موارد علمی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) در واقع مربوط به تجربه حالاتی فیزیکی و عاطفی می باشد که فرد از شروع تخمک گذاری تا زمان پریودی طی می کند.  اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه نموده اید این مقاله از دارومارکت می تواند به شما در درک بهتر شرایطتان کمک کند پس تا انتها با ما همراه باشید.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) درواقع شامل علائم و نشانه‌هایی از جمله نوسانات خلقی، حساس شدن سینه ها، میل شدید به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگی مربوط می باشد؛ به گونه ای که شاید تا حد زیادی زندگی شما را در این دوران تحت تاثیر قرار دهد! اما شما نباید بگذارید که این حالات افسار زندگی شما را بدست بگیرند.

جالب است که بدانید  به طور تخمینی از هر ۴ زن قاعده ۳ نفر برخی از علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می‌کنند پس اگر دچار این علائم می باشید زیاد نگران نشوید.

سندروم پیش از قاعدگی

علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) لیستی بلند بالایی دارد که در هر فرد ممکن است متفاوت بروز کند؛ ما در اینجا چند مورد از بدیعی ترین حالات را برای شما معرفی کرده ایم:

نشانه های فیزیکی سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

از جمله علائم فیزیکی پر تکرار سندروم پیش از قاعدگی (PMS) که اکثرا ممکن است تجربه کنند می توان به سردرد، یبوست و اسهال، درد مفاصل و عضلات، نفخ شکم، افزایش آکنه، حساسیت پستان، عدم تحمل الکل، خستگی و افزایش وزن ناشی از احتباس مایعات اشاره کرد که ممکن از همه و یا تنها برخی از آن ها در فرد مشاهده شود.

علائم عاطفی سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

زنان دچار سندروم پیش از قاعدگی (PMS) جدا از علائم فیزیکی احتمالی ممکن است دچار علائم عاطفی نیز بشوند که به شدت بر رفتار و خلق و خو آن ها اثر می گذارد.

از این دسته موارد می توان به تنش و اضطراب، گریه، مشکل در تمرکز، دوری از اجتماع و کناره گیری، تغییرات اشتها و هوس غذایی، مشکل در به خواب رفتن، نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا خشم، افسردگی وتغییر در میل جنسی از دسته علائم عاطفی است که ممکن است افراد مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی (PMS) در دوران پریودی خود تجربه کنند.

دلیل بروز سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

به طور کلی هنوز دلیلی قطعی مبنی بر دلیل بروز سندروم پیش از قاعدگی (PMS) ارائه نشده است؛ اما عواملی هست که می تواند احتمال بروز سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را افزایش دهد:

تغییرات دوره ای هورمون ها: علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) معمولا با تغییرات هورمونی تغییر کرده و با حاملگی و یائستگی اتمام میپذیرد.

تغییرات شیمیایی مغز: نوسانات سروتونین، یک ماده انتقال دهنده عصبی که نقش مهمی را در حالت‌های خلقی ایفا می‌کند، که کاهش آن میتواند سبب بروز علائم عاطفی سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مانند افسردگی قبل از قاعدگی، خستگی، افزایش اشتها به غذا و مشکلات خواب شود.

افسردگی: یکی از عوامل بروز سندروم پیش از قاعدگی (PMS) افسردگی های تشخیص داده نشده می باشد؛ این افسردگی شاید باعث بروز همه علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) نشود اما با این حال افسردگی های تشخیص داده نشده ممکن است خود زمینه بروز سندروم پیش از قاعدگی (PMS) شوند.

سندروم پیش از قاعدگی

تشخیص سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

در حقیقت تا به الان راهی برای تشخیص سندروم پیش از قاعدگی (PMS) ارائه نشده است؛ اما پزشکان معمولا برای تشخیص سندروم پیش از قاعدگی (PMS) ممکن است از شما بخواهند تا تغییر رفتار و حالات دو دوره سیکل خود را یاداشت کرده و تاریخ اولین روزی که علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را مشاهده و اتمام یافته است را یاداشت کنید.

همچنین ممکن است پزشک شما از شما بخواهد تا یه سری آزمایشات و تست‌هایی مانند تست عملکرد تیروئید یا تست‌های غربالگری روانشناسی را انجام دهید تا از ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی (PMS) اطمینان حاصل کنند چرا که علائم بیماری هایی همچون سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید و اختلالات خلقی مثل افسردگی و اضطراب نیز تا حد زیادی علائمی شبیه به سندروم پیش از قاعدگی (PMS) دارند.

درمان دارویی سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

به طور معمول شما می توانید با رعایت یه سری کار ها و مصرف برخی مواد علائم و عوامل بروز سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهید اما برای درمان دارو برای این عارضه را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

از این دسته دارو های تجویزی پزشکان در این دوره می توان به قرض های ضد افسردگی برای کنترل خل و خوی، قرص های داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای کاهش درد در ناحیه پستان، دیورتیک‌ها برای کاهش علائم، و قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری برای کاهش درد ها و خونریزی ها.

مجدد تاکید می کنم این لیست از دارو ها را تنها ظیر نظر یک پزشک متخصص باید مصرف کنید.

اما دارو هایی نیز وجود دارند که بدون تجویز هم می توانید آن ها را برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مصرف کنید از جمله:  مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، ژلوفن، آسپرین یا استامینوفن به کاهش درد کمک می‌کنند.

استفاده از دیورتیک برای تسکین نفخ و درد شکم و کاهش حساسیت سینه‌ها و همچنین برای تسکین گرفتگی عضلات شکم در کنار استفاده از قرص مسکن استفاده از پد گرم‌کننده استفاده نمود.

سندروم پیش از قاعدگی

درمان خانگی سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

شما می توانید به کمک برخی از تغییر رویه ها در سبک زندگیتان میزان علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را بدون مصرف دارو کم کنید:

تغییر شیوه تغذیه

بهتر است خوردن وعده های غذایی کوچکتر و به تعداد بیشتر را جایگیزین شیوه های دیگر کنید تا از بروز نفخ های شکمی جلوگیری و احساس سیری بیشتری کنید.

همچنین بهتر است میزان مصرف نمک و غذاهای شور را برای کاهش نفخ و احتباس مایعات کاهش دهید و در عوض مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده، مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و غذاهایی سر شار از کلسیم را افزایش دهید و در مقابل از مصرف کافئین و الکل اجتناب کنید.

ورزش کردن

خود را متعهد سازید که در بیشتر روزهای هفته، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا یا فعالیت های هوازی دیگر را انجام دهید. ورزش منظم روزانه می تواند به بهبود کلی سلامت شما و کاهش علائمی مانند خستگی و خلق و خوی افسرده کمک کند.

همچنین انجام یوگا و ماساژ می تواند به کنترل استرس و اضطراب شما در این دوران کمک کند.

خواب مناسب

به اندازه کافی بخوابید چرا که کم خوابی می تواند علائم عاطفی سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را تشدید کند.

مصرف دم نوش گیاهی

در طب سنتی برخی دم نوش ها می توانند تا حدی علائم ناشی از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهند مانند بابونه، چای دارچین و هم-دمنوش زنجبیل می توانند به کاهش درد و استرس و اضطراب این دوران کمک کنند.

 

و در آخر باید بگوییم که سندروم پیش از قاعدگی (PMS) یک اختلال کاملا طبیعی است که ممکن است برای هر خانمی رخ دهد و جایی برای نگرانی نیست؛ اما این علائم در برخی بسیار شدید تر بروز می کند که در این حالت ممکن است سبب آزار خود و حتی اطرافیان شود که در این صورت بهتر است حتما برای کاهش این علائم به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از دارومارکت همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *