موارد علمی

بهترین فایده خندیدن در مکانیسم بدن

 

خندیدن یکی از مهم ترین فعالیت هایی می باشد که دارای نقش بسیار به سزایی در تقویت مکانیسم بدن و سیستم ایمنی افراد می باشد. به گونه ای که افراد می توانند با خندیدن در طول روز از ابتلای به بیماری های قلبی و سرطان و سایر بیماری های مزمن خودداری کرده و هم چنین میزان استرس موجود در بدن خود را کاهش دهند و به این طریق آرام باشند. در متن زیر به اطلاعات بیش تری در این باره اشاره شده است.

 

بهترین فایده خندیدن در مکانیسم بدن

معنای خنده به این معنا می باشد که افراد به سادگی سرگرمی یا لذت بردن از چیزی را پیدا می کنند. اما این می تواند برای سلامتی افراد چیزی بسیار بیش تر از این باشد. با تشخیص یک بیماری مزمن، بهبودی می تواند طاقت فرسا به نظر برسد. ثابت شده است که خندیدن به بهبود بیماران، دوستان و خانواده کمک قابل ملاحظه ای می کند.

در این جا به بررسی مهم ترین فواید خنده برای مکانیسم بدن پرداخته می شود. بسیاری از افراد اغلب از خنده برای انتقال شادی خود استفاده می کنند، و از طریق همین شادی است که محققان دریافته اند که بیماران احساس خوشبختی و بقای طولانی مدت را ایجاد می کنند. در واقع، مطالعات نشان داده اند که خنده فواید فیزیولوژیکی متعددی دارد، از جمله نرمال کردن فشار خون، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و بهبود گردش خون.

تحقیقات انجام شده بسیاری نیز نشان می دهند که به عنوان یک عملکرد طبیعی انسان، خنده برای فعال کردن اندورفین یا هورمون های تسکین دهنده درد بسیار مؤثر و مفید عمل می کند. وقت گذاشتن برای خنده نیز به فرد کمک می کند تا سطح استرس و اثرات مضر آن را کاهش دهد.

به طور متوسط، حدود 10 درصد از گلبول های سفید خون افراد سلول های کشنده طبیعی هستند؛ سلول های سالمی که به طور منظم از بدن فرد در برابر سلول های آلوده به ویروس محافظت می کنند.

یک تیم تحقیقاتی، با استفاده از رابطه بین خنده و فعالیت سلول های کشنده طبیعی، دریافتند که هر چه بیماران بیش تر درگیر خنده باشند، فعالیت سلول های کشنده طبیعی آن ها قوی تر می شود. این بدان معنی است که خنده بلافاصله ظرفیت بدن افراد را برای کشتن یا از بین بردن سلول های سرطانی بهبود می بخشد.

خنده از جمله مهم ترین اقداماتی است که افراد با انجام دادن آن دچار هیچ گونه عوارض جانبی نمی شوند و انجام آن کاملاً رایگان می باشد. هم چنین، ثابت شده است که به پیشگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی، زوال عقل، دیابت و چاقی کمک می کند و دارای خاصیت ضد پیری می باشد. اگر خنده در یک گروه تمرین شود، روابط اجتماعی سالم را ترویج می کند. یافتن طنز در زندگی روزمره یا رویدادها به آرامش کمک می کند و به این ترتیب، به  فرد کمک می کند تا بر اضطراب خود غلبه کند.

انسان ها همیشه برای خندیدن خود، دلایل سلامتی بسیاری را دارند. حتی زمانی که در موقعیت زندگی آن ها چیز زیادی برای خندیدن وجود ندارد. بنابراین، بهترین کار این است که افراد هر روز بدون قید و شرط برای دوز داروی مورد علاقه خود خندیدن را فراموش نکنند.

تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که خنده یک تقویت کننده سریع خلق و خو است و برای سلامت کلی بدن افراد بسیار عالی می باشد. در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا خنده واقعاً بهترین دارو است:

یکی از مهم ترین دلایلی که افراد می توانند با خندیدن به دست آورند، تسکین استرس و اضطراب می باشد. خنده یک اثر تسکین دهنده استرس ایجاد می کند و هم چنین می تواند به افراد احساس سرحالی یا رضایت بدهد. محققان دریافته اند که خنده سه هورمون استرس یعنی کورتیزول، اپی نفرین و دوپامین را کاهش می دهد. دکتر لی برک، دانشیار دانشگاه لوما لیندا و سرپرست تیم مطالعه، بیان کرده است که جست و جوی تجربیات مثبتی که باعث به خنده انداختن افراد می شود، به فیزیولوژی آن ها کمک می‌ کند تا خوب بمانند. زیرا خنده می ‌تواند آزاد شدن این هورمون های استرس زا را متوقف کند.

به گفته برک، خنده با مزایای سلامتی مانند بهبود جریان خون و کاهش سطح التهاب مرتبط است. تحقیقات دیگری از دانشگاه کنتاکی غربی خنده را با تقویت ایمنی مرتبط دانسته است که این امر به لطف افزایش تعداد سلول های کشنده طبیعی به حمله به بیماری کمک می کند.

خنده در زمان سختی تقریباً همیشه نتایج مثبتی ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهد که 50 درصد از بیماران سرطانی از شوخ طبعی به عنوان یک نوع درمان استفاده می کنند. یکی از نجات یافتگان از سرطان بیان کرده است که در طول درمان خود، «خشم، افسردگی و انکار بخشی از من را با خود بردند. با این حال خنده باعث شد من نسبت به ایده ها بازتر باشم، دیگران را بیش تر دعوت کنم، و حتی در درونم کمی قوی تر شدم.»

از طرفی دیگر نیز، محققان سوئیسی گزارش می دهند که خنده و شوخ طبعی می تواند تحمل درد را افزایش دهد و احتمالاً به دلیل ترشح اندورفین که به کاهش تنش عضلانی کمک می کند. خنده هم چنین می تواند حواس پرتی خوبی از درد و بیماری باشد.

خنده یک فعالیت اجتماعی است و گذراندن وقت با دوستان و خانواده فواید مشخصی دارد و این باعث می شود که افراد احساس بهتری داشته باشند و به آن ها روحیه بسیار خاصی را می دهد. به گفته WebMD، صرف نظر از این که خنده دارای مزایای سلامتی ثابت شده باشد، مطمئناً شادی و کیفیت زندگی فرد را بهبود می بخشد.

مارک پاتر، LCSW در Intermountain Healthcare می‌گوید: افراد با خندیدن در زمانی که خوشحال نمی باشند قطعاً روحیه خود را بهبود می ‌بخشند. بنابراین، تمرین خنده و لبخند زدن می تواند مزایای قابل اندازه گیری داشته باشد.

هم چنین ثابت شده است که افراد می توانند یک جلسه 10 دقیقه ای را به تنهایی یا با دوستان خود به انجام یوگا بپردازند. در این گونه شرایط ممکن است تعجب آور باشد که خنده چقدر مسری است. پاتر در این زمینه هم چنین بیان کرده است که خنده یک مهارت است، مهارتی که می توان آن را توسعه داد. افراد می توانند یوگای خنده را با دوستان خود امتحان کرده و به این ترتیب به آن ها بسیار خوش بگذرد.

هم چنین افراد باید در جریان باشند که اگرچه خنده درمان همه چیز نیست، اما هیچ عارضه جانبی منفی نیز ندارد، از طرفی سلامتی را بهبود می بخشد و استرس را کاهش می دهد. پس با این وجود بهترین کار این است که برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن خود و همچنین بهبود مکانسیم بدن خنده را جزء بسیار مهمی از فعالیت های روزانه خود قرار دهیم به گونه ای که، در کنار یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم، خنده نیز به عنوان یک راه فوق العاده و سرگرم کننده برای افزایش سلامتی در نظر گرفته شود. هر چند که ذکر این نکته نیز ضروری می باشد که خنده جایگزین درمان های اثبات شده و پذیرفته شده نیست.

خنده واقعی باعث ترشح اندورفین می شود. یکی از اثرات ترشح این هورمون افزایش تحمل درد است. یک مطالعه از شرکت کنندگان خواسته بود 15 دقیقه یک نمایش کمدی را به صورت گروهی تماشا کنند. تحمل درد آنها 10 درصد بیشتر از قبل از خنده افزایش یافت. برای کسانی که یک نمایش کمدی را به تنهایی و نه با دیگران تماشا کردند، تحمل درد آنها نیز افزایش یافت، اما کمی کمتر از 10٪ بود.

یک مطالعه در سال 2011 نشان داده است که زنانی که تحت لقاح آزمایشگاهی قرار می‌گیرند، 16 درصد بیشتر از زنانی که با دلقک مواجه می‌شوند، باردار می‌شوند.

هم چنین یک دمنوش خوب برای قلب افراد مفید است. بدین طریق که با افزایش میزان اکسیژن در خون و افزایش ضربان قلب به بهبود قلب افراد کمک می کند. هم چنین سفتی دیواره شریانی را کاهش می دهد. با استناد به تحقیقات انجام شده به این نتیجه می رسیم که خندیدن می تواند به افراد کمک کند تا با بهبود سیستم ایمنی بدن از ویروس ها در امان بمانند. افراد با  خندیدن آنتی بادی های ضد عفونت بیشتری را آزاد می کنند تا از بدن خود در برابر عفونت محافظت کند. از طرفی خندیدن به روشن شدن روحیه افراد کمک می کند. این می تواند افسردگی و اضطراب مزمن را کاهش داده و هم چنین مقابله با موقعیت های چالش برانگیز را آسان تر کند.

خنده یکی از راه هایی است که بدن شما می تواند به تنظیم کورتیزول کمک کند. خندیدن اکسیژن دریافتی فرد را افزایش می دهد، که گردش خون را تحریک می کند و سطح کورتیزول فرد را کاهش می دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که فقط خندیدن بدون داشتن شوخی می تواند اثرات مثبتی بر کاهش استرس داشته باشد.

استرس باعث می شود عضلات فرد منقبض شوند. خندیدن می تواند به کاهش استرس کمک کند زیرا باعث شل شدن عضلات فرد می شود. یک خنده خوب می تواند تا 45 دقیقه عضلات را از استرس اضافی خلاص کند زیرا گردش خون را تحریک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *