مادر و کودک

اهمیت استفاده مکمل آهن برای کودکان

خرید مکمل آهن کودکان یکی از اقدامات مهمی است که والدین باید به آن توجه خاصی داشته باشند. چرا که با این کار، به رشد کودک و تولید گلبول های قرمز در بدن کودک کمک کرده و همچنین از ابتلای کودک به کم خونی پیشگیری می کنند. در متن زیر اطلاعات بیش تری در این رابطه ارائه شده است.
اهمیت استفاده مکمل آهن برای کودکان
آهن یکی از مهم ترین عناصر موردنیاز بدن افراد از جمله کودکان می باشد. به گونه ای که کمبود آن به عنوان یک عامل خطر بسیار مهم برای ابتلای به بیماری هایی از قبیل کم خونی در نظر گرفته شده است و تخمین زده می شود که این بیماری می تواند تقریباً 2 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد. تحقیقات زیادی نشان داده اند که این عنصر بسیار مهم و ضروری برای بدن دارای عملکرد بسیار مهمی می باشد از جمله این که برای رشد مغز و ساخت گلبول های قرمز جدید برای جلوگیری از کاهش تعداد گلبول های قرمز در بدن مهم است. نگرانی های زیادی در مورد اثرات کمبود آهن در کودکان و تأثیر آن بر سلامت و رشد آن ها مطرح شده است که منجر به توصیه هایی برای مصرف مکمل آهن برای همه کودکان در سنین خاص در جمعیت هایی با شیوع بالای کم خونی شده است. علاوه بر این، می توان گفت که این توصیه برای پیشگیری از کمبود آهن هم برای کودکانی که نیاز به آهن اضافی دارند و هم کودکانی را که نیازی به آهن ندارند، در نظر گفته شده است. اگرچه برخی از مطالعات خطرات ناشی از مکمل آهن را نشان می ‌دهند، مهم است که مشخص شود آیا این خطرات به طور کلی توسط شواهد موجود پشتیبانی می ‌شوند یا نه و آیا می ‌توان با توصیه‌ های ذکر شده در مورد مکمل آهن آن ‌ها را کاهش داد یا نه.
همان طور که در فوق ذکر شد، به طور کلی، می توان گفت که آهن برای بهبود عملکرد بدن بسیار ضروری است. به ویژه برای رشد مغز و ساخت گلبول ها به منظور جلوگیری از کاهش تعداد گلبول های قرمز خون و به طور کلی کاهش کم خونی بسیار مهم است. بنابراین، می توان بیان کرد که افراد می توانند با خرید مکمل آهن کودکان، به پیشگیری و یا درمان کمبود آهن و یا به عبارتی دیگر کم خونی در کودکان خود کمک های بسیار مؤثری نمایند. چرا که در غیر این صورت ممکن است که کودکان آن ها دچار کم خونی شده و به دنبال آن، بیماری های دیگر حاصل از کم خونی نیز برای آن ها به وجود آید. حال، ما از کجا متوجه شویم که کودک ما دچار کم خونی شده است. در رابطه با این موضوع باید بیان کنیم که نوزادان و کودکان مبتلا به کم خونی اغلب رنگ پریده و خسته هستند و علاوه بر این، آن ها ممکن است به درستی رشد نکنند. والدین با خرید مکمل آهن کودکان و دادن آن به کودک، می توانند به کودکان خود کمک کنند تا بدن آن ها هموگلوبین بیش تری بسازد و به این ترتیب، ذخایر آهن را در بدن خود افزایش دهند.
علاوه بر این، لازم به ذکر است بیان کنیم که در چند ماه آخر بارداری، کودک آهن را در بدن خود ذخیره می کند تا پس از تولد از آن استفاده کند. حال، با این وجود، نوزادان کاملاً رشد کرده به اندازه کافی آهن ذخیره کرده اند به گونه ای که می توانند تا 6 ماهگی از آن استفاده کنند. اما، نوزادان نارس که معمولاً زودتر و قبل از 36 هفتگی به دنیا می آیند، یا نوزادانی که کوچک هستند و یا دارای وزنی کمتر از 2.5 کیلوگرم در بدو تولد هستند، آهن زیادی را در بدن خود ذخیره نمی کنند و آن میزان آهنی را که دارند نیز با رشد آن ها مصرف می شود. در این گونه موارد، آن ها برای جلوگیری از کمبود آهن به آهن اضافی نیاز دارند. چرا که شیر مادر نیز حاوی آهن بسیار کمی است. بنابراین، نوزادان کم وزن در معرض خطر بالای کمبود آهن هستند و توصیه فعلی بر این است که از 2 ماهگی تا 2 سالگی مکمل های آهن را دریافت کنند. به طور کلی می توان گفت که مصرف مکمل آهن برای کودکان کمتر از 5 سال بر اساس شیوع کم خونی توصیه می شود.
هم چنین می توان بیان کرد که کمبود آهن در کودکان می تواند ناشی از دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی، داشتن مشکلاتی در نحوه جذب آهن توسط بدن مانند بیماری سلیاک و یا بر اثر از دست دادن خون مانند بیماری های التهابی روده باشد. علاوه بر خرید مکمل آهن کودکان می توان از رویکردها و روش های دیگری نیز برای جلوگیری از ابتلای کودکان به کمبود آهن استفاده کرد که از جمله مهم ترین این روش ها می توان به غنی سازی انواع مواد غذایی، بهبود رژیم غذایی و سایر عوامل مرتبط دیگر در این زمینه اشاره کرد.
در ارتباط با نحوه مصرف مکمل های آهن باید بیان کرد که مقدار مصرف و دوز آهن کودک به وزن وی بستگی دارد. پزشک ممکن است با رشد و افزایش وزن کودک، مقدار و دوز مصرفی را نیز افزایش دهد. به طور معمول، مصرف آهن ممکن است یک یا دو بار در روز تجویز شود. در این گونه موارد، به هنگام خرید مکمل آهن کودکان، پزشک و یا داروساز می توانند در مورد نحوه مصرف مکمل آهن، اطلاعات لازم و جامع را به والدین ارائه دهند.
حال ممکن است برای والدین این سؤال به وجود آید که کودک آن ها از چه زمانی باید مکمل های آهن را مصرف کند؟ در جواب به این سؤال به والدین توصیه می شود از زمانی که کودک آن ها بین 4 تا 6 هفتگی است، باید اقدام به خرید مکمل آهن کودکان کرده و شروع به دادن مکمل های موردنظر به کودکان خود کنند. بسته به میزان نارس بودن کودک، ممکن است نیاز باشد که دادن مکمل آهن به کودک را در بیمارستان شروع کنند، یا ممکن است بعد از رفتن به خانه شروع به دادن این نوع مکمل ها به کودک کنند. والدین باید در جریان باشند که به دادن آهن به صورت روزانه تا اولین سالگرد تولد کودک خود ادامه دهند مگر در صورتی که پزشک از والدین بخواهد که دادن قطره به کودک را قطع کنند.
هم چنین، ممکن است برای والدین سؤال شود که هر بار که می خواهند به کودک خود مکمل آهن را بدهند چه مقدار را باید به او بدهند. باید بیان کنیم که بهتر است که والدین همواره از یک فنجان اندازه گیری، قاشق یا سرنگ مناسب برای دادن دوز مناسب آهن به کودک خود استفاده کنند که در این جا توصیه می شود که از قاشق آشپزخانه استفاده نکنند. به خاطر این که، برخی از داروهای مایع همراه با فنجان اندازه گیری، قاشق یا سرنگ مخصوص به خود هستند یا در صورت عدم وجود، والدین می توانند یکی از آن ها را از داروخانه خریداری کنند.
لازم به ذکر است که آهن با معده خالی بهتر جذب بدن کودک می شود، بنابراین افراد باید سعی کنند آن را 30 دقیقه قبل از غذا و یا 1 ساعت بعد از غذا مکمل مورد نظر را به کودک خود بدهند. حال، در صورتی که کودک کمتر از 30 دقیقه پس از دادن آهن استفراغ کرد، می بایست که دوباره همان دوز به او داده شود. ولی در صورتی که بیش از 30 دقیقه طول کشید، تا زمان موعد بعدی افراد باید از دادن دوز دیگر به کودک خودداری کنند.
ذکر این نکات ضروری است که کودک فرد ممکن است به مزه مکمل موردنظر واکنش نشان دهد، اما این به این معنی نیست که کودک دارای مشکلی است. رنگ مدفوع و یا حرکت روده کودک نیز ممکن است تیره تر شود، اما این کاملاً بی ضرر است. علاوه بر این باید ذکر کرد که مدفوع کودک ممکن است کمی سفت تر شود و برخی از کودکان در اولین شروع به مصرف آهن دچار یبوست می شوند، اما معمولاً این مشکل برطرف می شود. حال، اگر کودک استفراغ می کند یا تف می دهد، ممکن است رنگ آن تیره تر باشد. بنابراین، می توان گفت که همه این عوارض کاملاً طبیعی می باشد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. تحقیقات صورت گرفته در راستای موضوع مورد بررسی نشان می دهد که حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد که ذخایر آهن در بدن انباشته شود. علاوه بر این، معمولاً آهن باید حداقل به مدت 3 ماه مصرف شود تا فواید کامل داشته باشد.
در رابطه با نگهداری مکمل های آهن لازم است ذکر شود که افراد پس از خرید مکمل آهن کودکان، باید به یک سری نکات توجه کنند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود. والدین باید دارو را در ظرف خود و دور از دسترس کودکان نگهداری کنند. بهتر است آن را در کمد و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و لازم نیست آن را در یخچال نگهداری کنند. شربت به طور معمول بی رنگ است، اما اگر رنگ آن از سبز مایل به آبی تا طلایی متفاوت باشد، اشکالی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *