سالمندان

مکمل های مهم در دوران پیری کدام است؟

مکمل های دوران سالمندی را می توان ابزاری برای مقابله با تغییرات جسمی و روحی این دوران در نظر گرفت. استفاده از عبارت پیری برای این تغییرات به هیچ عنوان مد نظر نیست و منظور تغییراتی است که شاید در دوران های مختلف زندگی همچون دوران بلوغ نیز آنها را احساس کرده باشید

مکمل های دوران سالمندی را می توان ابزاری برای مقابله با تغییرات جسمی و روحی این دوران در نظر گرفت. استفاده از عبارت پیری برای این تغییرات به هیچ عنوان مد نظر نیست و منظور تغییراتی است که شاید در دوران های مختلف زندگی همچون دوران بلوغ نیز آنها را احساس کرده باشید. تجهیز اصولی خود برای مقابله با این تغییرات را از همین حالا شروع کنید و شک نکنید که با این کار ارتشی قدرتمند در بدن خود برای مقابله با انواع بیماری های وابسته به افزایش سن ایجاد خواهید کرد.

مهم ترین مکمل های دوران سالمندی که مصرف آنها ضروری است

پیش از صحبت در مورد مهم ترین مکمل های دوران سالمندی لازم است متذکر شویم که داشتن بدنی مقاوم و سالم در دوران سالمندی در درجه اول از طریق داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید و سپس از طریق مکمل ها تامین می شود. بسیاری از متخصصان تغذیه به افراد بالای 40 سال توصیه می کنند که دقت زیادی به غذاهای مصرفی خود داشته باشند و خوب غذا خوردن را قانونی برای مقابله با تغییرات بدن در دوران سالمندی بدانند.

در این دوران بدن شما قدرت کافی برای کار کردن همچون سنین 20 تا 40 سالگی تان را نخواهد داشت، توده های عضلانی بدن تان کاهش می یابند، توده های چربی در بدن بیشتر شده و به احتمال زیاد با مشکل افزایش وزن و چاقی مواجه می شوید، اگر خانم باشید یائسگی را تجربه می کنید، احتمال ابتلای شما به بیماری هایی چون بیماری های قلبی، سرطان و دیابت افزایش می یابد و سایر مشکلاتی که همگی در گرو داشتن برنامه غذایی خوب و سالم و مصرف انواع مکمل های دوران سالمندی، قابل پیشگیری هستند.

مکمل ویتامین B12

ویتامین B12 ویتامینی است که تامین آن عملکرد مطلوب خون و مغز را تضمین می کند. تامین این ویتامین در دوران کودکی و جوانی با مصرف مواد غذایی چون گوشت، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، ماهی و … بسیار آسان است اما با بالا رفتن سن حتی در صورت مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B12، به سبب کاهش سطح اسید معده، جذب این ویتامین به سختی اتفاق می افتد.

شروع مصرف مکمل سالمندان B12 بهتر است قبل از 50 سالگی اتفاق بیفتد. هر چند که هیچ گونه نگرانی از بابت مصرف بیش از اندازه این مکمل وجود ندارد و به سبب حلالیت در آب مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود اما بدن روزانه به 2.4 میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد.

مکمل ویتامین D

ویتامین D یکی از تاثیرگذارترین ویتامین ها در جلوگیری از انواع تغییرات و مشکلات سلامتی وابسته به سن است. در صورتی که این ویتامین در بدن کمتر از مقدار لازم آن باشد احتمال ابتلا به بیماری چون دیابت، سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ و سرطان سینه، MS، بیماری قلبی با افزایش سن بیشتر می شود. همچنین لازم به ذکر است که جذب کلسیم نیز در بدن وابسته به وجود ویتامین D می باشد.

نور خورشید را می توان بهترین منبع جهت جذب ویتامین D در نظر گرفت؛ البته این ویتامین در مواد غذایی چون لبنیات غنی شده، حبوبات، غلات، ماهی و … نیز وجود دارد اما جذب آن از این طریق دشوار است. هر چه منطقه زندگی شما به خط استوا نزدیک تر باشد اشعه های قدرتمند نور خورشید را جهت ساخت ویتامین D مورد نیاز بدن تان بهتر و بیشتر دریافت خواهید کرد. البته برخی افراد با استفاده از کرم های ضد آفتاب خود علاقه ای به جذب ویتامین D طبیعی ندارند؛ در این زمینه توصیه می شود حتما از مکمل دوران سالمندی D3 استفاده کنید که این مکمل مشابه به همان ویتامینی است که از طریق دریافت نور خورشید در بدن تولید می شود. میزان مصرف این ویتامین در روز می تواند از 600 تا 4000 واحد (بسته به سن) متغیر باشد.

مکمل کلسیم

برخلاف تصور عموم تحقیقات علمی انجام شده نشان می دهد که افزایش مصرف کلسیم هیچ ارتباطی به کاهش خطر شکستگی استخوان ندارد. سودمند بودن مصرف کلسیم در مراقبت های دوران سالمندی را این گونه می توان توجیه کرد که با مصرف مواد غذایی کلسیم دار و مکمل کلسیم، مقدار مورد نیاز این عنصر برای عملکرد صحیح اندام هایی چون قلب، سیستم عصبی و انقباض عضلات فراهم می شود و از این رو این اندام ها برای تامین کلسیم مورد نیاز خود به استخوان ها حمله نکرده و آنها را ضعیف نمی کنند.

هر چند که در دوران سالمندی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن خود باید از مکمل کلسیم استفاده کنید اما نیازی به مصرف بیش از حد این مکمل وجود ندارد. مصرف بیش از اندازه مکمل کلسیم نه تنها مفید نیست بلکه می تواند سلامت قلب را تحت تاثیر منفی قرار دهد. منابع غذایی تامین کننده طبیعی کلسیم شامل انواع لبنیات، کلم بروکلی، اسفناج، بادام، ساردین و سویا می شود.

مکمل منیزیم

منیزیم علاوه بر اینکه به جذب کلسیم کمک شایانی می کند نقش بسیار کلیدی و مهمی در عملکرد صحیح عضلات، قلب، کنترل فشار خون، سیستم عصبی و کنترل قند خون دارد. مکمل منیزیم از جمله مکمل های دوران سالمندی محسوب می شود که مصرف آن ضروری نیست و در صورت تامین منیزیم مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی حاوی این عنصر نیازی به مصرف آن وجود ندارد. مواد غذایی چون دانه ها، سبزیجات برگ سبز، آجیل ها، آووکادو، سویا و لوبیا منابع طبیعی حاوی عنصر منیزیم هستند. هر چند که مصرف بیش از اندازه مکمل منیزیم خطرناک تلقی نمی شود اما این مسئله می تواند با مشکلاتی چون تهوع و اسهال همراه باشد. در صورتی که از کافی بودن یا کمبود منیزیم در بدن خود مطمئن نیستید می توانید از پزشک خود بخواهید تا آزمایشی را جهت تعیین سطح منیزیم بدنتان انجام دهد. در صورت کمبود منیزیم مصرف مکمل این عنصر می تواند بهترین راه برای جبران این کمبود باشد.

مکمل پتاسیم

مکمل پتاسیم تنها مخصوص افراد سالمند نیست و افراد در سنین مختلف ممکن است به مصرف این مکمل نیاز داشته باشند. پتاسیم نقش مهمی در کنترل و متعادل سازی فشار خون دارد و تحقیقات علمی انجام شده ثابت کرده اند که مصرف این مکمل در زنان یائسه تا حد زیادی از ابتلا به بیماری هایی چون سکته مغزی که مرتبط به فشار خون بالاست جلوگیری می کند. البته توصیه می شود که کمبود پتاسیم در بدن و نیاز به مصرف مکمل این عنصر توسط پزشک تشخیص داده شود. مصرف بیش از اندازه این مکمل می تواند به قلب و دستگاه گوارش آسیب وارد کند و مشکلاتی از جمله آریتمی قلبی را به همراه داشته باشد.

پتاسیم به طور طبیعی در مواد غذایی چون موز، عدس، سیب زمینی شیرین، لوبیا، و برگ چغندر وجود دارد. افزایش سطح پتاسیم دریافتی بدن از طریق مصرف این مواد غذایی بعید به نظر می رسد و تنها مصرف بیش از اندازه مکمل این عنصر می تواند خطر آفرین باشد که در این مورد توصیه کردیم مطابق با دستور پزشک اقدام نمایید. پزشکی که مصرف مکمل پتاسیم را برای شما تجویز می کند اثرات آن را پس از مصرف نیز مورد بررسی قرار می دهد.

مکمل امگا 3

مکمل امگا 3 از جمله مکمل های دوران سالمندی محسوب می شود که علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می تواند نقش مفید و موثری در حفظ قدرت تفکر و جلوگیری از مشکلات حافظه داشته باشد. کاهش خطر بیماری قلبی به سبب مصرف این مکمل از آنجایی ناشی می شود که اسیدهای چرب امگا 3 عامل کاهش کلسترول بد و فشار خون هستند و از این طریق با انواع بیماری های شناختی و قلبی مقابله می کنند.

در یک مطالعه علمی نشان داده شده است افرادی که سطح امگا 3 خون شان تامین و بالا می باشد مغز بزرگتری دارند و می توانند در زمینه تفکر انتزاعی، برنامه ریزی، انواع آزمون های حافظه و … نسبت به افرادی که سطح امگا 3 پایین تری دارند موفق تر عمل کنند. حفظ سلامت مغز برای افراد سالمند مسئله ای حائز اهمیت ویژه است که با مصرف مکمل امگا 3 می توان گام بسیار مهم و موثری در این راستا برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *