موارد علمی

چگونه در محیط خانه ارتباط موثر با همسر خود داشته باشیم؟

در جامعه کنونی، خانواده به عنوان یکی از مهمترین ارکان موجود در جامعه نقش بسیار مهمی را در تربیت فرزندان بر عهده دارد. برای اینکه یک خانواده سرشار از صمیمیت و دارای عملکرد بسیار خوبی در تربیت نسل آینده باشد، لازم است که ارتباطات مؤثری در رفتار بین زن و شوهر وجود داشته باشد و باید این ارتباطات بیشتر مبتنی بر احترام متقابل باشد که بنیان اصلی خانواده حفظ و از هم نپاشد. در این بررسی تلاش بر این است که به بررسی مهمترین عوامل موجود در برقراری ارتباط مؤثر با همسر در محیط خانه پرداخته شود.

چگونه در محیط خانه ارتباط موثری با همسر خود داشته باشیم

امروزه همه ما می دانیم که مهمترین رکن اساسی جامعه، خانواده است، جایی که تأثیرات فراوانی در سرنوشت نسل های آینده دارد. هر چقدر که یک خانواده در اداره امور زندگی توانایی بیشتری داشته باشد، آن خانواده و اعضای آن از سلامت روحی و روانی بیشتر برخوردار هستند. خانواده جایی است که، زمان زیادی از عمر افراد در آنجا سپری شده و میزان رضایت و یا خوشبختی یک فرد از زندگی تا حدود زیادی به شرایط و کیفیت روابط موجود در خانواده بستگی دارد. اگرچه امروزه به دلایل مشکلات زیاد، مشغله های کاری، به وجود آمدن سبک های زندگی مدرن، تا حدودی بنیان خانواده ها را با چالش هایی روبه رو کرده است. انسان ها همواره به شادی و نشاط در خانواده نیاز دارند و اگر این نیاز خود را در خانواده برطرف نکنند ممکن است در جاهای دیگری آن را جست و جو کنند. بنابراین با این وجود بنیان اصلی خانواده از هم می پاشد.

ازدواج یک قدم بسیار مهم در زندگی است، افراد برای اینکه بتوانند در زندگی مهارت های لازمی را داشته باشند، باید قبل از ازدواج این مهارت ها را فرا گرفته و در دوران قبل از ازدواج که مرحله نامزدی است، این مهارت ها را تمرین کند تا بتواند در زندگی آینده خود آنها را پیاده سازی کند.

این مهارت ها مجموعه ای از اصول و فنون هستند که به فرد کمک می کنند تا بتواند زندگی بهتری داشته باشد و بنابراین فرد در مرحله اول باید یاد بگیرد که با همسر خود چگونه ارتباطی داشته باشد تا بتواند موفق باشد. مهمترین امری که باید در نظر گرفت این است که فرد باید با همسر خود صادق باشد و به او اعتماد داشته باشد. چرا که در زمانی که صداقتی در فرد وجود نداشته باشد، منجر به ایجاد ناملایمات اخلاقی و روحی و روانی در فرد می شود. روان شناسان همچنین بیان می کنند که یادگیری نحوه گفت و گوی مؤثر با همسر یکی دیگر از عواملی است که موجب ایجاد ارتباطی صحیح و مؤثر در زندگی می شود. بنابراین زنان باید در زندگی همواره از همسرشان بخواهند که مشکلاتشان را برطرف کند و باید به وی محبت کرده و توانمندی ها و قدرت وی را زیر سؤال نبرند.

داشتن ارتباط مؤثر با همسر، کلید اصلی موفقیت در زندگی مشترک است، ارتباط بین زوجین یک ارتباط احساسی و هیجانی است که به مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی دو طرف بستگی دارد. در صورتی که زوجین ارتباط مؤثر و درستی با یکدیگر نداشته باشند، نتیجه ای جز طلاق در پی نخواهد داشت. در بسیاری از خانواده ها به خاطر وجود فرزندان و یا به خاطر شاغل بودن هر دو طرف، ممکن است ارتباطات بین زن و شوهر کمتر شده باشد که خود نتایج درستی را در پی ندارد. بدین ترتیب، افراد به دنبال روش هایی هستند که ارتباط مؤثر بین خود و همسر خود را تقویت کنند.

برای داشتن روابط مؤثر با همسر در محیط خانواده باید به یک سری از نکات توجه شود که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

– فرد برای داشتن یک رابطه مؤثر با همسر خود در زندگی، باید دست از انتقادات بردارد و به جای سخت گیری و انتقادات بیشتر از همسر خود، بیشتر او را تحسین و تشویق کند. چرا که افراد دوست دارند به جای انتقاد بیشتر مورد تحسین از جانب خانواده خود قرار بگیرند. زمانی که انتقادات بیشتر از تحسین باشد منجر به سرد شدن رابطه ها شده و در کاهش اعتماد به نفس طرف بسیار مؤثر است و در این صورت طرف احساس می کند که برای فرد مناسب نیست و این امر در مردان بیشتر جنبه تخریبی دارد. پس برای ایجاد یک رابطه زیبا و عاشقانه تر، بهتر است که از تحسین کردن استفاده شود.

– داشتن هدف در زندگی یکی دیگر از ویژگی های ارتباط مؤثر با همسر است. زمانی که زن و شوهر یک هدف را برای زندگی خود انتخاب می کنند و با هم در راستای به دست آوردن آن تلاش می کنند تا به موفقیت برسند، پس از مدتی پشیمان و ناراحت نمی شوند که چرا برای هدف خود تلاش نکرده اند.

– سبک زندگی جدید و زیاد شدن گرفتاری ها باعث شده است که افراد فرصت های کمتری برای با هم بودن را داشته باشند و بیشتر درگیر کارهای روزمره خود باشند. در صورت وجود چنین شرایطی افراد باید به روش های مختلف با هم دیگر در ارتباط بوده و ارتباطات خود را حفظ کنند. افراد می توانند به شیوه ارتباط تصویری، ارسال پیامک، زنگ زدن و یا سایر عوامل دیگر ارتباطات روزمره خود را حفظ کنند.

– بهتر است که افراد هر از گاهی یکدیگر را سورپرایز کنند و هیچ چیزی خوشایندتر از این نیست که با گرفتن یک کادو و یا دعوت به یک شام در بیرون، شریک زندگی خود را شگفت زده کنیم. با بالا رفتن سن افراد، این لذت ها در آنها بیشتر شده و انجام این کارها، هیجان و لذت فوق العاده ای برای فرد خواهد داشت.

 

– یکی دیگر از روش های ارتباط مؤثر با همسر این است که مستقیم به او گفته شود که او را دوست دارد. چرا که گفتن دوستت دارم، قوی ترین و تأثیرگذارترین جمله ای است که می توان به طرف مقابل گفت. اما با گذشت زمان نقش  این عبارت در بین زوجین کمتر و کمتر می شود و بهتر است به جای تکرار کلامی دوستت دارم، از شیوه های غیر کلامی آن استفاده شود و این جمله را با تمام وجود به طرف مقابل ابراز کرد.

در بیشتر خانواده ها چندان اهمیتی به این جمله داده نمی شود، غافل از اینکه نمی دانند که با تکرار این جمله، می توانند روابط خانوادگی خود را به طور مؤثری تقویت کنند. بسیاری از افراد در گفتن این جمله به عزیزان خود مشکل دارند، برخی از آنها از روی کمرویی این جمله را تکرار نمی کنند و برخی دیگر این جمله را در شأن خود نمی بینند و به طور کلی از تأثیری که این جمله در  تقویت روابط و استحکام صمیمیت موجود در خانواده دارد، غافل هستند.

– در زندگی زناشویی، زن و شوهر باید در جریان باشند که هر دو در یک تیم هستند و طرف مقابل یکدیگر نیستند، بنابراین دلیلی برای تحقیر و کوچک شمردن یکدیگر و به عبارتی دیگر دعوا و جنجال وجود ندارد. همواره در زندگی زناشویی مسائل و مشکلات وجود دارد، مهمترین کاری که افراد باید انجام دهند این است که با احترام گذاشتن به نظرات یکدیگر و در کنار یکدیگر، این مشکلات را حل کنند. بنابراین، افراد در اینجا، باید به نظرات و نگرش های همسر خود احترام بگذارند.

– برای داشتن یک رابطه سرشار از صمیمیت و بنیان قوی در خانواده، لازم است که که همواره کمبود و کاستی های همسر در نظر گرفته نشود و نیمه پر لیوان نیز دیده شود. فرد باید همواره به خاطر تلاش ها و زحماتی که همسرش انجام می دهد از وی تشکر و قدردانی کند، یا در موقعیت هایی که همسر برای انجام کارهای ما پیش قدم می شود باید از وی تشکر کنیم و به این ترتیب، به وی ارزش و اعتبار واقعی اش را نشان دهیم. بنابراین، یکی از مهم ترین راه های ایجاد ارتباط مؤثر با همسر، تشکر و قدردانی از وی در مقابل انجام کارهای مختلف است.

– در زندگی زناشویی همواره باید حریم و حرمت های بین افراد حفظ شود. برای این کار، یکی از مهمترین اقداماتی که افراد باید انجام دهند این است که قبل از حرف زدن، به اهمیت حرف خود فکر کنند، مبادا حرفی زده شود که سبب پشیمانی شود. بنابراین، سنجیدن سخن دارای اهمیت بالایی است. فرد باید همواره از سخنان و کلام های زیبا استفاده کند. برخی از افراد نمی توانند حرف ها و کلام های زیبا و عاشقانه خود را به همسر خود بیان کنند. بهترین راه این است که آنها سخنان و کلام خود را یادداشت کرده و به همسر خود دهد. بهترین جمله زیبا و عاشقانه این است که فرد به همسر خود بگوید که همواره و در همه حال به فکر او است و ذهنش درگیر همسرش است.

– زمانی که بین زن و شوهر بحثی به وجود می آید نباید هر دو طرف تلاش کنند که پیشی بگیرند، بلکه بایستی همزمان صحبت نکنند و یکی از آنها سکوت کند. افراد در این مورد نباید صحبت یکدیگر را قطع کنند، بلکه باید شنونده مهمی باشند و هدفشان از گفت وگو، درک یکدیگر باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *