موارد علمی

راه های جلوگیری از سرماخوردگی

راه های جلوگیری از سرماخوردگی

آگاهی از راه های جلوگیری از سرماخوردگی میتواند در مقابله با آن بسیار موثر باشد. در فصول سرد سال یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها سرماخوردگی است. از نوزادان گرفته تا افراد مسن همگی در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند. معمولا افراد پس از ابتلا به سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرده  و با مصرف قرص و شربت و در صورت شدید بودن میزان عفونت آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

مصرف قرص و دارو شاید مریضی را در مدت کوتاهی بهبود بخشید اما عوارض خاص خود را داشته و بدن را تضعیف می کنند. راه های جلوگیری از سرماخوردگی مختلف است. طوری که بدن را در مقابل این مریضی تقویت کنیم و اجازه تضعیف سیستم ایمنی بدن را به اون ندهیم.

اما راه های جلوگیری از سرماخوردگی چیست؟ چگونه میتوان خطر ابتلا به این بیماری ویروسی و واگیردار را کاهش داد. در ادامه با انواع راه های جلوگیری از سرماخوردگی میپردازی. تا انتهای بحث همراه ما باشید.

 

سرماخوردگی چیست؟

زمانی که گلو، بینی یا دستگاه تنفسی شما دچار عفونت می شود، در واقع شما دچار سرماخوردگی شده‌اید. ویروس های مختلفی در بدن سبب سرماخوردگی می شوند که شایع ترین آنها ویروسی به نام «راینوویروس» است.

علائم ابتلا به سرماخوردگی آبریزش بینی، گلو درد، کوفتگی بدن، سر درد، عطسه، سرفه، تب و درد عضلات است. سرماخوردگی به خودیِ خود خطرناک نیست اما دو هفته زمان نیاز است تا این علائم کاملا برطرف شوند و شما بهبود بیابید.

راه های جلوگیری از سرماخوردگی کدام اند؟

در ابتدا باید تلاش کنید تا بدن به سرماخوردگی دچار نشود یا حداقل مدت زمان بیماری را کاهش دهید. راه های جلوگیری از سرماخوردگی بسیار زیاد و موثر است. در ادامه تعدادی از این راهکارها را معرفی خواهیم کرد:

استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوا

 

دستگاه بخور

یکی از راه های جلوگیری از سرماخوردگی خشک شدن هوا و کمبود رطوبت مجاری تنفسی فرد را نیز خشک می کند. از طرفی میکروب های گیر افتاده در سینوس به راحتی از بین نخواهند رفت و همین امر سبب سرماخوردگی خواهد شد. بهتر است پس از خشک شدن هوا مخصوصا در فصل سرما از یک دستگاه بخور استفاده کنید. به کمک دستگاه بخور مجاری تنفسی مرطوب میماند و دیگر میکروبی را به دام نمی اندازد.

همیشه دستگاه بخور را تمیز کنید. اگر محیط گرم و مرطوب باشد قارچ ها رشد پیدا خواهند کرد. اگر به حساسیت قارچی دچار باشید علائمی شبیه به سرماخوردگی خواهید داشت.

 

مصرف مرتب ویتامین D

ویتامین دی

تحقیقات نشان داده افرادی که به طور مرتب ویتامین D استفاده می کنند، بسیار کمتر از افراد دیگر که مصرف ویتامین D ندارند، به سرماخوردگی مبتلا می شوند. دلیل این اتفاق این است که سلول ها برای مقابله با ویروس ها به ویتامین D نیاز دارند. طبق مطالعات انجام شده مصرف 400 واحد بین المللی ویتامین D در روز، از ابتلای دستگاه تناسلی به عفونت پیشگیری می کند.

ویتامین D از مواد غذایی تامین نمی‌شود و باید از راه های دیگری برای تامین آن استفاده کرد. مصرف مواد غذایی مانند ماهی، گوشت گاو، زرده تخم مرغ، شیر، آب پرتقال، پنیر و قارچ میزان زیادی ویتامین D دارند. برای مصرف مکمل ها نیز باید با پزشک خود مشورت کنید. مصرف ویتامین D به عنوان یکی از راه های جلوگیری از سرماخوردگی بسیار موثر است.

 

دست هایتان را به طور مرتب بشویید

شستن دست ها

شما احتمالا متوجه نمی شوید اما در طول روز دست هایتان با اجسام مختلف در ارتباط است و شما با همان دست های آلوده صورت، چشم و گوش خود را لمس می کنید. طبق تحقیقات فرد هر یک ساعت به تعداد 16 بار با دست های آلوده صورت خود را لمس می کند. شستشوی دست های یکی دیگر از راه های جلوگیری از سرماخوردگی است.

اگر شستشوی دست ها بطور مرتب انجام نشود، ویروس ها از طریق مختلف وارد بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های ویروسی را افزایش می دهد. بهتر است تماس فیزیکی را به حداقل برسانید. دست های خود را به خوبی بشویید و از مرطوب کننده های مناسب استفاده کنید.

حداقل به مدت 20 ثانیه شستن دست ها را آب و صابون را ادامه دهید. میکروب ها بین انگشتان و ناخن‌ها هم ممکن است وجود داشته باشند، پس در شستشوی دست ها دقت کنید.

 

ضدعفونی کردن تلفن همراه

ضدعفونی کردن تلفن همراه

روزانه تلفن همراهتان را در سطوح مختلفی مانند میز آشپزخانه، میز رستوران، میز جلسه و هر مکان دیگری قرار می دهید. همه این محیط ها آلوده به انواع میکروب هستند که میتوانند بسیار خطرناک باشند. ضدعفونی کردن تلفن همراه به عنوان یکی از راه های جلوگیری از سرماخوردگی نقش مهمی دارد.

با توجه به تحقیقات انجام شده در سال 2012، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که میکروب های تلفن همراه شما 10 برابر میکروب های صندلی توالت هستند. بنابراین بهتر است تلفن همراهتان را با دستمال مرطوب تمیز کنید. البته از مواد ضدعفونی کننده برای اینکار استفاده نکنید زیرا ممکن از سبب آسیب به تلفن شما بشود.

 

تایم استراحت داشته باشید

استراحت

داشتن استرس و اضطراب یکی از عوامل ایجاد هورمون کورتیزل در بدن است که باعث میشود سیستم ایمنی بدن تا میزان زیادی در برابر مبارزه با عفونت کاهش پیدا کند. بدین ترتیب راه سرماخوردگی به بدن باز خواهد شد.

پس در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید. ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن را انجام دهید. به طبیعت‌گردی و پیاده روی بروید. هر فعالیتی که به آرامش شما کمک می کند انجام دهید.

 

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی

خواب کافی خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. طبق تحقیقات افرادی که 7 ساعت در شبانه روز میخوابند، نسبت به افرادی که 8 ساعت میخوابند سه برابر بیشتر مبتلا به سرماخوردگی می شوند. مناسب ترین خواب برای افراد 7 الی 9 ساعت در شب است. خواب کافی یکی از موثرترین راه های جلوگیری از سرماخوردگی میباشد.

 

استفاده مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی

مکمل

به گفته محققان «روی» رشد ویروس سرماخوردگی را کاهش می دهد. اگر به صورت قرص مکیدنی یا اسپری رو گلوکونات استفاده شود هم مدت زمان و شدت بیماری میکاهد. میزان دوزی برای استفاده از این مکمل مشخص نیست اما میتوان گفت مصرف 75 میلی گرم در روز میتواند مفید باشد.

میزان روی مورد نیاز بدن بهتر است توسط رژیم غذایی مناسب تامین سود. مواد غذایی مانند گوشت، پنیر سویا یا توفو، صدف و عدس همگی سرشار از این مکمل هستند.

 

از لیوان شخصی خودتان استفاده کنید

لیوان شخصی بیمار

اگر در یک خانواده، یک نفر به ویروس سرماخوردگی مبتلا است، بهتر است از لیوان های یکبار مصرف استفاده کنید و وسایل شخصی ایشان از سایرین جدا باشد. اگر مجبور به استفاده از وسایل مشترک مانند تلفن،  حوله و … هستید، بهتر است از دستمال استفاده کنید. جداسازی وسایل شخصی مخصوصا اتاق استراحت یکی از راه های جلوگیری از سرماخوردگی است.

 

استفاده از پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها

میکروب های خوب هم در روده انسان هستند که در مواد غذایی مانند ماست، نوشیدنی کفیر، کلم شور تخمیری، کامبوجا و ساورکرات یافت می شوند. این باکتری ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. توجه داشته باشید که دستگاه گوارش نقش بزرگی در سیستم ایمنی بدن دارد. مصرف این نوع مواد جزء راه های جلوگیری از سرماخوردگی است.

 

واکسن آنفلانزا

سرماخوردگی و آنفلانزا ویروس های متفاوتی دارند اما علائم آنها تقریبا مشابه است. اما آنفلانزا شدیدتر از سرماخوردگی ظاهر می شود و میتواند خطرناک باشد مخصوصا اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف عمل کند. بنابراین بهترین راه های جلوگیری از سرماخوردگی و خطر ابتلا به آنفلانزا، واکسن است.

 

در پایان…

از قدیم گفته اند، پیشگیری بهتر از درمان است. در صورتی هم که به سرماخوردگی مبتلا شدید اصلا نگران نباشید. معمولا افراد در فصل های مختلف به دلیل تغییرات آب و هوایی به سرماخوردگی دچار می شوند. تنها کافی است تلاش کنید تا با رعایت برخی نکات، مدت زمان بیماری را کاهش دهید.

پس از ابتلا به بیماری سریعا به پزشک مراجعه کرده و راه های جلوگیری از سرماخوردگی را فراموش نکنید! برای اطلاعات بیشتر درباره انواع مکمل ها و داروها با کارشناسان ما در دارومارکت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *