موارد علمی

آخرین تذکرات سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا

کرونا از جمله شدیدترین نوع ویروسی می باشد که افراد باید همواره برای جلوگیری از ابتلای به آن طبق تذکرات سازمان بهداشت جهانی، اقدامات لازم را انجام دهند که در متن زیر به آن اشاره شده است.

 

آخرین تذکرات سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا

همان طور که می دانیم یکی از بیماری هایی که حدوداً از دو سال پیش، بیش تر افراد از سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند کرونا می باشد که در نوع های مختلف خود را نمایان می سازد. از زمان شیوع این نوع بیماری، بسیاری از افراد شاهد ضرباتی به کسب و کار و حتی جان خود شدند اگرچه که بسیاری از افراد نیز اقوام و خانواده خود را در این فاجعه از دست دادند. دلایل این کار و این همه خسارات و ضربه ای که به بیش تر افراد در سراسر دنیا وارد شد، نبود وسایل و داروهای پیشگیری از آن بوده است. تا این که هر کدام از کشورها شروع به ساخت واکسن هایی با نام های مختلف کردند و شروع به آزمون واکسن های تولید شده بر روی انسان ها نمودند. حال این که، بعضی از این واکسن ها اثرگذار و برخی دیگر هیچ گونه تأثیری نداشته اند.

کرونا یک نوع ویروس است که این نوع ویروس در انواع مختلفی وجود دارد و در برخی از افراد باعث بیماری می شود. یک ویروس کرونا که در سال 2019 شناسایی شد، باعث ایجاد یک بیماری همه گیر تنفسی به نام 19 COVID-شده است.

در حال حاضر، محققان می‌دانند که ویروس کرونا از طریق قطرات و ذرات ویروس منتشر شده در هوا هنگام تنفس، صحبت کردن، خنده، آواز خواندن، سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتشر می‌شود. قطرات بزرگ تر ممکن است در عرض چند ثانیه به زمین بیفتند، اما ذرات عفونی ریز می توانند در هوا باقی بمانند و در مکان های سرپوشیده، به ویژه جاهایی که افراد زیادی جمع شده اند و تهویه ضعیفی وجود دارد، جمع شوند. به همین دلیل است که مطابق با تذکرات بهداشت جهانی، استفاده از ماسک، بهداشت دست و فاصله گذاری فیزیکی برای پیشگیری از  19COVID- ضروری است.

با این وجود، در 24 نوامبر 2021 بود که یک نوع کووید جدید دیگری در آفریقای جنوبی شناسایی شد. این نوع جدید کووید که اومیکرون نام دارد، سازمان جهانی بهداشت یا سازمان بهداشت جهانی، نوع جدید کووید را به عنوان نوع نگران کننده معرفی کرده است. پس از دانستن این که نوع جدیدی از کووید شناسایی شده است، تمام جهان از این موضوع وحشتی ندارند. اکنون تحقیقات از سراسر جهان در یافتن این نوع کووید است، در واقع، مطالعات مختلفی برای درک این نوع نگرانی در حال انجام است. در 26 نوامبر 2021 توسط TAG-VE یا گروه مشاوره فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد تکامل ویروس، نوع کووید به عنوان اومیکرون نام گذاری شد.

علائم موجود در کووید جدید به این شرح می باشد که علائم مورد نظر، علائم کمتر شایع و علائم جدی طبقه بندی می شوند. شایع ترین علائم برای نوع جدید کووید یعنی اومیکرون؛ تب، سرفه، خستگی، از دست دادن چشایی یا بویایی است. علائم کمتر رایج برای نوع جدید کووید این نوع بیماری عبارتند از گلودرد، سردرد، بدن درد، اسهال، بثورات پوستی، تغییر رنگ انگشتان دست یا پا. علائم جدی برای نوع جدید کووید، دشواری در تنفس یا تنگی نفس، از دست دادن تکلم یا تحرک، یا گیجی یا درد قفسه سینه است.

بنابراین، طبق تذکرات بهداشت جهانی، مهم ترین چیزی که باید همه افراد به خاطر داشته باشند این است که همه انواع کووید-19 می توانند باعث بیماری شدید یا مرگ شوند، از جمله نوع دلتا که هنوز در سراسر جهان غالب است، به همین دلیل است که جلوگیری از انتشار ویروس و کاهش خطر قرار گرفتن در معرض ویروس بسیار مهم است.

حال ممکن است که افراد بنا به دلایل مختلفی از قبیل آنفولانزا، سرما خوردگی و یا کرونا به انواعی از عفونت ها در بدن و هم چنین در مجاری تنفسی خود  مبتلا شوند و بدین سبب، موجب خشک شدن بینی آن ها شود. در این گونه موارد افراد برای درمان، از داروها و مکمل های بسیاری استفاده می کنند. اگرچه که بسیاری از آن ها بدون تجویز پزشک می باشد.

ویروس COVID-19 عمدتاً از طریق انتقال ترشحات بزاق و قطرات تنفسی از انسان به انسان منتشر می شود. این نوع ویروس طبق تحقیقات انجام شده زمانی ایجاد می شود که فرد مبتلا سرفه، عطسه، صحبت کردن یا آواز خواندن می کند. هنگامی که افراد یک دیگر را لمس می کنند نیز عفونت ناشی از این ویروس نیز می تواند در افراد رخ دهد. هم چنین شواهدی از انتقال 19COVID- در رابط انسان و حیوان وجود دارد. شواهد فعلی نشان می دهد که انسان ممکن است به حیوان آلوده شده باشد. به گونه ای که با 2SARS-CoV- می تواند سایر پستانداران از جمله سگ، گربه و راسو پرورشی را آلوده کند. با این حال، مشخص نیست که آیا این پستانداران آلوده خطر قابل توجهی برای انتقال مجدد به انسان دارند یا نه و این که آیا، مرتبط با دام بوده و منجر به شیوع بیماری شده است یا نه.

چندین کشور اقدامات فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی را با هدف قطع انتقال از طریق کاهش اجرا کرده اند. تعامل بین مردم مانند تعطیلی مساجد، نظارت بر اجتماعات و سایر محدودیت‌ های رفت و آمد در اجتماعات از جمله این اقدامات و مکانیسم های کنترلی اساسی برای کنترل شیوع بیماری های عفونی به ویژه کرونا هستند. عفونت های تنفسی ناشی از کرونا، همراه با تجمع بزرگ مردم به وجود می آید. این اقدامات در اکثر کشورهایی که به اقدامات پیشگیرانه از این نوع ویروس پایبند می باشند، به تدریج کاهش می یابد.

دولت‌ ها نیز هم چنان مؤظف هستند که پیام‌ های رفتاری را ترویج کرده و افراد را به اتخاذ تدابیر کلیدی برای پیشگیری و به حداقل رساندن آن تشویق کنند.

در برخی از مراسم ها و مناسبت های خاص، در طول همه گیری، افراد باید نکاتی را مد نظر خود قرار دهند تا بتوانند از ابتلای به این نوع بیماری جلوگیری کنند. از جمله مهم ترین این اقدامات در زیر به آن ها اشاره شده است:

بهترین اقدام افراد برای خرید خواربار فروشی خود این است که آن ها را به صورت آنلاین سفارش دهند. به این منظور و برای به حداقل رساندن فعالیت در فضای باز، افراد می بایست تمامی کارهای خود را به صورت آنلاین و سفارش و خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. از جمله خرید مایحتاج ضروری و هم چنین، مواد اولیه پذیرایی. این کار دارای مزایای دیگری به جز پیشگیری از ابتلای به کرونا نیز می باشد که از جمله این ویژگی ها این است که انجام سفارشات آنلاین امن تر و راحت تر می باشند. از آن جایی که همه نیازهای یکسانی دارند و از طرفی دیگر، بازارهای محلی یا سوپر مارکت ها بیش از حد شلوغ هستند و دیگر فاصله اجتماعی بین بازدیدکنندگان حفظ نمی شود، که در این وضعیت همه گیر می تواند بسیار خطرناک باشد.

افراد با مبادله با یکدیگر در مراسم شلوغ، با مشکل مواجه می شوند؛ افراد معمولاً از طریق چهره به چهره مبادله می کنند. برای نمونه، در ایام عید نیز افراد باید سعی کنند که با تحویل بدون تماس برای عزیزانشان هدایا را ارسال کنند. اقوام یا دوستان فرد نیز که در مکان های دور زندگی می کنند می توانند در هنگام استقبال از عید محبت وی را احساس کنند و درک کنند که فرد مورد نظر پروتکل های بهداشتی را برای ایمنی متقابل رعایت می کند.

تجمع از طریق پیام متنی یا تماس تصویری؛ امروزه افراد بیش تر از آفلاین فعالیت آنلاین را انجام می دهند. آفیس هنوز WFH را اعمال می ‌کند، مدارس آموزش آنلاین انجام می ‌دهند و برای ایام و مناسبت ها نیز می‌توان گردهمایی های  مجازی را برای جشن گرفتن این لحظه با خانواده و اقوام و بستگان خود انجام داد. در این شرایط، هنوز هم می توان صمیمانه یکدیگر را بخشید و عبارات عزیزان خود را از طریق صفحه نمایش خود دید. این باعث ایجاد لحظات فراموش نشدنی برای فرد و خانواده وی می شود.

افراد باید در جریان باشند که از ازدحام جمعیت درمراسم شلوغ پرهیز کنند و در صورت حضور با استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی، بتوانند لحظات خوشی را در کنار دوستان و خویشاوندان خود سپری کنند. اما در این وضعیت همه گیر، برای حفظ امنیت خود بهتر است از حضور در شلوغی ها پرهیز کنند. در واقع، خروج از خانه در شب محدودیتی ندارد، اما بهتر است که افراد برای حفظ سلامت خود و دیگران در عوض در خانه بمانند.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نیز یکی دیگر از مهم ترین اقدامات مورد نیاز و ضروری است که افراد باید به آن توجه بسیار خاصی داشته باشند؛ زمانی که افراد در ایام عید، مشتاق به دیدن اقوام و دوستان و خانواده خود می شوند، باید از این نظر مطمئن شوند که پروتکل های بهداشتی را به طور مداوم اعمال می کنند. هم چنین آن ها نباید فراموش کنند که همیشه ماسک بزنند و هم چنین از ضدعفونی کننده دست استفاده کرده و ماسک یدکی را به همراه خود داشته باشند و حتماً طبق پروتکل بهداشتی فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *