دسته‌بندی نشده

دلیل سردردهای مکرر در دوران بارداری

در این مقاله در رابطه با دلیل سردردهای مکرر در دوران بارداری و روش های رفع این سردردها صحبت شده است.

دوران بارداری یکی از شیرین ترین دوران زندگی برای بانوان محسوب می شود. ولی به هر حال این موضوع به این معنی نیست که افراد در این دوران، با مشکل خاصی مواجه نمی شوند. به هر حال به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن بانوان رخ می دهد، احتمال بروز یک سری عوارض در این دوران دور از باور نیست.

بسیاری از بانوان در هنگام بارداری، با سردردهای مکرر مواجه می شوند. البته اکثر این سردردها طبیعی هستند و به مرور زمان بهبود پیدا می کنند. ولی در صورتی که سردردهای بارداری افزایش پیدا کنند و تشدید شوند، لازم است که به صورت اصولی مورد درمان قرار گیرند. در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با سردردهای مکرر در دوران بارداری صحبت کنیم و جزئیات مربوط به آن ها را بیشتر توضیح دهیم.

دلیل سردردهای مکرر در دوران بارداری چیست؟

همیشه یکی از بهترین دوران برای زندگی بانوان، دوران بارداری است. در این دوران مادران عزیز بهترین حس ها را تجربه می کنند و به دنبال تجربه های جدید می باشند. حس زندگی دادن به جنین، برای بسیاری از مادران لذت بخش است. ولی به هر حال دوران بارداری دارای فراز و نشیب های مختلفی است.

عوارض بارداری در تمامی ماه های بارداری، وجود دارد. برخی از مادران باردار در همان ماه های ابتدایی با تهوع و استفراغ مواجه هستند. برخی دیگر سردردهای مکرر و تنشی دارند. برخی نیز به دلیل شرایط خاصی که دارند، نمی توانند کارهای روزمره خودشان را انجام دهند.

سردردهای مکرر دوران بارداری، همیشه خطرناک نیست. اکثر آن ها در اثر تغییرات هورمونی و یا تغییر عادت ها رخ می دهند. افرادی که سردردهای شدیدی دارند، می بایست ابتدا دلیل سردرد خودشان را تشخیص دهند و در نهایت به بهترین شکل، سردرد خودشان را درمان کنند. به طور کلی، دلایل سردردهای دوران بارداری به سه ماهه اول و شش ماهه دوم بارداری تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

دلیل سردردهای بارداری در سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول یکی از پر تنش ترین ماه های بارداری محسوب می شود. در این ماه ها بانوان باردار با مشکل استفراغ، تهوع و احساس حال بهم خوردن مواجه هستند. البته ویار بارداری، فقط برخی از افراد را درگیر می کند. البته بسیاری از مادران باردار در سه ماهه اول بارداری، از سردردهای مکرر شکایت می کنند. واقعیت این است که این سردردها تا حد زیادی طبیعی می باشند.

زیرا بدن مادران باردار با تغییرات هورمونی مختلفی مواجه می شود و این موضوع باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن مادران خواهد شد. سردردهای مکرر دوران بارداری در سه ماهه اول، معمولا بی خطر بوده و در اثر عوامل زیر می باشد.

  1. ترک عادت های گذشته

به هر حال بسیاری از بانوان باردار در گذشته عادت هایی داشته اند که در حال حاضر نمی توانند از آن ها پیروی کنند. به طور مثال، برخی از آن ها هر روز قهوه و چایی مصرف می کردند. کافئین و مواد موجود در قهوه و چایی اعتیاد آور می باشند و به همین خاطر، ترک این دو نوشیدنی باعث سردردهای مکرر می باشد.

البته برخی از بانوان نیز به مواد مخدر اعتیاد داشته اند و به دلیل بارداری این مواد را ترک کرده اند. ترک مواد مخدر و عدم مصرف آن، باعث ایجاد سردردهای مکرر می شود.

  1. کم آبی بدن

یکی از دلایل اصلی سردرد در دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول بارداری، کم آبی بدن است. مادران باردار می بایست هر روز حداقل 8 لیوان آب مصرف کنند. در غیر این صورت شاهد سردردهای شدید و مکرر خواهند بود.

بنابراین، مادران بارداری که دارای تهوع، استفراغ و اسهال می باشند، بهتر است که حتما آب زیادی مصرف کنند تا آب از دست رفته بدن آن ها جبران شود.

  1. ضعیف شدن بدن

با رشد جنین در بدن مادر باردار، بدن مادر به مرور ضعیف می شود. مادران باردار می بایست در سه ماهه اول بارداری تغذیه مناسبی داشته باشند تا هم بتوانند مواد مغذی مورد نیاز بدن جنین را تامین کنند و هم بدن خودشان را ضعیف نکنند.

ولی برخی از مادران باردار به دلیل احساس تهوع و … قادر به غذا خوردن نیستند و همین موضوع ضعیف شدن بدن را در پی دارد.

  1. ابتلا به استرس، اضطراب و افسردگی بارداری

بسیاری از مادران باردار به محض شنیدن خبر بارداری، استرس شدیدی می گیرند. البته تغییرات هورمونی نیز می توانند باعث ایجاد استرس و افسردگی و اضطراب شوند. یکی از دلایل سردردها مکرر، می تواند داشتن استرس و اضطراب باشد.

  1. افت قند خون

افت قند خون می تواند یکی از علت های سردرد دوران بارداری باشد. افرادی که با مشکل ضعف شدید مواجه هستند و مشکل دیابت ندارند، بهتر است از خوراکی های شیرین بیشتری استفاده کنند.

دلیل سردردهای بارداری در شش ماهه دوم بارداری

معمولا دوران بارداری به سه دوران اول، دوم و سوم تقسیم بندی می شود. ولی دلیل سردردهای بارداری به دو دوره تقسیم بندی می شود. سردردهای بارداری سه ماهه اول و سردردهای بارداری شش ماهه سوم.

به هر حال در سه ماهه اول، بسیاری از سردردها طبیعی هستند. چون بدن با یک شوک جدید مواجه می شود و افراد نیز به شرایط فیزیکی بدن خودشان عادت ندارند. به همین خاطر، معمولا سردردهای سه ماهه اول بارداری خطرناک نیست و مرور زمان برطرف می شود.

ولی سردردهایی که در سه ماهه دوم و سوم بارداری به وجود می آیند، می توانند نشانه یک مشکل در بدن مادران باردار باشند. البته در اکثر موارد این سردردهای مکرر، نشانه کم اشتهایی و ضعیف شدن مادران باردار است. ولی در صورتی که سردردها شدید و مکرر باشند، مضراتی را به همراه دارند.

دلایل مختلفی برای سردردهای سه ماهه دوم و سوم بارداری وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • حالت ضعف بدنی
  • افت فشار خون مادران باردار
  • کم خوابی زیاد به دلیل استرس و اضطراب
  • وجود لخته خونی
  • رژیم غذایی نامناسب مادر
  • کشش عضلانی در بدن
  • آنمی یا همان کم خونی ناشی از فقر آهن
  • فشار عضلانی ایجاد شده در اثر رشد جنین
  • فشار خون بالا در بارداری
  • آنوریسم قلبی
  • بروز دیابت بارداری
  • مشکلات قلبی در مادران باردار به ویژه مادرانی که دارای سابقه بیماری های قلبی می باشند.
  • آنسفالیت
  • مننژیت عفونت سینوسی (سینوزیت)

چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک می باشد؟!

بسیاری از افراد به محض مشاهده سردردهای بارداری دچار نگرانی می شوند و می خواهند به پزشک مراجعه کنند. معمولا سردردهای دوران بارداری طبیعی است. به خصوص اگر سردرد در ماه های اول بارداری باشد. با تنظیم شدن سروتونین در سه ماهه دوم بارداری، کم کم شدت سردردها نیز کاهش پیدا می کند.

ولی در مواردی لازم است که افراد حتما به پزشک مراجعه کنند. در واقع، در صورتی که سردرد به همراه علائم زیر بود، حتما و حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  • درد زیر دنده ها
  • احساس سوزش قلب
  • مشکلات بینایی
  • ورم صورت و دستان و یا پاها

روش درمان برای سردردهای دوران بارداری

روش های درمانی مختلفی برای سردردهای دوران بارداری وجود دارند. برخی از پزشکان برای مادران باردار مسکن های دارویی تجویز می کنند. برخی از پزشکان نیز با دادن تمرین های مختلف، سردردهای دوران بارداری را کاهش می دهند. در هر صورت مادران باردار باید حتما با پزشک برای مصرف دارو مشورت کنند.

برخی از داروهای مسکن برای مصرف در دوران بارداری، مناسب نمی باشند. به همین خاطر مادران باردار نباید سر خود از داروهای مسکن استفاده کنند. البته امتحان کردن روش های زیر برای کنترل سردردهای دوران بارداری، خالی از لطف نیست!

  • دوش گرفتن با آب گرم
  • خوابیدن در یک مدت زمان کافی
  • استراحت کردن در یک اتاق تاریک و بدون نور
  • ماساژ دادن پیشانی، شقیقه ها و دور چشم ها
  • ماساژ دادن شانه ها و کتف
  • کاهش حجم غذا در یک وعده غذایی و افزایش تعداد وعده های غذایی
  • مصرف مواد غذایی با کیفیت و کاهش چربی مصرفی خود
  • مصرف مکمل های تغذیه ای مناسب دوران بارداری مانند زینک، منیزیم و …
  • کاهش استرس و اضطراب و دوری از شرایطی که باعث استرس می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *