پوست،مو و ناخن

بهترین راه درمان لک های صورت

لک های صورت از جمله عوارض موجود در پوست افراد می باشند که به روش های مختلفی می توان آن ها را از بین برد. در متن زیر به اطلاعات بیش تری در این باره اشاره شده است.

بهترین راه درمان لک های صورت

لک های صورت و سایر اختلالات از قبیل آکنه ها، رنگ های پوستی زرد رنگ و قهوه ای رنگ مشکلات بزرگی هستند که بنا بر دلایل مختلفی بر روی پوست افراد ایجاد می شوند که هر کدام از انواع این لک ها را می توان به شیوه شیمیایی با مراجعه به کلینیک ها و یا به شیوه خانگی درمان کرد. لکه های صورت بنا به دلایل مختلفی بر روی صورت به وجود می آیند که یکی از مهم ترین دلایل وجود آنها، نور آفتاب و ایجاد کک و مک، لکه های ایجاد شده ناشی از زخم ها، لکه های موجود ناشی از جوش دوران بلوغ و ماه گرفتگی می باشد.

امروزه وجود لک ها، آکنه ها و زخم های حاصل از آن بر روی پوست به یکی از مهم­ترین دغدغه های افراد به ویژه در خانم ها تبدیل شده است. بدین ترتیب، این افراد به دنبال روش هایی برای رهایی از این نوع عوارض و اختلالات هستند. یکی از دلایلی که منجر به بوجود آمدن این لکه های قهوه ای و تیره بر روی پوست می شوند، اثرات ناشی از تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست و اشعه های ماوراء بنفش است که ایجاد این موانع و لک ها را تشدید می کند. افراد زیادی برای رفع این لک ها و زخم های موجود بر روی پوست به متخصصان پوست مراجعه کرده و از داروها، قرص ها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک متخصص استفاده می کنند. حال آن که، بسیاری از این افراد، در کنار داروهای پزشک، از روش های خانگی دیگری نیز استفاده می کنند تا این اختلالات که منجر به کاهش اعتماد به نفس در آنها شده است را از بین ببرند.

امروزه پروتئین های موجود در بدن نقش مؤثری در انعطاف پذیری پوست و زیبایی آن بر عهده دارند. به طوری که اگر پروتئین موجود در بدن که کلاژن یکی از موارد تأمین آن است به اندازه کافی باشد، موجب طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از هر گونه آکنه و لک بر روی پوست فرد می شود. ولی اگر میزان پروتئین موجود در بدن افراد رو به کاهش باشد منجر به ایجاد چین و چروک و لک­ها و آکنه های قهوه ای و زرد رنگ می شود و بدین طریق پوست شادابی و طراوت خود را از دست می دهد که خود منجر به نوعی نگرانی برای فرد مبتلا است.

امروزه افراد برای داشتن پوستی سالم و جوان باید پروسه های نگهداری و مراقبت از آن را مدنظر قرار دهند. بسیاری از افراد برای نگهدای و مراقبت از پوست خود که عامل بسیار مؤثری در زیبایی و افزایش اعتماد به نفس آنها است، از روش های مختلفی برای روشن و جوان سازی پوست خود استفاده می کنند.

پوست صورت دارای ظرافت و حساسیت خاصی بوده و به همین دلیل در برابر عوامل مختلفی از قبیل بیماری های پوستی آسیب پذیرتر است. اگرچه یکی از مهمترین عواملی که موجب خراب شدن پوست و ایجاد لکه های تیره و زرد رنگ و آکنه بر روی پوست می شود، تابش مستقیم نور آفتاب است که این عامل می تواند آسیب هایی جدی را به پوست وارد کند و منجر به ایجاد بیماری های پوستی در افراد از قبیل سرطان پوست شود، با این وجود افراد نه تنها در فصل تابستان در معرض ابتلا به این نوع بیماری ها هستند به خاطر اینکه نور آفتاب شدید و آسیب پذیرتر است، بلکه در سایر فصول سال نیز برای جلوگیری از اشعه فرابنفش باید از پوست خود محافظت کنند.

بنابراین، برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب، روش های مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین این روش ها استفاده از کرم های ضد آفتاب است که افراد باید در تمامی روزهای سال به ویژه در فصل تابستان و هنگام مقابله شدن با معرض شدید نور آفتاب از آن استفاده کنند. از آنجایی که نور خورشید دارای اشعه های مضری می باشد هنگامی که این اشعه ها با پوست برخورد کنند منجر به ایجاد عوارض و اختلالات پوستی از قبیل آکنه، جوش، کک و مک و چین و چروک و پیری زود رس در پوست فرد می شود.

بنابراین، زمانی که منافذ پوست با سلول های مرده و مقدار زیادی چربی، مسدود می شود، منجر به ایجاد آکنه و به دنبال آن ایجاد لک در صورت فرد می شود. جالب است که اگر تجمع چربی ها و مسدود شدن منافذ پوست در لایه های بالایی اپیدرم اتفاق افتد، منجر به ایجاد جوش هایی سر سیاه در پوست می شود ولی اگر تجمع چربی ها و سلول های مرده در لایه های داخلی پوست اتفاق بیفتد، به صورت آکنه در پوست خود را نشان می دهد. عوامل زیادی در ایجاد لک و آکنه در صورت افراد مؤثرند که از جمله این عوامل می توان به ژنتیک فرد، تغییرات هورمونی، داشتن استرس و فشارهای روحی و روانی بالا، تغذیه و انواع عفونت ها اشاره کرد.

– بهترین روش درمان لک های صورت، استفاده از دارو درمانی و یا لیزر درمانی است. متخصصان پوست معتقدند که درمان لک صورت با لیزر، یکی از بهترین روش های درمانی بوده که لک ها را با کمترین احتمال بازگشت درمان کرده و تأثیرات رضایت بخشی دارد.

– یکی از جدیدترین روش های پزشکی برای درمان لک های صورت استفاده از روش مزوتراپی است. که در این روش از طریق سوزن های بسیار ریز، ویتامین ها، هورمونها، آنزیم های بسیار مفید و عصاره های گیاهی به پوست تزریق می شود. لک های ایجاد شده بر اثر افزایش سن و لکه های جای جوش و آسیب های پوستی به بهترین نحو با این روش قابل درمان هستند.

– یکی دیگر از روش های درمان لک های صورت، استفاده از میکرونیدلینگ است که در آن دستگاهی با سوزن های بسیار ریز، وارد پوست می شود و برای کمک به بازسازی و تحریک سلول های پوست، جهت کلاژن سازی، سوراخ هایی میکروسکوپی در سطح پوست ایجاد می کنند.

– از دیگر روش های درمان لک های صورت می توان به درمان با دارو درمانی، درمان با لایه برداری شیمیایی، درمان با میکرودرم ابریژن، درمان با کرایوتراپی، درمان با IPL اشاره کرد.

علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی از قبیل کرم های ضد آفتاب و سایر کرم های دیگر تجویز شده توسط پزشک و همچنین روش های ذکر شده در بالا، از روش های خانگی نیز می توان برای درمان لک های ایجاد شده در پوست استفاده کرد.

– آب گوجه فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و حاوی ویتامین C است که به باز شدن منافظ پوست کمک می کند. بالا بودن مقدار لیکوپن موجود در گوجه فرنگی نیز به روشن تر شدن لکه های تیره کمک می کند. استفاده از گوجه فرنگی در برطرف کردن لکه های پوستی، به این صورت است که پس از ماساژ دادن پوست خود با گوجه فرنگی به مدت 15دقیقه، زمانی که پوست خشک می شود، باید آن را شست. با تکرار این کار تا 15 روز، می توان نتایج شگفت انگیزی را دریافت کرد.

– یکی دیگر از روش های مؤثر برای از بین بردن لکه های صورت استفاده از ژله آلوئه ورا است. این ماده به خاطر دارا بودن مقدار زیادی پلی ساکارید، به ایجاد سلول های جدید در پوست کمک کرده و منجر به بهبود لک ها می شود. از آنجایی که این ماده همچنین دارای خواص مرطوب کنندگی نیز است، بنابراین، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. افراد با مالیدن ژله آلوئه ورا به مدت یک ماه بر روی پوست خود، متوجه کم رنگ شدن لک های صورت خود خواهند شد.

– استفاده از سفیده تخم مرغ به خاطر دارا بودن آنزیم، موجب یک دست شدن پوست و روشن شدن تیرگی ها و لک های صورت می شود. در این خصوص، می بایست در ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کرد و سفیده را بر روی پوست مالید، پس از خشک شدن کامل باید آن را با آب سرد شست. استفاده از این روش، دو بار در هفته و به مدت یک ماه، می توان تغییرات چشمگیری را در پوست خود ملاحظه کرد.

– بخور دادن صورت نیز یکی از روش های قدیمی برای درمان لک های صورت و جلوگیری از جوش و آکنه است. با استفاده از بخور صورت می توان منافذ بسته صورت را باز کرد. بدین طریق که بخور دادن موجب می شود که کلیه چربی ها و سلول های مرده پوست و باکتری ها و مایعات چرکین، راحت از پوست خارج شود و به پاکسازی و شفاف شدن پوست کمک کند.

– یکی دیگر از روش های مؤثر برای از بین بردن لک های صورت این است که از آبلیمو استفاده شود. بدین طریق که، مقداری آب لیمو بر روی لکه های صورت به مدت 10 دقیقه مالیده شود و سپس با آب سرد شسته شود. انجام دادن این کار به مدت 15 روز، دارای اثرات فراوانی بر روی پوست خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *