مادر و کودک

چه زمانی به کودکان قطره آهن بدهیم؟

مقدمه

قطره آهن یکی از ضروری ترین مکمل هایی است که هر کودکی باید در سال های آغاز تولد استفاده کنید. تا قبل از 6 ماهگی تنها تغذیه نوزاد، شیر مادر است و او از این طریق نیازهای بدنش را برطرف می کند. اما بعد از 6 ماهگی بدن کودک با کمبودهایی مواجه می شود که نیاز است برای رفع این کمبودها از مکمل های تقویتی استفاده شود. در این بخش تصمیم داریم شما را با زمان مناسب برای مصرف مکمل آهن و به طور کلی سایر جزئیات مرتبط با آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بچه زمانی به کودک قطره آهن بدهیم؟

کودک شما تا قبل از 6 ماهگی به مصرف هیچ نوع مکملی نیاز ندارد. به همین علت بهتر است قبل از 6 ماهگی هیچ دارو یا مکمل تقویتی به او ندهید، مگر به تجویز پزشک. بهترین زمان برای شروع مصرف قطره آهن، دقیقا پایان 6 ماهگی است. در این زمان شما باید هر روز به کودکان مکمل آهن بدهید تا نیاز بدن آنها با آهن برطرف شود. برای بسیاری از مادران این سوال به وجود می آید که چه زمانی از شبانه روز بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن است؟ به طور کلی باید بگوییم هیچ زمان خاصی برای مصرف این قطره وجود ندارد؛ اما بهتر است تا همیشه در یک بازه زمانی این قطره را به کودکتان بدهید.

 

بهتر است تا قطره آهن بین دو وعده شیردهی به کودکان داده شود. یعنی در واقع باید معده کودک شما نیمه خالی باشد و با شیردهی تداخلی نداشته باشد. زیرا کلسیم شیر مانع جذب آهن در بدن کودک می شود. بنابراین بلافاصله پس از مصرف مکمل آهن هرگز به کودکتان شیر ندهید. در صورتی که احساس کردید کودک شما به دلیل طعم و مزه این قطره اذیت می شود، می توانید پس از خوراندن این قطره به او کمی آب جوشیده سرد شده بدهید. البته این در خصوص کودکان زیر یک و نیم سال صدق می کند.

چگونه از سیاه شدن دندان های کودک پس از مصرف مکمل آهن جلوگیری کنیم؟

یکی از اصلی ترین دغدغه مادران، سیاه شدن دندان های کودک پس از استفاده از قطره آنها است. به همین علت بسیاری از مادران این مکمل را به کودک خود نمی دهند. نکته اولی که در خصوص استفاده از این قطره وجود دارد این است که هرگز سلامت کودکتان را به خاطر طعم بد مکمل آهن یا سیاه شدن دندان هایش به خطر نیندازید. شاید بعضی از کودکان برای مراقبت های خاصی که پس از خوراندن قطره آهن وجود دارد، مقاومت کنند. اما ما در این بخش می خواهیم چند راهکار مفید به شما پیشنهاد دهیم تا هم بتوانید این قطره را به کودکتان بدهید و هم بتوانید از سیاه شدن دندان هایش جلوگیری کنید.

اولین و مهمترین راهکار این است که شما از همان دفعه اولی که می خواهید این قطره را به نوزادتان بدهید، باید او را به یک سبک خاص عادت بدهید. بهترین روش مصرف قطره آهن این است که شما با استفاده از قطره چکان، مکمل را در انتهای دهان کودک بریزید. البته باید این کار را در گوشه سمت راست یا گوشه سمت چپ لپ کودک انجام دهید. زیرا از خفگی کودک جلوگیری می شود. به این ترتیب کودک شما با زبانش چندان مزه این قطره را حس نمی کند و قطره به سرعت از گلویش پایین می رود.

در صورتی که کودک شما برای مصرف این قطره مقاومت کرد، می توانید با دو دست خود لپ هایش را به آرامی فشار دهید و به دهانش نزدیک کنید. به این ترتیب او مجبور به مصرف این قطره خواهد شد. زمانی که کودک قطره را میل کرد، حتما به او یک یا دو قاشق چایخوری آب جوشیده سرد شده بدهید تا طعم و مزه دهانش عوض شود.

پس از قطره آهن فقط به کودکتان آب بدهید

حال سوال اصلی اینجاست که چگونه از سیاه شدن دندان های کودک پس از مصرف قطره آهن جلوگیری کنیم؟ به خاطر داشته باشید حتی اگر کودک شما دندان ندارد، باز هم باید با استفاده از یک تکه پنبه استریل و بهداشتی آغشته به آب، لثه هایش را پاک کنید. اگر این کار را مرتبا انجام دهید، هرگز دندان های کودک شما سیاه نمی شود. پس از اینکه اولین دندان های کودک شما جوانه زدند نیز می توانید با استفاده از مسواک انگشتی، دندان هایش را مسواک کنید تا آهن روی دندان های او رسوب نکند. به خاطر داشته باشید راز موفقیت در این کار، عادت دادن کودک به یک روال همیشگی است. حتی اگر کودک شما هر روز در برابر این کار مقاومت می کند، باز هم به او بی اعتنا باشید و حتما این قطره خوراکی را به او بدهید تا در رشدش اختلالی به وجود نیاید.

مصرف آب مرکبات به همراه قطره آهن مجاز است یا خیر؟

همانطور که می دانید کودکان از پایان 6 ماهگی تا 2 سالگی باید قطره آهن مصرف کنند. بسیاری از مادران که از مقاومت کودکشان در برابر مصرف مکمل آهن شاکی هستند، می پرسند آیا می توان از آب میوه و مرکبات به همراه قطره آهن برای کودک استفاده کرد؟ در جواب باید بگوییم بله! البته اگر کودک شما در سنی است که مصرف آبمیوه و آب مرکبات برای او مجاز است، می توانید برای بهتر شدن طعم این قطره از آب مرکبات استفاده کنید. به خاطر داشته باشید مرکبات و میوه هایی که حاوی ویتامین سی هستند، جذب آهن را در بدن افزایش می دهند. نکته ای که لازم می دانیم در اینجا به شما بگوییم این است که حتی اگر به همراه آبمیوه به کودکتان مکمل آهن دادید، باز هم برای جلوگیری از سیاه شدن رنگ دندان هایش باید از مسواک انگشتی یا پنبه خیس استفاده کنید.

قطره آهن یک مکمل ضروری و حیاتی برای همه کودکان

به خاطر داشته باشید که حتی اگر شما قطره آهن را با یک فنجان آب پرتقال ترکیب کنید، باز هم کودک شما متوجه مزه آن می شود و شاید از خوردن آن امتناع کند. زیرا بعضی از کودکان حساسیت بسیار زیادی به طعم و مزه این مکمل تقویتی دارند. پس راه چاره چیست؟ بهترین راه این است که شما با استفاده از قطره چکان، مکمل آهن را در انتهای دهان کودکتان بریزید و سپس به او یک فنجان آبمیوه یا آب مرکباتی مثل پرتقال، لیمو شیرین و… را بدهید.

چرا قطره آهن برای سلامتی کودک مهم و حیاتی است؟

اگر مادران بدانند که مصرف مکمل آهن تا چه حد برای کودکان مهم و حیاتی است، هرگز به خاطر سیاه شدن رنگ دندان ها و یا مقاومت کودک، استفاده از این قطره را قطع نمی کنند! مکمل آهن یکی از ضروری ترین و مهمترین مکمل هایی است که کودک شما باید از پایان 6 ماهگی آن را مصرف کند. همانطور که می دانید آهن یکی از مینرال های بسیار مهم و ضروری برای بدن است که از کم خونی و فقر آهن در بدن جلوگیری می کند. کودکانی که در سن رشد هستند، بیشترین نیاز به مصرف این قطره خوراکی را دارند. زیرا اگر بدن آنها با کمبود و فقر آهن روبرو شود، قطعا مشکلات بسیار جدی برایشان به وجود خواهد آمد.

خوب است تا بدانید پس از پایان 3 سالگی شما باید مکمل های حاوی آهن را به کودکان خود بدهید تا بدن آنها با کمبود آهن و سایر ویتامین های دیگر مواجه نشود. بله درست متوجه شدید! در صورتی که آهن بدن پایین باشد بسیاری از ویتامین ها مانند ویتامین سی و ویتامین دی جذب بدن نمی شوند و این موضوع مشکلات بسیار زیادی برای بدن کودک به وجود می آورد.

آیا می دانستید فقر آهن یکی از اصلی ترین دلایل بی اشتهایی کودکان است؟ بنابراین اگر می خواهید کودکتان سلامت باشد و رشد ایده آلی داشته باشد، بهتر است تا از سیاه شدن دندان ها و مقاومت او در برابر مصرف قطره آهن چشم پوشی کنید و حتما این قطره خوراکی را به او بدهید.

مکمل آهن برای بدن کودک چه عوارضی دارد؟

همانطور که می دانید شرکت های داروسازی مختلفی اقدام به تولید قطره آهن کرده اند. بعضی از این شرکت ها برای بهتر شدن طعم و مزه این مکمل و سهولت در مصرف، از افزودنی هایی مانند توت فرنگی و سایر میوه های دیگر استفاده کرده اند تا کودکان با مصرف این قطره مشکلی نداشته باشند. اما گاهی ممکن است کودک شما به ترکیبات بعضی از این قطره ها حساسیت داشته باشد یا ترکیبات قطره با بدن کودک سازگار نباشد. در این صورت بهترین راه عوض کردن برند قطره است. شما می توانید سایر قطره هایی که در داروسازی های دیگر تولید شده اند را امتحان کنید تا این عوارض را مشاهده نکنید. بعضی از عوارض مصرف این قطره به شرح زیر است.

  • یبوست
  • سیاه شدن رنگ مدفوع
  • استفراغ
  • دل پیچه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *