مکمل بدنسازی

اهمیت استفاده پروتئین در بدنسازی

پروتئین یکی از فراوان ترین و مهم ترین ماده موجود در بدن انسان است که می تواند خاصیت های بسیار مفیدی در بدن افراد از جمله برای انجام فعالیت های بدنسازی داشته باشد. افراد می توانند در بدنسازی، با مصرف این مکمل قبل از تمرینات، بعد از تمرینات و یا در حین تمرینات، شروع به ساخت عضلات خود و تقویت آن ها کنند و علاوه بر این، از آسیب های وارده بر عضلات خود پیشگیری کنند. بنابراین، متن زیر به اطلاعات بیش تری در مورد ترکیب مورد نظر و نقش آن در بدنسازی پرداخته است.

اهمیت استفاده پروتئین در بدنسازی

بدنسازی، رژیمی از تمرینات طراحی شده برای تقویت رشد عضلانی بدن انسان و ارتقای سلامت عمومی و تناسب اندام است. بدنسازی به عنوان یک فعالیت رقابتی، هدفش نمایش دادن توده عضلانی، تقارن و تعریف کلی برای جلوه زیبایی شناختی به شیوه هنری است. در تمرینات از هالتر، دمبل و سایر وسایل تمرین مقاومتی استفاده می شود. برای استفاده از تمرینات مشابه برای تمرینات ورزشی و آماده سازی، آمادگی عمومی و درمان توان بخشی، تمرینات با وزنه را باید در نظر گرفت. محبوبیت بدنسازی به سرعت در حال افزایش است. در ایالات متحده، بیش از 200 مسابقه بدنسازی آماتور طبیعی (تست دارویی) در طول سال برگزار می شود و انتظار می رود تعداد مسابقات در سال های بعد نیز افزایش یابد. آمادگی برای مسابقات بدنسازی شامل کاهش شدید چربی بدن در عین حفظ توده عضلانی است. این امر معمولاً از طریق کاهش دریافت کالری، تمرینات قدرتی شدید و افزایش تمرینات قلبی عروقی به دست می آید.

اگر افراد به طور منظم ورزش می کنند، احتمالاً می خواهند مطمئن باشند که بیشترین بهره را از آن می برند. یکی از فواید مهم ورزش افزایش عضله و قدرت است. داشتن مقدار عضله سالم به فرد این امکان را می دهد که بهترین عملکرد خود را در طول ورزش و زندگی روزمره داشته باشد. افراد باید همواره سه معیار اصلی برای افزایش حداکثر عضله را رعایت کنند: خوردن کالری بیش تر از آنچه می سوزانند، مصرف پروتئین بیشتر از آنچه تجزیه می کنند و یک برنامه ورزشی که برای عضلات فرد چالش برانگیز است. در حالی که ممکن است افراد بدون مصرف مکمل های غذایی، تمام این معیارها را برآورده کنند، برخی مکمل ها ممکن است به فرد در رسیدن به اهدافشان کمک کنند.

مکمل­های بدنسازی، مکمل­هایی غذایی هستند که معمولاً توسط افرادی که در بدنسازی، وزنه­برداری، هنرهای رزمی مختلط و دو و میدانی فعالیت می­کنند به منظور تسهیل افزایش توده بدون چربی استفاده می­شود. مکمل­های بدنسازی ممکن است حاوی موادی باشند که برای افزایش عضله، وزن بدن، عملکرد ورزشی و کاهش درصد چربی بدن تبلیغ می ­شوند. از جمله پر مصرف ­ترین نوشیدنی­ ها می­ توان به نوشیدنی­ های با پروتئین بالا، ترکیبات قبل از تمرین، اسید آمینه، کراتین، پروتئین آب پنیر و سایر موارد دیگر اشاره کرد.

برخی از بدنسازان و ورزشکاران از مکمل­ های پروتئینی استفاده می­کنند تا قدرت، حجم عضلانی و انرژی خود را بهبود دهند. امروزه استفاده از مکمل­های بدنسازی در بین بسیاری از ورزشکاران به شدت رواج پیدا کرده است و اثراتی بر بدن و اندام ورزشکاران می ­گذارد از جمله؛ عضله­سازی، چربی­سوزی، افزایش سطح انرژی و بهبود در فعالیت ­های ورزشی مدنظر. جدا از این که این مکمل ­ها با معایبی نیز روبه رو می ­باشد. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند. هم چنین برای برخی از مواد از قبیل گلوتامین، کولین، متوکسی ایزوفلاوون، کورستین، روی/منیزیم آسپارتات، اکسید نیتریک و ال آرژنین هیچ­گونه مدرک واضحی مبنی بر بهبود عملکرد ورزشی وجود ندارد.

مکمل­های بدنسازی به شکل­های مختلفی از جمله قرص، مایع، پودر، کپسول، بار یا شکلات­های مخصوصی در دسترس هستند و مصرف می­شوند.

امروزه میلیون ها نفر از افراد، از مکمل های ورزشی به امید داشتن طیف وسیعی از مزایای سلامتی، از کاهش وزن گرفته تا عضله سازی، استفاده می کنند. بنابراین، این افراد باید در جریان باشد که برخی از این نوع مکمل ها به صورت غیرقانونی فروخته می شوند و می توانند بسیار مضر باشند. با این وجود استفاده از مکمل های ورزشی به طور فزاینده ای در بین ورزشکاران محبوب شده اند.

افرادی که علاقه مند به تناسب اندام و بهبود اندام خود هستند ممکن است مکمل هایی را انتخاب کنند که می تواند رشد عضلانی آن ها را در ترکیب با ورزش، مانند وزنه برداری، افزایش دهد. آن ها هم چنین ممکن است به دنبال راه هایی برای کنترل اشتهای خود باشند، زمانی که در تلاش برای کاهش وزن به عنوان بخشی از رژیم بدنسازی هستند. مکمل ‌های غیر قانونی، از جمله برخی که ادعا می‌کنند چربی‌سوز یا لاغرکننده هستند، با تعداد کمی از مرگ‌ها مرتبط است. پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی افراد و کلید ساخت و حفظ انواع بافت های بدن از جمله ماهیچه ها می باشد. عنصر مورد نظر، حاوی اسیدهای آمینه یا به عبارتی بلوک های ساختمانی مورد استفاده برای رشد عضلات می باشد. ورزشکاران برای بهبود عملکردشان به مقدار کافی به مایعات، کربوهیدارت­ها (برای ثابت نگه­ داشتن سطح گلوکز خون)، کالری و پروتئین نیاز دارند.

پودرهای پروتئینی که به صورت شیک، میله و کپسول در دسترس هستند، یکی از محبوب ترین مکمل های عضله ساز در بدنسازی هستند که آن ها به طور قانونی برای خرید بدون نسخه و هم چنین به صورت آنلاین در دسترس هستند.

از مهم ترین خواص و ویژگی های این نوع مکمل ها این است که از آن ها به عنوان عاملی بسیار مؤثر در کمک به رشد عضلات بدن، کمک به متابولیسم (کمک به کاهش وزن)، کمک به فرد برای رسیدن به اوج عملکرد فیزیکی، افزایش انرژی و مبارزه با روند پیری به بازار عرضه می شوند.

کاربران ممکن است قبل، در حین و بعد از تمرین برای بهبود عملکرد و بهبود ریکاوری از این نوع مکمل ها مصرف کنند، بدین صورت که می توانند آن ها را به وعده های غذایی خود اضافه کنند تا میزان پروتئین مورد نیاز بدن خود را تقویت کنند و یا آن ها را بین وعده های غذایی به عنوان یک میان وعده با پروتئین بالا بنوشند.

اما آن‌ ها می ‌توانند با وارد کردن غذاهای پر پروتئین به رژیم غذایی خود به عنوان میان ‌وعده یا افزودن آن ‌ها به وعده ‌های غذایی عادی خود برای افزایش محتوای پروتئین، از مزایای مشابهی برخوردار شوند. اگرچه شیک های پروتئینی راحت هستند، اما همه آن ها برای استفاده به عنوان جایگزین وعده غذایی مناسب نیستند، زیرا آن ها تمام ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز یک وعده غذایی متعادل را ندارند. این بدان معنی است که بدنسازانی که به جای خوردن غذاهای غنی از پروتئین به مکمل های پروتئین روی می آورند، ممکن است پول خود را هدر دهند. بنابراین، توصیه می شود که افراد از غذاهای سرشار از پروتئین از قبیل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، انواع آجیل ها و سایر موارد دیگر استفاده کنند.

هم چنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در طولانی مدت، مصرف بیش از حد پروتئین می تواند منجر به افزایش خطر پوکی استخوان شود و هم چنین می تواند مشکلات کلیوی موجود را بدتر کند.

وزارت بهداشت به بزرگسالان توصیه می کند که از مصرف بیش از دو برابر میزان توصیه شده روزانه پروتئین (55.5 گرم برای مردان و 45 گرم برای زنان) خودداری کنند.

غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از: گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، بره و خوک، طیور مانند مرغ، اردک و بوقلمون، تخم مرغ، لبنیات، مانند شیر، ماست و پنیر، لوبیا و توفو.

توصیه هایی برای ورزشکارانی که از مکمل های پروتئینی استفاده می کنند وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

افراد باید همواره در نظر داشته باشند که یک تغییر ساده در غذاها مانند ماست یونانی در صبح با موسلی و میوه، به جای غلات صبحانه و شیر به افزایش محتوای پروتئین یک وعده غذایی کمک می کند.

همیشه باید برچسب موجود بر روی جلد محصول پروتئینی به دقت خوانده شود و افراد بایستی در نظر داشته باشند که متناسب با اندازه وعده های توصیه شده را مصرف کنند، و وسوسه نشوند که خیلی بیش تر از آن چه لازم است مصرف کنند، زیرا شواهد فعلی آن را تایید نمی کنند.

بنابراین، با توجه به توضیحات ارائه شده به این نتیجه می رسیم که پروتئین به عنوان فراوان ترین نوع ترکیب موجود در پوست و بدن افراد می باشد که دارای کارکرد و عملکرد بسیار مناسبی برای بدن افراد می باشد. از مهم ترین کارکردهای استفاده از پروتئین این است که به تقویت عضلات و مفاصل و استخوان های افراد کمک بسیار مهمی می کند. زمانی که میزان پروتئین موجود در بدن کم می باشد، افراد دچار عدم انعطاف پذیری در ناحیه استخوان ها می شوند و به این طریق، منجر به ایجاد عوارض و اختلالاتی از قبیل پوکی و سائیدگی استخوان های خود می شوند. یکی از مهم ترین موارد استفاده از مکمل های پروتئین، در فعالیت های بدنسازی و ورزشی می باشد که افراد برای کمک به تقویت عضلات خود و عضله سازی شروع به استفاده از مکمل مورد نظر می کنند و به این ترتیب می توانند به کاهش وزن مدنظر خود و دیگر فواید و ویژگی هایی که هدف آن ها از ورزش کردن است را به دست آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *