مادر و کودک

چرا باید مسواک کودکان را جدی بگیریم

مسواک کودکان مسئله بسیار مهمی است که والدین باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشند تا بتوانند در کودک ایجاد انگیزه کنند. در متن زیر به اطلاعات بیش تری در این باره اشاره شده است.

چرا باید مسواک کودکان را جدی بگیریم

همواره توجه به کودک و رعایت کردن بهداشت دهان و دندان های وی، یکی از مهم ترین اصولی است که افراد به ویژه مادران باید به آن توجه خاصی داشته باشند. برای این کار، استفاده از انواع مسواک های بچه گانه و خمیر دندان های بچه گانه می تواند بسیار مؤثر و مفید باشد. مادران باید از همان سنین کودکی، کودک را وادار به مسواک زدن کنند تا کودکان بتوانند مسواک زدن را به عنوان بخشی از مهم ترین فعالیت های روزانه خود تا سنین نوجوانی و بزرگسالی در نظر داشته باشند.

وادار کردن کودک از همان سنین کودکی به مسواک زدن باعث علاقه مند شدن آن ها به مسواک زدن شده و در نتیجه موجب می شود که هیچ وقت مسواک زدن خود را ترک نکنند. از مهمترین مزایای مسواک زدن بچه ها در سنین کودکی، کمک به محکم شدن ریشه دندان های آن ها بوده و این موجب می شود آن ها با این کار، از ایجاد مشکلات مربوط به دهان و دندان در بزرگسالی نیز پیشگیری کنند. همچنین، با مراقبت از دندان های شیری موجب می شود که رشد دندان های دائمی فرد بهتر شده و ظاهر زیباتری داشته باشند.

یکی از مهم ترین نکاتی که افراد باید در خریدن مسواک کودکان در نظر داشته باشند، توجه کردن به سن کودک است. در سنین نوزادی و زمانی که دندان های نوزاد تازه رشد کرده اند، کودک توانایی استفاده کردن از مسواک را ندارد. بنابراین، والدین باید در جریان باشند که به هیچ عنوان اهمیت و مزایای مسواک زدن در این دوره را نادیده نگیرند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که در سنین کودکی نیز خرید مسواک برای کودک جهت حفظ سلامت و استحکام دندان های شیری کودک بسیار ضروری بوده است.

بنابراین افراد باید در جریان باشند که در این سنین از چه مسواکی برای کودک خود استفاده کنند که هم با کیفیت تر بوده و هم آسیب های کمتری به دهان و دندان کودک وارد می کند. افراد باید توجه داشته باشند که از مسواکی برای کودک خریداری کنند که کودک با استفاده از آن میل به مسواک زدن را در خود افزایش داده و نباید دارای هیچ گونه معایبی باشد که انگیزه کودک را برای مسواک زدن از بین ببرد و این انگیزه حتی تا سنین بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد.

از سنین شش ماهگی به بعد که کودک شروع به غذا خوردن می کند، می توان از مسواک های نوزاد برای کودک خریداری نمود که معمولاً در این سن، بیشتر از مسواک های انگشتی استفاده می شود. استفاده از این نوع مسواک ها تا سن یک سالگی به والدین کمک خواهد کرد که بتوانند لثه های کودک خود را به طور کامل تمیز کرده و از خارش آن ها نیز جلوگیری کنند. این نوع مسواک های مورد نظر، معمولاً از مواد سلیکونی ساخته شده و کاملاً بی خطر می باشند و می توانند در از بین بردن باکتری های ایجاد شده در لثه ها، ناشی از شیر مادر یا غذا نقش بسیار مؤثر و مفیدی را ایفا کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از مسواک های انگشتی این است که به کودک کمک می کند که دندان های وی به صورتی کاملاً یک نواخت رشد کند و در آینده جلوه و نمای بسیار زیبایی داشته باشند.

مسواک های مورد نظر دارای محفظه ای هستند که والدین می توانند انگشت خود را در آن وارد کرده و لثه های کودک خود را به طور کامل ماساژ دهند. یکی از مهم ترین مزیت استفاده از این مسواک این است که می تواند به جلوگیری از سیاه شدن دندان های کودک بعد از خوردن قطره آهن جلوگیری کند. این نوع مسواک، همان طور که اشاره شد، مربوط به سنین نوزاد بین سنین 6 ماهگی تا یک سالگی می باشد.

حال، با این وجود، زمانی که دندان های آسیاب عقب کودک در آید که این اتفاق تقریباً در 18 ماهگی اتفاق می افتد، باید والدین از مسواکی برای کودک استفاده کنند که دارای فرچه های نایلونی نرم باشد. در این سنین می بایست، دو طرف داخلی و خارجی دندان های کودک، به طور معمول، روزی دو بار مسواک زده شود. علاوه بر مسواک زدن، باید زبان کودک نیز تمیز شود تا آن دسته از باکتری هایی که منجر به ایجاد بوی بد در دهان می شوند از بین ببرد.

آموزش والدین در مورد رشد طبیعی دندان و اصول اولیه بهداشت دهان و دندان در کودکان بخش بسیار مهمی می باشد که شامل اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از دندان های کودک می باشد که تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود تا بتواند روال بهداشت دندان خود را حفظ کند، می شود. یکی از اولین قدم ها برای این کار این است که افراد بدانند که چه نوع مسواکی مناسب است. ممکن است قبلاً زیاد به آن فکر نکرده باشند، اما چند فاکتور مختلف وجود دارد که تعیین می کند کدام مسواک برای کودک بهترین است. در این جا، نگاهی به آنچه باید در هنگام خرید اولین مسواک کودک در نظر گرفته شود، انداخته می شود.

از آنجایی که اکثر کودکان در حدود 4 تا 7 ماهگی شروع به درآوردن اولین دندان های خود می کنند، بهتر است مسواک هایی با موهای نرم انتخاب کنند که تجربه مسواک زدن بدون درد را به وی ارائه دهد. به طور کلی، مسواک ها با انواع مختلفی از پرزها مانند نرم، متوسط ​​و سخت موجود هستند. بسته بندی معمولاً نشان می دهد که آن برس خاص چه نوع موهایی دارد و پیدا کردن چیزی که افراد به دنبال آن هستند را آسان می کند.

یک برس با موهای نرم برای کودکان کوچک به خوبی کار می کند، زیرا می تواند دندان ها را به طور موثری بدون تحریک لثه های حساس کودک تمیز کند. موهای زاویه دار بیش تر مستعد ساییدگی هستند، بنابراین باید به دنبال آنهایی بود که گردتر هستند و از هر چیزی که باعث تقویت موهای لاستیکی می شود خودداری شود. این ویژگی اضافه شده در واقع هیچ مزیتی را ارائه نمی دهد.

همان طور که لباس‌ های خود را به کودکتان نمی ‌پوشانید، نباید از مسواک بزرگسال نیز روی آن‌ ها استفاده کرد. کودکان خردسال دارای دهان‌ های کوچک و دندان‌ های ریز هستند و به یک برس نیاز دارند که به راحتی بین دندان ‌های آسیاب پشتی و گونه ‌هایشان قرار گیرد. اکثر تولید کنندگان مسواک مسواک هایی را ارائه می دهند که به طور خاص برای مراقبت از دهان نوزادان ساخته شده اند و محدوده سنی مناسب در بسته بندی های آن ذکر شده است.

قبل از این که متوجه شوید، کودک شما در مرحله ای قرار می گیرد که می خواهد همه کارها را خودش انجام دهد، والدین باید به مسواک زدن دندان های کودک خود ادامه دهند تا زمانی که او به اندازه کافی بزرگ شود و بدون نظارت کاملاً مسواک بزند و سپس بر این روند نظارت کند تا کودک بتواند بدون کمک آن را بشوید و تف کند. این معمولاً در زمان شروع مدرسه اتفاق می افتد، اما این مفید است که به آنها اجازه داده شود که به محض این که به آن علاقه نشان می دهند مسواک زدن را «تمرین» کنند. یک کودک تا حدود هشت سالگی به طور کامل مهارت دستی برای مسواک زدن بدون نظارت را ایجاد نمی کند.

اگر کودک کوچک ‌تری دارید که تمایل دارد خودش دندان ‌هایش را مسواک بزند، باید در نظر گرفت که مسواک او چه دسته ‌ای دارد. مسواک‌ ها در شکل ‌ها و اندازه ‌های دسته ‌ای بسیار متنوع هستند، و در حالی که هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد که در مورد آن باید انتخاب شود، قطعاً می توان مسواک ‌هایی را پیدا کرد که در دست گرفتن آن برای کودکان آسان باشد. باید از هر چیزی که بزرگ یا حجیم است خودداری شود. دسته‌ هایی که به راحتی در دست کودک قرار می‌ گیرند به او کنترل بیش تری در حین مسواک زدن می‌دهد و این روند را موثرتر می ‌کند. یک برس با دسته لاستیکی به آسان ‌تر گرفتن آن کمک می ‌کند.

مسواک برقی هم چنان یک انتخاب محبوب برای کودکان و بزرگسالان است. اگرچه می ‌توان برای اولین مسواک کودک از مسواک برقی استفاده کرد، اما باید همان دستورالعمل ‌های موجود در بالا که توضیح داده شده است را دنبال کرد؛ یعنی داشتن موهای نرم، سر کوچک و دسته‌ای که به راحتی در دست گرفته شود. بسیاری از مسواک ‌های برقی با دسته ‌های حجیم طراحی شده ‌اند، بنابراین باید به دنبال مسواک‌ هایی بود که به‌ طور خاص برای کودکان طراحی شده است، زیرا اغلب دسته ‌های باریک‌تری دارند. یکی از ویژگی های سرگرم کننده برخی از مسواک های برقی، تایمر تعبیه شده است که به والدین و فرزندان کمک می کند دو بار در روز مسواک زدن دو دقیقه ای توصیه شده را رعایت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *