موارد علمی

مکمل کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟

درجواب افرادی که می پرسند کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ می توان کفت این ماده برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است.

اگر این سوال برای شما ایجاد شده است که کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ بهتر است بدانید که طبیعت مادر قبل از به دنیا آمدن کودک شروع به کار می ‌کند. در کل بدن غذای مورد نیاز نوزاد را تامین می نماید. بنابراین طی ۱۶ هفته دوران بارداری تغییراتی در ناحیه سینه ها انجام خواهد گرفت. پس بدون این که شما متوجه گردید اندازه آلوئول که همان خوشه های انگور مانند درون سینه ها هستند و شیر در آن ها تولید می ‌شود تغییر خواهد کرد. در نتیجه زمانی که فرزند متولد می گردد بدن غذایی شگفت انگیز و عالی را برای او آماده کرده است. به این غذا کلستروم یا همان آغوز گفته می‌ شود‌.

البته این موضوع تنها در انسان دیده نمی ‌شود و در تمامی حیوانات پستاندار نیز وجود دارد.  بنابراین با توجه به فوایدی که کلستروم دارد از آن برای تولید مکمل های تقویت کننده بدن استفاده می شود. حال اگر می خواهید بدانید که کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ بهتر است با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره این موضوع بدست آورید.

ماده کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟

پستان های خانم ها در چند روزه اول پس از تولد فرزندشان شروع به تولید کلستروم خواهد کرد. حال اگر این سوال برای شما ایجاد شده است که کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ بهتر است بدانید ابتدا پستان مادر شیر اولیه ایی را به مدت ۵ روز اول زندگی نوزاد تولید خواهد کرد. این ماده غذایی برای نوزاد بسیار با اهمیت است. به طور کل می ‌توان گفت آغوز یکی از مهم ‌ترین ماده های غذایی می باشد که  شما در طول زندگیش میل می نماید. سپس بدن شروع به تولید شیر کامل خواهد کرد. در یک تعریف ساده تر می توان گفت که آغوز یا همان کلستروم بهترین غذا در زمان خارج شدن نوزاد از رحم می باشد.

در کل این ماده پاسخگوی تمامی نیازهای کودک است. در حقیقت آغوز اولین ماده ‌ای است که باعث ایمن سازی نوزاد می شود.  کودک در هر وعده ایی که شیر می نوشد به اندازه مورد نیاز خود ماده کلستروم دریافت خواهد نمود. یعنی توجه داشته باشید شیری که کلستروم پس از آن تولید می ‌شود کاملاً متفاوت خواهد بود. در واقع کلستروم حالت چسبنده تر و غلیظ تری نسبت به شیر بعدی خواهد داشت. حتی در بعضی از مواقع رنگ آن است طلایی خواهد بود. به همین دلیل ممکن است آن را مایع طلایی نیز بنامند‌. البته در بعضی از موارد شاید به رنگ دیگری یا حتی شفاف دیده شود.

اما به هر حال اصلی ترین و کامل ترین غذا برای نوزاد شما به حساب می آید. علاوه بر آن ترکیبات کلستروم با شیر کامل یعنی شیری که پس از چند روز تولید می‌ شود متفاوت خواهد بود. همچنین این ماده دقیقاً با توجه به اراده طبیعت تولید خواهد شد.

آغوز یا کلستروم از ترکیباتی تشکیل شده است؟

همچنین افرادی که می پرسند کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ بهتر است بدانند که کلستروم نسبت به شیر بعدی ترکیبات بهتری دارد. شیر کامل نامیده می ‌شود میزان بیشتری مواد معدنی، پروتئین، پتاسیم، سدیم، کاروتینوئید، ویتامین های A و E، کربوهیدرات ها حتی آنتی بادی های مورد نیاز برای سلامتی کودک شما را خواهد داشت. این شیر همان اولین غذای کامل و مورد نیاز بدن کودک است به سادگی هضم خواهد شد. در واقع این ماده مغذی و حیاتی به شکل ویژه برای فرزند دلبند شما تولید می شود.

کلستروم یا آغوز برای افراد بز بزرگسال:

تا این جا در مورد این که کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ اطلاعاتی در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده شد. اما بهتر است بدانید که امروزه مکمل ‌های از این ماده نیز تولید شده است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که می دانید این ماده فوق العاده برای بهبود یا تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای تولید کپسول کلستروم از آغوز گاو استفاده می شود.

فواید کلستروم برای بدن:

اگر شما نیز با خود می پرسید که کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ بهتر است بدانید که این ماده دارای فواید بسیار عالی برای بدن می باشد. از جمله فوایدی که در کپسول کلستروم وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ماده به طور کامل دارای ویتامین های مختلف، منیزیم، کربوهیدرات ها و چربی است. تمامی این مواد برای سلامت بدن لازم و ضروری می باشند.
  • علاوه بر آن کپسول های کلستروم را می‌ توان از جمله مکمل هایی دانست که سرشار از لاکتوفرین می باشند. این ماده را می‌ توان از جمله پروتئین هایی دانست که جهت درمان عفونت های باکتریایی بسیار عالی است.
  • همچنین استفاده از کلستروم باعث تولید هورمون های رشد می ‌گردد.
  • از دیگر فواید آغوز یا کلستروم می‌ توان به ایمونوگلوبین اشاره کرد. این ماده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد، تا در برابر باکتری های ویروس های مهاجم مقاوم گردد.
  • همچنین جالب است بدانید که ورزشکاران به دلیل فواید بسیار عالی که کلستروم دارد از آن به منظور تقویت بدن خود استفاده می کنند.

چند افرادی می توانند از کلستروم استفاده کنند؟

حال که متوجه شدید کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارند؟ شاید این سوال برای شما ایجاد گردد، که آیا من گزینه مناسبی برای استفاده از کلستروم هستم یا خیر؟ در زیر سعی کرده ‌ایم افرادی که می توانند از این ماده استفاده کنند را برای شما توضیح دهیم:

  • اول از همه می توان گفت افرادی که به دلیل بیماری دچار ضعف بدنی شده ‌اند باید از این ماده استفاده کنند.
  • همچنین افرادی که به طور مداوم دچار خستگی یا کسالت هستند نیز می ‌توانند از مکمل کلستروم استفاده نمایند.
  • از جمله افراد دیگری که باید از کلستروم استفاده کنند می ‌توان به افرادی که در معرض استرس قرار دارند اشاره کرد.
  • همچنین مصرف این ماده برای افرادی که در حال گذراندن دوره نقاهت پس از انجام عمل جراحی هستند بسیار مناسب است.
  • جالب است بدانید استفاده از آغوز برای افرادی که صورت آن ها دچار آکنه است بسیار موثر می باشد.
  • علاوه بر آن مصرف این ماده از ایجاد جوش های سرسیاه، التهابات پوستی و سبوره جلوگیری خواهد کرد.
  • از دیگر فواید کلستروم می ‌توان به کاهش فشار خون، قوی شدن استخوان ها و دندان ها، جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، درمان اسهال و … اشاره نمود.

چند نکته مهم برای مصرف کلستروم:

  • زمانی که به پاسخ این سوال که کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ رسیدید. بهتر است بدانید که برای مصرف مکمل کلستروم باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. توجه کنید که از این مکمل به صورت خودسرانه استفاده ننمایید.
  • علاوه بر آن شما می ‌توانید روزانه دو کپسول را همراه با آب زیاد میل نمایید.
  • توجه داشته باشید که این مکمل برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
  • حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • یک نکته بسیار مهم دیگر که باید به آن توجه نمایید این است که خانم های باردار یا حتی مادران شیرده که می خواهند از کپسول کلستروم استفاده کنند باید حتماً قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایند.

سخن آخر:

در این مطلب سعی کرده ایم در مورد این سوال که کلستروم چیست و چه اهمیتی در بدن دارد؟ اطلاعاتی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. همان طور که گفته شد که کلستروم در واقع همان آغوز است که پس از تولد فرزند تولید می شود. این ماده در حیوانات پستاندار نیز تولید خواهد شد. همچنین از آغوز معمولاً مکمل هایی را تولید می‌ کنند. این مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع مکمل کلستروم حاوی ایمونوگلوبین و همین طور مولکول های فعال زیستی می باشد. به طور کلی می ‌توان گفت استفاده از کپسول کلستروم می تواند فواید بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد. مثلا بدن در برابر ویروس ‌ها و باکتری ‌ها مقاوم کند. همچنین این مکمل دارای خواص ضد سرطانی می باشد و بر روی بهبود حافظه نیز بسیار تاثیرگذار است. در کل مصرف این مکمل برای حفظ سلامت بدن بسیار مناسب است. اما استفاده از آن باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *