سالمندان

رابطه بین کلاژن و پوکی استخوان

کلاژن یکی از پروتئین های بدن می باشد که فراوانی زیادی دارد و می تواند به خوبی بافت پیوندی استخوان، پوست، رباط، تاندون و … را تشکیل دهد. به همین سبب وجود این پروتئین در بدن بسیار ضروری است. یکی از مهم ترین فواید و خواص کلاژن، جلوگیری از پوکی استخوان می باشد که در این مطلب شما را با آن آشنا می کنیم.

رابطه بین کلاژن و پوکی استخوان

کلاژن یکی از پروتئین های بدن می باشد که فراوانی زیادی دارد و می تواند به خوبی بافت پیوندی استخوان، پوست، رباط، تاندون و … را تشکیل دهد. به همین سبب وجود این پروتئین در بدن بسیار ضروری است. یکی از مهم ترین فواید و خواص کلاژن، جلوگیری از پوکی استخوان می باشد که در این مطلب شما را با آن آشنا می کنیم.

البته کلاژن خواص بسیار دیگری نیز دارد که تمام آن ها برای بدن ضروری هستند. به همین سبب نمونه های مختلفی از کلاژن در بازار وجود دارد و شما می توانید آن ها را در برند های مختلف به صورت قرص، پودر،کرم و … خریداری کنید.

رابطه بین کلاژن و پوکی استخوان

استخوان ها یکی از اصلی ترین قسمت های بدن به شمار می روند که ساختار و شکل اندام را نشان می دهند. این استخوان ها از کلاژن تشکیل شده اند و کلاژن باعث می شود که استخوان ها ساختار محکم تری داشته باشند و تقویت آن ها زیاد شود. زمانی که سن افراد زیاد می شود، کلاژن هایی که درون استخوان وجود دارند نیز از بین می رود و باعث می شود که بیماری های مختلفی برای افراد به وجود آید.

یکی از مهم ترین این بیماری ها پوکی استخوان می باشد. این بیماری باعث می شود که تراکم استخوان ها به میزان چشمگیری کاهش یابد و به همین سبب احتمال شکستگی نیز در استخوان بالا رود.

محققان و متخصصان بیان می کنند که رابطه ی خاصی بین کلاژن و پوکی استخوان وجود دارد و شما می توانید با استفاده از مکمل های کلاژن، تاثیرات خاصی روی بدن خود بگذارید که یکی از آن ها جلوگیری از خرابی استخوان های می باشد.

برای نشان دادن رابطه بین پوکی استخوان و کلاژن، تحقیقات زیادی روی افراد انجام شده است که یکی از آن ها بسیار مهم و تاثیرگذار می باشد. در این مطالعه، به 66 خانم روزانه حدود 5 گرم کلاژن در طول یک سال داده شد تا بتوان تاثیرات آن را به خوبی مشاهده کرد. بعد از یک سال و با استفاده از اندازه گیری تراکم مواد معدنی استخوان ها، مشاهده شد که این تراکم حدود 7 درصد افزایش پیدا کرده است.

اندازه گیری میزان تراکم مواد معدنی در استخوان به وسیله ی آزمایش BMD انجام می شود. هر چقدر که این عدد کمتر باشد، شما استخوان های ضعیف تری خواهید داشت و ممکن است با بیماری های مختلفی مربوط به استخوان روبرو شوید. پوکی استخوان یکی از مهم ترین این بیماری ها به شمار می رود.

با توجه به مطالب بالا می توان بیان کرد که کلاژن می تواند تاثیرات زیادی روی استحکام استخوان ها داشته باشد. به طور مثال این ماده می تواند سطح پروتئین در خون را کاهش دهد و از شکستن استخوان ها جلوگیری کند. علاوه بر آن، کلاژن می تواند میزان تراکم مواد معدنی در استخوان ها را نیز افزایش دهد و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

 

دیگر خواص کلاژن چیست؟

کلاژن خواص بسیار زیادی دارد که از مهم ترین این خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش سلامت پوست

یکی از مهم ترین و معروف ترین اثرات کلاژن، رفع چین و چروک روی صورت و افزایش سلامت پوست می باشد. افزایش سن، سرما، خشکی زیاد هوا، مصرف زیاد شکر و کافئین و … باعث می شوند که خطوط مختلفی روی پوست صورت به وجود آید که این خطوط بسیار آزاردهنده هستند و سن افراد را بیشتر نشان می دهد. برای رفع این خطوط باید از کلاژن استفاده کرد.

کلاژن یکی از موادی است که در پوست وجود دارد و زمانی که این ماده در پوست به میزان کافی وجود دارد، پوست استحکام بیشتری خواهد داشت و میزان آبرسانی به پوست به خوبی انجام می شود. کاهش آن می تواند مشکلات مختلفی برای پوست به وجود آورد. به همین سبب توصیه می شود که از مکمل های کلاژن استفاده کنید تا نیاز پوست به خوبی تامین شود.

از مهم ترین اثرات کلاژن برای پوست می توان به رفع چین و چروک، رفع سریع تر جای زخم، رفع آکنه، رفع بیماری های پوستی، ایجاد شادابی و رطوبت به پوست و … اشاره کرد.

 

رفع درد مفاصل

یکی دیگر از اثرات مهم کلاژن، بالا بردن میزان استحکام غضروف ها می باشد. غضروف ها موادی هستند که مشابه لاستیک هستند و می تواند از برخورد مستقیم مفاصل جلوگیری کند و از آن ها محافظت کند. همانطور که بیان کردیم زمانی که سن افراد بالا می رود، میزان کلاژن در بدن آن ها کاهش پیدا می کند که این کاهش تنها برای پوست مضر نیست و می تواند مشکلاتی برای مفاصل و استخوان ها نیز به وجود آورد. به همین سبب توصیه می شود که حتما از مکمل های کلاژن استفاده کنید زیرا این امر می تواند کمک کند که شما از بیماری های مفاصل دور شوید. بیماری هایی مانند ورم مفاصل و آرتروز می تواند به دلیل کاهش کلاژن به وجود آید.

تحقیقات زیادی برای اثبات این موضوع صورت گرفته است که با توجه به نتایج آن ها می توان بیان کرد افرادی که از مکمل های کلاژن استفاده می کنند، در زمان استراحت و پیاده روی درد کمتری در قسمت مفاصل احساس می کنند و راحت تر می توانند فعالیت های بدنی را انجام دهند.

افزایش حجم عضله

مقدار زیادی از حجم عضلات را کلاژن ها تشکیل می دهند به همین سبب با بالا رفتن سن، میزان کلاژن و حجم عضلات کاهش پیدا می کند. افرادی که ورزشکار هستند و عضلانی بودن بدن برایشان مهم است باید حتما از مکمل های کلاژن استفاده کنند در غیر این صورت با کاهش حجم عضلات خود مواجه می شوند.

تحقیقات و آمار ها نشان می دهد افرادی که از کلاژن استفاده می کنند، حجم عضله ی بیشتری دارند و قدرت عضلات آن ها نیز زیاد می شود. در نتیجه اگر می خواهید به باشگاه بروید و حجم عضله های خود را زیاد کنید، حتما در کنار ورزش و تمرینات مختلف، از مکمل های کلاژن نیز استفاده کنید تا سریع تر به هدف خود برسید.

البته نظریه ی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که بیان می کند، زمانی که ورزشکاران، از مکمل های کلاژن استفاده می کنند، میزان پروتئین های موجود در ماهیچه مانند کراتین  در بدن آن ها نیز افزایش پیدا می کند و رشد عضلات و ماهیچه ها زیاد می شود. در نتیجه استفاده از مکمل های کلاژن از هر جهت برای افزایش حجم عضلات مناسب می باشد.

 

نحوه ی مصرف کلاژن و تاثیر آن روی پوکی استخوان

همانطور که بیان کردیم نمونه های مختلفی از کلاژن در بازار وجود دارد که از مهم ترین و رایج ترین آن ها می توان به کلاژن های پودری، کرم، قرص و … اشاره کرد. شما بدون شک هدف خاصی از مصرف کلاژن دارید که می توانید بر اساس آن، نمونه ی خاصی از شکل کلاژن را خریداری کنید.

به طور مثال یکی از محبوب ترین این نمونه ها، قرص کلاژن می باشد. زیرا به راحتی می توان آن را برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده کرد. این قرص را می توان به راحتی همراه با مایعات استفاده کرد و یا آن را به اسموتی و قهوه اضافه کرد.

اگر هدف شما از مصرف کلاژن، افزایش سلامت پوست و جلوگیری از چین و چروک می باشد، می تواند نمونه های کرمی را انتخاب کنید. زیرا کرم های کلاژن را به راحتی روی پوست ماساژ می دهید و اجازه می دهید که کرم جذب پوست شود. با این حال شما می توانید با خوردن قرص و پودر کلاژن از تمام اثرات آن به خوبی استفاده کنید.

برخی از غذا ها نیز حاوی کلاژن هستند که می توانید با مصرف آن ها کمی از نیاز بدن را تامین کنید. از مهم ترین این غذا ها می توان به ماهی، گوشت گاو، پوست جوجه، آب گوشت و … اشاره کرد. هر کدام از این غذا ها مواد پروتئینی زیادی دارند که کلاژن یکی از مهم ترین آن ها می باشد. شما می توانید با مصرف هر کدام از این مواد غذایی کمی از نیاز های بدن را تامین کنید. با این حال می توان بیان کرد که مکمل های کلاژن اثرات بیشتر و کامل تری روی بدن خواهند داشت به همین سبب مصرف این مکمل ها بیشتر توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *