مکمل بدنسازی

چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟

شاید شما نیز با این سوال مواجه شده باشید که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ در واقع می توان گفت که همه بدنسازان و ورزشکاران می ‌دانند که مصرف مکمل های ورزشی نقش مهمی در غنی کردن تغذیه و پیشرفت عملکرد ورزشی آن ها دارند. به طور کلی زمانی که ورزشکاران به صورت جدی فعالیت های ورزشی خود را دنبال می کنند نیاز به مکمل های ورزشی دارند. اما این مکمل ها دارای انواع مختلفی هستند البته مکمل هایی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشند برای ورزشکاران اهمیت بیشتری خواهند داشت. در این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد این سوال که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

 

به چه دلیل و چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ 

 

ممکن است زمانی که در باشگاه حضور دارید با انواع مختلفی از مکمل ‌ها آشنا شوید و از خود بپرسید که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ بهتر است بدانید اگر که می خواهید یک ورزشکار یا بدنساز حرفه ای شوید و یا اگر قرار است در یک مسابقه شرکت نمایید می توانید با کمک مکمل مناسب عملکرد ورزشی خود را تقویت کنید. زیرا مکمل ها در این زمان ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌ کنند و برای ورزشکاران مفید و ضروری خواهند بود‌.

به طور کلی می‌ توان گفت مصرف مکمل ها برای ورزشکاران همانقدر که برنامه تمرینی خوب و رژیم غذایی مناسب ضروری است مهم می باشد. اما به هر حال مکمل های بدنسازی و ورزشی در انواع مختلفی تولید می شوند و افرادی که می خواهند از آن ها استفاده کنند باید حتماً با مربی بدنسازی خود مشورت نمایند تا با توجه به هدفی که دنبال می کنند مکمل مناسب خود را دریافت نمایند.

 

مکمل های ضروری برای ورزشکاران: 

 

اکنون ممکن است علاوه بر این سوال که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ این سوال نیز برای شما ایجاد شود که کدام مکمل ها برای ورزشکاران ضروری هستند؟ همان طور که گفته شد مکمل ها با توجه به هدفی که شخص دارد مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین بهتر است با مکمل های مختلف آشنا شوید تا بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید. در زیر چند مکمل که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند را برای شما توضیح داده ‌ایم:

 

  • گلوتامین:

 

در جواب به این سوال که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ می توان گفت بعضی از مکمل ها باعث حفظ بافت های عضلانی می گردند که از جمله این مکمل ها می توان به گلوتامین اشاره کرد. در واقع ورزشکارانی که در حال آمادگی برای حضور در رقابت ها هستند و می خواهند که پر انرژی و پر نشاط باشند می ‌توانند از گلوتامین استفاده کنند.

همچنین گلوتامین موجب تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن می گردد و حدود ۴۰ درصد از نیتروژن آمینو اسید مورد نیاز خون را تامین خواهد کرد. در واقع مصرف این مکمل برای ورزشکاران ضروری می باشد. زیرا پس از انجام حدود یک ساعت تمرین میزان گلوتامین موجود در بدن کاهش پیدا می ‌کند. بنابراین زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد بدن برای تامین گلوتامین مورد نیاز خود به چند روز زمان نیاز دارد. پس این موضوع موجب خواهد شد تا قدرت و توان شخص به شدت کاهش پیدا کند. به همین دلیل مصرف گلوتامین برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد. علاوه بر آن مکمل گلوتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا با بیماری‌ ها و عفونت ‌ها مقابله نماید‌

 

  • کراتین:

 

کراتین از جمله مکمل هایی است که تامین کننده انرژی می باشد. در واقع این ماده موجب افزایش قدرت شده و به عضله سازی کمک می کند. همچنین با اطمینان می توان گفت که کراتین از جمله مکمل های مفید و بی خطر می باشد. بنابراین در جواب افرادی که می پرسند چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ می توان گفت مکمل کراتین موجب افزایش کراتین فسفات و کراتین داخل سلول ها می گردد. در نتیجه زمانی که تمرینات ورزشی سخت انجام می دهید انرژی شما را تامین می کند. همچنین زمانی که کراتین فسفات افزایش پیدا کند سرعت ریکاوری نیز بالا می رود. به طور کلی استفاده طولانی مدت از کراتین موجب می گردد تا کیفیت تمرینات قدرتی افزایش پیدا کند و همچنین رشد عضلات و قدرت آن ها حدود ۵ تا ۱۵ درصد بالا خواهد رفت.

 

  • کافئین:

 

تاکنون در پاسخ به سوال چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ چند مکمل مختلف را بررسی کردیم و اکنون شاید جالب باشد بدانید یکی از پرکاربردترین موادی که در اکثر مکمل ها استفاده می شود کافئین است‌ این ماده نیز به دلیل آن که در تمرینات شدید یا تمرینات استقامتی انرژی افراد را افزایش می دهد مورد استقبال قرار گرفته است و معمولا افراد برای افزایش قدرت بدنی از این مکمل استفاده می کنند.

 

  • پروتئین وی:

 

به طور کلی می ‌توان گفت پروتئین ‌وی از جمله پروتئین های زود هضم می باشد که برای بعد از تمرین مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است شما نیز نام پروتئین وی را به کرات شنیده باشید و این سوال برایتان ایجاد شده باشد که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ در واقع مصرف مکمل هایی مانند پروتئین وی برای افرادی که تمرینات سخت و شدید انجام می‌ دهند بسیار ضروری است. زیرا سرعت ریکاوری عضلات را افزایش می دهد. در واقع استفاده از این پروتئین موجب می گردد تا سنتز پروتئین نیز افزایش پیدا کند.

 

  • :CLA 

 

جالب است بدانید که لینولئیک اسید کونژوگه از جمله اسیدهای چربی می باشد که به صورت طبیعی در بدن تولید نخواهد شد. بنابراین باید حتما از طریق رژیم های غذایی تامین شود. اما استفاده از آن برای ورزشکاران بسیار مهم ضروری است. به همین دلیل باید از مکمل CLA استفاده کنند. زیرا این مکمل باعث می شود تا چربی سوزی در بدن ایجاد شود و عضله سازی رخ دهد.

بنابراین اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که می ‌پرسید چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ بهتر است بدانید که مصرف بعضی از مکمل ها مانند CLA به دلیل این که بدن قادر به تولید آن ها نیست اهمیت بیشتری دارد و ورزشکارانی که به دنبال افزایش متابولیسم و کاهش درصد چربی بدن هستند باید از آن ها استفاده کنند.

 

  • اسید چرب امگا ۳:

 

یکی از بهترین و فوق العاده ترین مکمل های ورزشی را می توان اسید چرب امگا ۳ دانست. این مکمل که در واقع همان روغن ماهی است که موجب ارتقای سلامت قلب افراد خواهد شد. پس در جواب به این سوال که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ می توان به مزایای مکمل امگا ۳ اشاره کرد.

این مکمل در واقع باعث چربی سوزی، حفظ حجم عضله و همچنین کاهش درد عضلانی بدن می‌گردد. همچنین مکمل امگا ۳ باعث می گردد تا جریان خون در هنگام انجام تمرینات ورزشی افزایش پیدا کند که این موضوع تاثیر بسیار مستقیم بر روی کاهش درد عضلانی خواهد داشت. علاوه بر آن امگا ۳ با تحریک حساسیت انسولین موجب می گردد تا چربی سوزی در بدن ایجاد شود.

 

مزایای مکمل های ضروری برای ورزشکاران: 

 

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی در مورد انواع مکمل های ضروری برای ورزشکاران ارائه دهیم تا افرادی که می‌ پرسند چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ به پاسخ سوال خود دست یابند. اما به هر حال مصرف مکمل های ورزشی می ‌‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • افزایش حداکثری عملکرد ورزشی شخص
  • افزایش حجم عضلات و همچنین وزن
  • تامین پروتئین مورد نیاز بدن
  • بالا بردن قدرت و توان عضلات
  • بالا بردن استقامت فرد و تاخیر در ایجاد خستگی
  • بالا بردن سرعت ریکاوری
  • جلوگیری از ایجاد آسیب های ورزشی و همچنین درمان سریع تر مصدومیت ها

سخن آخر: 

 

در پاسخ به این سوال که چرا مکمل ورزشی برای ورزشکاران اهمیت دارد؟ می توان گفت افرادی که به صورت منظم تمرینات ورزشی انجام می دهند یا ورزشکارانی که یک رشته ورزشی را به صورت هدفمند دنبال می‌ کنند برای این که عملکرد ورزشی خود را افزایش دهند باید از مکمل های ورزشی استفاده نمایند‌. اما بهتر است بدانید که مکمل های ورزشی انواع مختلفی دارند و ورزشکاران باید ابتدا هدف ورزشی خود را مشخص کنند و پس از آن با توجه به فواید و کاربردهای گوناگونی که برای مکمل های ورزشی بیان شده است مکمل مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *