موارد علمی

دلایل افت میل جنسی در آقایان

افت میل جنسی در آقایان یا بیزاری جنسی مشکلی است که بسیاری از افراد در زمان های مختلف با آن مواجه می شوند. در این مقاله سوالات بسیاری را در مورد علائم، علل و درمان بی میلی جنسی یا افت میل جنسی در آقایان پاسخ خواهیم داد. برای کسب اطلاعات سودمند در این باره با ما همراه باشید.

دلایل افت میل جنسی در آقایان

 

افت میل جنسی در آقایان یا بیزاری جنسی مشکلی است که بسیاری از افراد در زمان های مختلف با آن مواجه می شوند. در این مقاله سوالات بسیاری را در مورد علائم، علل و درمان بی میلی جنسی یا افت میل جنسی در آقایان پاسخ خواهیم داد. برای کسب اطلاعات سودمند در این باره با ما همراه باشید.

افت میل جنسی چیست؟

افت میل جنسی کاهش میل به آمیزش جنسی است. بی میلی جنسی که در بین مردم به عنوان سردی جنسی نیز شناخته می شود، به این معنی است که با وجود تحریک جنسی کافی، هیچ میل جنسی در فرد وجود ندارد. بی میلی جنسی را می توان کاهش یا عدم تمایل به فعالیت جنسی تعریف کرد.

علائم بی میلی جنسی

 

علامت اصلی این مشکل، فقدان میل جنسی است. در نتیجه، تعداد دفعات رابطه جنسی کاهش می یابد. از سوی دیگر علائمی مانند افسردگی، خستگی و ضعف نیز در افراد دارای مشکل بی میلی جنسی قابل مشاهده هستند.

علل افت میل جنسی در آقایان

بی میلی جنسی علاوه بر اینکه به طور کلی ناشی از عوامل روانی است، می تواند در نتیجه کمبود تستوسترون که همان هورمون مردانه است نیز رخ دهد. تستوسترون عامل اصلی تنظیم میل جنسی در مردان است.

آیا داروهای ضد افسردگی میل جنسی را کاهش می دهند؟

هنگامی که داروهای ضد افسردگی برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند، عملکرد و میل جنسی را با تأثیر بر مکانیسم های مرکزی، به ویژه پس از 6 ماه، سرکوب می کنند. با توجه به این اثرات، استفاده از داروهای سفت کننده برای بیمارانی که از داروهای ضد افسردگی طولانی مدت استفاده می کنند، توصیه می شود.

آیا کمبود ویتامین B12 نیز باعث افت میل جنسی در آقایان می شود؟

 

مقالات مختلفی وجود دارند که نشان می دهند کمبود ویتامین B12 ممکن است بر میل جنسی و عملکرد جنسی آقایان تأثیر بگذارد. با این حال، هنوز اطلاعات کافی در مورد این موضوع وجود ندارد. از طرفی ویتامین B12 به عنوان یک درمان حمایتی به ویژه برای جوانسازی مردان استفاده می شود. جهت تهیه و خرید مکمل های ویتامین B12 و مولتی ویتامین های حاوی این ویتامین می توانید از خدمات ما در داروخانه آنلاین دارومارکت استفاده نمایید.

آیا واریکوسل باعث افت میل جنسی در آقایان می شود؟

دو وظیفه اصلی بیضه تولید اسپرم و سنتز هورمون تستوسترون است. به طور خاص، واریکوسل شدید می تواند باعث کاهش اندازه بیضه و در نهایت اختلال در عملکرد بیضه شود. بنابراین، می تواند با کاهش سنتز تستوسترون باعث افت میل جنسی در آقایان شود.

آیا پروستات و دیابت دلیل افت میل جنسی در آقایان هستند؟

هر دو بیماری کیفیت زندگی را مختل می کنند. به خصوص در افراد مبتلا به مشکلات پروستات که می تواند بر الگوی خواب شبانه آنها تأثیر بگذارد، بی میلی جنسی ممکن است در نتیجه بدتر شدن کیفیت زندگی آنها ایجاد شود. از سوی دیگر، اختلال عملکرد جنسی یک مشکل رایج در افراد مبتلا به مشکلات پروستات است.

دیابت ارتباط مستقیمی با افت میل جنسی در آقایان ندارد. اما این موضوع که این بیماری کیفیت زندگی را مختل می کند و یک بیماری مزمن است ممکن است با فعال کردن عوامل روانی به طور غیرمستقیم باعث بی میلی جنسی شود. از سوی دیگر، دیابت یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی است که به طور ارگانیک باعث اختلال عملکرد جنسی می شود.

آیا افت میل جنسی در آقایان ربطی به تغذیه دارد؟

ایجاد هر گونه رابطه در مورد تغذیه و بیزاری جنسی دشوار است. تعدادی از غذاها مانند توت فرنگی، شکلات، جینسینگ، غذاهای حاوی کره کاکائو با اثر تقویت کننده جنسی، اثر محرکی بر میل جنسی دارند.

آیا افت میل جنسی در آقایان از سن خاصی شروع می شود؟

 

هیچ گروه سنی خاصی برای افت میل جنسی در آقایان وجود ندارد. بی میلی جنسی می تواند در سنین بسیار پایین نیز رخ دهد. ممکن است به دلیل اولین تجربه ناموفق، نداشتن تجربه جنسی قبلی یا اضطراب قبل از ازدواج رخ دهد. بیماری های ناحیه هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز که بر ترشح تستوسترون تأثیر می گذارد یا اختلالات عملکردی در بیضه ها می تواند در هر سنی رخ دهد. با این حال، کمبود تستوسترون که اغلب در بین مردم به اشتباه آندروپوز نامیده می شود، بعد از 50 سالگی ظاهر می شود.

آندروپوز واژه ای است که از حالت یائسگی در زنان گرفته شده است. یائسگی کلمه ای است که به معنای قطع قاعدگی یعنی قطع فعالیت تولید مثل در زنان است. با این حال، در یک مرد سالم، فعالیت آندروژنی، یعنی عملکرد جنسی و تولید اسپرم، هرگز متوقف نمی شود. این تفاوت اصلی بین عملکرد اصلی تولید مثل مردان و زنان است. به همین دلیل، اصطلاح «آندروپوز» که به معنای قطع فعالیت آندروژنیک است، بیان صحیحی برای نامگذاری بی میلی جنسی و اختلال عملکرد جنسی به ویژه در سنین بالا نیست.

تشخیص مشکل افت میل جنسی در آقایان

برای تعیین و تشخیص افت میل جنسی در آقایان انجام ارزیابی دقیق، مورد نیاز است. اول از همه باید شرح حال دقیق گرفته شود و بررسی شود که مشکل چیست، آیا بی میلی جنسی یک تظاهر است یا اینکه به دلیل سایر اختلالات جنسی زمینه ای ایجاد شده است. همچنین عوامل روانشناختی احتمالی باعث بروز این رویداد باید بررسی شوند. در معاینه بیمار باید میزان مشکلات بالینی مورد سوال قرار گیرند. وجود بیماری های ارگانیک یا مصرف داروهایی که ممکن است باعث این مشکل شوند نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

سپس باید یک معاینه کامل سیستمیک و کنترل های فیزیکی انجام شود:

  • سرعت رشد موهای بدن
  • بزرگ شدن سینه
  • ارزیابی ابعاد بیضه

پس از این ارزیابی ها، انجام برخی آزمایشات آزمایشگاهی نیز مورد نیاز است. برای این منظور باید هورمون مردانه تستوسترون و سایر هورمون های موثر بر آن مورد ارزیابی قرار گیرند.

درمان افت میل جنسی در آقایان

 

اگر علت بی میلی جنسی بر اساس دلایل روانی باشد، حمایت روانپزشکی در درمان مورد نیاز است. با این حال، اگر بی میلی جنسی بر اساس مشکلات ارگانیک باشد، درمان باید پس از تعیین عوامل ایجاد کننده هورمون تستوسترون پایین انجام شود.

هورمون مردانه چیست؟

هورمون مردانه تستوسترون است که از بیضه ها ترشح می شود. بیشتر تستوسترون آزاد شده از بیضه ها در بدن متصل به پروتئین هستند، در حالی که بخش بسیار کمی به صورت آزاد وجود دارند. تستوسترون آزاد شکلی از تستوسترون است که توسط بدن استفاده می شود.

علائم اختلال هورمونی مردانه چیست؟

تستوسترون علاوه بر تاثیری که روی میل جنسی دارد، عملکردهای متفاوت و بسیار مهمی نیز در بدن دارد. به اصطلاح این هورمون در شکل گیری ویژگی های ثانویه جنسی همچون موارد ذیل نیز تاثیرگذار است:

  • موی بدن
  • توسعه ساختار عضلانی و استخوانی
  • توسعه تارهای صوتی و تشکیل لحن صدای مردانه
  • شکل دادن به ساختار مو
  • تکمیل رشد و عملکرد اندام جنسی

این هورمون همچنین وظایف مهم دیگری مانند جلوگیری از تحلیل استخوان و عضلات، ساخت سلول های خونی، حفظ سلامت قلب و … را نیز بر عهده دارد.

علائم کمبود هورمون تستوسترون فقط به صورت افت میل جنسی در آقایان دیده نمی شود و مشابه علائم یائسگی در زنان شامل مواردی به شرح زیر است:

  • ضعف
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • اختلالات خلقی
  • بیخوابی
  • تعریق

علائمی مانند هیجان بیش از حد یا آرامش بیش از حد نیز ممکن است در این مورد ظاهر شود.

منظور از کمبود یا وجود بیش از حد هورمون استروژن در مردان چیست؟

تستوسترون در مردان و استروژن در زنان هورمون های غالب هستند. در مردان، بیشتر هورمون تستوسترون آزاد شده از بیضه ها در بافت چربی به استروژن تبدیل می شود. در مردان چاق، به دلیل افزایش بافت چربی، تبدیل تستوسترون به استروژن تسریع می شود. بنابراین سطح هورمون استروژن در مردان چاق بیشتر است. همانطور که سطح هورمون استروژن در مردان افزایش می‌یابد، تغییرات ساختاری مانند بزرگ شدن سینه ها نیز در بدن آنها اتفاق می افتد.

آیا افزایش استروژن در مردان باعث بی میلی جنسی می شود؟

افزایش هورمون استروژن در مردان به طور طبیعی می تواند باعث بی میلی جنسی شود، زیرا استروژن تعادل تستوسترون را مختل می کند.

چگونه هورمون استروژن را در مردان کاهش دهیم؟

موثرترین راه برای کاهش هورمون استروژن در مردان کاهش وزن است. در مواردی که کاهش وزن کافی نیست، می توان از داروهای هورمونی که از تبدیل تستوسترون به استروژن جلوگیری می کنند استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *