مادر و کودک

نکاتی که باید در ماه پایانی بارداری بدانیم؟

ماه آخر بارداری حساس ترین بخش بارداری است. تمامی مراقبت ها و زحمات شما در طول بارداری در حال به ثمر نشستن است و شما باید خودتان را برای تولد نوزادتان آماده کنید. در ماه پایانی بارداری یک سری نکات مراقبتی و یک سری هشدارها در خصوص تغییرات بدنی شما وجود دارد که می خواهیم در ادامه این بخش به آنها اشاره کنیم.

پیشگفتار

ماه پایانی بارداری، ماه بسیار حساسی برای خانم باردار و اطرافیان اوست. در این ماه تقریبا تمام مراقبت ها باید به گونه ای باشد که باعث وزن گیری و تکامل جنین و همچنین آمادگی برای زایمان باشد. به همین علت حتما باید به یک سری موارد مهم در این ماه توجه کرد. ممکن است شما در هفته های آخر بارداری خود، تغییرات جدید فیزیکی را تجربه کنید که البته همه این موارد کاملا طبیعی است. در ادامه این بخش تمامی تغییرات و نکاتی را که باید در ماه آخر بارداری بدانید، برایتان عنوان می کنیم تا با آنها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

در ماه پایانی بارداری  بدن چه تغییراتی می کند؟

خوب است تا قبل از هر گونه توصیه ای برای مراقبت در ماه آخر بارداری، بدانید که در این ماه بدن شما چه تغییراتی می کند؟ زیرا بسیاری از خانم های باردار با مشاهده این تغییرات مضطرب می شوند و گمان می کنند که اتفاقی غیر طبیعی و یا خطرناک در بدن آنها رخ داده است.

  • ترشح شیر از پستان ها

یکی از تغییرات طبیعی در ماه آخر بارداری، چکیدن و ترشح شیر از پستان ها می باشد. البته این دقیقا شیر نیست، بلکه مایع زرد رنگی به اسم کلستروم یا اصطلاحا آغوز است. به خاطر داشته باشید اگر این ترشح از پستان شما خارج نشود، اصلا غیر طبیعی نیست. یا حتی ترشح این مایع زرد رنگ به معنی نزدیک شدن به زمان زایمان تلقی نمی شود. بلکه آناتومی بدن هر شخص با دیگری متفاوت است. به همین دلیل ممکن است این تغییر در بدن بعضی از خانم ها به وجود بیاید.

  • تغییر موقعیت جنین در شکم مادر

ماه پایانی بارداری موقعیت جنین در شکم مادر تغییر می کند. از آنجایی که جنین جثه بزرگتری پیدا کرده است کمی پایین تر و در مسیر زایمان قرار می گیرد. به همین علت ممکن است شما به مشکلاتی همچون تکرر ادرار، سوزش معده، تنگی نفس و… مبتلا شوید. گاهی نیز یبوست و پشت درد به این موارد اضافه می شود که واقعا زندگی را برای خانم باردار کمی دشوار می کند. در واقع زمانی که موقعیت جنین در شکم مادر تغییر می یابد و او در مسیر زایمان قرار می گیرد، انقباضات ماهیچه ای و عضلانی اتفاق می افتد که این موضوع در آماده شدن برای زایمان به خانم باردار کمک زیادی می کند.

  • تغییر حرکات جنین

در ماه پایانی بارداری، حرکات جنین کمی تغییر می کند. او دیگر مانند ماه های گذشته پرتحرک نیست و ضربه ها و حرکاتش در شکم مادر کاهش می یابد. جنین در ماه آخر بارداری حسابی وزن گرفته و بزرگ شده است. به همین دلیل فضای درون رحم برای حرکات او بسیار کوچک است و همین موضوع باعث تغییر در الگوی حرکت جنین می شود.

  • افزایش ترشحات واژن و گاها رویت ترشحات خونی

یکی دیگر از بزرگترین تغییراتی که در ماه آخر بارداری برای خانم باردار به وجود می آید، افزایش ترشحات واژن به خصوص پس از نزدیکی است. همچنین گاهی ممکن است این ترشحات با خون همراه باشند. در صورتی که مقدار خون زیاد نباشد یا ترشحات بوی نامطبوع ندهند، این موضوع مشکلی به وجود نخواهد آورد. اما در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه شود.

 

بهترین اقداماتی که باید در ماه پایانی بارداری انجام داد چیست؟

حال که متوجه تغییرات بدنی در ماه آخر بارداری شدید، بهتر است تا به بررسی اقداماتی بپردازیم که باید در این مدت انجام دهید. به خاطر داشته باشید پس از طی کردن مسیر پر فراز و نشیب باردار، تنها چهار هفته دیگر تا زایمان باقی مانده است. پس صبور باشید و سعی کنید با تغییرات بدنی تان کنار بیایید. در این مدت شما باید موقتا دور یک سری کارها خط قرمز بکشید و بیشتر مراقب خودتان باشید. به مواردی که در ادامه عنوان می کنیم، توجه داشته باشید.

  1. به مسافرت نروید

در ماه پایانی بارداری، به هیچ وجه به مسافرت نروید. فرقی ندارد که شما با چه وسیله نقلیه ای سفر می کنید، مهم این است که شما در وضعیتی نیستید که بخواهید برای مدت طولانی بنشینید و یا خسته شوید. خستگی بیش از حد به دردهایی که دارید اضافه می کند و حرکات جنین را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. در صورتی که مجبور شدید سفر کنید، حتما ساک بیمارستانی خود را همراه داشته باشید و سعی کنید از مسیری مسافرت کنید که مراکز درمانی داشته باشد. زیرا احتمال زایمان زودرس یا خونریزی برای خانم باردار در ماه آخر بارداری وجود دارد.

  1. بی تحرک نباشید

در ماه پایانی بارداری، هرگز بی تحرک نباشید. اگر گمان می کنید، استراحت مطلق برای شما بهتر است، سخت در اشتباه هستید. زیرا شما باید به گونه ای فعالیت داشته باشید که ماهیچه ها و عضلات بدن شما برای زایمان و انقباضات زایمانی آمادگی لازم را داشته باشند. این مورد هم برای زایمان طبیعی و هم برای زایمان سزارین صدق می کند.

 

  1. به کیفیت تغذیه تان بیشتر اهمیت دهید

در هفته های پایانی بارداری شما باید بیشتر از قبل به کیفیت تغذیه تان اهمیت دهید زیرا در این روزها جنین در شکم شما در حال تکامل و رشد است. همچنین بخش اصلی وزن گیری جنین در ماه پایانی بارداری اتفاق می افتد. بنابراین تغذیه اصولی شما به وزن گیری بهتر جنین کمک زیادی می کند.

هشدارهایی که باید در ماه پایانی بارداری به آن اهمیت دهید

در بخش قبلی با نکات مهمی که باید در روزهای آخر بارداری رعایت کنید، اشاره کردیم. اما آیا میدانید چه هشدارهایی در رابطه با ماه آخر وجود دارد که شما باید نسبت به آنها حساسیت ویژه ای داشته باشید؟

  • خروج مایع از واژن

در صورتی که احساس کردید ناگهان مایع داغ و لیزی از واژن شما خارج شد، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که به او دسترسی نداشتید، برای انجام معاینه و بررسی های پزشکی به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید. فراموش نکنید که در ماه پایانی بارداری، به دلیل بزرگتر شدن جثه جنین، مایع دور جنین بسیار کم است. در صورت پارگی کیسه آب جنین در خشکی می ماند و اگر این وضعیت ادامه دار باشد، ممکن است جنین جان خود را از دست بدهد. بنابراین حتی اگر این مایع بسیار کم بود، باز هم باید برای معاینه و بررسی به پزشک و مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

  • درد و سفت شدن شکم

اگر احساس کردید برای مدت طولانی درد شکم و یا سفتی شکم داشته اید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. درد شکمی یا سفت شدن شکم، نوعی هشدار زایمانی به حساب می آید و ممکن است سلامت جنین و شما در خطر باشد. پس با مشاهده این مشکل در ماه پایانی بارداری، به پزشک خود مراجعه کنید.

  • کاهش یا عدم تحرک جنین

با وجود اینکه در ماه آخر بارداری به دلیل بزرگتر شدن جنین، حرکات او در شکم کاهش می یابد، اما شما باید باز هم به حرکات او دقت کنید. زیرا خطر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین و خفگی او وجود دارد. بنابراین در صورتی که احساس کردید جنین شما حرکت نمی کند، بهتر است آبمیوه شیرین میل کنید و به پهلو بخوابید. سعی کنید با دقت توجه کنید و ببینید که جنین شما حرکت می کند یا خیر. در صورتی که احساس کردید او هیچ حرکتی ندارد، سریعا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

  • خونریزی

خونریزی در ماه پایانی بارداری به هیچ وجه طبیعی نیست. البته این با ترشحات خونی متفاوت است و قطعا شما تفاوت این دو را متوجه می شوید. در صورتی که احساس کردید، خون تازه از واژن شما خارج شد، چه کم و چه زیاد باید سریعا به مرکز درمانی مراجعه کنید تا معاینه شوید. این موضوع را جدی بگیرید زیرا ممکن است سلامت جنین شما در خطر باشد.

  • اسهال یا تهوع

اگر سن بارداری شما بیش از 37 هفته است، هر گونه اسهال یا حالت تهوع به معنی هشدار زایمان تلقی می شود. در این شرایط هرگز به ویروسی شدن بدنتان شک نکنید و احتمال را بر نزدیک بودن زایمان بگذارید. بنابراین سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که به پزشک خودتان دسترسی نداشتید، باید به اولین مرکز درمانی مراجعه کنید تا مورد بررسی قرار بگیرید. تحریکات روده برای آماده شدن بدن برای زایمان دلیل اصلی بروز این مشکل است.

به طور کلی شما باید از هفته 37 ام به بعد نسبت به هرگونه تغییرات بدنی خود هوشیار باشید. زیرا ممکن است هر کدام از آنها بیانگر فرا رسیدن زمان زایمان باشند. پس به مراقبت ها و هشدارهای این دوران توجه داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *