موارد علمی

تاثیر ویتامین د بر روی کرونا به چه شکل است؟

طبق تحقیقاتی که انجام گردیده است مشخص شده که ویتامین د در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و درمان آن تاثیر گذار است. بنابراین افرادی که ویتامین د در آن ها بالا است می‌توانند در صورت ابتلا به ویروس کرونا سریع تر بهبود یابند. همچنین این افراد نیاز به بستری شدن ندارند و می‌توانند با ماندن در خانه بهبود یابند. به همین دلیل نمی توان تاثیر ویتامین د بر روی کرونا را نادیده گرفت.

پس از این که کرونا به عنوان یکی از ویروس های شایع شناخته شد و در جامعه به سرعت منتشر گردید. پزشکان بر روی تقویت سیستم ایمنی تاکید بسیار زیادی داشتند. به همین دلیل تحقیقاتی انجام شد و طی این تحقیق مشخص گردید افرادی که ویتامین د مصرف می کنند مقاومت بالاتری در برابر ویروس کرونا دارند و حتی این افراد در صورت ابتلا به کرونا بستری نخواهند شد‌. در کل ویروس بر روی آن ها همانند سرماخوردگی عمل می کند و پس از گذشت دو هفته مراقبت در منزل می توانند سلامتی خود را بازیابند. در این مطلب قصد داریم در مورد تاثیر ویتامین د بر روی کرونا اطلاعاتی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

چگونگی تاثیر ویتامین د بر روی کرونا: 

به طور کلی می توان گفت ویتامین د نرمال باید حدود ۳۰ تا ۱۲۰ باشد. طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است مشخص گردیده افرادی که قبل از شیوع ویروس کرونا ویتامین د را برای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن خود مصرف می‌ کرده اند علاوه بر آن که دچار سرماخوردگی نمی شده اند‌ در برابر ویروس کرونا نیز مقاومت بیشتری پیدا کرده اند. پس از تکمیل تحقیقات مشخص گردید ویتامین د باعث می گردد تا بیماران حتی با این که آزمایش کرونای آن ها مثبت شده است و علائمی مانند سرفه را نیز نشان داده‌ اند بتوانند با انجام مراقبت هایی در منزل سریع تر بهبود یابند. زیرا این افراد دارای ویتامین د بالای ۴۰ بوده اند. در نهایت می توان گفت تاثیر ویتامین د بر روی کرونا به گونه ای است که باعث می‌شود تا گلبول های سفید بتوانند سیتوکین ترشح نمایند.

کمبود ویتامین د چه عواقبی به همراه دارد؟ 

بهتر است بدانید در بعضی از ویروس مانند hiv اگر ویتامین د به میزان لازم وجود نداشته باشد سیتوکین بسیار کمی نیز ترشح خواهد شد بنابراین ایمنی بدن به شدت کاهش پیدا می ‌کند. اما این موضوع در افرادی که دچار بیماری ‌های تنفسی هستند متفاوت عمل می‌ کند و اگر ویتامین د پایین باشد سیتوکین بیش از اندازه ترشح می‌ شود و گلبول های سفید نمی ‌دانند که چه مقدار سیتوکین کافی است. پس به میزانی ترشح می کنند که باعث ایجاد طوفان سیتوکین می شود. این موضوع باعث درگیر شدن ریه ها شده و در نتیجه منجر به فوت بیمار می گردد. با توجه به این موضوع می ‌توان گفت بیماری که به دلیل ویروس کووید ۱۹ می میرد در واقع به خاطر اشتباه گلبول های سفید بدن و کمبود ویتامین د است. پس با توجه به توضیحاتی که داده شد قطعا متوجه اهمیت تاثیر ویتامین د بر روی کرونا گردیده اید.

به همین دلیل است که علت مرگ در اثر کرونا را به دو عامل طوفان سیتوکین و همچنین انعقاد خون ربط می ‌دهند و بیان می کنند که ایجاد لخته خون در مغز و قلب بیمار و حتی ایجاد طوفان سیتوکین در ریه های شخص که به دلیل کمبود ویتامین د روی می دهد دلیل اصلی مرگ بر اثر کرونا می باشد. زیرا این موارد زمانی که ویتامین د در بدن شخص کاهش پیدا کند رخ می‌ دهند. به طور کلی بیمارانی که ویتامین دی در بدن آن ها پایین است دچار مشکلاتی مانند انعقاد خون یا طوفان سیتوکین خواهند شد و در نتیجه جان خود را از دست می دهند. بنابراین برای این که از تاثیر ویتامین د بر روی کرونا استفاده کنید بهتر است قرص های ویتامین د را مصرف نمایید.

اثرگذاری ویتامین د بر بدن: 

به طور کلی می توان گفت ویتامین د از جمله مکمل هایی است که مانند واکسن عمل خواهد کرد. البته بهتر است بدانید اگر ویتامین د در بدن زیر ۲۰ باشد تزریق واکسن هم نمی تواند باعث بالا رفتن igg گردد. بنابراین افرادی که در این شرایط هستند اگر واکسن هم تزریق کنند باز هم احتمال دارد که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا گردند. حال شاید این سوال برای شما ایجاد شود، برای این که از تاثیر ویتامین د بر روی کرونا استفاده کنیم به چه میزان از آن نیاز داریم؟ در واقع میزان ویتامین مورد نیاز بدن در هر فرد با توجه به وزن او مشخص می‌ شود پس هر فرد باید وزن خود را در ۱۰۰ ضرب کند تا میزان ویتامین روزانه مورد نیاز را مشخص کند. البته توجه داشته باشید که چکاپ سالانه ویتامین د نیز بسیار مهم است. برای انجام این چکاپ باید حدود ۱۰ روز قبل از انجام آزمایش ویتامین دی استفاده نکنید.

متاسفانه باید بگویم مواد غذایی که حاوی ویتامین د هستند بسیار کم می باشند و مهم ترین و اصلی ترین منبع تامین کننده این ویتامین نور آفتاب است. اما زندگی های شهرنشینی باعث شد تا افراد ویتامین د بسیار کمی را از آفتاب دریافت کنند. علاوه بر آن مواد غذایی کنسروی و همچنین مواد افزودنی که در تهیه غذا ها استفاده می شوند نیز باعث می گردند تا جذب ویتامین د کاهش پیدا کند. پس برای این که بتوانید از تاثیر ویتامین د بر روی کرونا بهره مند شوید باید از قرص های ویتامین د با توجه به فرمول بیان شده استفاده نمایید تا ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

ویتامین د و تزریق واکسن کرونا: 

بهتر است بدانید اگر میزان ویتامین د در بدن پایین باشد بنابراین ایمنی مورد نظر ایجاد نخواهد شد. پس اگر فرد واکسن کرونا را دریافت نماید و پس از گذشت دو ماه آی جی جی افزایش پیدا کند مشخص خواهد شد که ایمنی مورد نیاز ایجاد گردیده است. اما اگر آی جی جی پایین باشد حتی استفاده از واکسن فایزر نیز فایده ای نخواهد داشت و شخص ابتدا باید با کمک ویتامین دی ایمنی بدن خود را افزایش دهد و سپس اقدام به تزریق واکسن نماید. این موضوع نیز نشان می‌ دهد که تاثیر ویتامین د بر روی کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد و باید جدی گرفته شود. علاوه بر آن اگر شما از جمله افرادی هستید که ویتامین د بدنتان بالای ۴۰ می باشند اگر به ویروس کووید ۱۹ مبتلا گردید این ویروس در بدن شما مانند یک سرماخوردگی عمل کرده و پس از دو هفته برطرف می ‌شود. اما اگر ویتامین د در بدن شما زیر ۲۰ باشد ویروس بر روی بدن تاثیر گذاشته و باعث می گردد تا شخص نیاز به بستری پیدا کند.

البته پزشکان طی ۱۸ ماه گذشته برای مشخص کردن تاثیر ویتامین د بر روی کرونا چند بخش مراقبت های ویژه را تحت بررسی قرار داده اند. در ابتدا مشخص شد که در هیچ یک از این بخش ها ویتامین د بدن چک نمی گردیده است و پس از مشخص شدن اهمیت ویتامین د شروع به چک کردن آن کردند تا بتوانند سریع تر روند درمانی را انجام دهند.

مکانیسم تاثیر ویتامین د در کرونا: 

به طور کلی می‌ توان گفت که تاثیر ویتامین د بر روی کرونا به گونه است که از طریق سه مکانیسم مختلف خطرات عفونت و مرگ و میر را به شدت کاهش می دهد که این مکانیسم ها شامل موارد زیر است:

تنظیم سیستم رنین- آنژیوتانسین

ایجاد ایمنی ذاتی و تطبیق سلول ها

بروز موانع فیزیکی که در توضیح این مورد می توان گفت ویتامین د در واقع از سلول ‌هایی ایجاد شده است که به صورت محکم به یکدیگر متصل گردیده اند. این موضوع باعث می گردد تا مانع از رسیدن عوامل مهاجم و بیگانه مانند ویروس ها به بافت های حساس گردند.

در واقع با توجه به این که ویروس کووید ۱۹ تا کنون هیچ گونه درمان خاصی نداشته است و شیوع بسیار بالایی دارد استفاده از ویتامین د می تواند یک روش بسیار عالی و در دسترس برای بالا بردن ایمنی بدن باشد. در کل تاثیر ویتامین د بر روی کرونا را می توان همانند یک درمان کمکی جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا و حتی بهبود آن دانست.

سخن آخر: 

در واقع ویتامین د را می‌ توان یک ویتامین محلول در چربی دانست که بر روی عملکرد صحیح بدن و سلامتی آن تاثیر گذار است. همچنین دلایل بسیار زیادی وجود دارد که ثابت می کند ویتامین د بر روی درمان بیماری کرونا تاثیر گذار است. از جمله تاثیر ویتامین د بر روی کرونا می توان به بالا بردن سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. همچنین کمبود آن می تواند عوارض بسیار شدیدی را برای شما به همراه داشته باشد. به طور کلی طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشخص گردیده افرادی که دچار کمبود ویتامین د هستند بیشتر به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می گردند. به همین دلیل افراد چاق، افراد مسن و حتی افرادی که دارای پوست تیره هستند را می‌ توان مستعد ابتلا به این بیماری دانست. بنابراین اگر می خواهید در برابر ویروس کرونا مقاوم بمانید بهتر است مصرف ویتامین د را جدی بگیرید و با مشورت پزشک از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *