مادر و کودک

نکاتی که باید در 6 ماه اول بارداری بدان دقت کنیم

بارداری تغییرات جسمی و روانی بسیار زیادی برای خانم به همراه دارد. به همین علت برای حفظ سلامت مادر و جنین باید یک سری مراقبت های خاص انجام شود تا این دوران به خوبی سپری شود. در ادامه این بخش قصد داریم به بررسی مراقبت ها و نکاتی که باید در 6 ماه اول بارداری رعایت کنید، بپردازیم. با ما همراه باشید.

پیشگفتار

6 ماه اول بارداری برای هر خانمی جزو مراحل بسیار حساس دوران بارداری به حساب می آید. زیرا در این دوران بدن با تغییرات بسیار زیادی روبرو می شود. ضمن پذیرش این تغییرات، مراقبت از جنین نیز جزو یکی دیگر از موارد بسیار مهم به حساب می آید. بنابراین در این 6 ماه باید یک سری نکات مهم رعایت شود تا خانم باردار و جنین به خوبی برای سه ماهه آخر و زایمان آماده شوند. به طور کلی می توان گفت بارداری به سه مرحله تقسیم می شود که هر کدام از این مراحل شمال سه ماه می شوند؛ سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم. حال می خواهیم به بررسی مراقبت ها و نکاتی که باید در سه ماهه اول و دوم رعایت کنید، بپردازیم. با ما همراه باشید.

رعایت چه نکاتی در 6 ماه اول بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد؟

منظور از 6 ماه اول بارداری هفته 1 تا هفته 24 است. در این 6 ماه اتفاقات زیادی برای بدن می افتد. بنابراین بهتر است تا برای حفظ رشد و سلامت جنین و حفظ سلامت و آرامش خانم باردار به یک سری نکات و موارد مهم توجه شود. زیرا پس از پایان هفته 24 بارداری، مادر و جنین باید کمک کم برای تکامل جنین و زایمان آماده شوند. به همین منظور مراقبت های این دوران اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور مثال شرایط محیطی یکی از مهمترین مواردی است که جزو مراقبت های بارداری قرار می گیرد. زمانی که یک خانم باردار است، اطرافیان او باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند که خانم باردار در رفاه و آسایش باشد. زیرا این موضوع در حفظ سلامت او و جنینش اهمیت زیادی دارد. حال بهتر است تا ببینیم منظور از این مراقبت ها چیست و چگونه باید آنها را رعایت کرد؟

 

تغذیه یکی از مراقبت های مهم در 6 ماه اول بارداری

یکی از مراقبت های ویژه مخصوص دوران بارداری این است که خانم باردار به کیفیت تغذیه خود اهمیت زیادی دهد. خوب است تا بدانید اگر در دوران بارداری تغذیه خانم باردار مناسب نباشد، قطعا به بدن او و جنینش آسیب های زیادی وارد می شود. به همین علت بهتر است تا به این موضوع توجه ویژه ای نشان داده شود. تغذیه خانم باردار در 6 ماه اول بارداری و به خصوص در سه ماهه اول باید غنی از مواد غذایی ارزشمند باشد. زیرا خانم باید برای تامین نیازهای بدن دو نفر غذا بخورد. بنابراین مواد خوراکی که مصرف می کند، باید شامل درشت مغذی ها، انواع ویتامین ها، فیبر غذایی، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد. تمام این فاکتورها برای رشد جنین و برای سلامت بدن مادر به شدت مفید و ضروری هستند. مصرف انواع میوه جات و سبزیجات، آجیل، انواع گوشت، حبوبات، محصولات لبنی و… به شدت برای خانم های باردار توصیه می شود. نکته ای که باید در خصوص تغذیه مناسب در دوران بارداری به آن اشاره کنیم این است که تغذیه باید کم چرب، طبیعی و با ارزش غذایی بالا باشد.

ورزش در 6 ماه اول بارداری

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در خصوص مراقبت های 6 ماه نخست بارداری وجود دارد این است که حتما خانم باردار تحرک کافی داشته باشد. در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد و یا پزشک برای خانم باردار استراحت مطلق تجویز نکرده باشد، بهتر است از همان ابتدای بارداری ورزش های ملایم و سبک و ورزش هایی که مناسب دوران بارداری هستند، انجام شوند. یوگا، مدیتیشن، پیاده روی و… همگی جزو فعالیت های بدنی هستند که یک خانم باردار می تواند در شش ماه نخست بارداری آنها را انجام دهد. زیرا زمانی که فعالیت بدنی وجود داشته باشد، عضلات بدن به خوبی آماده زایمان می شوند. از همچنین از بروز مشکلاتی مانند ورم دست و پا در بارداری، دیابت بارداری، اضافه وزن و چاقی بیش از حد و… جلوگیری می شود.

استفاده از مکمل های مناسب برای دوران بارداری

در 6 ماه اول بارداری، طبق نظر پزشک یک سری مکمل های تقویت برای خانم باردار تجویز می شود. پزشک با توجه به نتیجه آزمایشاتی که خانم باردار انجام داده است، ذخایر ویتامین ها و مواد معدنی بدن او را می سنجد و در صورتی که نیاز به استفاده از دارو یا مکمل خاصی باشد، آن را برای خانم باردار تجویز می کند تا در طول بارداری بدنش با کمبود مواجه نشود. همچنین خوب است تا بدانید بعضی از خانم های باردار به دلیل ویار بارداری که دارند، نمی توانند از بسیاری از مواد غذایی استفاده کنند. به همین علت خوب است تا عدم دریافت ویتامین ها از منابع طبیعی با مکمل ها و ویتامین ها جبران شود.

به طور کلی در سه ماهه اول بارداری در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد، داروهایی همچون فولیک اسید برای خانم باردار تجویز می شود و در سه ماهه دوم با توجه به وضعیت بدنی، مولتی ویتامین، کلسیم، فولیک اسید و… تجویز می شود.

 

چکاپ ها و سونوگرافی هایی که باید در 6 ماه اول بارداری انجام شود، چیست؟

پس از انجام آزمایش بارداری و مشخص شدن باردار بودن یک خانم، یک آزمایش کلی برای بررسی شمارش گلبول های خونی، دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، قند و پروتئین ادرار، عفونت ادرار و… انجام می شود. در صورتی که این آزمایشات نتیجه خوبی داشته باشند، نیاز به تکرار بسیاری از آنها نخواهد بود. همچنین بین هفته پنجم تا هشتم یک سونوگرافی برای بررسی وضعیت بارداری و تشکیل شدن یا نشدن ساک بارداری و بررسی ضربان قلب جنین انجام می شود. در صورتی که شرایط نرمال باشد، آزمایشات و بررسی های بعدی به هفته 12 الی 14 بارداری موکول می شود. در این مدت باید آزمایش خون و سونوگرافی غربالگری انجام شود. این آزمایشات و سونوگرافی ها در هفته 16 تا 18 بارداری نیز تکرار می شود تا مجدد وضعیت رشد جنین بررسی شود.

طبق نظر پزشک، خانم باردار باید ماهی یک بار برای ویزیت به پزشک مراجعه کند. البته این مدت زمان برای کسانی مشخص شده است که بارداری آنها با وضعیت نرمال پیش برود. در صورت بروز هر گونه مشکل، پزشک آزمایشات و چکاپ های بیشتری را برای خانم باردار در نظر می گیرد.

پارامترهای مهمی که باید در 6 ماه اول بارداری آن را در نظر بگیرید

حال که با نکاتی که باید در 6 ماه اول بارداری رعایت کنید، آشنا شدید بهتر است تا در مورد یک سری پارامترهای مهم دیگر نیز اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

به خاطر داشته باشید شما در سه ماهه اول بارداری با مشکلاتی نظیر ویار بارداری، بررسی وضعیت سلامت جنین و به طور کلی این طور مسائل درگیر هستید. اما سه ماهه دوم کمی متفاوت تر خواهد بود. زیرا دیگر شما اطمینان دارید که جنین در سلامت است و شما بارداری خوبی را پیش رو خواهید داشت. در سه ماهه دوم شما باید نسبت به رشد و وزن گیری جنین حساسیت ویژه ای داشته باشید. زیرا در این صورت بدن او به خوبی تکامل می یابد. برای درک این موضوع لازم است تا مثالی را برایتان ذکر کنیم.

 

حتی نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند نیز اندام های بدنشان شکل گرفته است. اما آیا می دانید تفاوت آنها با یک نوزادی که در زمان مقرر به دنیا آمده است چیست؟ به طور مثال شما ناخن کودک را در نظر بگیرید. تمام کودکان ناخن دارند. اما ممکن است بعضی از آنها ناخن های ضعیف و شکننده ای داشته باشند و بعضی دیگر ناخن های محکم. این تفاوت دقیقا به دلیل مراقبت ها و تغذیه دوران بارداری است. زیرا کسانی که در دوران بارداری تغذیه مناسبی داشتند و به رشد جنین خود اهمیت زیادی داده اند، نوزادانی سالم به دنیا می آورند. اما کسانی که به این موضوع بی تفاوت بوده اند و یا نوزادشان زودتر از زمان مقرر متولد شده است، قطعا صاحب نوزادانی می شوند که با مشکلات مختلف جسمی و گاهی ذهنی روبرو هستند. منظور از این مشکلات اختلال در حواس، یادگیری کند، دیر دندان در آوردن، دیر راه افتادن و به طور کلی کسب دیر هنگام مهارت های فردی و اجتماعی در آینده است. بنابراین خوب است تا شما به تمام توصیه هایی که در خصوص دوران بارداری وجود دارد، عمل کنید تا نوزادی سالم به دنیا آورید. همچنین به بدن خودتان آسیبی نرسد و پس از آن بتوانید از وجود نوزادتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *