موارد علمی

چند نکته مهم در مورد رژیم دوران عید

افرادی که دارای رژیم غذایی کاهش وزن می باشند، باید توجه بیشتری به رژیم خود در عید نوروز داشته باشند.

 

همه ما دوست داریم که همیشه تناسب اندام داشته باشیم و هیچ وقت چربی های اضافه دور شکم مزاحم ما نباشند. به همین خاطر است که بسیاری از ما رژیم غذایی خاصی را برای کاهش وزن دنبال می کنیم. کاهش وزن در دوران عید، اتفاقی دور از باور نیست. ولی خب دغدغه هایی را برای افراد ایجاد کرده است. در این مقاله قصد داریم چندین نکته مهم را در رابطه با رژیم دوران عید به شما توضیح دهیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این نکات آشنا شوید. مطمئن باشید که با خواندن این مقاله، به نتیجه خوبی درباره رژیم دوران عید نوروز می رسید.

رژیم که همیشه برای لاغری نیست!

بسیاری از افراد زمانی که اسم رژیم می آید، به فکر لاغری می افتند. ولی واقعیت این است که رژیم دارای دو دسته رژیم کاهش وزن و رژیم افزایش وزن می باشد. بسیاری از افراد به علت لاغری بیش از حد، با کاهش وزن شدیدی مواجه هستند و باید یک رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنند. معمولا این افراد باید تحت نظر پزشک از یک سری مکمل ها برای افزایش وزن خودشان استفاده کنند.

اگرچه در این مقاله قصد داریم در رابطه با رژیم کاهش وزن صحبت کنیم. ولی خواستیم یادآور شویم که رژیم چاقی هم در دوران عید باید تنظیم شود. پس اگر لاغر هستید و می خواهید چاق شوید، بهتر است در این ایام با پزشک مشورت کنید و یک رژیم غذایی خوبی را دریافت کنید.

رژیم مناسب برای کاهش وزن

زمانی که بحث چاقی و اضافه وزن می شود، بسیاری از افراد نگران می شوند. شاید برخی از افراد چاق نباشند و دارای BMI خوبی هم باشند. ولی به هر حال شرایط جسمی آن ها به گونه ای است که نیاز به لاغر شدن دارند. فرقی نمی کند که به چه دلیلی نیاز به رعایت کردن یک رژیم غذایی برای کاهش وزن دارید. به هر حال باید برای این کار، وزن خود را تا حد زیادی کاهش دهید و یک برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

رژیم غذایی نقش موثری در کاهش وزن دارد. به همین خاطر، بسیاری از افراد به دنبال یک رژیم لاغری مناسب می باشند. قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با رژیم لاغری مناسب در دوران عید صحبت کنیم، باید بگوییم که چه نوع رژیم لاغری مناسب است؟

  • رژیم لاغری زمانی مناسب است که بر اساس شرایط شما نوشته شود. بسیاری از افراد اقدام به رعایت یک رژیم غذایی عمومی می کنند و نتیجه خوبی را مشاهده نمی کنند.
  • رژیم لاغری باید توسط یک پزشک متخصص تغذیه برای شما نوشته شود. زیرا فاکتورهای زیادی هستند که بر روی رژیم شما تاثیر می گذارند.
  • در هنگام نوشتن رژیم غذایی، باید به متابولیسم پایه شما توجه بیشتری شود. بدیهی است که هر فرد دارای متابولیسم متفاوتی است و همین موضوع باعث می شود که رژیم لاغری هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد.
  • رژیم غذایی به معنی نخوردن برخی از چیزها و یا حذف کردن یک وعده غذایی نیست. حذف کردن یک وعده غذایی می تواند منجر به چاقی شما و یا از دست رفتن عضلات شما شود.

چند نکته مهم در رابطه با رژیم کاهش وزن در دوران عید نوروز

حال که با رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن آشنا شدید، باید بدانید که هدف شما برای کاهش وزن چیست؟ به طور کلی، رژیم غذایی کاهش وزن باید اصولی و منطقی باشد. اگر رژیم غذایی نامناسبی دارید، بهتر است که در همین روزها آن رژیم را قطع کنید و به فکر رژیم غذایی مناسبی باشید.

اگر هم رژیم غذایی مناسبی دارید، حتما این دغدغه برای شما پیش آمده است که در دوران عید نوروز باید چه کاری انجام دهید؟ به هر حال عید نوروز، دارای رسم و رسوم های مختلفی است که اگر به آن ها توجه داشته باشیم، روزهای خوبی خواهیم داشت. رفت و آمدهای عید، مسافرت های نوروزی و … از جمله برنامه های عید هستند که تقریبا همه ما کم و بیش از آن ها بهره مند هستیم.

اگر نگران رژیم غذایی خودتان در دوران عید نوروز می باشید، باید به چند نکته که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، توجه داشته باشید.

رژیم دوران عید باید رژیم تثبیت وزن باشد، نه رژیم کاهش وزن

اولین نکته ای که باید در رابطه با رژیم دوران عید نوروز به آن توجه داشته باشید، نوع رژیم است. شاید در طول سال بخواهید که یک رژیم غذایی کاهش وزن داشته باشید و وزن خود را کاهش دهید. ولی رژیم غذایی دوران عید متفاوت از رژیم غذایی ایام سال است.

بسیاری از پزشکان برای حفظ روحیه شما توصیه می کنند که در عید رژیم غذایی تثبیت را در پیش بگیرید. با این رژیم غذایی، وزن شما در دوران عید نوروز کاهش پیدا نمی کند، ولی افزایش پیدا نمی کند. به طور مثال اگر وزن شما 70 کیلو باشد، پس از عید هم دارای این وزن خواهید بود!

رژیم تثبیت در دوران عید نوروز مزیت های زیادی دارد. به طور مثال، شما می توانید با انتخاب بیشتری در عید رژیم غذایی خود را رعایت کنید. این رژیم باعث می شود که نه به خودتان سخت بگذرد نه به اطرافیان شما!

شیرینی بخوریم یا نخوریم؟!

عید نوروز است و شیرینی! ما ایرانیان شیرینی های سنتی مختلفی داریم که از همه لحاظ خوشمزه و خاص هستند. به مسافرت یا عید دیدنی که برویم، حتما دوست داریم یکی از این شیرینی ها را بخوریم. ولی آیا افرادی که رژیم غذایی لاغری دارند، شیرینی بخورند یا نخورند؟

خوردن شیرینی در دوران عید آن هم به مقدار زیاد برای افراد معمولی هم مضر است، چه برسد به افرادی که قصد کاهش وزن دارند. به همین خاطر نباید در مصرف شیرینی زیاده روی کنید. ولی اینکه بگوییم اصلا در دوران عید نوروز شیرینی نخورید، اشتباه است!

به هر حال، بهتر است که به مشاور تغذیه خود مشورت کنید و در رابطه با اینکه می توانید در دوران عید نوروز چه مقدار شیرینی بخورید، مشورت کنید.

به جای شیرینی میوه بخوریم؟!

بسیاری از افراد دوست دارند که به جای شیرینی، از میوه های متنوع و خوشمزه استفاده کنند. به هر حال، در هر مهمانی یک میوه به شما تعارف می شود و شاید تصور کنید که میوه خوردن ضرری ندارد. پس هر چقدر می خواهم می توانم میوه بخورم!

ولی واقعیت این است که خوردن میوه هم اندازه دارد. میوه دارای قند خاصی به نام فروکتوز می باشد. اگر شما مقدار زیادی قند فروکتوز مصرف کنید، شاهد افزایش چربی در بدن خودتان خواهید بود. زیرا فروکتوز می تواند به راحتی به چربی تبدیل شود و وزن شما را افزایش دهد.

زیاده روی در مصرف هر چیزی ممنوع!

اگر در این گرانی، در یک مهمانی آجیل جلوی شما بود، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. فکر نکنید که خوردن آجیل منعی ندارد و باعث چاقی شما نمی شود. مصرف زیاد هر چیزی باعث چاقی شما می شود و می تواند مضر باشد.

پس مصرف بیش از حد میوه، آجیل، شیرینی و … در دوران عید نوروز ممنوع!

با پزشک خود مشورت کنید و انتخاب های بیشتری از او بگیرید …

به عنوان نکته آخر به شما توصیه می کنیم که برای تعیین رژیم غذایی مناسب در دوران عید نوروز، با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر پزشک شما توصیه ای در رابطه با نحوه رعایت رژیم غذایی در دوران عید نکرد، باید با او مشورت کنید و از او بخواهید که انتخاب های بیشتری در دوران عید به شما بدهد.

رژیم غذایی تثبیت که در دوران عید به افراد داده می شوند، برای کاهش وزن نیستند. در این رژیم ها معمولا انتخاب های بیشتری برای افراد در نظر گرفته می شود تا افراد بتوانند راحت تر وعده غذایی خود را انتخاب کنند. البته حجم مواد غذایی و غذاها در این رژیم غذایی کنترل شده می باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بیشتر در رابطه با رژیم دوران عید صحبت کنیم. رژیم دوران عید می تواند کمی آسان تر از رژیم دوران دیگر باشد. ولی موضوع حائز اهمیت این است که رژیم دوران عید نباید سهل انگارانه باشد. به هر حال، شما باید در دوران عید ژریم غذایی مناسب خود را حفظ کنید تا بتوانید در آینده ای نه چندان دور، به وزن ایده آل خود برسید. کاهش وزن یا نگه داشتن وزن ایده آل در دوران عید، دور از باور نیست!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *