پوست،مو و ناخن

چگونه یک پوست بدون چروک داشته باشیم؟

چروک های پوستی از جمله اختلالات موجود در پوست برخی از افراد می باشند که افراد باید با استفاده از روش های مختلفی آن ها را از بین ببرند. در متن زیر به اطلاعات بیش تری در این باره اشاره شده است.

 

چگونه یک پوست بدون چروک داشته باشیم

همه افراد با افزایش سن دچار چین و چروک می شوند که بخشی طبیعی از پیری هستند. چین و چروک ‌ها عمدتاً در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، از جمله صورت، گردن، پشت دست‌ ها و بالای ساعدها اتفاق می‌ افتد. چین و چروک ها به دو دسته تقسیم می شوند: خطوط ریز، خطوط سطحی و شیارهای عمیق تر.

به وجود آمدن چین و چروک نشانه هایی از فرا رسیدن پیری زودرس در فرد است و به همین دلیل منجر به کاهش اعتماد به نفس در وی می شود. تعریف چین و چروک عبارت است از تمامی خطوطی که بر روی پوست بدن اعم از صورت، گردن، دست و سایر قسمت های بدن ایجاد می شود.

امروزه چین و چروک به عنوان یک عامل نشان دهنده پیری زودرس در افراد به ویژه در افراد سفید پوست،  فاکتوری از کاهش اعتماد به نفس در افراد به ویژه در خانم ها می باشد.

علت های به وجود آمدن چین و چروک و خشکی پوست در افراد دلایل مختلفی دارد. یکی از مهمترین دلایل آن، این است که فرد از مکمل های خوراکی مناسب حاوی پروتئین و آنتی اکسیدان قوی استفاده نمی کند. کمبود ویتامین ها از قبیل ویتامین C و ویتامین E، کمبود انواع کلاژن و پروتئین ها در بدن و بسیاری از موارد دیگر که در ادامه بحث به آنها پرداخته می شود، موجب ایجاد چین و چروک و خشکی پوست افراد می شوند. زمانی که میزان چربی طبیعی در بدن کاهش پیدا می کند، منجر به وجود آمدن خشکی پوست می شود و تداوم این اختلال موجود در پوست باعث ایجاد چین و چروک هایی بر روی پوست افراد می شود.

تحقیقات نشان داده اند که افراد میانسال و بزرگسال بیشتر در معرض ابتلا به این نوع اختلال پوستی هستند، چرا که با افزایش سن افراد؛ میزان روغن طبیعی بدن کمتر و منجر به ایجاد اختلال در پوست می شوند.

اختلالات موردنظر که بخشی طبیعی از سالخوردگی است، بیشتر در بخش هایی از پوست از قبیل صورت، گردن، دست ها و ساعد که در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دارند، به چشم می خورد. همچنین افرادی که دارای پوست روشنی هستند در مقایسه با افراد با پوست های تیره، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر موجبات ابتلا به ایجاد چین و چروک در پوست خود را فراهم می کنند. از عوامل دیگری که این نوع اختلالات را تشدید می کند آلودگی های هوا و استفاده از مصرف دخانیات است که این نوع اختلالات در پوست، نوعی عامل آزار دهنده برای افرادی به حساب می آید که در معرض آن قرار دارند. با این وجود، افرادی که در ایجاد این نوع اختلالات مقاومت می کنند و باعث کاهش چین و چروک موجود در پوست خود می شوند، احساس بهتری نسبت به خود دارند.

یکی از آشکارترین و سرسخت ترین شکل ایجاد چین و چروک در صورت به شکل چین های عمودی یا افقی بر روی پیشانی است که به محض ایجاد چنین نوعی از چین و چروک ها، مقابله با آنها و از بین بردنشان دشوار می شود و ممکن است برای همیشه بر روی پوست افراد باقی بمانند. مگر اینکه اقداماتی از قبیل انواع تزریق ژل و یا لیزر اثرات آنها را کاهش دهد. بنابراین با این وجود، از جمله مهمترین عوامل دیگری که منجر به ایجاد چین و چروک و خشکی پوست در افراد می شود می توان به مواردی از قبیل مصرف زیاد دخانیات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه های ماوراءبنفش، تکرار کردن یک حالت در صورت از قبیل اخم کردن و یا لبخند و خنده، عدم داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین و آنتی اکسیدان را شامل می شود. اگرچه افزایش در ایجاد چین و چروک در صورت افراد با افزایش سن آنها امری طبیعی است و با افزایش سن، میزان چین و چروک ها نیز افزایش می یابد، ولی استرس و عوامل طبیعی دیگر نیز از جمله عواملی هستند که موجب تشدید این نوع اختلالات می شوند و در کاهش اعتماد به نفس افراد تأثیر به سزایی خواهند داشت.

با افزایش سن، سلول های پوست کندتر تقسیم می شوند و لایه داخلی پوست به نام درم شروع به نازک شدن می کند که شروع به از بین بردن کشش و ساختار پوست می شود. پوست پیر نیز شروع به از دست دادن توانایی خود برای حفظ رطوبت می کند. روغن کمتری تولید می کند و دیرتر التیام می یابد. همه اینها به روند چروک شدن کمک می کنند. موارد دیگری که باعث ایجاد چین و چروک در پوست می شوند عبارتند از:

– سیگار کشیدن. این کار تولید کلاژن پوست را که بخش کلیدی ساختار پوست است، کند می کند. کاهش کلاژن راه را برای چین و چروک هموار می کند. این یک دلیل دیگر برای ترک سیگار یا شروع نکردن آن است؛

– نوع پوست (افرادی که پوست روشن و چشمان آبی دارند بیشتر در معرض آسیب نور خورشید هستند)؛

– وراثت (برخی خانواده ها بیشتر چروک می شوند)؛

– قرارگیری در معرض نور خورشید؛

– و حالت های تکراری صورت؛

اگرچه نمی‌توان همه این عوامل را کنترل کرد، اما می‌توان در مورد دو مورد از آنها کاری انجام داد: یکی این که افراد باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانند و دیگری این که سیگار نکشند.

برای کاهش میزان چین و چروک در پوست افراد در وهله اول می بایست از مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از قبیل پروتئین استفاده کنند. از آن جایی که پروتئین نقش بسیار مؤثری در بدن دارد و فراوان ترین عنصر تشکیل دهنده در بدن افراد می باشد، بنابراین، می توان با استفاده از غذاهای سرشار از پروتئین از قبیل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، انواع لبنیات و آجیل ها میزان پروتئین مورد نیاز را در بدن تأمین کرد. حال این که، افراد ممکن است که نتوانند با استفاده از این مواد غذایی میزان پروتئین مورد نیاز در بدن خود را به نحو کامل تأمین کنند، بنابراین، این افراد به استفاده از انواع مکمل های سرشار از مواد معدنی از قبیل زینک، کلسیم، کلاژن هیدرو لیز شده، پروتئین، فسفات، منیزیم، منگنز، آهن و مس و سایر ترکیبقرار دادن به‌عنوان تصویر شاخصات مؤثرتر دیگر روی می آورند تا بتوانند با استفاده از آن ها به گردش خون در پوست کمک بسیار مؤثری کرده و بنابراین، میزان خشکی و چین و چروک در پوست را از بین ببرند.

قرار گرفتن افراد در معرض مستقیم نور خورشید و اشعه های فرابنفش و ماوراء بنفش منجر به خشکی پوست آن ها و در نتیجه ابتلای پوست آن ها به چین و چروک می شود. بدین منظور، افراد برای پیشگیری از این گونه عوارض و اختلالات می بایست هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از انواع کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

یکی دیگر از مواد بسیار مغذی که افراد می توانند در مقابله با چین و چروک موجود در پوست از آن ها استفاده کنند و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد، انواع مکمل های آنتی اکسیدان و کلاژن ساز می باشد. مکمل های مورد نظر که سرشار از ترکیبات و عناصر بسیار مهم می باشند، مصرف روزانه و مستمر آن ها چه به صورت قرص، ساشه و یا کپسول و پودر می توانند به برطرف کردن خشکی های موجود در پوست افراد کمک های حائز اهمیتی کرده و با کمک به مرطوب کردن و آبرسانی به پوست، به ازبین بردن چین و چروک های موجود بر روی پوست کمک های بسیار مؤثری کنند. برای عملکرد بهتر، تمامی افرادی که به دنبال زیبایی موهای خود می باشند باید از مکمل مورد نظر استفاده کرده و حال این که مصرف مکمل موردنظر برای برخی از افراد دارای محدودیت هایی می باشد. استفاده از بسیاری از مکمل های کمک کننده به تقویت پوست و رفع چین و چروک موجود بر روی آن، برای افراد باردار و شیرده و یا کسانی که از داروهای خاصی استفاده می کنند و یا به بیماری های خاصی مبتلا می باشند باید با مشورت پزشک مورد نظر آن ها مصرف شود. از طرفی برخی از افرادی که به مواد تشکیل دهنده مکمل های موردنظر حساسیت دارند، می بایست از مصرف مکمل های مورد نظر خودداری کنند. مکمل های مورد نظر را باید در جای خشک و خنک و به دور از دسترس کودکان و نور آفتاب نگه داری کرد.

یکی دیگر از روش­های مؤثر برای کاهش میزان چین و چروک در پوست این است که افراد از مواد غذایی استفاده کنند که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است چرا که آنتی اکسیدان­ها دارای تأثیر مستقیمی بر روی پوست هستند و این منجر می شود که از اثرات مخرب اشعه بر روی پوست جلوگیری کند. بنابراین افرادی که در رژیم غذایی هستند باید در نظر داشته باشند که مواد غذایی که حاوی اکسیدان ها هستند را از برنامه غذایی خود حذف نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *