افزایش و کاهش وزن

سال جدید یک اندام جدید

برای اینکه در سال جدید، یک اندام جدید و زیبا داشته باشید، می بایست از روش های اصولی برای کاهش وزن استفاده کنید.

حال که همه در گیر و دار خانه تکانی های عید و خرید برای عید نوروز هستند، بد نیست کمی به فکر داشتن اندامی جدید در سال جدید باشیم. متاسفانه، چاقی و اضافه وزن یکی از مهم ترین مشکلاتی است که در میان همه بازه های سنی قابل مشاهده می باشند. کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام یکی از آرزوهای افراد چاق و دارای اضافه وزن است. ولی کم کردن وزن، باید به صورت اصولی و منطقی باشد و حتی الامکان زیر نظر افراد متخصص انجام شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه کاهش وزن اصولی و رسیدن به تناسب اندام در سال جدید صحبت کنیم. پس اگر دوست دارید، سال جدید را با سلامتی بیشتر شروع کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه به تناسب اندام می رسیم؟

رسیدن به تناسب اندام، برای همه ما آرزو است. شاید تا به حال شده که افراد لاغر و خوش هیکل را مشاهده کنید و در ذهن خودتان بگویید که کاش من هم مثل او لاغر بودم. لاغری زیاد و چاقی زیاد هر دو مضر هستند. به همین خاطر، وزن باید در محدوده شاخص توده بدنی مناسبی قرار گیرد.

رسیدن به تناسب اندام کار سختی نیست، اگر بتوانید به یک سری از موضوعات توجه داشته باشید. برای این کار باید باورهای غلط را برای کاهش وزن کنار بگذارید و به سراغ روش های علمی برای رسیدن به تناسب اندارم بروید. مطمئن باشید اگر زیر نظر علم پیش بروید و یک کاهش وزن اصولی داشته باشید، به تناسب اندام ایده آل خودتان خواهید رسید.

چرا افزایش وزن برای بدن ما مضر است؟!

افزایش وزن برای بدن ما مضر است، زیرا می تواند بیماری های زیادی را به همراه داشته باشد. زمانی که وزن ما افزایش پیدا می کند، توده های چربی نیز افزایش پیدا می کنند. این موضوع باعث می شود که بدن با مشکلات زیادی مواجه شود.

به دلیل همین عوارض افزایش وزن است که توصیه می شود افراد از روش های اصولی برای کاهش وزن استفاده کنند. زیرا هر چقدر وزن افزایش پیدا کند و افراد از شاخص توده بدنی (BMI) مناسب خودشان دورتر شوند، بدن با عوارض بیشتری مواجه می شود. از جمله مضراتی که در اثر افزایش وزن در بدن ما رخ می دهند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بالا رفتن چربی خون
  • افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
  • بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع 2
  • افزایش فشار وارد شده به مفاصل و ایجاد بیماری های مفصلی
  • کاهش کیفیت زندگی و نداشتن اعتماد به نفس لازم
  • افزایش ریسک ابتلا به سکته های مغزی و قلبی
  • بالا رفتن فشار خون در اثر چاقی

سال جدید و یک اندام جدید؛ کاهش وزن در سال جدید

شاید بسیاری از ما دارای شاخص توده بدنی ایده آل هستیم و یا فقط دارای کمی اضافه وزن می باشیم. ولی به هر حال دوست داریم که چربی های اضافه بدن خود را حذف کنیم و با یک اندام جدید به سال بعد برویم! به هر حال، ایام عید می توانند زنگ خطری برای ما باشند. زیرا در این ایام تحرک کاهش پیدا می کند و میزان مصرف کربوهیدرات ها و یک سری از مواد غذایی نیز افزایش پیدا می کند.

به همین خاطر، اولین قدم برای کاهش وزن در سال جدید، داشتن رژیم غذایی مناسب در ایام عید است. اگر می خواهید پس از 2 سال، امسال را در کنار خانواده خود به دید و بازدید بروید، می بایست از مصرف برخی از مواد غذایی جلوگیری کنید یا حداقل آن ها را کمتر مصرف کنید.

رسیدن به تناسب اندام نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس شما در سال جدید می شود، بلکه می تواند نقش موثری در حفظ سلامت عمومی بدن شما داشته باشد. جالب است بدانید کاهش وزن می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شما هم شود. به شرطی که به صورت اصولی و منطقی باشد.

دو راهکار برای کاهش وزن اصولی که می دانید، ولی عمل نمی کنید!

تقریبا همه ما می دانیم که برای کاهش وزن اصولی باید چه کاری انجام دهیم. ولی هیچ کدام از ما حاضر نیستیم که به این موارد عمل کنیم. کاهش وزن اصولی با دو راهکار ساده، ولی منظم امکان پذیر است. در ادامه به این راهکارها اشاره می کنیم.

  • داشتن رژیم غذایی کنترل شده و مناسب و سالم

همانطور که اشاره کردیم، رژیم غذایی شما برای کاهش وزن باید سالم، کنترل شده و مناسب باشد. دقت داشته باشید که توجه به کالری مصرفی برای کاهش وزن، تقریبا منسوخ شده است. به این خاطر که کالری مصرفی برخی از مواد غذایی با هم یکسان می باشند، ولی از لحاظ ارزش غذایی با هم یکسان نیستند. به طور مثال، کالری یک پرس کباب مساوی است با کالری یک شیرینی خامه ای! ولی آیا این دو ماده غذایی با هم یکسان هستند؟ آیا می توان مصرف شیرینی خامه ای را جایگزین مصرف یک پرس کباب کرد؟

پس اول از همه باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و سعی کنید مصرف شیرینی ها، کربوهیدرات زیاد، چربی های زیاد و غذاهای آماده و فست فودی را محدود کنید.

دومین موضوع، رژیم غذایی مناسب است. یعنی شما باید رژیم غذایی مناسب خودتان را دنبال کنید. بدیهی است که رعایت کردن رژیم غذایی یک فرد دیگر برای لاغری، اصلا روش اصولی نیست.

رژیم غذایی کنترل شده، سومین موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید. یعنی شما می بایست همه چیز بخورید، ولی کنترل شده! نیازی نیست که برخی از مواد غذایی را به طور کامل از رژیم غذایی خودتان حذف کنید. فقط کافیست که آن ها را کنترل شده مصرف کنید.

  • داشتن برنامه ورزشی مناسب و منظم و ملایم

در کنار اینکه رژیم غذایی مناسبی را رعایت می کنید، باید ورزش مناسب، منظم و ملایمی برای کاهش وزن داشته باشید. همانطور که اشاره کردیم، برنامه ورزشی باید مناسب باشد. یعنی اینکه شما نباید برنامه ورزشی غیر متناسب با وزن و بدن خودتان داشته باشید.

برنامه ورزشی شما باید منظم باشد. ورزش کردن هوسی و غیر منظم می تواند برای بدن شما مضر باشد و مضرات زیادی را به همراه داشته باشد. در کنار این موضوع، اصلا باعث کاهش وزن شما نمی شود.

به عنوان نکته آخر، ملایم ورزش کنید. جالب است که بدانید ورزش های سخت و طاقت فرسا می توانند باعث افزایش وزن شما شوند، نه کاهش وزن!

باورهای غلط را برای کاهش وزن را کنار بگذارید

کاهش وزن در سال جدید، چیزی نیست به جز آن دو نکته ای که اشاره کردیم. برای کاهش وزن باید رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی خاصی داشته باشید. اگر این دو نکته را در نظر داشته باشید و به آن ها عمل کنید، می توانید به وزن ایده آل خودتان برسید.

در این میان باورهای غلطی وجود دارند که نه تنها باعث کاهش وزن شما نمی شوند، بلکه نتیجه عکس در وزن شما خواهند داشت. به طور مثال، برخی از افراد تصور می کنند که با حذف یک وعده غذایی، لاغرتر می شوند. ولی علم امروز می گوید حذف یک وعده غذایی کاملا غلط است و می تواند باعث از دست رفتن عضلات در حین لاغری شود.

یا برخی از افراد تصور می کنند که مصرف میوه زیاد به جای غذا برای کاهش وزن، بسیار منطقی است. این در حالی است که میوه ها داری قند فروکتوز می باشند و در صورت مصرف زیاد این نوع قند، این نوع قند به چربی تبدیل می شود.

زیاده روی در مصرف هر چیزی ممنوع!

اگر می خواهید لاغر شوید و به تناسب اندام برسید، نیازی نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید و مثلا مصرف کربوهیدرات ها را به طور کامل ممنوع کنید. بدن ما نیاز به میوه ها، سبزیجات، کربوهیدرات، پروتئین ها، لبنیات و … دارد. ولی مصرف زیاد هر کدام از این مواد غذایی می تواند برای بدن مضر باشد و باعث چاقی و اضافه وزن گردد.

پس اگر می خواهید در سال جدید به تناسب اندام برسید، از زیاده روی کردن در مصرف هر یک از مواد غذایی جلوگیری کنید. مصرف کربوهیدرات ها باعث چاقی شما می شود. ولی باید بدانید که کربوهیدرات ها، عامل اصلی آزاد شدن انرژی در شما می شوند.

به همین خاطر، لازم است که در درجه اول، از کربوهیدرات ها و یا هر ماده غذایی دیگر مصرف کنید. ولی مصرف این مواد غذایی را محدودتر کنید و حجم آن ها را کاهش دهید. با این کار، قطعا به تناسب اندام خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *