موارد علمی

بلند کردن اجسام سنگین چه عواقبی دارد؟

بلند کردن اجسام سنگین همیشه برای بدن مضر بوده است. مخصوصا اگر افراد بدون توجه به سلامت مفاصل و کمر خودشان، اقدام به بلند کردن اجسام سنگین نمایند. کمر درد و درد ایجاد شده در مفاصل، یکی از عوارض بلند کردن اجسام سنگین می باشد. افرادی که به علت شرایط زندگی و شغلی خودشان نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارند، می بایست با ما در ادامه این مقاله همراه باشند تا از مضرات این کار برای آن ها بگوییم. همچنین، در ادامه مقاله روش های موثر برای کاهش عوارض بلند کردن اجسام سنگین را ذکر می کنیم.

عواقب بلند کردن اجسام سنگین

به هر حال همه ما در زندگی هایی که داریم، نیاز به انجام فعالیت های روزانه داریم. این موضوع ایجاب می کند که افراد از روش های مناسبی برای کاهش عوارض انجام امور روزمره استفاده کنند. بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث افزایش درد در نواحی مختلف بدن گردد.

افرادی که دارای بدن سالم و قوی می باشند، کمتر دچار آسیب با بلند کردن اجسام سنگین می شوند. ولی در صورتی که بدن قوی نباشد و عضلات ضعیف باشند، قطعا آسیب وارد شده به بدن در اثر بلند کردن اجسام سنگین افزایش پیدا می کند.

با توجه به اینکه اجسام سنگین نیروی زیادی به مفاصل و ارگان های مختلف بدن وارد می کنند، بلند کردن آن ها عواقب بسیار بدی را به دنبال دارد. به همین خاطر، لازم است که افراد از روش های مناسب برای کاهش عواقب بلند کردن اجسام سنگین استفاده کنند. در ادامه مقاله قصد داریم چندین نوع آسیب و عواقبی که در اثر بلند کردن اجسام سنگین رخ می دهند را ذکر کنیم.

آسیب به مفصل زانو

آسیب به مفصل زانو، یکی از عواقب اصلی است که در اثر بلند کردن اجسام سنگین رخ می دهد. افرادی که عضلات قوی ندارند و نمی توانند زانوهای خودشان را خم و راست کنند، بیشتر شاهد درد و آسیب در مفصل زانو می باشند. آسیب به زانو در اثر بلند کردن اجسام سنگین می تواند متفاوت باشد و به نواحی مختلف زانو آسیب برسد.

در بسیاری از موارد، کشیدگی تاندون ها و یا پارگی آن ها رخ می دهد. لیگامنت هایی که در ناحیه زانو قرار دارند نیز در اثر بلند کردن اجسام سنگین در معرض آسیب می باشند. به همین خاطر، لازم است که افراد از روش های مناسبی استفاده کنند و شدت بار وارد شده به زانو را کاهش دهند.

خود مفصل زانو نیز در اثر بلند کردن اجسام سنگین، دچار آسیب می شود. به خصوص اگر افراد دارای سابقه بیماری های مفصلی باشند.

آسیب به دیسک کمر؛ عوارض بلند کردن اجسام سنگین

یکی دیگر از عوارض بلند کردن اجسام سنگین، آسیب رسیدن به کمر می باشد. شاید شما هم تا به حال با بلند کردن اجسام سنگین شاهد درد کمر بوده اید. ولی به آن توجه زیادی نکرده اید! ولی واقعیت این است که بلند  کردن اجسام سنگین به شدت باعث افزایش درد کمر می شود و همین موضوع ایجاب می کند که افراد پس از بلند کردن اجسام سنگین شاهد دردهای ایجاد شده در کمر شوند.

دیسک کمر یک غضروف قابل انعطاف بوده که در بین تمامی مهره های کمری وجود دارد. متاسفانه، بسیاری از دردهایی که در ناحیه کمر ایجاد می شوند، در اثر آسیب رسیدن به دیسک های بین مهره ای می باشند. به همین خاطر، محافظت از دیسک های بین مهره ها به شدت توصیه می شود.

به طور کلی، دردی که در ناحیه کمر بعد از بلند کردن اجسام سنگین رخ می دهد، در اثر عوامل مختلفی است. ولی شایع ترین عامل ایجاد کننده درد در این ناحیه، فشار آمدن به دیسک کمر و آسیب به آن است. در اثر فعالیت های شدید و بلند کردن اجسام سنگین، کم کم دیسک کمر آسیب می بیند و بیرون زدگی و یا پارگی دیسک کمر رخ می دهد.

با اتفاق افتادن این موضوع، دیسک کمر به اعصاب موجود در کنار مهره های کمری فشار می آورد و این موضوع باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می شود. لازم به توضیح است که درد ایجاد شده در ناحیه دیسک کمر، می تواند به شدت افزایش پیدا کند، اگر افراد به بلند کردن اجسام سنگین ادامه دهند و توجهی به سلامت بدن خودشان نداشته باشند.  

فشار آوردن بر روی عضلات و گرفتگی آن ها

یکی دیگر از عواقب بلند کردن اجسام سنگین به غیر از درد مفاصل و کمر درد، گرفتگی عضلات می باشد. به هر حال اگر بدن گرم نباشد و عضلات آمادگی بلند کردن یک بار را نداشته باشند، فشار زیادی بر روی عضلات اعمال می شود و این موضوع باعث ایجاد درد در ناحیه عضلات و گرفتگی آن ها می شود.

به همین خاطر، افرادی که قصد دارند اقدام به بلند کردن وسایل سنگین کنند، می بایست از فشار آورد به عضلات خودداری کنند. افرادی با گرفتگی عضلات در اثر بلند کردن اجسام مواجه می شوند که عضلات ضعیفی دارند. معمولا افراد ورزشکار به دلیل داشتن حجم بالایی از عضله، با درد مفاصل و کمر درد مواجه نمی شوند.

روش های درمان کمر درد و درد مفاصل ایجاد شده در اثر بلند کردن اجسام سنگین

به هر حال ممکن است که همه ما به اشتباه اقدام به بلند کردن اجسام سنگین کنیم. این موضوع نیز باعث ایجاد در مفاصل و کمر درد می شود. روش های مختلفی وجود دارند که برای درمان کمر درد و کاهش درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرند.

البته بهتر است که افرادی که پس از بلند کردن اجسام سنگین شاهد درد در ناحیه کمر و مفاصل شده اند، به پزشک مراجعه کنند. زیرا ممکن است که این درد ایجاد شده نشان دهنده یک آسیب جدی در مفاصل باشد. ولی در صورتی که درد خفیف است، می توان در منزل آن را درمان نمود. در ادامه به برخی از روش های درمان کمر درد و درد مفاصل در اثر بلند کردن اجسام سنگین اشاره می کنیم.

  • استفاده از کمپرس آب گرم در ناحیه آسیب دیده باعث افزایش خونرسانی به ناحیه آسیب دیده شده و کمر درد و درد مفاصل را کاهش می دهد.
  • برای افزایش خونرسانی، می توان از کرم های ضد درد و مناسب مفاصل استفاده نمود. پمادهایی که دارای عصاره های گیاهی مختلف مانند رزماری می باشند، برای این کار مناسب هستند.
  • استراحت کردن، بهترین روش برای درمان درد کمر و درد مفاصل است. زیرا بسیاری از آسیب ها با استراحت از بین می روند.
  • در صورت بروز درد شدید، می توان از کپسول های مسکن درد نیز استفاده نمود.

کاهش خطر بلند  کردن اجسام سنگین با این راه حل

اینکه بخواهیم اجسام سنگین را بلند کنیم، به هر حال اتفاق می افتد. ولی موضوع حائز اهمیت این است که باید از روش های مناسب برای کاهش خطر بلند کردن اجسام سنگین استفاده کنیم تا درد ایجاد شده در کمر و یا مفاصل کاهش پیدا کند.

ایستادن و بلند کردن اجسام سنگین به صورت ایستاده، بدترین کاری است که می توانید انجام دهید! اگر احساس می کنید که درد شدیدی در ناحیه مفاصل شما با این کار اتفاق افتاد، بهتر است خیلی سریع به بدن خودتان استراحت دهید.

ولی اگر بتوانید بر روی زمین بنشینید و سپس، اجسام سنگین را بلند کنید؛ شاهد کاهش آسیب به مفاصل و درد کمر خواهید بود. در واقع، با نشستن، بار ایجاد شده بر روی ناحیه کمر به شدت کاهش پیدا می کند و این موضوع باعث می شود که احتمال آسیب رسیدن به کمر کاهش پیدا کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم روش های مختلفی را برای کاهش درد مفاصل و کمر درد پس از بلند کردن اجسام سنگین ذکر کنیم. به طور کلی، اجسام سنگین نباید توسط افرادی که بدن ضعیفی دارند و قادر به بلند کردن آن ها نمی باشند، بلند شوند. زیرا باعث ایجاد آسیب شدیدی در مفصل و کمر می شوند.

ولی در صورتی که مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید، می بایست از روش هایی که ذکر شد استفاده کنید تا بار وارد شده بر روی مفاصل و کمر را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *