موارد علمی

برای هضم غذا چی بخوریم؟

برای هضم غذا چی بخوریم؟

برای هضم غذا چی بخوریم؟

احتمالا همه ما گاهی دچار حالت تهوع و معده به دلیل هضم نشدن غذا شده ایم. در این مقاله از دارومارکت ما قصد داریم تا شما را با راهکار هایی برای هضم غذا آشنا کنیم.

اهمیت هضم غذا

خیلی از ما ها ممکن است در طول روز به دلیل هضم نامناسب غذا دچار مشکلاتی همچون ناراحتی معده، گاز معده، سوزش سر دل، حالت تهوع، یبوست یا اسهال بشویم؛ این عوارض که به دلیل هضم نامناسب غذا و جذب نشدن از طریق روده رخ می دهند قادرند زندگی شما را برای مدتی دچار اختلال و ناراحتی گردانند.

برای هضم غذا چی بخوریم؟

برای هضم غذا چی بخوریم؟

اگر شما نیز دچار مشکلات معده و روده هستید و یا دوست دارید سلامت بدن خود را تنظیم کنید خوب است که این موارد را رعایت کنید:

مصرف غذای کامل

شاید برایتان سوال شود که در اینجا منظور از غذای کامل چیست؟

غذای کامل به مواد مغذی گفته می شود که دارای طیف وسیعی از ویتامین‌ها و فواید می باشند؛ این مواد دقیقا نقطه مقابل غذاهای فسفودی می باشند که اغلب سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده، چربی‌های اشباع شده و افزودنی‌های غذایی هستند که عامل اصلی مشکلات گوارشی می باشند.

غذا های حاوی فیبر

فیبرها مواد مغذی هستند که برای هضم بهتر غذا مفید می باشند از این رو خوردن مواد غذایی مانند جو و حبوبات و غلات کامل، آجیل و دانه‌ها میوه‌ها و سبزیجات می تواند میزان فیبر مورد نیاز بدن را تضمین نماید.

پری‌ بیوتیک‌ها

پری‌ بیوتیک‌ها دسته از فیبر ها می باشند که سبب تغذیه باکتری های مفید روده می شوند. سبزیجات و میوه ها و غلات دارای پری بیوتیک می توانند عملکرد معده را بهبود ‌بخشیده و التهاب روده را کاهش میدهد.

برای هضم غذا چی بخوریم؟

چربی های سالم

چربی های غیر اشباع  را معمولا با عنوان چربی های سالم معرفی می نمایند این نوع چربی ها معمولا در غذاهای گیاهی مانند آووکادو، آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی یافت می شوند همچنین اسید های چرب مانند اومگا3 می توانند خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو کاهش داده و به حفظ سلامت شما کمک نماید.

توجه داشته باشید که برا ی جذب بهتر چربی های سالم مصرف مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، D، E  و Kبسیار حائز اهمیت می باشد.

هیدراته کردن بدن

همانگونه که میدانید 70درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است بنابراین تامین آب موردنیاز بدن برای حفظ سلامتی بسیار مهم می باشد و کمبود آن می تواند عامل بروز معضلاتی همچون یوبوست شود.  از این رو نوشیدن مایعات و سبزیجات و میوه ها می تواند به حفظ تعادل مایعات بدن کمک نماید.

کنترل استرس

به طور کلی استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را به شدت کاهش داده و موجب بروز بیماری هایی مانند زخم معده، اسهال، یبوست و IBS می گردد.

در طول دوره‌های استرس، خون و انرژی از دستگاه گوارش شما منحرف می‌شود؛ علاوه بر این، روده و مغز شما به طور پیچیده‌ای به هم مرتبط هستند. یعنی آنچه بر مغز شما تأثیر می‌گذارد ممکن است بر هضم شما نیز تأثیر بگذارد پس استرس را می توان یکی از عوامل مشکلات گوارشی برشمرد.

آهسته غذا خوردن

خب در بالا به مواردی از برای هضم غذا چی بخوریم اشاره نمودیم اما جالب است که بدانید نحوه خوردن غذا نیز می تواند بر عملکرد صحیح دستگاه گوارش شما نیز اثر بگذارد. زمانی که شما آهسته و با آرامش غذا می خورید تنش ها از روی شما برداشته شده و بدن در حالت بی اضطرابی  قرار می گیرد و همانگونه که در بالا اشاره کردیم کاهش اضطراب می تواند سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود.

جوییدن غذا

مهم تر از برای هضم غذا چی بخوریم نحوه خوردن غذا می باشد. سعی کنید غذا را  خوب و به اندازه کافی بجویید؛ میزان جویدن غذا در هضم بهتر غذا تاثیر فراوانی دارد چرا که دندان‌های شما غذا را به قطعات کوچک‌تر تجزیه می‌کنند تا آنزیم‌های دستگاه گوارش بهتر بتوانند آن را تجزیه کنند.

و جالب است بدانید که کم جویدن غذا منجر به کاهش جذب مواد مغذی می گردد چرا که با جویدن بیشتر غذا به خوبی با بزاق دهان مخلوط شده و نرم می شود و این عامل سبب میگردد تا کار معده برای هضم غذا کم تر شده و غذای بیشتری در مسیر روده جذب خون شوند.

فعالیت بدنی مناسب

بعد از مرحله برای هضم غذا چی بخوریم به اهمیت فعالیت بدنی خواهیم رسید؛ افزایش تحرک و خصوصا پیاده روی بعد از غذا خوردن سبب بهبود حرکت غذا در معده و روده می شود و این خود راهکاری برای بهبود معضلات دستگاه گوارشی می باشد.

برای هضم غذا چی بخوریم؟

بهبود هضم غذا با روش های خانگی

شاید برای شما هم سوال شده باشد که برای هضم غذا چی بخوریم بهتر است در ادامه چند ماده غذایی به شما معرفی می نماییم تا برای هضم بهتر غذا به شما کمک کند:

ماست

ماست دارای ترکیبات پروبیوتیک است که برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم مواد غذایی مفید می باشد؛ از این رو خوردن ماست در کنار غذا و یا بعد از وعده های غذایی می تواند از بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و اسهال نیز جلوگیری می‌کنند.

رازیانه

رازیانه حاوی یک ترکیب ضد اسپاسم و سرشار از فیبر می باشد از این رو سبب شل شدن عضلات دستگاه گوارش شده و از بروز مشکلاتی مثل نفخ و گرفتگی شکم جلوگیری می‌کنند.

شما می توانید از رازیانه به عنوان یک دمنوش مقوی برای مشکلات گوارشی استفاده نمایید و یا از آن به عنوان یه طعم دهنده در غذا ها استفاده کرده و هضم غذا را بهبود ببخشید.

زنجبیل

شاید از خود بپرسید برای هضم غذا چی بخوریم و یا از چه گیاهان دارویی می توانیم استفاده کنیم؛ زنجبیل یکی از آن دارو ها می باشد.

زنجبیل یک گیاه تند و یک هضم دهنده قوی می باشد که خواص فراوانی برای سیستم گوارش دارد؛ شما می توانید از این پودر در غذا ها و یا حتی محلول در چای استفاده نمود و به هضم غذا، جلوگیری از برروز مشکلات معده و حالت تهو استفاده نمود.

چای و قهوه

اگر هنوز هم با سوال برای هضم غذا چی بخوریم رو به رو هستید و به دنبال یک نوشیدنی برای هضم غذا می گردید؛ تحقیقات نشان داده است که قهوه و چای در هضم غذا کمک می کنند؛ هرچند که برخی محققین معتقدند که بلافاصله بعد از غذا نباید چای یا نوشیدنی نوشید ولی با این حال باتوجه به ضاعقه هر فررد می تواند بسیار موثر عمل نماید.

در پایان

همانگونه که در مقاله از دارومارکت برای هضم غذا چی بخوریم اشاره شد؛ عوامل زیادی در هضم بهتر غذا موثر هستند. از این رو خوب است که برای حفظ سلامت خود از این دسته ترفند ها استفاده نموده و با راهکار هایی که در برای هضم غذا چه بخوریم اشاره شد به سلامت دستگاه گوارش کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *