موارد علمی

چه عواملی باعث انتقال ویروس اومیکرون می شود

چه عواملی باعث انتقال ویروس اومیکرون می شود

متخصصان بیماری ‌های عفونی می ‌گویند دو عامل کلیدی وجود دارد که سرعت انتشار ویروس اومیکرون را تعیین می ‌کند: اینکه چقدر آسان منتقل می‌شود و چقدر از بدن در برابر آن دفاع می ‌کند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که اومیکرون در هر دو زمینه مزایایی دارد. اما داده ‌ها هم چنین نشان می‌ دهند که نرخ انتقال بالاتر این نوع ویروس، منجر به بستری شدن یا مرگ بیشتر در بیمارستان نشده است.

نتایج اولیه از مطالعه 14 دسامبر به رهبری آلخاندرو بی بالاز از موسسه راگون در کمبریج، ماساچوست، نشان داد که اومیکرون دو برابر نوع دلتا و چهار برابر بیشتر از ویروس اصلی عفونی است. این مطالعه، که هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است، بر روی نمونه نسبتاً کوچکی از 239 بیمار در بوستون و اطراف آن تکیه داشت، بنابراین نتایج ممکن است به طور کلی نشان دهنده رفتار اومیکرون نباشد.

جاسمین پلامر، دانشمند پژوهشی در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس که بخشی از تیمی بود که زمستان گذشته نوع اپسیلون ویروس را کشف کرد، گفت: این عملاً یک ضرورت تکاملی است.

پلامر گفت: انواعی از این بیماری، به دلیل تلاش ویروس ها برای زنده ماندن به وجود می آیند. همه ویروس ها برای فرار از میزبان خود تکامل می یابند. بنابراین ما می دانستیم که اومیکرون در حال آمدن است.

به نظر می رسد یکی از رازهای موفقیت اومیکرون توانایی آن در تکثیر سریع باشد. محققان دانشگاه هنگ کنگ گزارش دادند که در مقایسه با دلتا، این ویروس 70 برابر سریع ‌تر در برونش، راه‌ های هوایی اصلی به ریه ‌ها، آلوده و تکثیر می‌ شود. آنها افزودند که مزیت آن نسبت به ویروس اصلی حتی بیشتر است. این تفاوت تنها 24 ساعت پس از عفونت آشکار بود.

اگر واقعاً اینطور است، به این معنی است که افراد آلوده به نوع اومیکرون ویروس بسیار بیشتری در گلوی خود دارند که در انتظار بیرون راندن به هوا هنگام بازدم و به ویژه هنگام سرفه یا عطسه هستند. همچنین نشان می دهد که آنها ممکن است زودتر عفونی شوند، که همچنین گسترش بیماری را سرعت می بخشد.

یکی از نشانه های بالقوه مفید از تحقیقات هنگ کنگ نشان می دهد که این بیماری، به آرامی از گلو به سمت ریه ها حرکت می کند. دانشمندان در آزمایشات خود دریافتند که سویه جدید با سرعت کمتر از یک دهم سرعت ویروس اصلی در ریه ها تکثیر می شود. به گفته دانشگاه، این ممکن است نشان دهنده شدت کمتر بیماری باشد.

پراید گفت که ویروس موردنظر به راحتی در خانواده ها پخش می شود و این نشان می دهد که ویروس راحت تر به هوا پرتاب می شود. او گفت که احتمال دیگر این است که مقدار کمتری از این ویروس برای ایجاد عفونت مورد نیاز است.

هنوز چیزهای زیادی در مورد نحوه انتقال نوع اومیکرون نمی دانیم، اما CDC انتظار دارد که هرکسی که عفونت اومیکرون را دارد می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند، حتی اگر واکسینه شده باشد یا علائمی نداشته باشد.

پراید به شکل دیگری بیان می کند: ما می دانیم که این بیماری از طریق مردم سرایت می کند، بنابراین تنها راه برای اطمینان از اینکه به آن مبتلا نمی شوید این است که در اطراف مردم نباشید.

بنابراین، در 24 نوامبر 2021 بود که یک نوع کووید جدید دیگری در آفریقای جنوبی شناسایی شد. این نوع جدید کووید که اومیکرون نام دارد، سازمان جهانی بهداشت یا سازمان بهداشت جهانی، نوع جدید کووید را به عنوان نوع نگران کننده معرفی کرده است. پس از دانستن این که نوع جدیدی از کووید شناسایی شده است، تمام جهان از این موضوع وحشتی ندارند. اکنون تحقیقات از سراسر جهان در یافتن این نوع کووید است، در واقع، مطالعات مختلفی برای درک این نوع نگرانی در حال انجام است. در 26 نوامبر 2021 توسط TAG-VE یا گروه مشاوره فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد تکامل ویروس، نوع کووید به عنوان اومیکرون نام گذاری شد.

علائم موجود در کووید جدید به این شرح می باشد که علائم مورد نظر، علائم کمتر شایع و علائم جدی طبقه بندی می شوند. شایع ترین علائم برای نوع جدید کووید یعنی اومیکرون؛ تب، سرفه، خستگی، از دست دادن چشایی یا بویایی است. علائم کمتر رایج برای نوع جدید کووید این نوع بیماری عبارتند از گلودرد، سردرد، بدن درد، اسهال، بثورات پوستی، تغییر رنگ انگشتان دست یا پا. علائم جدی برای نوع جدید کووید، دشواری در تنفس یا تنگی نفس، از دست دادن تکلم یا تحرک، یا گیجی یا درد قفسه سینه است.

هنگامی که یک ویروس به طور گسترده در گردش است و باعث عفونت های متعدد می شود، احتمال جهش ویروس افزایش می یابد. هر چه یک ویروس فرصت های بیش تری برای انتشار داشته باشد، فرصت های بیش تری برای دستخوش تغییرات دارد.

بنابراین، مهم ترین چیزی که باید همه افراد به خاطر داشته باشند این است که همه انواع کووید-19 می توانند باعث بیماری شدید یا مرگ شوند، از جمله نوع دلتا که هنوز در سراسر جهان غالب است، به همین دلیل است که جلوگیری از انتشار ویروس و کاهش خطر قرار گرفتن در معرض ویروس بسیار مهم است.

نوع اومیکرون نسبت به انواع قبلی مسری تر است. با این حال، واکسینه شدن و انجام اقدامات احتیاطی مانند پرهیز از فضاهای شلوغ، حفظ فاصله با دیگران و استفاده از ماسک برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس مورد بررسی بسیار مهم است و تمامی افراد باید در نظر داشته باشند که این اقدامات در برابر انواع دیگر موثر بوده است. محققان در حال بررسی هرگونه تأثیر احتمالی این نوع ویروس، بر اثربخشی واکسن‌های 19COVID- هستند. اگرچه اطلاعات بیش تر در این زمینه محدود است، اما ممکن است کاهش اندکی در اثربخشی واکسن ها در برابر بیماری های شدید و مرگ، و کاهش در پیشگیری از بیماری خفیف و عفونت وجود داشته باشد. با این حال، WHO گزارش می دهد که تا کنون به نظر می رسد واکسن های موجود در حال حاضر محافظت قابل توجهی در برابر بیماری های شدید و مرگ دارند. مهم ترین کاری که می توان در این راستا انجام داد، کاهش خطر قرار گرفتن در معرض این نوع ویروس است. برای افراد برای این که بتوانند از خود و اعضای خانواده خود در برابر این نوع بیماری محافظت کنند باید به یک سری از نکات توجه داشته باشند که در ادامه بحث به مهم ترین این نکات پرداخته می شود:

– افراد باید در هر موقعیتی از ماسکی استفاده کنند که بتواند بینی و دهان آن ها را بپوشاند.

– افراد باید پس از هر بار استفاده کردن از ماسک، دست های خود را تمیز بشویند.

– یکی از نکات دیگر که افراد باید در نظر داشته باشند این است که زمانی که ماسک خود را می پوشند و پاک می کنند، دوباره تمیز کنند.

– ذکر این نکته ضروری است که افراد باید در برخورد با دیگران، حداقل 1 متر از دیگران فاصله فیزیکی داشته باشند.

– افراد باید برای جلوگیری از واگیر شدن به این ویروس، از قرار گرفتن در فضاهای با تهویه ضعیف یا شلوغ خودداری کنند.

– پنجره های اتاق بهتر است برای بهبود تهویه داخل خانه باز کنند.

– شستن دست ها به صورت مداوم و زدن الکل بر روی آن ها از اقدامات ضروری دیگری است که می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

– واکسن های تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای کووید-19 ایمن و موثر هستند. بنابراین، افراد یکی از مهم ترین اقدامات و کارهایی که باید انجام دهند این است که دوزهای واکسن خود را زمانی که نوبتشان می رسد بزنند تا بتوانند از ابتلای به این ویروس پیشگیری کنند.

با توجه به فراگیری اومیکرون، لازم است در نظر داشته باش باشیم که افراد از راه های طبیعی نیز می توانند به بهبود بیماری مورد نظر کمک کنند. از جمله این روش ها این است که افراد باید دارای رژیم غذایی بسیار مناسبی باشند. افراد با داشتن رژیم غذایی بسیار مقوی سرشار از مواد معدنی و مولتی ویتامین ها، می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک های حائز اهمیتی کنند. زمانی که سیستم ایمنی بدن قوی می شود، افراد می توانند در برابر ابتلای به این نوع ویروس مقاومت بسیاری را از خود نشان دهند.

یکی از انواع این نوع ویتامین ها که استفاده از آن می تواند بسیار اثربخش باشد، استفاده از ویتامین D می باشد که افراد می توانند با استفاده از نور خورشید و یا با مصرف مواد غذایی و مکمل های سرشار از این نوع ویتامین، بدن خود را تا حدودی در برابر ابتلای به این ویروس جدید محافظت کنند. ویتامین C نیز با دارا بودن خواص بسیار زیاد در راستای مقابله با انواع عفونت ها و گلودرد می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. علاوه بر این، زینک نیز نوعی ترکیب بسیار مؤثر و مفید برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می باشد که می تواند نقش به سزایی را در مقابله با ابتلای بدن فرد به اومیکرون داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *