موارد علمی

سردرد و میگرن چه راه درمان خانگی دارد؟

همه ی افراد حتما در زندگی خود یک بار تجربه ی سردرد را داشته اند و می دانند که چقدر آزاردهنده است. این سردرد ها می تواند خفیف و یا شدید باشد اما در هر صورت افراد را بسیار آزار می دهد. میگرن یکی از شایع ترین سردرد هایی است که برای افراد به وجود می آید. روش های مختلفی برای درمان سردرد و میگرن وجود دارد.

سردرد و میگرن چه راه درمان خانگی دارد؟

همه ی افراد حتما در زندگی خود یک بار تجربه ی سردرد را داشته اند و می دانند که چقدر آزاردهنده است. این سردرد ها می تواند خفیف و یا شدید باشد اما در هر صورت افراد را بسیار آزار می دهد. میگرن یکی از شایع ترین سردرد هایی است که برای افراد به وجود می آید. روش های مختلفی برای درمان سردرد و میگرن وجود دارد. برخی از این راه ها به صورت خانگی انجام می شوند و می توانند به راحتی سردرد ها را درمان کنند.

بهترین روش های خانگی برای درمان سردرد و میگرن

برای از بین بردن سردرد و میگرن می توان از دارو ها و مسکن های مختلف استفاده کرد اما استفاده از این دارو ها می تواند در طولانی مدت مشکلات مختلفی برای افراد به وجود آورد و بدن در برابر آن ها مقاوم شود. برای درمان سردرد و میگرن، روش های خانگی بهتری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. از بهترین روش های خانگی برای درمان سردرد و میگرن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

استفاده از زنجبیل

یکی از بهترین و موثرترین روش های خانگی برای درمان سردرد و میگرن، استفاده از زنجبیل می باشد. زنجبیل دارای خواص بیشماری است که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش دهنده سلامت مو و پوست، چربی سوزی، تسکین دهنده ی درد و … اشاره کرد.

اگر شما جزء افرادی هستید که به صورت مداوم دچار سردرد می شوید، به جای استفاده از دارو های مسکن، می توانید از زنجبیل استفاده کنید. زیرا این ماده می تواند به خوبی التهابات موجود در رگ های خونی سر را برطرف کند و باعث شود که درد های شما کاهش پیدا کند. زنجبیل همچنین می تواند حالت تهوع ناشی از سردرد و میگرن را نیز از بین ببرد.

به چند طریق می توانید از این ماده استفاده کنید. به طور مثال می توانید مقداری از آب زنجبیل را با کمی آب لیمو مخلوط کنید و آن را بخورید. این ترکیب را روزی دو مرتبه نوش جان کنید تا تاثیرات شگفت انگیز آن را مشاهده کنید. علاوه بر آن می توانید مقداری پودر زنجبیل را همراه با آب مخلوط کرده و یک خمیر به دست آورید. این خمیر را برای چند دقیقه روی پیشانی خود قرار دهید تا درد های شما کاهش پیدا کند.

استفاده از روغن اسطوخودوس

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان سردرد و میگرن، استفاده از روغن اسطوخودوس می باشد. این روغن بوی بسیار خوبی دارد و استشمام آن می تواند سردرد های شما را آرام کند. روش های مختلفی برای استفاده از این روغن وجود دارد.

به طور مثال کمی از روغن اسطوخودوس را روی یک دستمال بریزید و آن را بو کنید. بوی این روغن می تواند سردرد های شما را کاهش دهد. علاوه بر آن می توانید در یک لیوان آب جوش، چند قطره از این روغن بریزید و بخار ناشی از آن را استشمام کنید. با انجام این دو روش می توانید به وسیله ی بوی روغن اسطوخودوس سردرد های خود را کاهش دهید.

علاوه بر استفاده از بوی این روغن می توانید به روش دیگری نیز از آن استفاده کنید. به طور مثال می توانید کمی روغن زیتون را با روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و به پیشانی خود بزنید و روی آن ماساژ دهید. این کار باعث می شود که درد های ناشی از میگرن کاهش پیدا کند.

استفاده از سیر

سیر یکی دیگر از موادی است که می تواند برای درمان سردرد و میگرن استفاده شود. اگر شما به صورت مداوم و همیشگی از سردرد رنج می برید، سیر را فراموش نکنید و حتما از آن استفاده کنید.

برای استفاده از سیر می توانید از روغن آن استفاده کنید. روغن سیر را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به پیشانی خود بزنید تا درد های شما کاهش پیدا کند.

علاوه بر روش بالا می توانید از حبه ی سیر نیز استفاده کنید. برای این کار باید حبه های سیر را له کرده و درون یک دستمال تمیز بپیچید و بوی آن را استشمام کنید.

استفاده از ریحان

ریحان یکی از سبزیجات مفید و خوش طعم می باشد که برای درمان سردرد بسیار موثر است. اگر سردرد های شما ناشی از سفتی عضلات است می توانید از ریحان استفاده کنید زیرا ریحان خاصیت شل کنندگی عضلات را دارد.

برای استفاده از این سبزی باید چند عدد از آن را در آب جوش قرار دهید و اجازه دهید به خوبی خیس بخورد. سپس به آن ها مقداری عسل اضافه کرده و نوش جان کنید. این ترکیب برای درمان سردرد های شما بسیار مفید می باشد.

استفاده از روغن نعناع فلفلی

استفاده از روغن نعناع فلفلی یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان سردرد و میگرن به حساب می آید. این روغن می تواند عروق خونی موجود در سر را به خوبی باز کند و باعث شود که درد های ناشی از میگرن به شدت کاهش پیدا کند. این روغن همچنین می تواند جریان خون در بدن را به خوبی تنظیم کند.

برای استفاده از این روغن می توان بوی آن را استشمام کنید و یا اینکه مقداری از روغن نعناع فلفلی را با روغن بادام مخلوط کرده و به پیشانی و گردن خود ماساژ دهید. این کار می تواند درد های شما را کاهش دهد.

علاوه بر روغن، می توانید از نعناع فلفلی خشک شده نیز استفاده کنید و با آن یک دمنوش گیاهی مفید درست کنید. این دمنوش را می توانید همراه با عسل و مواد شیرین کننده نوش جان کنید.

استفاده از کمپرس یخ

یکی از راه های خانگی برای درمان سردرد و میگرن، استفاده از کمپرس یخ می باشد. کمپرس یخ باعث می شود که التهابات شما کاهش پیدا کند و به موجب آن درد های شما نیز کم شود. علاوه بر آن زمانی که شما یخ را روی سر، پیشانی و گردن خود قرار می دهید، بی حسی در آن قسمت ها ایجاد می شود و احساس درد کمتری خواهید داشت. علاوه بر کمپرس یخ، شما می توانید دستمالی تمیز را درون آب یخ قرار دهید و آن را برای چند دقیقه روی پیشانی خود بگذارید تا اثرات آن را مشاهده کنید.

استفاده از مواد کافئین دار

اگر به طور مداوم دچار سردرد و میگرن می شوید، حتما از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنید. زیرا کافئین رگ های خونی موجود در سر را باریک می کند و باعث می شود که شما درد کمتری را احساس کنید. علاوه بر آن مصرف کافئین باعث می شود که اثرات دارو های مسکن بیشتر شود و درد های شما سریع تر کاهش پیدا کنند. برای این کار می توانید از قهوه، نسکافه، کاپوچینو و موارد مشابه استفاده کنید.

استفاده از سیب

سیب یکی از بهترین خوراکی هایی است که می توانید برای درمان سردرد و میگرن از آن استفاده کنید. شما می توانید در کنار استفاده از سیب، از سرکه ی سیب نیز استفاده کنید. زیرا هر دو ماده باعث می شوند که تعادلی در حالت قلیایی و اسیدی بدن به وجود آید و درد های ناشی از میگرن کاهش پیدا کنند.

اگر برای شما پیش آمده است که با سر درد بیدار شوید، باید به سیب نمک بزنید و آن را نوش جان کنید. این کار باعث می شود که درد های شما کاهش پیدا کند.

برای استفاده از سرکه سیب نیز می توانید کمی از آن را با آب و عسل مخلوط کرده و نوش جان کنید. علاوه بر آن می توانید از بوی سرکه ی سیب نیز استفاده کنید. برای این کار مقداری سرکه سیب را به همراه آب بجوشانید و بخار آن را استشمام کنید.

 

استفاده از دارچین

یکی از پرخاصیت ترین ادویه ها که در هر خانه ای یافت می شود، دارچین است. این ماده دارای خواص بیشماری است که از مهم ترین آن ها می توان به کاهش وزن، افزایش سلامت عمومی بدن، کاهش سردرد و … اشاره کرد. همانطور که گفتیم دارچین می تواند سردرد و میگرن را کاهش دهد در نتیجه در زمان بروز این درد ها، از دارچین استفاده کنید.

برای استفاده از دارچین می توانید آن را به مواد غذایی مختلف بزنید و یا اینکه با مخلوط کردن دارچین و آب یک خمیر به دست آورید و آن را روی پیشانی خود بزنید. اجازه دهید این خمیر برای نیم ساعت روی پیشانی شما باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *