دسته‌بندی نشده

برای رفع خشکی پوست چه بخوریم؟

خشکی پوست خود را زمانی احساس خواهید کرد که به محض شستن، پوستتان مانند کاغذ خشک و پوسته پوسته می شود، در این حالت گفته می شود که نوع پوست شما خشک است. اما چگونه باید از پوست خشک خود مراقبت کنیم؟ علت خشکی پوست چه می تواند باشد؟ تغذیه افراد دارای پوست خشک چگونه باید باشد؟ برای رفع خشکی پوست چه باید کرد؟ و …

برای رفع خشکی پوست چه بخوریم؟

 

خشکی پوست خود را زمانی احساس خواهید کرد که به محض شستن، پوستتان مانند کاغذ خشک و پوسته پوسته می شود، در این حالت گفته می شود که نوع پوست شما خشک است. اما چگونه باید از پوست خشک خود مراقبت کنیم؟ علت خشکی پوست چه می تواند باشد؟ تغذیه افراد دارای پوست خشک چگونه باید باشد؟ برای رفع خشکی پوست چه باید کرد؟ و … برای دریافت پاسخ تمام پرسش های خود در این زمینه با ما همراه باشید.

آنچه مراقبت از پوست خشک را دردسرساز می کند این است که سطح پوستی که رطوبت خود را از دست داده و مانند زمین بایر ترک خورده حساس نیز شده است. پوست های حساس مستعد خشکی هستند و اغلب به دلیل مراقبت نادرست از پوست، خشک می شوند. پوست خشک به طور فزاینده ای حساس و در برابر تأثیرات خارجی آسیب پذیر است.

چرا پوست خشک می شود؟

می توان گفت وراثت ژنتیکی و شرایط محیطی هر دو می توانند باعث خشکی پوست شوند. در اینجا رایج ترین اشتباهات مراقبتی و عادت های بدی که باعث خشکی پوست می شوند را آورده ایم:

  • دوش گرفتن طولانی مدت و دوش گرفتن با آب گرم
  • استفاده نادرست از لوازم آرایشی
  • استفاده از لایه برداری های قوی
  • اشتباهات تغذیه ای و سوء تغذیه
  • ننوشیدن آب کافی
  • قرار گرفتن طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دستگاه های تهویه مطبوع همچون دستگاه هایی که رطوبت محیط را کاهش می دهند
  • سیگار کشیدن

افرادی نیز هستند که پوستشان خشک و حساس است، اما هیچ یک از اشتباهات ذکر شده در بالا را مرتکب نمی شوند و عادت های بدی ندارند که باعث خشکی پوست شود؛ در اینجا وضعیت پیش آمده کاملاً ژنتیکی است. اما خشکی پوست چه به دلیل ژنتیک باشد و چه به دلایل دیگر، با مراقبت و درمان مناسب می توان آن را از بین برد و پوست را هیدراته نگه داشت.

اگر بفهمیم پوست چقدر خشک است، مرطوب کردن آن آسان تر می شود

 

پوست بسیار خشک: کل صورت از جمله ناحیه T خشک است. ترک های پوستی در نقاطی به دلیل قرمزی، خارش و تنش ایجاد می شود. این نوع خشکی پوست در مردان شایع تر است. پوست خیلی خشک یک بیماری پوستی مزمن است که در رفع آن مرطوب کننده ها خیلی خوب عمل نمی کنند.

پوست خشک: در این حالت هر از گاهی پوست پوسته پوسته می شود زیرا فاقد مایع سبوم است و نمی تواند خود را مرطوب کند. آبرسانی مناسب پوست در این حالت موثر عمل می کند، اما پوست به محض شستن، مجددا به سرعت خشک می شود.

پوست خشک با ویژگی های پوست مختلط کم: در این نوع پوست خشک که به احتمال زیاد به دلیل مراقبت نادرست از پوست از پوست مختلط به پوست خشک تبدیل شده است، گونه ها خشک و ناحیه T کمی مرطوب است. این مشکل در بین مردان به دلیل تراشیدن موی صورت شایع تر است.

خشکی فصلی پوست: خشکی دوره‌ای پوست ممکن است حتی در پوست‌های معمولی، مختلط یا حتی چرب رخ دهد. این مشکل معمولا بسته به چرخه های فصلی ایجاد می شود. در زمستان، دست ها، گوشه بینی و لب ها تقریباً در همه افرادی که مستعد خشکی هستند، خشک می شوند. خشکی فصلی پوست بدون دلیل خاصی و در فواصل زمانی معین اتفاق می افتد.

خشکی پوست در مردان

خشکی پوست یک مشکل رایج در بین مردان و همچنین زنان است، به خصوص در مورد کسانی که هر روز صورت خود را اصلاح می کنند. به طور کلی چون عادت استفاده از انواع کرم مرطوب کننده در بین افراد کم می باشد، خشکی پوست به مشکل متداولی در میان افراد با سنین و جنسیت های مختلف تبدیل شده است. به ذکر چند نکته بسیار ساده برای مقابله با خشکی پوست در مردان می پردازیم:

  • کرم های اصلاح را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید.
  • قبل و بعد از اصلاح از روغن های طبیعی یا انواع کرم مرطوب کننده مبتنی بر آب بر روی پوست خود استفاده کنید.
  • یک لوسیون افترشیو با خاصیت مرطوب کنندگی بالا تهیه و پس از هر بار شیو کردن استفاده کنید.
  • هنگام اصلاح و بعد از آن از آب خیلی داغ استفاده نکنید.

توصیه های تغذیه ای برای پوست های خشک

 

تغذیه در مراقبت از پوست به اندازه مراقبت های خارجی تعیین کننده و موثر است. پوست ما زمانی سالم تر می شود که آن را به گونه ای تغذیه نکنیم که تعادل ویتامین ها، مواد معدنی، روغن و آب در آن بهم بریزد. بنابراین، این پرسش مطرح می شود غذاهایی که در مراقبت از پوست خشک به نوعی حمایت تغذیه ای از پوست می کنند کدامند؟

7 مورد از بهترین مواد غذایی برای افراد دارای پوست خشک:

  • آووکادو
  • تخم آفتابگردان
  • سیب زمینی شیرین
  • ماهی آب سرد
  • تمامی سبزیجات برگ سبز
  • تخم کدو تنبل
  • شکلات تلخ.

در واقع غذاهای سرشار از روی، امگا، منیزیم، ویتامین های E و A ظرفیت نگهداری آب در پوست را افزایش می دهند، آنتی اکسیدان هایی مانند کاکائو به پوست کمک می کنند تا مواد سمی را از بین ببرد، اما برای انجام همه این ها، اساسی ترین نیاز پوست آب است. حتما حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید.

برای رفع خشکی پوست چه کنیم؟

 

اولین و مهمترین کاری که برای داشتن پوستی مرطوب و لطیف باید انجام داد، نرم کردن پوست است. مرطوب کردن پوست قبل از هر گونه مراقبت یا اقدامی برای درمان پوست خشک بسیار مهم است. لایه برداری بدون مرطوب کننده یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که به پوست خشک آسیب می رساند.

نکاتی برای مراقبت از پوست خشک در خانه در 4 مرحله

زمانی که تصورات نادرست در مورد مراقبت از پوست خشک در خانه را از بین ببریم و از محصولات مراقبتی مناسب استفاده کنیم، تسکین خشکی پوست کار چندان دشواری نخواهد بود. بیایید با هم ببینیم که یک برنامه مراقبتی باید چگونه باشد که به طور کامل نیازهای پوست خشک را برآورده کند؟!

  • چگونه پوست خشک خود را پاک کنیم؟

پوست خشک را با کارهایی مانند شستشوی زیاد و لایه برداری تمیز نکنید، زیرا ممکن است صورت خود را برای همیشه با لایه ای از پوست مرده بپوشانید. حتی محصولاتی مانند فوم یا شوینده های صورت مخصوص پوست های خشک نیز می توانند باعث خشک شدن پوست شما شوند.

برای تمیز کردن پوست خشک خود از لوسیون های کرم پایه آب استفاده کنید، پوست خود را با یک ماساژ طولانی و ملایم مالش دهید، سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. پس از دومین اسکراب ملایم با بالم های پاک کننده پوست طبیعی حاوی روغن، صورت خود را با آب ولرم سرد و معمولی بشویید.

  • لایه برداری پوست خشک

قبل از لایه برداری در خانه برای پوست های خشک، باید پوست را مانند بالا مرطوب و تمیز کنید. موادی مانند قهوه و جوش شیرین که به دلیل طبیعی و مفید بودن مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد، مواد لایه بردار مناسبی برای پوست های خشک نیستند. می توانید از مخلوط های نرم مانند عسل و ماست برای این کار استفاده کنید.

  • مرطوب کننده های مناسب برای پوست های خشک

پوست مرده بزرگترین مانع برای مرطوب کردن پوست خشک است. سلول های مرده پوسته پوسته که اپیدرم را می پوشانند از رسیدن مرطوب کننده ها به پوست جلوگیری می کنند. به همین دلیل است که پوست خشک حتی در صورت مرطوب کردن هم خشک می شود.

پس از تمیز کردن پوست و لایه برداری اصولی آن، حتما از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

پوست خود را شب ها با استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب مرطوب کنید.

از سرم مرطوب کننده حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید.

در تابستان و زمستان از ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.

جهت تهیه بهترین انواع کرم مرطوب کننده برای از بین بردن خشکی پوست خود می توانید از خدمات ما در داروخانه آنلاین دارومارکت استفاده نمایید.

  • ماسک برای پوست خشک

استفاده از ماسک های مرطوب کننده کاربردی ترین و مفیدترین روش برای زیبایی پوست های خشک است. با انجام این کار، دو یا چند بار در هفته، می توانید پوست خود را آرام کنید، به خصوص با استفاده از ماسک های مرطوب کننده ساخته شده از مواد طبیعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *