موارد علمی

علت و درمان بوی بد دهان

علت و درمان بوی بد دهان

علت و درمان بوی بد دهان

ممکنه برای همگی ما پیش امده باشه که به دلیل بوی بد دهان ناچار به سکوت شده باشیم و یا آنقدر بوی دهان طرف مقابلمون آزار دهنده بوده باشه که در دل دعا دعا می کردیم که کاش زودتر مکالمه تمام شود. با این حال این بوی بد برای برخی دائمی و به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

در این مقاله از دارومارکت قصد داریم با شناسایی عوامل بروز این اتفاق، راه های درمان آن را به شما معرفی کنیم.

علت بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد:

عدم رعایت بهداشت دهان

رعایت بهداشت دهان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان علاوه بر این که به خوش بو شدن دهان کمک میکند از خرابی دندان ها نیز جلوگیری می کند پس انجام آن را جدی بگیرید چرا که رعایت نکردن این موضوع خود می تواند علت بوی بد دهان باشد.

زخم و عفونت در دهان

عفونت ها همیشه بوی تعفن آوری را با خود همراه دارند؛ پس اگر زخم و عفونت در دهان خود دارید می تواند از علت بوی بد دهان می باشند.

علت و درمان بوی بد دهان

عفونت در سینوس ها و گلو

حتما شما نیز هنگامی که سرما خورده اید این بوی تعفن را تجربه کرده اید؛ و این نوع عفونت نیز از علت بوی بد دهان می باشد که با اتمام سرماخوردگی پایان میابد.

مشکلات معده

مشکلاتی از قبیل زخم معده، عفونت معده، اسیدمعده و ترش ترمرد می توانند علت بوی بد دهان باشند.

روزه داری

بزاق دهان نقش مهمی در محافظت از دهان و کاهش رشد باکتری‌ها در آن دارد. کاهش جریان بزاق هنگام روزه، دلیل اصلی بوی بد دهان در ماه رمضان است.

غذاهای خاص

غذاهای خاص مثل سیر، پیاز، تن ماهی و مشابه آن ها ممکن است یک علت بوی بد دهان باشند.

علت و درمان بوی بد دهان

بیماری خاص

برخی از انواع بیماری ها می توانند علت بوی بد دهان باشند مانند: دیابت، نارسایی کبد، نارسایی مزمن کلیه، سینوزیت، ذات الریه، غظلت بالای اوره، برونشیت. شما با پیگیری و درمان این بیماری ها می توانید سبب از بین رفتن بوی بد دهان شوید.

اجسام خارجی در بینی و گلو

این نوع علت بوی بد دهان معمولا در میان کودکان شایع می باشد؛ اگر دهنان کودک شما بو می دهد حتما چک کنید و یا با بردن نزد پزشک ابتدا اطمینان حاصل کنید که چیزی در مجرای تنفسی کودک گیر نکرده است.

انسداد روده

علت بوی بد دهان می تواند در ریشه در مشکلاتی همچون انسداد روده داشته باشد که بوی به بدی مدفوع دارد که میتواند از عوامل بروز انسداد روده باشد.

راه های درمان بوی بد دهان

بالاتر با علت بوی بد دهان آشنا شدیم حالا بیایید تا شما را با چند راهکار برای درمان بوی بد دهان آشنا کنم.

درمان بیماری دهان

اگر علت بوی بد دهان شما مربوط به بیماری های دهانی می باشد اولین کاری که برای درمان بوی بد دهان باید انجام دهید درمان بیماری و عفونت دهانتان است.

شستشو دهان بعد غذا

برای درمان بوی بد دهان بهتر است بعد از خوردن هر وعده غذایی و یا شیرینی و شکلات مسواک زده دهان خود را بشویید تا هم از بروز خرابی دندان و عفونت که خود علت بوی بد دهان هستند جلوگیری کنید هم سبب بوی خوش دهانتان شوید.

جلوگیری از خشکی دهان

نوشیدن آب فراوان یکی از راه های درمان بوی بد دهان می باشد چرا که همانطور که در بالا اشاره کردیم کاهش بزاق دهان و خشکی دهان از دسته علت بوی بد دهان می باشند که می توانید با تامین آب بدن رفع شود.

علت و درمان بوی بد دهان

تعویض مسواک

سعی کنید حداقل هر سه الی چهار ماه مسواکی جدید تهیه کنید. چرا که آلوده شدن و تجمع باکتری در مسواک خود می تواند علت بوی بد دهان باشد.

همچنین بهتر است بعد از هر سرماخوردگی مسواک خود را عوض کنید تا از سر باکتری های سرماخوردگی و عفونت که علت بوی بد دهان می باشند خلاص شوید.

تمیز کردن زبان

اگر به دنبال درمان بوی بد دهان هستید از تمیز کردن زبانتان غافل نشوید چرا که زبان محلی مناسب برای تجمع باکتری ها می باشد که از علت بوی بد دهان می باشند.

درمان بوی بد دهان به روش خانگی

در طب سنتی به ترفند هایی برای درمان بوی بد دهان اشاره شده است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

جعفری و زنجبیل

برای درمان بوی بد دهان می توانید از جعفری و زنجبیل به طور موثر استفاده نمایید و با ترکیبات بدبو گوگردی مبارزه کند.

دانه رازیانه

رازیانه طعم شیرینی دارد و حاوی اسانس‌های معطر است. این گیاه بوی تازه‌ای به دهان می‌بخشد. برای درمان بوی بد دهان ناشی از معده می‌توان از رازیانه استفاده کرد. دانه‌های رازیانه را می‌توان به صورت ساده، برشته یا آغشته به شکر مصرف کرد.

گلاب

گلاب در کنار خاصیت خوشبوکنندگی که دارد، می‌تواند به بهداشت دهان و دندان هم کمک کند و سبب درمان بوی بد دهان شود. شما می‌توانید گلاب را در غذاها مورد استفاده قرار دهید و یا یک قاشق از آن را میل کنید. البته درست کردن شربت گلاب هم بی‌تاثیر نیست و از خاصیت زیادی برخوردار است.

چای سبز و نعناع

خواص ضدعفونی‌کننده و خوشبوکننده چای سبز میتواند یک درمان موقتی از شیوه های درمان بوی بد دهان باشد. نعناع نیز اثرات مشابهی دارد. می‌توانید هنگام دم کردن چای سبز چند تکه نعناع داخل آن بیاندازید و تاثیر آن را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید در طول روز از این ای استفاده کنید، پس از دم کردن آن را داخل یخچال بگذارید و سپس داخل یک بطری بریزید.

در پایان

بوی بد دهان امری است که ممکن است برای هر یک از ما ها رخ دهد اما قبل از هر نوع درمانی بهتر است ابتدا باید دلیل بروز آن را کشف کرده سپس شروع به اجرای روش های درمان بوی بد دهان کنید. امیدوارم مقاله علت و درمان بوی بد دهان از دارومارکت برای شما نیز مفید واقع شده باشد و به شما در شناسایی علت بوی بد دهان و همچنین شیوه های درمان بوی بد دهان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *