پوست،مو و ناخن

تاثیر آلودگی هوا بر پوست چیست؟

تاثیر آلودگی هوا بر پوست

آلودگی هوا و تاثیر آلودگی هوا بر پوست یکی از نگرانی‌های مهم دنیای متمدن جدید است که اثرات سمی جدی بر سلامت انسان و محیط زیست دارد. آلودگی هوا چندین منبع انتشار مختلف دارد اما وسایل نقلیه موتوری و فرآیندهای صنعتی سهم عمده‌ای در آلودگی هوا دارند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، شش آلاینده اصلی هوا شامل آلودگی ذرات، ازن سطح زمین، مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و سرب است.

قرار گرفتن طولانی مدت و کوتاه مدت با مواد سمی معلق در هوا تأثیرات سمی متفاوتی بر انسان از جمله بیماری های تنفسی و قلبی عروقی، عوارض عصبی روانی، سوزش چشم، بیماری های پوستی و بیماری های مزمن طولانی مدت مانند سرطان دارد. چندین گزارش ارتباط مستقیمی را بین قرار گرفتن در معرض کیفیت پایین هوا و افزایش میزان عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی نشان داده‌اند.

آلودگی هوا به عنوان اصلی ترین عامل خطر محیطی در بروز و پیشرفت برخی از بیماری ها مانند آسم، سرطان ریه، هیپرتروفی بطن، بیماری های آلزایمر و پارکینسون، عوارض روانی، اوتیسم، رتینوپاتی، رشد جنین و وزن کم هنگام تولد در نظر گرفته می شود. ما در این مقاله تاثیر آلودگی هوا بر پوست را با هم بررسی می‌کنیم، در ادامه با دارومارکت همراه باشید.

تاثیر آلودگی هوا بر پوست

پوست شما بزرگترین اندام و اولین خط دفاع شما در برابر آلاینده های مضر هوا، اشعه ماوراء بنفش و عفونت هاست. در طول سال‌ها، افزایش آلودگی محیط‌زیست اثرات عمده‌ای بر پوست انسان و میکروارگانیسم‌های کوچکی که روی آن زندگی می‌کنند (که به عنوان میکروبیوم پوست نیز شناخته می‌شود) داشته است.

شاید می دانید که قرار گرفتن مکرر یا طولانی مدت در معرض آلاینده ها تأثیرات مضری بر سلامت انسان دارد، اما آیا می دانستید که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی ها نیز بر پوست شما تأثیر منفی می گذارد؟

حدود 99 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که سطح کیفیت هوا از محدودیت های دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت فراتر می رود. با توجه به اینکه سطح آلودگی هوا همچنان در حال افزایش است، چه کاری می توانید برای محافظت از پوست خود انجام دهید؟

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا وجود هر ماده شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی است که ویژگی های طبیعی جو را تغییر می دهد. بسته به عوامل سبک زندگی و محل زندگی شما، پوست شما روزانه در معرض سطوح مختلفی از انواع مختلفی از آلاینده های محیطی قرار می گیرد.

انواع اصلی آلودگی هوا هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، ذرات معلق، ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و ازن سطح زمین هستند. بیشتر آلاینده های موجود در هوا توسط وسایل نقلیه، صنعت، تولید برق و سوزاندن زباله تولید می شوند. با این حال، ذرات معلق (ذراتی با اندازه های مختلف معلق در هوا)، همچنین می توانند توسط منابع محیطی مانند آتش سوزی جنگل ها و گرد و غبار طبیعی ناشی از باد تولید شوند.

آلاینده های موجود در هوا را می توان در داخل خانه نیز یافت، زیرا ترکیبات آلی فرار نیز از وسایل خانه مانند رنگ، لاک ها و اسپری های آئروسل ساطع می شوند. دود سیگار یکی دیگر از آلاینده های رایج هوا است زیرا از هزاران ماده شیمیایی از جمله اکسیدهای نیتروژن و مواد سرطان زا تشکیل شده است.

آلاینده های هوا چگونه روی پوست شما تأثیر می گذارند؟

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با پیری زودرس پوست، آکنه و بدتر شدن شرایط پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و درماتیت تماسی مرتبط است. تاثیر آلودگی هوا بر پوست بسیار بیشتر و مضرتر از آن است که فکر کنید!

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افرادی که در مناطقی با سطوح بالای آلودگی شهری زندگی می‌کنند، نشانه‌هایی از کاهش عملکرد سد پوستی، سطح آبرسانی پوست به میزان قابل‌توجهی بدتر و میکروبیوم پوست متفاوتی نسبت به افرادی که در مناطق کمتر آلوده زندگی می‌کنند، نشان می‌دهند.

میکروبیوم پوست شما

میکروبیوم پوست شما از میلیون ها باکتری، قارچ و ویروس روی پوست شما تشکیل شده است. برخی از این باکتری ها مفید هستند و موادی برای مبارزه با باکتری های مضر تولید می کنند و به سیستم ایمنی بدن شما هشدار می دهند!

با این حال، تعداد بسیار زیاد یا بسیار کمی از انواع خاصی از میکروب ها با تحریک، خشکی و بیماری های التهابی پوست مرتبط است. عوامل محیطی مانند آلودگی می تواند اندازه و تنوع جوامع باکتریایی را در جمعیت میکروبیوم طبیعی شما کاهش دهد. این اختلال در تعادل میکروبیوم پوست می تواند فضا را برای گونه های خاصی از باکتری های بالقوه مضر روی پوست شما باز کند.

ذرات آلودگی همچنین می توانند به طور فیزیکی روی پوست بنشینند و منافذ را مسدود کرده و باکتری ها را در داخل آن به دام بیاندازند. این یک محیط بدون هوا و روغنی ایجاد می کند که برای رشد Cutibacterium acnes، سویه اصلی باکتری مسئول آکنه التهابی – عالی است.

عملکرد پوست در برابر تاثیر آلودگی هوا بر پوست چیست؟

حفظ یک میکروبیوم پوست سالم و متعادل نیز مهم است زیرا به عملکرد دفاعی سطح پوست شما کمک می کند. اپیدرم شما بیرونی ترین لایه پوست شما است و یک سد محافظ طبیعی برای حفظ هیدراتاسیون و خروج آلرژن ها و باکتری های بد تشکیل می دهد. شما می توانید آن را مانند یک دیوار آجری تصور کنید، جایی که سلول های پوست شما آجر هستند و ملات بین آن ها از لیپیدهایی مانند سرامیدها و اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده است.

متأسفانه، سطوح بالای آلودگی می تواند بر لیپیدهای سد پوست شما تأثیر بگذارد و شکاف ها و شکاف های کوچکی بین سلول های پوست ایجاد کند. این بدان معنی است که رطوبت از لایه های عمیق تر خارج می شود و منجر به خشکی یا کدر شدن پوست می شود. یک سد پوستی ضعیف همچنین به محرک های محیطی و آلرژن های بیشتری اجازه نفوذ می دهد که می تواند باعث التهاب یا تشدید بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک و اگزما شود.

استرس اکسیداتیو – تاثیر آلودگی هوا بر پوست

استرس اکسیداتیو و تاثیر آلودگی هوا بر پوست چه ارتباطی با هم دارند؟ هنگامی که انواع خاصی از آلاینده های هوا با پوست شما تماس پیدا می کنند، فقط روی سطح پوست نمی نشینند. ذرات ریز قادر به عبور از لایه های عمیق تر پوست و ایجاد التهاب، کم آبی و واکنش در سلول های شما هستند. آلاینده های هوا با استرس اکسیداتیو مرتبط هستند که به پیری زودرس پوست کمک می کند.

اما استرس اکسیداتیو چیست؟

سلول های شما به طور طبیعی رادیکال های آزاد (همچنین به عنوان گونه های فعال اکسیژن شناخته می شوند) تولید می کنند که بسیار ناپایدار و واکنش پذیر هستند. رادیکال‌های آزاد در فرآیندهای طبیعی بیولوژیکی نقش سیگنال‌دهنده دارند، اما می‌توانند با واکنش با چیزهایی که نباید، مانند لیپیدهای موجود در سد پوست، به سلول‌های شما آسیب وارد کنند. خوشبختانه، سلول‌های شما آنتی‌اکسیدان‌هایی تولید می‌کنند که رادیکال‌های آزاد اضافی را خنثی می‌کنند تا با این اثرات نامطلوب مقابله کنند.

قرار گرفتن مکرر در معرض سطوح بالای آلودگی هوا با کاهش میزان آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین C و E) در پوست، این تعادل را بر هم می زند. این منجر به تجمع رادیکال های آزاد می شود که منجر به استرس اکسیداتیو، آسیب سلولی، التهاب و پیری زودرس پوست می شود. نشانه های معمول پیری پوست شامل چین و چروک، لکه های تیره و از دست دادن قابلیت ارتجاعی و کلاژن است.

چگونه می توان تاثیر آلودگی هوا بر پوست را کاهش داد؟

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا از تاثیر آلودگی هوا بر پوست محافظت کنید؟ در اینجا چند نکته برای کمک به ایجاد روتین مراقبت از پوست وجود دارد که اثرات آلودگی هوا را به حداقل می رساند:

  • برای جلوگیری از تاثیر آلودگی هوا بر پوست از پاک کننده های ملایم استفاده کنید تا رطوبت و روغن های طبیعی از پوستتان پاک نشود. شوینده‌هایی که خیلی خشن هستند می‌توانند عملکرد مانع پوست شما را مختل کنند و آن را در برابر استرس‌های محیطی آسیب‌پذیرتر کنند. ما پاک کننده های کرم، روغن یا مومیایی را توصیه می کنیم.
  • از آنتی اکسیدان ها برای کمک به محافظت از پوست خود در برابر اثرات آلودگی و اشعه ماوراء بنفش (UV) استفاده کنید. به موادی مانند توکوفرول (ویتامین E)، اسید اسکوربیک یا آسکوربیل پالمیتات (ویتامین C) و نیاسینامید (ویتامین B3) توجه کنید.
  • همیشه مرطوب کنید! همچنین می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های مرطوب‌کننده مانند اسید هیالورونیک و همچنین نرم‌کننده‌هایی مانند روغن‌های گیاهی استفاده کنید تا واقعاً رطوبت را ببندید و از دست دادن آب را کاهش دهید.
  • سرامیدها یکی از مهمترین لیپیدها در سد پوست شما هستند. اگر سد پوستی شما آسیب دیده است، استفاده از یک محصول حاوی سرامید ممکن است به بهبود عملکرد آن کمک کند.
  • برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نه تنها می تواند باعث سرطان پوست شود، بلکه در علائم پیری پوست نیز نقش دارد.

در پایان

نمی‌توان آلودگی هوا و تاثیر آلودگی هوا بر پوست را از بین برد اما می‌توان روش هایی را برای حفظ پوست در برابر این آلاینده ها استفاده کرد. همیشه مراقب پوست خود باشید زیرا یکی از زیبایی های انسان و مواردی که اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد داشتن پوستی شاداب و زنده است. همچنین با حفط پوست خود در برابر مواد آلاینده از بیسیاری از بیماری ها مانند اگزما و سرطان پوست و … جلوگیری کنید.

بانوان عزیز همیشه توجه داشته باشید که از لوازم آرایشی و بهداشتی استاندارد و تایید شده توسط وزارت بهداشت استفاده کنید، زیرا یکی دیگر از عواملی که میتواند پوست شما را در معرف خطرات شدید قرار دهد، انتخاب لوازم آرایشی نامناسب پوست و با کیفیت پایین است. دارومارکت ارائه دهنده انواع لوازم آرایشی و بهداشتی با استاندارد و کیفیت بالا شما را در انتخاب کالای مناسب همراهی می کندو همچنین می‌توانید برای سفارش محصولات و مشاوره پوستی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *