موارد علمی

چند ورزش برای درمان واریکوسل

واریکوسل یک بیماری مردانه است که بیضه های آقایان را درگیر می کند. این بیماری می تواند با یک سری تمرین های ورزشی بهبود پیدا کند.

بیماری های مردانه عمدتا در اثر افزایش سن رخ می دهند و معمولا بسیار شایع هستند. واریکوسل به عنوان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در آقایان رخ می دهد و جزء بیماری های مردانه می باشد. این بیماری می تواند کیسه بیضه های آقایان را درگیر کند و باعث ایجاد مشکلاتی برای آقایان شود. اگرچه دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث ابتلا به این بیماری شوند. ولی به هر حال فارغ از دلایل، می توان این بیماری را با انجام چند ورزش درمان کرد.

بسیاری از افرادی که دارای بیماری واریکوسل می باشند، می توانند با چند ورزش ساده این بیماری را در خودشان درمان کنند. در ادامه قصد داریم شما را با چند ورزش برای درمان واریکوسل آشنا کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بیماری واریکوسل چیست؟

برخی از بیماری ها به صورت عمومی می باشند. یعنی هم خانم ها و هم آقایان را درگیر می کنند. ولی بیماری واریکوسل یک بیماری خاص و مردانه است که فقط مردان را درگیر می کند. این بیماری باعث ایجاد یک مشکل در بیضه آقایان می شود.

در واقع، آقایانی که دارای این بیماری می باشند، رگ گشاد تری در بیضه های خودشان دارند. این رگ می تواند به خوبی با چشم دیده شود. گشاد شدن رگ موجود در بیضه آقایان می تواند مضرات زیادی را به دنبال داشته باشد. ولی موضوع حائز اهمیتی که وجود دارد این است که این بیماری باعث ایجاد اختلال در عملکرد بیضه ها می شود.

به همین خاطر، لازم است که آقایان در اولین فرصت برای درمان بیماری واریکوسل اقدام کنند. البته این بیماری معمولا با کمک یک سری از ورزش ها درمان می شود.

ورزش مناسب برای درمان این بیماری

درمان بیماری واریکوسل معمولا به سادگی امکان پذیر می باشد. افراد می توانند از ورزش های مناسب برای درمان این بیماری استفاده کنند. به طور کلی، ورزش های مختلفی وجود دارند که می توانند باعث درمان این بیماری و یا کاهش علائم آن ها شوند. ولی شاید بهترین این ورزش ها، یوگا و شنا باشند.

در صورتی که علاقه مند هستید بیماری واریکوسل را با ورزش درمان کنید، می توانید یکی از ورزش های شنا و یوگا را انتخاب کنید. این دو ورزش برای درمان این بیماری به شدت توصیه می شوند و می توانند باعث بهبود عملکرد بیضه ها شوند.

یوگا؛ بهترین ورزش برای درمان واریکوسل

اولین ورزشی که برای درمان واریکوسل مورد توجه قرار می گیرد، ورزش یوگا است. این ورزش می تواند به آرامی این بیماری را درمان کند و باعث ایجاد عوارض جانبی خاصی نشود. اگرچه تمرین های ورزشی متنوعی وجود دارند که در گروه یوگا قرار می گیرند و می توانند برای درمان این بیماری استفاده شوند.

ولی باز هم بهتر است که افراد یوگا را به صورت تخصصی دنبال کنند. اگر به یک مربی ورزشی و یا پزشک دسترسی دارید، می توانید تمرین های یوگا مناسب برای درمان این بیماری را از وی یاد بگیرید. به طور مثال می توانید پاهای خود را به صورت 90 درجه به دیوار بگذارید و دراز بکشید. سپس، می توانید یک بالشت کوچک در زیر کمر خود قرار دهید و به مدت چند ثانیه صبر کنید. انجام چندین بار ورزش در روز، باعث درمان این بیماری شده و علائم این بیماری را کاهش می دهد.

این ورزش کمترین فشار را بر روی بیضه ها وارد می کند. به همین خاطر، باعث بهبود علائم این بیماری شده و حتی در بهبود عملکرد ارگان های بدن نیز موثر می باشد.

شنا؛ ورزشی سبک برای مبتلایان به بیماری واریکوسل

یکی از بهترین ورزش هایی که برای مبتلایان به بیماری واریکوسل توصیه می شود، ورزش شنا است. شنا یک ورزش سبک برای بیماران مبتلا به این بیماری است و حتی می تواند در بهبود بیماری های مختلف نیز موثر باشد. انجام مراحل شنا به صورت تخصصی، برای درمان این بیماری توصیه می شود. ولی حتی راه رفتن در آب استخر هم برای درمان این بیماری مفید است.

یکی از مزیت های ورزش کردن در آب این است که وزن شما توسط آب تحمل می شود. همین موضوع باعث می شود که فشار زیادی بر روی بیضه های شما وارد نشود و شما احساس بهتری در هنگام ورزش کردن داشته باشید. بنابراین، سعی کنید برای درمان این بیماری حداقل در هفته یک بار به استخر بروید و شنا کنید. اگر بتوانید یوگا و همچنین شنا را به صورت همزمان انجام دهید، شاهد بهبود این بیماری خواهید بود.

اقدامات قبل از ورزش برای آقایان مبتلا به این بیماری

اگرچه انجام ورزش یوگا و یا شنا برای درمان بیماری واریکوسل توصیه می شود. ولی به هر حال لازم است که افراد مبتلا به این بیماری قبل از ورزش نیز یک سری اقدامات را انجام دهند. از جمله اقداماتی که برای قبل از ورزش باید مورد توجه قرار گیرند، شامل موارد زیر می باشند.

  • قبل از ورزش می توانید برای آماده کردن بدن خود، دوش بگیرید. بهتر است یک دوش آب سرد بگیرید تا بدن شما شادابی خاصی داشته باشد.
  • قبل از ورزش کردن، غذا نخورید. حداقل 2 الی 3 ساعت قبل از ورزش، معده خود را پر نکنید. زیرا معده پر می تواند باعث کاهش عملکرد ورزشی شما شود و برای شما مضر باشد.
  • بهتر است که قبل از انجام تمرین های ورزشی، فعالیت جنسی نداشته باشید. پس سعی کنید حداقل یک فاصله زمانی 2 ساعته را میان انجام یوگا و شنا و رابطه جنسی در نظر بگیرید.
  • لباس تنگ و چسبان نپوشید. این کار باعث ایجاد فشار زیاد بر روی بیضه های شما می شود و می تواند برای شما بسیار مضر باشد. پس یک لباس مناسب و گشاد بپوشید و آماده ورزش کردن شوید.

اقدامات بعد از ورزش برای آقایان مبتلا به واریکوسل

بعد از اینکه تمرین های ورزشی مناسب برای درمان واریکوسل را انجام دادید، می بایست یک سری اقدامات را نیز انجام دهید تا بیضه های شما خنک شوند و با مشکلی مواجه نشوند. بعد از انجام ورزش، حتما طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • بعد از اینکه تمرین های ورزشی مناسب برای درمان واریکوسل را انجام دادید، می توانید حرکات کششی مناسبی را انجام دهید. این کار باعث سرد شدن عضلات شما و بهبود کشش پذیری آن ها می شود.
  • بهتر است که بعد از تمرین ورزشی، دوش آب سرد بگیرید. این کار بیضه های شما را خنک می کند و باعث بهبود علائم این بیماری می گردد.
  • سعی کنید که بعد از تمرین ورزشی، حرکات یوگای برعکس انجام دهید. در واقع، کاری کنید که خونرسانی به بیضه های شما افزایش پیدا کنند و بیضه های شما خنک شوند.

آیا بدنسازی برای درمان واریکوسل مناسب است؟

بسیاری از آقایان مبتلا به واریکوسل قصد دارند که بدنسازی کنند. به هر حال بدنسازی همراه با ورزش ها و تمرین های سنگینی است که می توانند برای این بیماری مضر باشند. ولی اگر اصرار دارید که برای درمان بیماری واریکوسل و حفظ تناسب اندام خودتان، ورزش های بدنسازی انجام دهید؛ بهتر است که به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • زدن وزنه های سنگین ممنوع است! سعی کنید که وزنه های سبک تری را انتخاب کنید.
  • اگر قصد دارید وزنه بزنید، حتما جوراب واریس بپوشید. جوراب های واریس دارای تنوع بسیار زیادی می باشند. پس قبل از خرید جوراب واریس حتما با پزشک مشورت کنید و فقط در صورت نیاز این جوراب ها را خریداری کنید.
  • برای وزنه بلند کردن، راه بروید. در واقع، سعی کنید که در میان تمرین های سنگین ورزشی خود، بیشتر قدم بزنید تا جریان خون بیشتری به بیضه های شما برسند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم چند ورزش برای درمان واریکوسل را به شما آموزش دهیم. این بیماری می تواند مضرات زیادی را به همراه داشته باشد و برای آقایان بسیار مضر باشد. بهتر است که آقایان از ورزش هایی برای درمان این بیماری استفاده کنند که سبک تر می باشند. ورزش هایی که باعث ایجاد فشار زیاد بر روی بیضه می شوند، برای این بیماری بسیار مضر خواهند بود.

بیماری واریکوسل می تواند با انجام تمرین های ورزشی بهبود پیدا کند. ولی لازم است که افراد در کنار این ورزش ها به یک سری نکات توجه داشته باشند. مصرف الکل، دخانیات، نوشیدن قهوه زیاد، سیگار کشیدن، نشستن به صورت ثابت در یک جا و … می توانند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند و باعث افزایش علائم این بیماری شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *