افزایش و کاهش وزن

چند نکته برای تثبیت وزن در ایام عید نوروز

افراد برای تثبیت وزن خود در ایام نوروز باید همواره مراقب باشند که از غذاهای سرشار از چربی ها و شیرینی جات کم تر استفاده کنند تا بتوانند در این صورت، وزن نرمال و طبیعی خود را حفظ کنند. در این متن با توجه به اهمیت موضوع، به اطلاعات بیش تری در این زمینه پرداخته شده است.

چند نکته برای تثبیت وزن در ایام عید نوروز

در جامعه کنونی وزن بالا و داشتن اضافه وزن به یک معضل اساسی برای کل افرادی تبدیل شده است که با آن درگیر هستند. چاق بودن و یا اضافه وزنی در دیدگاه برخی افراد، شکل پسندیده ای است که این دیدگاه بیشتر در باور افراد قدیمی رایج است ولی در حال حاضر و جامعه مدرن، فرد باید تناسب اندام داشته تا بتواند مهمترین عامل اساسی در زندگی که داشتن اعتماد به نفس است را به دست آورد به ویژه برای ایامی از قبیل عیدها که رابطه ها و صله رحم بیشتر است. از طرفی دیگر نیز، کاهش وزن، از ایجاد بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. چرا که وزن بالا، خود منشأ ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن است.

امروزه بسیاری از افراد به دنبال تناسب اندام خود برای ایام عید نوروز می باشند. بنابراین، آن ها اقدامات فراوانی را برای این کار انجام می دهند، علاوه بر این که برخی از آن ها به دنبال تقویت پوست، مو و ناخن های خود می روند، در عین حال که برخی دیگر نیز که دارای اضافه وزن می باشند، به دنبال راه هایی برای کاهش وزن خود می باشند تا بتوانند تناسب اندام خود و تثبیت وزن را به دست آورند. با این کار، آن ها علاوه بر این که سلامتی خود را در برابر ابتلای به انواع بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و غیره بهبود می دهند، می توانند لباس های خود را که برای شرکت در مجالس خریداری کرده اند را به راحتی بپوشند و به این طریق با کاهش وزن بتوانند اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. با این حال، افراد از رژیم های غذایی مختلف و هم چنین فعالیت های ورزشی جدید و مؤثری برای کاهش وزن خود استفاده می کنند که ممکن است ادامه مداوم این حرکات باعث شود که افراد خسته شوند و انگیزه خود را به سرعت از دست دهند. ولی باید این واقعیت را بپذیرند که این طور نیست و نباید ناامید شوند.

بیش تر افراد برای این که ظاهر بهتری داشته باشند می خواهند وزن کم کنند. وقتی بهتر به نظر می رسند، احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا می کنند. در این صورت، افراد به نحوه تناسب لباس و نحوه حرکت خود مطمئن هستند. داشتن احساس خوب نسبت به بدن و ظاهر خود دارای تاثیرات مثبتی می باشد و به میزان قابل توجهی اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود، گرفتن رژیم های سخت غذایی را دنبال می کنند. حال این که تنها سختی دادن به بدن با گرفتن رژیم های سخت چندان کارساز نبوده و بایستی از روش های منطقی تر استفاده کنند. در زیر به چند نمونه از اقداماتی که افراد باید برای کاهش وزن خود در راستای تقویت اعتماد به نفس انجام دهند، اشاره شده است.

– مهم ترین اقدامی که فرد قبل از تصمیم به تثبیت وزن باید انجام دهد این است که هدف خود را از کاهش وزن مشخص کرده و برای خود تعیین زمان کند، که برای مثال تا فلان تاریخ چند کیلو باید وزن کم کند که این یکی از مهم ترین راه حل هایی است که بسیار جوابگو است. پس از تعیین هدف، باید موادی که حاوی پروتئین هستند را مصرف کند. از آن جایی که بدن برای هضم و جذب پروتئین کالری می سوزاند، بنابراین پروتئین یکی از مهم ترین راه های کاهش وزن بوده و برای داشتن یک رژیم مناسب لاغری با میزان پروتئین کافی، می تواند روزانه بین 80 تا 100 کالری را در طول روز بسوزاند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مصرف پروتئین باعث می شود که افراد زودتر سیر شده و دیرتر گرسنه شوند بنابراین، با مصرف مقدار پروتئین با همان میزان حجم غذا، افراد روزانه تا 400 کالری کمتر مصرف می کنند.

– فرد برای کاهش وزن، باید از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کند. چرا که برنج قهوه ای اگرچه فیبر بیشتری دارد ولی در عین حال دارای میزان کالری کمتری است که این موجب می شود که افراد زودتر سیر و دیرتر احساس گرسنگی کنند. برنج قهوه ای هم چنین به خاطر دارا بودن سبوس، می تواند در کاهش میزان کلسترول بسیار مفید باشد. افراد باید در نظر داشته باشند که هرگز برای کاهش وزن خود، گرسنگی را تحمل نکنند، چرا که در این گونه موارد، بدن فکر می کند که فرد در حال تحمل گرسنگی است و تلاش می کند که به جای سوزاندن کالری، آن را ذخیره کند.

– افرادی که عادت به خوردن شام های سنگین و دیر هنگام دارند، باید در نظر داشته باشند که فاصله کمی بین شام و زمان خوابیدن آنها وجود دارد و سیستم هضم غذا تحت تأثیر آن قرار گرفته و در برنامه کاهش وزن آنها اختلالاتی به وجود می آید. بنابراین، باید افراد شام را تا ساعت 7:30 شب بخورند که به راحتی تا زمان خواب هضم شود.

– افراد، در صورتی که در مرحله کاهش وزن هستند، باید روزانه پنج مرتبه میوه ها و سبزیجات را مصرف کنند. به خاطر این که این موارد، میزان بالایی از مواد مغذی بدن را تأمین کرده و دارای کالری کمتری هستند. بنابراین، افراد باید صبح ها، قبل از خوردن صبحانه حتما یک عدد میوه را مصرف کرده و به جای خوردن اسنک، از میوه و سبزیجات در طول روز استفاده کنند. قبل از خوردن ناهار نیز، از سالاد سبزیجات استفاده کرده و شب ها نیز به جای خوردن غذاهای سرخ کردنی و یا نوشیدنی، از میوه استفاده کنند. و هم چنین از مصرف غذاهایی استفاده کنند که میزان نمک موجود در آنها کم باشد.

– ورزش کردن یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که به افراد روحیه شادابی و سلامتی در بدن را القا می کند. امروزه افراد زیادی به دنبال کاهش وزن خود هستند و از رژیم های غذایی و روش گوناگونی برای این کار استفاده می کنند. یکی از مهم ترین روش هایی که برای کاهش وزن مدنظر خود قرار می دهند انجام ورزش و فعالیت های جسمانی است که منجر به افزایش مصرف کالری در بدن شده و در کنار رژیم غذایی می توانند به کاهش وزن فرد کمک کنند. انجام ورزش به سلامتی استخوان ها و بدن کمک می کنند، خواه به صورت پیاده روی و بالا رفتن از پله باشد و یا خواه به صورت دویدن و رقصیدن.

ورزش کردن هم چنین دارای اثرات فراوانی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و نیز ایجاد سلامت قلب می باشد و هم چنین افزایش واکنش بدن به انسولین را تقویت و تعداد دفعات حملات آسمی را کاهش می دهد. ورزش کردن علاوه بر این، با تقویت عضلات و مفاصل بدن، از درد مفاصل جلوگیری می کند. پس می توان گفت که یکی از مهم ترین خاصیت های ورزش کردن، کاهش خطر ابتلاء به بیماری های تهدید کننده زندگی است که به آنها اشاره شد.

– اگر افراد به روش های سالمی وزن کم می کنند، به این معنی است که درست غذا می خورند و به طور منظم ورزش می کنند. هر دوی این ها منجر به بهبود حال فرد نیز می شود و باعث می شود که راحت تر بخوابند و انرژی بیش تری داشته باشند و با ورزش منظم، بدن به طور طبیعی مواد شیمیایی دارای حس خوب از قبیل اندورفین و انتقال دهنده های عصبی، سروتونین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد که هر دو هدف داروهای ضد افسردگی هستند. هنگامی که بدن فرد احساس خوبی داشته باشد و خواب کاملی دارد، عزت نفس فرد به طور طبیعی افزایش پیدا می کند.

هر کسی که قصد کاهش وزن خود را دارد باید بداند که این یک نبرد است و به راحتی نمی تواند برنده ‌شود. اما زمانی که به اهداف کاهش وزن خود دست پیدا می کند، عزت نفس خود را افزایش می دهد و این باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند. برای این که خود را برای موفقیت آماده کنند، باید اهداف کوچک و قابل اندازه گیری را برای کاهش وزن خود تعیین کنند.  

با این حال، داشتن احساس عدم کنترل یکی از دلایل اصلی افسردگی و اعتماد به نفس پایین در افراد است. بعد از این که فرد به اهداف تثبیت وزن خود می رسند، ثابت کرده اند که کنترل فعالیت های خود را در دست دارند. به این معنی که یاد گرفته اند که از منطقه راحتی خود عبور کنند، عادت های بد خود را مهار کنند، و متوجه شده اند که می توانند این کار را انجام دهند. افراد بدن خود را آموزش داده اند تا آن چه را که می خواهند انجام دهند، و این اعتماد به نفس را دارند که بدانند می توانند آنچه را که در ذهن خود دارند انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *