سالمندان

استفاده از مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟

با افزایش سن سوالاتی مانند مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ مطرح می ‌شود. در جواب به این سوال می توان گفت با افزایش سن جذب کلسیم کاهش پیدا می ‌کند. بنابراین باید از مکمل های کلسیم برای تامین کلسیم مورد نیاز استفاده گردد. زیرا در صورت عدم وجود کلسیم کافی در خون، بدن از کلسیم انباشته شده در استخوان ها استفاده می کند.

به طور کلی می ‌توان گفت متخصصین رژیم درمانی و تغذیه نسبت به کمبود ویتامین ها یا کلسیم بخصوص در سالمندان بسیار حساس هستند و معتقد می ‌باشند افزایش سن و وارد شدن به دوران کهنسالی باعث می گردد تا جذب کلسیم در بدن افراد کاهش پیدا کند. این اتفاق می تواند آثار بسیار مخربی را بر روی سلامت استخوان ها داشته باشد. پس بهتر است از مواد غذایی که دارای کلسیم بیشتری هستند استفاده کنید. البته استفاده از مکمل کلسیم نیز می تواند گزینه ای بسیار عالی برای جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندی باشد. اما این مکمل ها باید حتما تحت نظر پزشک متخصص مصرف گردند. در این مطلب قصد داریم در مورد این سوال که مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ اطلاعاتی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

 

مصرف مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می ‌کند؟ 

 

بهتر است بدانید که در دوران سالمندی توجه به سلامتی اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل پزشکان انجام فعالیت ‌های مانند بالا رفتن از پله ها، پیاده روی، دوچرخه سواری یا راه رفتن بر روی تردمیل را به سالمندان پیشنهاد می ‌دهند و این فعالیت ‌ها را بسیار مناسب آن ها می‌ دانند. در واقع داشتن فعالیت های بدنی باعث ایجاد شادی و نشاط در آن ها می گردد. همچنین در کنار این فعالیت ها داشتن تغذیه سالم و مناسب در دوران سالمندی نیز بسیار تاکید شده است. در یک توضیح مختصر می ‌توان گفت افراد سالمند به دلیل تنهایی دچار کم اشتهایی و افسردگی می شوند و طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشخص گردیده سالمندانی که با فرزندان خود زندگی می‌ کنند اشتهای بهتری برای مصرف غذاها خواهند داشت و روحیه بالاتری نیز دارند. البته یک موضوع بسیار مهم که در مورد سالمندان مطرح می ‌شود اهمیت مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم می باشد. شاید با رسیدن به میانسالی سوال هایی مانند مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ ایجاد شود. بهتر است بدانید افزایش سن باعث می گردد تا جذب کلسیم در بدن به شدت کاهش پیدا کند. این موضوع با مشکلاتی همچون بی اشتهایی یا نداشتن تغذیه مناسب تشدید می‌ شود و می ‌تواند اثرات بسیار مخربی بر روی سلامتی آن ها داشته باشد و در نهایت موجب می گردد تا سلامت استخوان‌ ها به خطر افتد‌. در نتیجه شکستگی استخوان های را به همراه خواهد داشت. بنابراین برای پیشگیری از چنین مشکلاتی پزشکان تاکید می کند که از مکمل کلسیم استفاده شود‌.

 

منابع غذایی حاوی کلسیم: 

 

زمانی که افراد به سنین میانسالی یا کهنسالی وارد می‌ شوند با این سوال مواجه خواهند شد که مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ اما بهتر است بدانید قبل از هر چیز شما می توانید از منابعی که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید که این مواد غذایی شامل لبنیات، ماست، کشک، شیر، سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند مثل کلم پیچ، کرفس، جعفری، بادام زمینی، گردو کشمش، حبوبات و… می باشند. همچنین جالب است بدانید که نور آفتاب می ‌تواند در فرآیند جذب کلسیم تاثیر گذار باشد.  زیرا نور آفتاب باعث تولید ویتامین D در بدن می گردد. همان طور که می دانید ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که به جذب کلسیم کمک می کند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که افراد سالمند نسبت به دیگر افراد مدت طولانی تری را در برابر نور خورشید قرار بگیرند. ممکن است پزشک برای بعضی از افراد مکمل کلسیم را تجویز کند اما مصرف این مکمل ها در خانم هایی که بالای ۵۰ سال سن دارند و همه افرادی که بالای ۶۵ سال هستند ضروری می باشد. ولی باز هم تاکید می ‌کنیم که برای استفاده از این مکمل ها حتماً باید با پزشک متخصص یا مشاور تغذیه صحبت نمایید.

 

چرا باید از کلسیم استفاده کرد؟

 

شاید شما نیز این سوال برایتان ایجاد شده باشد که مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است بدانید چرا بدن به کلسیم نیاز دارد؟ در واقع کلسیم موجب ساخت استخوان های قوی تر می گردد و حدود ۹۹ درصد از کلسیم موجود در استخوان ها انباشته خواهد شد. همچنین مقداری از کلسیم در خون نیز وجود دارد و جهت فرستادن سیگنال های عصبی، تنظیم نحوه انقباض و انبساط عضلات، تنظیم انقباض و انبساط عروق خونی و همین طور آزاد کردن هورمون هایی مانند انسولین مورد استفاده قرار می گیرد‌. بنابراین اگر رژیم غذایی شما کلسیم مورد نیاز را تامین نکند بدن تلاش می ‌کند تا کلسیم مورد نیاز خود را از دندان ها یا استخوان ‌ها تامین نماید و آن را در دیگر نقاط بدن مصرف کند. در نتیجه این موضوع باعث سست شدن یا ضعیف شدن استخوان ها می شود و در بلند مدت پوکی استخوان را ایجاد خواهد کرد. پس این موضوع می ‌تواند برای همه افراد به خصوص سالمندان بسیار ضروری باشد.

 

میزان دوز مصرفی کلسیم برای سالمندان چند است؟ 

 

علاوه بر این که باید بدانید مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ باید میزان دوز مورد نیاز به این ماده را نیز بدانید تا بتوانید میزان مناسبی از آن را برای سلامتی بیشتر استفاده کنید. طبق توصیه ‌های آکادمی پزشکی آمریکا میزان مصرف کلسیم با توجه به سن افراد به صورت زیر بیان شده است:

 

خانم هایی که ۵۰ سال یا کمتر دارند باید در روز حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

آقایانی که ۷۰ سال یا کمتر دارند باید در روز حدود ۱۰۰۰ میلی ‌گرم کلسیم مصرف کنند.

خانم هایی که بالاتر از ۵۰ سال سن دارند باید حدود ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

آقایانی که بالاتر از ۷۰ سال سن دارند باید حدود ۱۲۰۰ میلی ‌گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

 

البته توجه داشته باشید که بیشترین میزان نیز مشخص شده است که این میزان برای بزرگسالان تا سن ۵۰ سالگی حدود ۲۵۰۰ میلی گرم در روز و برای بزرگسالان که بیشتر از ۵۰ سال سن دارند حدود ۲۰۰۰ میلی گرم در روز می باشد. همچنین بهتر است بدانید که امکان تامین کلسیم مورد نیاز با کمک رژیم غذایی وجود دارد و شما می توانید با استفاده از غذاهایی که دارای کلسیم هستند این میزان را تامین کنید. اما اگر از جمله افرادی هستید که از غذاهای سرشار از کلسیم استفاده نمی کنید بهتر است برای تامین کلسیم مورد نیاز خود از مکمل ‌های کلسیم استفاده نمایید.

 

مزایای استفاده از مکمل کلسیم: 

 

در جواب افرادی که می پرسند مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ می توان گفت این مکمل دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی است. از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • مکمل کلسیم باعث می شود تا روند از بین رفتن و نابودی استخوان ها در خانم های یائسه کاهش پیدا کند. زیرا خانم ها پس از گذراندن دوران یائسگی با افت استروژن مواجه می‌ شوند که این موضوع موجب می گردد توده استخوانی آن ها تحلیل رود. پس استفاده از مکمل های کلسیم به صورت روزانه موجب جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان ها خواهد شد.
  • همچنین استفاده از مکمل ‌های کلسیم منجر به کاهش چربی خواهد شد. در یک توضیح ساده تر می توان گفت زمانی که جذب کلسیم کاهش پیدا می‌ کند شاخص توده بدنی افزایش پیدا کرده و میزان چربی افزایش پیدا می کند. بنابراین مصرف مکمل کلسیم می‌ تواند بر روی کاهش وزن نیز تاثیر گذار باشد.
  • علاوه بر تمامی این موارد کلسیم می تواند باعث کاهش خطر سرطان کولون گردد.
  • از دیگر فواید مکمل کلسیم می توان به بهبود یافتن نشانگر های متابولیک اشاره کرد. بنابراین افراد مسنی که دچار مشکلاتی مانند فشار خون یا نشانه های التهابی هستند می توانند با مصرف مکمل کلسیم و همین طور ویتامین D به بهبود یافتن این نشانگر های متابولیکی کمک کنند.

 

سخن آخر: 

 

یکی از سوالاتی که در مورد مکمل کلسیم مطرح می‌ شود آن است که مکمل کلسیم چه کمکی به سالمندان می کند؟ بهتر است بدانید با افزایش سن جذب کلسیم در بدن کاهش پیدا می‌ کند. بنابراین بدن مجبور می‌ شود برای تامین کلسیم مورد نیاز خود از بافت استخوان ها یا دندان ها استفاده نماید. در نتیجه این موضوع می‌ تواند باعث پوسیدگی دندان ‌ها یا پوکی استخوان گردد. به همین دلیل بهتر است از مکمل کلسیم برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن و همچنین از ویتامین D که باعث جذب کلسیم می شود استفاده گردد تا از بروز این مشکل جلوگیری گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *