مولتی ویتامین

تفاوت امگا 3 ایرانی و خارجی چیست؟

امگا 3 (Omega 3) از جمله چربی های ضروری بدن محسوب می شود که بدن خود توانایی ساخت آن را ندارد و بایستی از طریق مواد غذایی حاوی این ترکیب مغذی مقادیر مورد نیاز بدن به آن را تامین نمود. گردو، ماهی ها، روغن های گیاهی، برخی سبزیجات، دانه کتان و … از جمله منابع غذایی حاوی امگا 3 هستند.

تفاوت امگا 3 ایرانی و خارجی چیست؟

 

امگا 3 (Omega 3) از جمله چربی های ضروری بدن محسوب می شود که بدن خود توانایی ساخت آن را ندارد و بایستی از طریق مواد غذایی حاوی این ترکیب مغذی مقادیر مورد نیاز بدن به آن را تامین نمود. گردو، ماهی ها، روغن های گیاهی، برخی سبزیجات، دانه کتان و … از جمله منابع غذایی حاوی امگا 3 هستند. برخی افراد که با رژیم غذایی نمی توانند مقدار مورد نیاز بدن خود به Omega 3 را تامین کنند مجبور به مصرف مکمل های این ماده مغذی می شوند. مکمل های امگا 3 در بازار در دو نوع ایرانی و خارجی یافت می شوند؛ حال این سوال مطرح می شود که تفاوت قرص های Omega 3 دارای مارک ایرانی با قرص های دارای مارک خارجی در چیست؟ برای کسب اطلاعات سودمند در این باره در ادامه با ما همراه باشید.

انواع اسیدهای چرب Omega 3

در حالت کلی اسیدهای چرب امگا 3 را می توان به سه دسته کلی زیر تقسیم کرد:

  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
  • اسید آلفا لینولنیک (ALA)

دو دسته اول که به امگا 3 دریایی نیز معروف هستند، بیشتر در ماهی ها وجود دارند در حالی که اسیدهای چرب دسته سوم یعنی اسید آلفا لینولنیک ها بیشتر در روغن های گیاهی، دانه کتان، چربی های حیوانی، مغزها و سبزیجات برگ دار یافت می شوند.

هر چند که فایده Omega 3 برای بدن با نقش آن در جلوگیری از انواع بیماری های قلبی و سکته قلبی شناخته شده است اما این ماده مغذی دارای فواید شگفت انگیز دیگری نیز است که مصرف آن را برای تمام افراد در هر سن و سال به امری ضروری تبدیل می کند. از جمله فواید امگا 3 برای بدن می توان به مواردی از جمله موارد ذیل اشاره کرد:

  • مقابله با التهاب و انواع بیماری های خود ایمنی
  • بهبود سلامت چشم
  • بهبود سلامت استخوان ها
  • کاهش علائم بیماری آسم
  • بهبود کیفیت خواب
  • حفظ سلامت پوست
  • کاهش علائم مربوط به بیش فعالی کودکان
  • و …

مصرف مواد غذایی حاوی Omega 3 و مکمل این ماده مغذی محدود به سن و سال یا جنسیت خاصی نمی شود و تمامی افراد می توانند با تامین امگا 3 مورد نیاز بدن خود از فواید ارزشمند آن برای تامین سلامت جسمی و روحی خود بهره مند شوند.

امگا 3 ایرانی با امگا 3 خارجی چه تفاوت هایی دارد؟

 

افرادی که علاقه زیادی به مصرف غذاهای دریایی و ماهی ندارند به احتمال زیاد با کمبود امگا 3 در بدن خود مواجه می شوند. در این شرایط آنها ترجیح می دهند برای جبران این کمبود از قرص های Omega 3 استفاده نمایند. به افرادی که علاقه ای به مصرف مکمل Omega 3 ندارند توصیه می کنیم برای تامین نیاز بدن خود به این ماده مغذی حداقل 2 یا 3 بار در هفته از ماهی در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا احتمال کمبود آن در بدن شما به حداقل برسد. در هر حال در صورت احساس نیاز به مصرف مکمل Omega 3 این پرسش برای شما مطرح خواهد شد که مکمل امگا 3 ایرانی بخرم یا خارجی؟ آیا آنها مشابه به هم عمل می کنند یا تفاوت هایی دارند؟ مصرف کدام یک از این مکمل ها بهتر است؟ در اینجا این موضوع را به صورت جزئیاتی مورد بررسی قرار می دهیم.

تفاوت های امگا 3 ایرانی و خارجی را می توان از چندین منظر بررسی کرد:

  • از نظر ترکیبات

مکمل های Omega 3 خارجی غالبا علاوه بر دارا بودن امگا 3 دارای مواد مغذی دیگری از جمله انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیز در ترکیب خود هستند. به عنوان مثال در ترکیب امگا 3 خارجی H3 علاوه بر Omega 3، مواد مغذی دیگری شامل انواع ویتامین های گروه بی، ویتامین های A و E، D3، آهن، کلسیم، منیزیم، زینک، جینسینگ و … وجود دارد و از این می توان این گونه مکمل را یک مولتی ویتامین حاوی امگا 3 نامید.

در حالی که در ترکیب مکمل های Omega 3 ایرانی تنها اسیدهای چرب این ماده مغذی وجود دارند و هیچ ویتامین یا ماده معدنی دیگری به ترکیب آن افزوده نشده است. البته لازم است توجه داشته باشید که امگا 3 های تولید داخل در حالی که تحت لیسانس کشورهای خارجی باشند در ترکیب خود علاوه بر اسیدهای چرب Omega 3 دارای ویتامین هایی از جمله D3 و ویتامین E نیز هستند؛ به عنوان مثال مکمل امگا پارادوکس ایرانی که تحت لیسانس کشور انگلستان در داخل کشور ما تولید و در بازار عرضه می شود از جمله این مکمل ها می باشد.

  • از نظر دارا بودن جیوه

از نظر دارا بودن جیوه مکمل های Omega 3 ایرانی و خارجی این تفاوت را دارند که انواع خارجی بدون جیوه و مکمل های Omega 3 داخلی در برخی موارد حاوی جیوه هستند. جیوه عنصری است که در آب و غذا درصدهای پایینی از آن وجود دارد و برخی از انواع ماهی ها همچون اره ماهی و کوسه ماهی در بدن خود درصد بالایی از آن را دارند؛ اما شرکت های خارجی در تهیه و تولید مکمل های Omega 3 این عنصر خارجی را از ترکیب حاصل حذف می کنند در حالی که برخی شرکت های ایرانی این مکمل را با درصدهای پایینی از جیوه تولید و عرضه می نمایند. جیوه به خصوص برای زنان باردار مضر بوده و در رشد سیستم عصبی کودک آنها اختلال ایجاد می کند.  البته پیشرفت های اخیر علم داروسازی در کشور باعث شده است که مکمل Omega 3 در برخی برندها به صورت بدون جیوه تولید و عرضه شود.

  • از نظر قیمت

از نظر قیمت مسلما قیمت مکمل های Omega 3 ایرانی نسبت به مکمل های خارجی مناسب تر است. این موضوع به خاطر ترکیبات و مواد مغذی افزودنی بیشتر در مکمل های خارجی نیست چرا که در سال های اخیر بسیاری از برندهای ایرانی نیز اقدام به افزودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ترکیب مکمل های امگا 3 خود نموده اند. تفاوت در قیمت برندهای داخلی و خارجی این مکمل را می توان بیشتر مربوط به هزینه های واردات دانست. پس وقتی گفته می شود مکمل های ایرانی Omega 3 نسبت به مکمل های خارجی دارای قیمت پایین تری هستند نباید این تصور ایجاد شود که کیفیت مکمل های داخلی پایین تر است؛ به خصوص که در سال های اخیر علاوه بر افزودن مواد معدنی و ویتامین ها به ترکیب مکمل های ایرانی نسبت به زدودن جیوه از ترکیب آنها نیز اقدامات موثری انجام شده است و در حالت کلی کیفیت مکمل های Omega 3 ایرانی تا حدی به کیفیت مکمل های Omega 3 خارجی رسیده اند. پس اگر صرفه اقتصادی نیز در تهیه مکمل Omega 3 برای شما حائز اهمیت می باشد بهتر است مکمل های ایرانی را خریداری کرده و مصرف نمایید.

جهت تهیه انواع مکمل های ایرانی و خارجی امگا 3 می توانید از خدمات ما در داروخانه آنلاین دارومارکت استفاده نمایید. خرید اینترنتی دارو، انواع مکمل ها و محصولات داروخانه ای می تواند مزایایی از جمله صرفه جویی در زمان و هزینه داشته باشد. علاوه بر این برخی از محصولات ما دارای تخفیف های ویژه ای هستند که صرفه اقتصادی خرید را برای شما مشتریان عزیزی که به سلامت بدن خود اهمیت می دهید، بیشتر می کنند.

کاربران در مورد تفاوت های امگا 3 ایرانی و خارجی چه نظری دارند؟

 

اغلب کاربران خرید و استفاده از امگا 3 خارجی را بر انواع ایرانی این مکمل ترجیح می دهند. آنها علت این امر را اثرات بهتر Omega 3 خارجی بر عملکرد و سطح سلامتی بدن خود می دانند و در برخی موارد نیز عوارض کمتر مکمل های خارجی این ماده مغذی را علت استقبال بالای خود بیان می کنند؛ به عنوان مثال برخی از کاربران گزارش کرده اند که با مصرف مکمل های امگا 3 خارجی کمتر به عوارضی همچون مشکلات گوارشی از جمله معده درد، استفراغ و تهوع دچار می شود. البته با بهبود کیفیت مکمل های Omega 3 داخلی نیز روز به روز به طرفداران برندهای داخلی این مکمل نیز افزوده می شود.

با وضع تحریم های دارویی در سال های اخیر ایران پیشرفت های گسترده و قابل توجهی در صنعت داروسازی داشته است و شما با مصرف مکمل امگا 3 داخلی بدون جیوه کاملا به این موضوع ایمان پیدا خواهید که این مکمل از نظر کیفیت تفاوت چندانی با محصولات خارجی ندارد؛ هر چند که در این مورد انتخاب با شماست!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *