موارد علمی

تغذیه بیماران ام اس

تغذیه بیماران ام اس می تواند باعث بهبود علائم این بیماری گردد. اگر می خواهید که سلامت جسمی بیشتری داشته باشید، حتما به تغذیه خودتان نیز توجه داشته باشید.

 

بیماری ام اس به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های عصبی و خود ایمنی در کشورهای توسعه یافته می باشد. بیماران ام اس همواره در معرض تشدید بیماری خود هستند و باید سعی کنند که از طریق روش هایی، حملات ام اس را کاهش دهند. تغذیه بیماران ام اس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است که بیماران مبتلا به این بیماری، حتما و حتما به تغذیه خودشان توجه داشته باشند.

بیماران ام اس می  بایست یک سری  از مواد غذایی را مصرف کنند و از مصرف یک سری از مواد غذایی دیگر پرهیز نمایند. این کار باعث می شود که آن ها راحت تر با علائم بیماری خودشان کنار بیایند و از طرفی علائم بیماری آن ها تشدید نشود.

چرا تغذیه بیماران ام اس مهم است؟!

بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی است که ابتدا یک سری علائم خفیف را به همراه دارد. با تشدید این بیماری در بدن، علائم بسیار شدیدی در بدن رخ می دهند. به طوری که حتی برخی از بیماران ام اس، قادر به راه رفتن و انجام کارهای روزمره خودشان نمی باشند.

تغذیه بیماران ام اس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا بیماران ام اس باید مراقبت حملات ام اس باشند. برخی از مواد غذایی می توانند باعث تشدید علائم این بیماری شوند. ولی برخی از مواد غذایی نه تنها باعث تشدید علائم بیماری ام اس نمی شوند، بلکه می توانند باعث بهبود این علائم گردند.

به هر حال لازم است که بیماران ام اس توجه ویژه ای به تغذیه خودشان داشته باشند. حتی مصرف یک ماده بدون ارزش غذایی، می تواند در کاهش کیفیت زندگی افراد موثر باشد. پس حتما و حتما برای مصرف مواد غذایی، با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید و در نهایت یکی از بهترین مواد غذایی را برای حفظ سلامت عمومی بدن خود استفاده کنید.

بیماران ام اس باید چه چیزهایی مصرف کنند؟

همانطور که اشاره شد، بیماران ام اس باید همیشه در تلاش باشند که حملات ام اس را در بدن خودشان کاهش دهند. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که افراد تغذیه مناسبی داشته باشند و سعی کنند که از مواد مغذی بیشتری استفاده کنند.

به طور کلی،متخصصین توصیه می کنند که بیماران ام اس یک رژیم غذایی را دنبال کنند تا بیماری آن ها کنترل شود. از جمله موادی که می توانند در بهبود علائم بیماران ام اس موثر باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       پروبیوتیک ‌ها یا همان باکتری های مفید روده

یکی از مواد غذایی مناسب برای مصرف بیماران ام اس، پروبیوتیک ها می باشند. این مواد در واقع، باکتری های مفید دستگاه گوارشی هستند که باعث تنظیم فلور طبیعی دستگاه گوارش می شوند. بیماران مبتلا به ام اس می بایست اقدام به مصرف پروبیوتیک ها به صورت خوراکی کنند. البته پروبیوتیک ها در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند. ولی می توان آن ها را از طریق مصرف مکمل های تغذیه ای برای بدن تامین نمود.

محققان معتقد هستند که پروبیوتیک ها می توانند با تنظیم فلور طبیعی روده، برای بیماران مبتلا به بیماری ام اس مفید باشند. همچنین، این باکتری های مفید می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند

·       فیبر؛ مفید برای بیماران ام اس

فیبرها یکی از منابع مهمی هستند که برای سلامت بدن مورد استفاده قرار می گیرند. فیبرها می توانند باعث تامین غذاهای باکتری روده شوند. همچنین، مصرف فیبرها باعث عادی سازی حرکت روده شده و در حفظ سلامت قلب موثر می باشد.

  • ویتامین D

ویتامین دی یک ویتامین ضروری برای بدن محسوب می شود که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. این ویتامین برای مبتلایان به بیماری ام اس بسیار مفید می باشد. ویتامین دی یک ویتامین خاص برای تمایز سلول های مختلف می باشد. همچنین، می تواند باعث کاهش عوارض ناشی از بیماری ام اس شود.

شما می توانید ویتامین دی مورد نیاز روزانه خود را از طریق مصرف مکمل های تغذیه ای و یا نور خورشید برای بدن تامین کنید.

·        بیوتین

بیوتین یکی از انواع ویتامین هی گروه ب می باشد که با نام ویتامین اچ نیز شناخته می شود. این ویتامین در خوراکی های مختلفی مانند مخمر، جگر، دل و قلوه وجود دارد. بیوتین می تواند باعث حفظ سلامت مبتلایان به بیماری ام اس شود.

  • اسیدهای چرب اشباع نشده

اسیدهای چرب اشباع شده برای بیماران مبتلا به ام اس بسیار مضر می باشند. ولی برخی از تحقیقات نشان می دهند که اسیدهای چرب اشباع نشده برای مبتلایان به بیماری ام اس مفید می باشند. اسیدهای چرب اشباع نشده شامل اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 و … می باشند. این ترکیبات می توانند باعث حفظ سلامت عمومی بدن شوند و همچنین در کنترل التهاب کمک کننده باشند.

این اسیدهای چرب را می توان از طریق مصرف یک سری از مکمل های تغذیه برای بدن تامین نمود.

نبایدهای مصرف در هنگام ابتلا به بیماری ام اس

بیماران ام اس در کنار اینکه باید از یک سری از مواد مغذی برای حفظ سلامت عمومی بدن خودشان استفاده کنند، می بایست از مصرف یک سری از مواد نیز خودداری کنند. اگرچه برخی از مواد غذایی می توانند  برای بدن همه ما مضر باشند، ولی بیماران ام اس، بیشتر در معرض این مشکلات می باشند.

بنابراین، بیماران ام اس باید در کنار مصرف یک سری از مواد مغذی، مصرف برخی از مواد را در بدن خودشان کاهش دهند. زیرا این مواد برای بدن مضر می باشند و می توانند باعث تشدید علائم بیماری ام اس گردند. پس سعی کنید که اگر مبتلا به بیماری ام اس می باشید، از مصرف این موادی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، خودداری کنید.

  • مصرف لبنیات برای بیماران ام اس

افرادی که دارای بیماری ام اس می باشند، بهتر است که از مصرف لبنیات خودداری کنند. مصرف شیر، خامه، ماست، پودر آب پنیر و … برای بیماران مبتلا به ام اس مضر می باشند.

  • غذاهای پخته شده و آماده

امروزه، بسیاری از افراد علاقه مند هستند که غذاها و تنقلات پخته شده را به صورت روزانه مصرف نمایند. دونات، کیک، شیرینی و … می توانند برای بیماران ام اس بسیار مضر باشند. لذا از مصرف این محصولات در دوران ابتلا به ام اس خودداری کنید. غذاهای نیمه پخته نیز مانند فلافل و ناگت و … نباید برای بیماران ام اس مورد استفاده قرار گیرند.

  • شیرینی های مختلف

برخی از شیرینی های تجاری مانند شکلات ها می توانند برای بدن بسیار مضر باشند. لذا حتما از مصرف این محصولات خودداری کنید. میان وعده های مضر برای بیماران مبتلا به ام اس، چیپس، پاپ کورن روغنی و … می باشند.

  • چربی های ناسالم

برخی از چربی ها مانند سس مایونز، روغن نارگیل و روغن نخل و … می توانند باعث تشدید علائم بیماری ام اس شوند. لذا از مصرف بیش از حد این چربی ها خودداری کنید.

  • گوشت های خشک و کنسرو شده

برخی از گوشت های موجود در بازار تازه نیستند و به صورت خشک به فروش می روند. کلیه گوشت های موجود در بازار که به صورت کنسرو شده، فرآوری شده و … می باشند نباید برای بیماران ام اس مورد استفاده قرار گیرند.

  • غذاهای سرخ شده؛ مضر برای بیماران ام اس

غذاهای سطح شده مختلف مانند ماهی سرخ شده، کوفته، پیراشکی و … می توانند برای بیماران ام اس بسیار مضر باشند. سعی کنید که غذاهای خود را سرخ نکنید و یا به اندازه کمی سرخ کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

  • غذاهای آماده و فست فود

غذاهای آماده برای بدن همه ما ضرر دارند. از مصرف سیب زمینی سرخ شده، سوخاری ها، پیتزاها و … در دوران ابتلا به بیماری ام اس خودداری کنید. غذاهایی که به صورت منجمد می باشند و جزء غذاهای نیمه آماده تقسیم بندی می شوند نیز نباید برای بیماران ام اس مورد استفاده قرار گیرند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم بایدها و نبایدهای تغذیه بیماران ام اس را به شما ذکر کنیم. اگر دارای این بیماری می باشید. باید سعی کنید که از روش های اصلی برای کاهش مشکلات خودتان استفاده کنید. سعی کنید که از داروها و یا مکمل های تغذیه ای مناسب برای بهبود سلامتی بیماران ام اس مصرف کنید تا حملات ام اس کمتر رخ بدهند.

در نهایت نیز اگر به تغذیه خودتان در هنگام ابتلا به بیماری ام اس توجه داشته باشید، راحت تر می توانید با این بیماری کنار بیایید و کمتر با مشکلات جسمی مواجه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *