه پوست و هم در زمینه های ناخن ها، مو و استخوان ها داشته باشد.

علاوه بر این واقعیت که کلاژن را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد یا نه، بسیاری از مردم هم چنین می پرسند که آیا کلاژن می تواند جذب پوست شود؟ آیا کلاژن موضعی کار می کند؟ پاسخ یک بله قاطع است. کاربردهای موضعی کلاژن، از قبیل کرم ها و ماسک های کلاژن صورت که ساخته شده با کلاژن هیدرولیز شده می باشند، امکان توزیع مستقیم این کلاژن ها را بر روی پوست فراهم می آورد. این به ویژه برای افرادی که می خواهند مناطق خاصی از پوست خود را به دلیل پیری نامتقارن پوست یا صدمات هدف قرار دهند مفید است. کاربردهای کلاژن موضعی با همان مفهوم مکمل های بلعیده شده عمل می کنند. پپتیدها در درم انباشته می شوند، که باید تولید الاستین و کلاژن طبیعی بدن فرد را تشویق کند.

با استناد به آزمایشات بالینی صورت گرفته، مصرف 10000 میلی گرم کلاژن هیدرولیز شده در طول روز می تواند به طور قابل توجهی تراکم کلاژن را در درم افزایش داده و هم چنین تکه تکه شدن شبکه کلاژن پوستی را نیز کاهش دهد.

زنان باردار و شیرده و تمام افرادی که به بیماری های خاصی مبتلا هستند و یا در حال استفاده از داروهای خاصی می باشند باید برای استفاده از مکمل کلاژن با پزشک خود مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *