موارد علمی

برای پرخوری عصبی چه راهکارهایی وجود دارد

پرخوری عصبی یک بیماری روحی است که می تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود. در این مقاله راهکارهایی برای درمان این بیماری ذکر شده اند.

 

چاقی به عنوان یک بیماری شایع در میان خانم ها و آقایان تبدیل شده است. متاسفانه، امروزه بسیاری از کودکان و نوجوان نیز با مشکل چاقی مواجه شده اند. پرخوری بیش از حد می تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود. پرخوری می تواند عصبی باشد و علائم خاصی را به دنبال داشته باشد. افرادی که دارای پرخوری عصبی می باشند، قادر به غذا نخوردن نیستند! این افراد همیشه تمایل دارند که غذا بخورند و میزان غذای آن ها از یک حد خاص بیشتر است.

اگرچه پرخوری عصبی نمی تواند به راحتی درمان شود و گاهی نیاز به مراجعه به پزشک می باشد. ولی با توجه به اینکه این بیماری، یک بیماری روحی و عصبی است؛ می توان با در نظر گرفتن یک سری از روش های درمانی، این بیماری را درمان کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم چندین راهکار برای درمان پرخوری عصبی ذکر کنیم.

با علائم پرخوری عصبی آشنا شوید …

حتما تا به حال شنیده اید که برخی از افراد هنگام غذا خوردن قادر به توقف غذا نیستند. «نمی توانم غذا نخورم»، «چرا سیر نمی شوم؟»، «هوس مصرف شیرینی کرده ام» و … از جمله جملاتی هستند که افراد مبتلا به پرخوری عصبی به زبان می آورند. این افراد معمولا می توانند یک قابلمه بزرگ از برنج را بخورند و احساس سیری نداشته باشند.

این بیماری یک بیماری عصبی است. مثلا برخی از افرادی که دارای بیماری افسردگی می باشند، از بیماری پرخوری عصبی نیز رنج می برند. در هر صورت، این بیماری می تواند برای افراد بسیار مضر باشد. به خصوص اگر کنترل نشده باشد.

افرادی که مبتلا به بیماری پرخوری عصبی می باشند، معمولا از خوردن بیش از حد خودشان احساس گناه می کنند. ولی باز هم قادر به توقف غذا خوردن نیستند. این موضوع باعث می شود که افراد با مشکل پرخوری مواجه شوند و پس از مدت زمان کوتاهی، شاهد اضافه وزن باشند.

البته جالب است که بدانید بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، با اضافه وزن مواجه نمی شوند. ولی این افراد استرس اضافه وزن شدیدی دارند و به همین خاطر، از داروهای ملین و روش های تخلیه غذا (استفراغ اجباری، تنقیه کردن و …) استفاده می کنند.

تفاوت میان گرسنگی و گرسنگی عصبی؛ یک مرز باریک

بسیاری از افراد تفاوت میان گرسنگی و گرسنگی عصبی را نمی دانند و تصور می کنند هر زمان که گرسنه شدند، باید به سراغ مصرف غذا بروند. تفاوت میان گرسنگی و گرسنگی عصبی، یک مرز باریک است که نشان دهنده ابتلا به بیماری پرخوری عصبی می باشد. در ادامه چندین تفاوت میان این دو نوع گرسنگی را ذکر می کنیم.

  • افرادی که پرخوری عصبی و یا گرسنگی عصبی دارند، به صورت ناگهانی میل به خوردن یک غذا دارند. این افراد نمی توانند هر غذایی را برای رفع گرسنگی خودشان استفاده کنند.
  • افرادی که دارای گرسنگی عصبی می باشند، از غذا خوردن سیر نمی شوند. در واقع، این افراد متوجه نمی شوند که چه زمانی سیر شده اند! این در حالی است که افراد معمولی، به راحتی سیری را تشخیص می دهند.
  • گرسنگی عصبی به صورت ناگهانی شکل می گیرد. ولی گرسنگی معمولی، به مرور زمان شکل خواهد گرفت.
  • اگر دارای گرسنگی عصبی باشید، حتی بعد از غذا خوردن هم احساس گرسنگی می کنید.

درمان پرخوری عصبی چیست؟!

پرخوری عصبی یک بیماری شایع در میان جوامع امروزی است. دلیل این بیماری استرس و اضطراب است که البته معمولا قابل کنترل می باشد. جالب است که بدانید این بیماری معمولا در زمان استرس عود می کند و افراد مبتلا به این بیماری در زمان استرس های شدید، میل بیشتری به غذا خوردن دارند.

به هر حال با توجه به اینکه پرخوری عصبی یک بیماری عصبی و روحی است، می توان آن را درمان کرد. روش های درمانی مختلفی وجود دارند که می توانند برای درمان این بیماری استفاده شوند. برخی از این روش ها، توسط پزشک توصیه می شوند و برخی دیگر نیز به راحتی در خانه قابل انجام می باشند.

در ادامه چندین توصیه برای درمان پرخوری عصبی به شما می کنیم. سعی کنید که به این توصیه ها توجه داشته باشید و به آن ها عمل کنید.

1)     استرس نداشته باشید …

استرس می تواند بسیار برای پرخوری عصبی تحریک کننده باشد. در صورتی که دارای این بیماری هستید، سعی کنید که از استرس دوری کنید. فیلم ببینید و از آهنگ های آرام برای آرام کردن خودتان استفاده کنید. برای کاهش استرس خود می توانید از گلاب و برخی از عرقیات استفاده کنید.

تمامی این روش ها می توانند برای کاهش علائم پرخوری عصبی مناسب باشند. به شرطی که اراده داشته باشید و بخواهید که این بیماری را درمان کنید.

2)    برای درمان پرخوری عصبی هر روز ورزش کنید.

بسیاری از متخصصین تغذیه توصیه می کنند که افراد برای درمان پرخوری عصبی هر روز ورزش کنند. اگر شما هم با این بیماری مواجه هستید، حتما هر روز ورزش کنید. نیازی نیست که مدت زمان زیادی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

ورزش کردن به مدت 15 الی 20 دقیقه در روز، می تواند شما را از شر اضافه وزن و گرسنگی عصبی نجات دهد. در کنار تمامی این موضوعات، ورزش کردن باعث حفظ روحیه شما شده و در بهبود روحیه شما موثر می باشد.

3)   برنامه غذایی مناسبی داشته باشید!

داشتن برنامه غذایی منظم و مناسب، برای درمان پرخوری عصبی توصیه می شود. سعی کنید که یک دفترچه را برای خودتان کنار بگذارید و در این دفترچه برنامه غذایی مناسبی را یادداشت کنید. این کار باعث می شود که شما با نظم بیشتری به سراغ غذا خوردن بروید.

می توانید در دفترچه ای که برای این کار کنار گذاشته اید، میزان غذای خودتان را هم یادداشت کنید. این کار باعث می شود که برای کاهش غذای خودتان، برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

در نظر داشته باشید که برای درمان پرخوری عصبی، باید کمتر از مواد غذایی استرس زا استفاده کنید. سعی کنید که مواد غذایی پرفیبر و پر پروتئین را بیشتر مصرف کنید. این کار باعث می شود که سلامت عمومی بدن شما تقویت شود و همچنین، چاقی و اضافه وزن نداشته باشید.

4)    برای درمان بیماری پرخوری عصبی خودتان را سرگرم کنید …

بی کاری، باعث می شود که میل بیشتری به خوردن داشته باشید. جالب است که بدانید افرادی که مبتلا به بیماری پرخوری عصبی می باشند، در هنگامی که کاری برای انجام دادن ندارند، به سراغ غذا خوردن می روند.

پس حتما برای هر ساعت خود برنامه ریزی داشته باشید تا به سراغ خوردن غذا و تنقلات نروید.

5)   کمتر به سراغ خرید تنقلات بروید!

اگر پرخوری عصبی دارید، بیشتر از اینکه علاقه مند به مصرف غذا باشید، دوست دارید تنقلات بخورید. متاسفانه، چاقی و اضافه وزن در اثر خوردن تنقلات رخ می دهد. برای رفع این مشکل، اصلا تنقلات نخرید. چند هفته ای را به سراغ خرید تنقلات نروید. این کار باعث می شود که عادت شما برای خوردن تنقلات از بین برود و میل کمتری به مصرف آن ها داشته باشید.

6)    حواس پرتی ممنوع!

بسیاری از افراد در هنگام غذا خوردن عادت دارند که تلویزیون ببینند و یا با گوشی خود بازی کنند. این کار باعث می شود که شما در هنگام غذا خوردن به غذای خودتان توجهی نداشته باشید. عدم توجه به غذا خوردن، باعث می شود که میل به غذا خوردن داشته باشید و مغز متوجه سیری شما نشود.

پس سعی کنید که تمامی محرک هایی که باعث حواس پرتی شما در هنگام غذا خوردن می شوند را از خودتان دور کنید. این کار باعث می شود که شما به حجم غذای خود توجه بیشتری داشته باشید و میل به غذا خوردن در شما کاهش پیدا کند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد چندین راهکار برای درمان بیماری پرخوری عصبی به شما توضیح داده شود. در صورتی که دارای این بیماری می باشید، می توانید هر یک از روش ها را برای درمان آن امتحان کنید. خوشبختانه، این بیماری با رعایت موارد فوق قابل درمان می باشد.

به عنوان نکته آخر باید به شما ذکر کنیم که این بیماری با استرس های شدید، علائم بیشتری دارد. پس سعی کنید تا جایی که می توانید آرامش داشته باشید. نیازی نیست که همیشه به غذا خوردن فکر کنید. می توانید فکر خوردن را به کارهای دیگر مانند نقاشی کشیدن، معاشرت کردن و … مشغول کنید. این کار باعث کاهش شدت این بیماری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *