موارد علمی

بیماری سلیاک چیست؟

قرص دی ویت اکتیو هلث اید یکی از مهم ترین مکمل های مورد استفاده افراد بالای 12 سال برای مقابله با بیماری سلیاک می باشد. در متن زیر به اطلاعات بیشتری در این باره اشاره شده است.

بیماری سلیاک چیست؟

امروزه بسیاری از افراد دارای بیماری ها و عوارض خاصی هستند و در حال دست و پنجه نرم کردن با آن ها می باشند. از جمله این بیماری ها که دارای چندان نشانه های قابل مشاهده ای نمی باشد می توان به بیماری سلیاک اشاره کرد. سلیاک که نوعی از عوارض و اختلال خود ایمنی در افراد می باشد، عامل اصلی ایجاد آن در افراد را می توان به خوردن گلوتن نسبت داد. این نوع بیماری که با اسامی مختلفی از قبیل اسپرو سلیاک، اسپرو غیر گرمسیری یا آنتروپاتی حساس به گلوتن نیز شناخته می شود. با این وجود، ممکن است که بسیاری از افراد شناختی از گلوتن نداشته باشند، بنابراین، لازم به ذکر است که پروتئین موجود در گندم، جو، چاودار و سایر غلات را گلوتن می نامند. این چیزی است که خمیر را الاستیک می کند و به نان بافت جویدنی می دهد.

هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک چیزی حاوی گلوتن می خورد، بدنش نسبت به پروتئین بیش از حد واکنش نشان می دهد و به پرزهایش آسیب می رساند و بدین سبب، برجستگی های انگشت مانندی در امتداد دیواره روده کوچک او به وجود می آید.

با آسیب دیدن پرزهای فرد، روده کوچک قادر به جذب مواد مغذی به صورت کامل و درست نمی باشد. در نهایت، این عامل  می تواند منجر به عوارض دیگری از قبیل  ایجاد سوء تغذیه و هم چنین از دست دادن تراکم استخوان، سقط جنین، ناباروری یا حتی بیماری های عصبی یا برخی سرطان ها در فرد شود. افراد باید در جریان باشند که اگر بیماری سلیاک به وجود آمده در آن ها، پس از حداقل یک سال بدون مصرف گلوتن بهتر نشد، به آن بیماری سلیاک مقاوم یا غیر پاسخگو گفته می شود.

اکثر افراد مبتلا به بیماری سلیاک حتی نمی دانند که به آن مبتلا هستند. محققان اعتقاد دارند که تنها 20 درصد از افراد مبتلا به این بیماری تشخیص درست را دریافت می کنند. از آن جایی که آسیب به روده فرد بسیار آهسته است و علائم آن بسیار متنوع است، بنابراین، ممکن است سال ها طول بکشد که این نوع بیماری در فرد تشخیص داده شود.

این نوع بیماری، تنها عدم تحمل گلوتن یا حساسیت به گلوتن نیست. افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن ممکن است برخی از علائم مشابه را داشته باشند و ممکن است بخواهند از گلوتن اجتناب کنند. اما آن ها پاسخ ایمنی یا آسیبی به روده کوچک نشان نمی دهند.

بیماری سلیاک مشابه آلرژی غذایی نیست، بنابراین علائم آن متفاوت است. افراد باید در نظر داشته باشند که اگر به گندم آلرژی دارند اما چیزی که در آن گندم وجود دارد می‌خورند، ممکن است چشم‌ هایشان خارش یا آبریزش داشته باشد یا نفس کشیدن آن ها نیز سخت باشد.

بنابراین، از مهم ترین علائم بیماری سلیاک در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد شکم، کم خونی، نفخ یا احساس سیری، درد استخوان ها یا مفصل ها، یبوست، اسهال، گاز، سوزش سردل، بثورات خارش دار و تاولی، سردرد یا خستگی، زخم های دهان، حالت تهوع، آسیب سیستم عصبی، از جمله بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها، مشکلات تعادل، یا تغییر در آگاهی، مدفوع رنگ پریده، بوی بدی خاص یا شناور و هم چنین کاهش وزن اشاره کرد. این بیماری هم چنین می تواند باعث کاهش تراکم استخوان و کاهش عملکرد طحال (هیپوسپلنیسم) نیز شود.

از مهم ترین علائم موجود در کودکان مبتلا به این نوع بیماری که بیش تر در معرض مشکلات روده ای هستند، عبارتند از: نفخ یا تورم شکم، یبوست، اسهال، مدفوع رنگ پریده و بدبو، ناراحتی معده یا استفراغ و کاهش وزن اشاره کرد. با این وجود، اگر بیماری سلیاک بدن کودک را از جذب مواد مغذی مورد نیاز باز دارد، ممکن است به مشکلاتی از جمله کم خونی، مینای دندان آسیب دیده، بلوغ تاخیری، عدم رشد در نوزادان، بدخلقی یا تغییرات خلقی، مشکلات عصبی مانند ناتوانی های یادگیری و اختلال نقص توجه و بیش فعالی، داشتن رشد آهسته و کوتاهی قد دچار شوند. لازم به ذکر است که همه افراد مبتلا به سلیاک این علائم را ندارند. حتی ممکن است که برخی از افراد هیچ مشکلی را متوجه نشوند، که این می تواند تشخیص را بسیار دشوارتر کند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که معمولاً از هر 4 نفر مبتلا به سلیاک، 1 نفر دچار بثورات خارش دار و تاول دار می شود. این اتفاق در بزرگسالان بیش تر از کودکان و در مردان بیش تر از زنان اتفاق می افتد. عوارض نام برده در محدوده هایی از بدن این افراد از قبیل باسن، آرنج، زانو، پوست سر و پایین کمر رایج می باشند.

اگر بخواهیم از مهم ترین عوامل و علت هایی که منجر به ایجاد بیماری سلیاک می شوند نام ببریم، به این نتیجه می رسیم که تحقیقات انجام شده، علت مشخصی را برای بیماری مورد نظر پیدا نکرده اند. این نوع بیماری که معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود و ممکن است با ژن های خاصی مرتبط باشد. برخی از تحقیقات معتقدند که رویدادهای پزشکی استرس زا مانند عفونت ویروسی یا جراحی می تواند باعث ایجاد آن شود. ترومای عاطفی یا بارداری نیز همین طور است. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده فرد مانند والدین یا خواهر و برادر به آن مبتلا باشد، احتمال ابتلا به بیماری سلیاک 1 در 10 است.

این بیماری در میان قفقازی ها و افرادی که بیماری های دیگری از جمله تیروئیدیت هاشیموتو، دیابت نوع 1، بیماری آدیسون، سندرم داون، روماتیسم مفصلی، سندرم ترنر (شرایطی که در آن یک زن یک کروموزوم X را از دست داده است)، مولتیپل اسکلروزیس MS))، هپاتیت خود ایمنی، سندرم شوگرن، کاردیومیوپاتی اتساع ایدیوپاتیک، نفروپاتی IgA، لوپوس، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، پانکراتیت مزمن، پسوریازیس، اسکلرودرمی، سندرم ویلیامز، سیروز صفراوی اولیه، عدم تحمل لاکتوز، لنفوم روده و سرطان روده می باشند شایع تر است.

در صورت عدم درمان، وجود بیماری سلیاک می تواند بسیار خطرناک باشد و از مهم ترین عوارض آن ممکن است شامل موارد زیر باشد: سرطان، از جمله لنفوم روده و سرطان روده کوچک، مینای دندان آسیب دیده، ناباروری و سقط جنین، عدم تحمل لاکتوز، سوء تغذیه، مشکلات سیستم عصبی مانند تشنج یا درد و بی حسی در دست و پا (نوروپاتی محیطی)، بیماری پانکراس و وجود استخوان های ضعیف.

هیچ دارویی بیماری سلیاک را درمان نمی کند. بهترین کاری که افراد می توانند انجام دهند این است که رژیم غذایی خود را تغییر دهند. مگر اینکه غذاهایی را که معمولاً با غلات تهیه می‌شوند دارای برچسب فاقد گلوتن باشند، از جمله: آبجو، نان، کیک و سایر محصولات پخته شده، غلات، پاستا یا رشته فرنگی، نان زنی، پنکیک، سس ها. لازم به ذکر است که، غلاتی از قبیل گندم، دانه گندم، دوروم، سمولینا، املا شد، فرینا، فرارو، گراهام، گندم اینکورن، چاودار، جو، مالت، مخمر ابجو و نشاسته گندم همیشه دارای گلوتن می باشند.

حال یکی از مهم ترین مکمل های مورد استفاده افراد برای مقابله با این بیماری، قرص دی ویت اکتیو هلث اید می باشد که یکی از مهم ترین مکمل هایی است که تأمین کننده 100 درصدی نیازهای روزانه افراد به کلیه ویتامین های مورد نیاز بدن افراد می باشد. هم چنین استفاده از این مکمل بسیار مقوی می تواند به تأمین مواد معدنی و اسید آمینه های ضروری بدن افراد کمک های بسیار مؤثری نماید. محصول مورد نظر که ار ترکیبات بسیار مؤثر گیاهی تشکیل شده است، فاقد مخمر، گلوتن، گندم، سویا، فراورده های لبنی، رنگ های مصنوعی و نگهدارنده ها و طعم دهنده ها می باشد.

روش مصرف مکمل قرص دی ویت اکتیو هلث اید به این صورت می باشد که بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال می بایست روزانه یک عدد قرص را به همراه غذا میل کنند. در صورتی که افراد تمایل به مصرف مقداری بیش از حد داشته باشند تنها با تجویز پزشک این کار امکان پذیر می باشد. حال در مصرف این مکمل توجه به یک سری از نکات بسیار ضروری می باشد، برای نمونه افراد باردار و یا شیرده باید در جریان باشند که جهت استفاده از مکمل مورد نظر، حتماً قبل از مصرف با پزشک مورد نظر خود مشورت کنند. هم چنین، کلیه افرادی که تحت درمان بیماری های خاصی می باشند و یا در حال استفاده از داروهای خاصی هستند، بایستی برای استفاده از مکمل مورد نظر قبل از مصرف حتماً با پزشک مورد نظر خود مشورت کنند.

روش نگه داری محصول مورد نظر به این صورت می باشد که بایستی داروی مورد نظر را در جای خشک و خنک و به دور از دسترس کودکان نگه داری نمود.

از دیگر عناصر و ترکیبات تشکیل دهنده مکمل مورد نظر می توان به آهن، کولین، کو آنزیم Q10، فولیک اسید، پانتوتنیک اسید، ویتامین های A و D و K، بیوتین، کرومیوم، مس، منگنز، نیاسین، سلنیوم، ویتامین B1، ویتامین B12، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، زینک، ید و سایر انواع مواد معدنی و ویتامینی بسیار مؤثر در بهبود عملکردها و سیستم ایمنی بدن افراد اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *