موارد علمی

قرص ملاتونین چه تأثیری در تنظیم خواب دارد؟

امروزه افراد بنا به دلایل مختلفی دچار اختلالات و عوارضی در خواب خود می شوند و باعث می شود کیفیت خواب خود را از دست بدهند. بسیاری از افراد برای کمک به بهبود خواب خود از داروهای مختلفی استفاده می کنند که یکی از مؤثرترین این داروها، استفاده از قرص ملاتونین می باشد. ملاتونین نوعی هورمون در بدن می باشد که زمانی که هوا تاریک می شود ترشح کرده و منجر به خواب آلودگی در فرد می شود. حال، بسیاری از افراد از قبیل افراد با فشار خون بالا، افراد سرطانی، افرادی که دچار کم خوابی هستند، کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند با مصرف قرص مورد نظر به بهبود کیفیت خواب خود کمک مؤثری کنند. متن زیر توضیحات بیشتری را در این باره ارائه می دهد.

قرص ملاتونین چه تاثیری در تنظیم خواب دارد؟

بسیاری از افراد بنا به دلایل گوناگونی از قبیل بیماری و یا داشتن استرس، دچار اختلال در خواب می باشند. بنابراین، برای مقابله با کم خوابی و یا بی خوابی، شروع به استفاده از داروهای خواب آور می کنند. اگرچه استفاده از این داروها چندان اثربخش نمی باشد و ممکن است موجب ایجاد اعتیاد در فرد شود. همه افراد دوست دارند که دارای خواب راحت و با کیفیتی باشند و از خواب خود لذت ببرند، چرا که این کار، برای سلامتی جشم و روح بدن افراد بسیار مهم می باشد. افرادی که دارای خوابی دقیق و منظم می باشند نسبت به افرادی که این چنین نیستند، پرانرژی تر بوده و می توانند فعالیت های خود را به خوبی انجام دهند.

 حال آن که هر از گاهی از اوقات ممکن است افراد دچار بی خوابی شوند. یکی از داروهایی که افراد برای مقابله با بی خوابی از آن استفاده می کنند، قرص ملاتونین می باشد. ملاتونین یکی از مهم ترین و اساسی ترین هورمون های طبیعی موجود در بدن افراد می باشد که وظیفه مهم آن تنظیم خواب افراد است. از مهم ترین خواص و کارکرد این قرص این است که با تاریک شدن هوا و ترشح این هورمون در بدن افراد، باعث می شود که افراد احساس خواب داشته باشند و راحت تر بخوابند. مهم ترین کار این قرص، تنظیم میزان خواب و بیداری در شب و روز می باشد. اگرچه تاریک بودن هوا، باعث می شود که تولید و ترشح ملاتونین در بدن افزایش پیدا کند ولی با این حال، ایجاد نور در هوا، منجر به کاهش میزان ترشح ملاتونین در بدن فرد می شود و به بدن اجازه بیدار شدن را می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده، میزان ترشح این هورمون در بدن نیز با بالا رفتن سن افراد کاهش پیدا کرده و میزان ترشح آن در بدن نسبت به زمان عادی کمتر می شود و این منجر به ایجاد عوارض و اختلالاتی در خواب افراد می شود. حال این افراد برای کمک به ترشح بیشتر ملاتونین در بدن خود، از مکمل قرص ملاتونین استفاده کرده و بدین طریق با تنظیم شدن هورمون مورد نظر در بدن فرد، منجر به بهبود در خواب فرد می شود.

لازم به ذکر است که مصرف این مکمل همانند برخی از مکمل های دیگر ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. قرص ملاتونین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مصرف برخی از داروها از قبیل مسکن های عضلانی، داروهای آرام بخش و تسکین دهنده، آنتی هیستامین ها، بنزودیاپین و هیپنوتیک، داروهای منعقد کننده خون، داروهای دیابت، داروهای ضد بارداری و هم چنین داروهای کاهش دهنده احتمال تشنج تداخل دارد و افرادی که از این داروها استفاده می کنند برای استفاده از قرص مورد نظر برای تنظیم میزان خواب، باید احتیاط کرده و از طرفی دیگر در صورت نیاز به مصرف، با پزشک مورد نظر خود مشورت کنند.

استفاده از این قرص نیز همانند سایر قرص ها و مکمل های مورد استفاده افراد ممکن است با عوارضی همراه باشد. برخی از مهم ترین عوارضی که افراد با مصرف قرص ملاتونین ممکن است با آن مواجه شوند را می توان به ایجاد افسردگی در فرد، استرس و اضطراب و دل نگرانی، دل درد و معده درد و به دنبال آن حالت تهوع، اسهال و استفراغ، افت فشار خون در افراد و درد موجود در ناحیه مفاصل و استخوان های فرد اشاره کرد. استفاده از این قرص فقط مخصوص بزرگسالان می باشد و به هیچ وجه مصرف آن ها برای کودکان توصیه نمی شود مگر این که کودکانی با شرایطی خاص وجود داشته باشند که آن هم در صورت تجویز پزشک مورد نظر می توانند از آن استفاده کنند. حال ممکن است برخی از افراد بزرگسال نیز دارای عوارض و اختلالات و بیماری هایی باشند که استفاده آنها از این دارو نیز مجاز نمی باشد. از جمله این افراد می توان به افرادی که دچار افسردگی و زوال عقل می باشند، افراد مبتلا به بیماری های تشنجی، مبتلایان به بیماری دیابت، تشنج، افراد با سابقه آلرژیک به قرص مورد نظر، مصرف کنندگان سایر داروهای خواب آور و هموفیلی اشاره کرد.

 

لازم به ذکر است که افرادی که قصد استفاده از این مکمل خواب آور را دارند می بایست حداقل 1 الی 2 ساعت قبل از خواب از قرص مورد نظر استفاده کنند چرا که این مدت زمان به فرد کمک می کند که چرخه خواب بسیار منظم و راحتی را داشته باشد و بتواند با مشکل کم خوابی در خود مقابله کند. استفاده افراد از این قرص به طور مرتب و در یک فاصله زمانی مشخص به اثربخشی بهتر آن کمک می کند. افراد باید در جریان باشند که مصرف این قرص برای مدت زمانی طولانی ممکن است منجر به ایجاد عوارضی در فرد شود. حال آن که استفاده از آن در کوتاه مدت ممکن است خطرات چندانی نداشته باشد. اگرچه مصرف بیش از حد این دارو ممکن است موجب ایجاد اختلال در خواب افراد شود.

در صورت کلی مهم ترین مزایا و خواص استفاده از قرص ملاتونین برای موارد زیر می باشد:

کاهش دادن عوارض های بی خوابی ناشی از مصرف داروهای کاهش فشار خون در افراد؛ همان طور که در بالا ذکر گردید ملاتونین با مصرف قرص های فشارخون تداخل دارد و استفاده از قرص های فشارخونی، منجر به کاهش ملاتونین موجود در بدن می شود و این منجر به ایجاد اختلال در خواب فرد می شود. حال با مصرف قرص ملاتونین، اثرات داروهای مورد استفاده برای کاهش فشار خون در افراد کم تر شده و این منجر به تنظیم خواب افراد می شود.

– استفاده از این قرص برای افراد مبتلا به بیماری سرطان؛ محققان معتقدند که استفاده از ملاتونین با دوز بالا، همراه با درمان های سرطان، می تواند عاملی بسیار مؤثر در کاهش اندازه تومور موجود در فرد مبتلا، و افزایش عمر و بقای وی می باشد.

– مکملی مورد نیاز برای کمک به بیماری های رحم دردناک؛ مصرف روزانه 8 هفته از این قرص، منجر به کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، مقاربت و دردهای ناشی از زمانی که فرد به دستشویی می رود می شود.

– کمک به کاهش میزان فشارخون بالا در فرد؛ استفاده از قرص ملاتونین با شیوه آزادسازی کنترل شده قبل از خواب، عاملی بسیار مؤثر برای کمک به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند می باشد.

– کمک به رفع بی خوابی؛ اگرچه برخی از تحقیقات انجام شده، نشان می دهند که استفاده از مکمل مورد نظر می تواند مشکلات ناشی از کم خوابی در افراد را از بین ببرد ولی تحقیقات ضد و نقیضی در این مورد وجود دارد و برخی تحقیقات دیگر نشان می دهند که استفاده از این مکمل تنها برای افرادی که مسن هستند و میزان ترشح هورمون ملاتونین در آن ها کم می باشد بیشتر اثر بخش می باشد. حال آن که برخی از تحقیقات دیگر نشان می دهند که بی خوابی ناشی از افسردگی و اوتیسم در افراد را می توان با استفاده از مصرف این مکمل از بین برد ولی اثرات آن برای افرادی که به آلزایمر مبتلا می باشند چندان معلوم نمی باشد.

– مصرف ملاتونین و تأثیر آن بر آب به آب شدن؛ اگرچه تحقیقات بسیاری نشان می دهند که ملاتونین می تواند منجر به بهبود علائم آب به آب شدن از قبیل خستگی و خواب آلودگی در طول روز شود، اما استفاده از قرص مورد نظر برای کاهش زمان به خواب رفتن افراد مورد نظر چندان تأثیری ندارد.

– استفاده از مکمل موردنظر به عنوان عاملی بسیار مؤثر جهت پیشگیری از ابتلا به میگرن؛ برخی از تحقیقات نشان می دهند که استفاده از قرص مورد نظر قبل از خواب منجر به کاهش سردردهای مزمن و پیشگیری از ابتلا به میگرن در بزرگسالان و کودکان می شود.

– کمک به بهبود بیماری تخریب شبکیه چشم؛ مصرف این قرص، منجر به توقف رویه بیماری مورد نظر به ویژه در افراد مسن و سالمند می شود.

– مکملی مؤثر برای کمک به افراد مبتلا به اوتیسم؛ طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف این مکمل عاملی مؤثر برای بهبود خواب کودکان مبتلا به اوتیسم می باشد و منجر به بهبود پرخاش گری و رفتارهای تکان دهنده در این افراد می شود.

لازم به ذکر است که استفاده از قرص مورد نظر برای زنان باردار توصیه نمی شود. هم چنین افرادی که قصد باردار شدن را داشته باشند نیز نباید از قرص مورد نظر استفاده کنند، چرا که منجر به تأخیر انداختن بارداری آن ها می شود.

قرص زیر زبانی واناتونین ملاتونین نورم لایف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *