مادر و کودک

اهمیت تقویت سیستم ایمنی نوزاد و رعایت استفاده از مکمل ها

سیستم ایمنی سیستمی است که از بدن ما در برابر میکروب ها محافظت می کند. یکی از مهمترین مسائلی که ذهن والدین را به خود مشغول کرده است، اطمینان از سیستم ایمنی قدرتمند نوزادانشان است. چه زمانی سیستم ایمنی در نوزادان ایجاد می شود؟ چگونه این سیستم ایمنی با بزرگتر شدن قوی تر می شود؟ غذاهای تقویتی در این مورد کدامند؟

اهمیت تقویت سیستم ایمنی نوزاد و رعایت استفاده از مکمل ها

 

چه زمانی سیستم ایمنی در نوزادان رشد می کند؟

چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می کنند؟

اگر مادری بیمار است برای شیردهی به نوزاد خود چه باید بکند؟

ایمنی در کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند چگونه تامین می شود؟

برای تقویت سیستم ایمنی در نوزادان چه می توان کرد؟

در مورد سیستم ایمنی ضعیف نوزادان چه باید کرد؟

چگونه از سیستم ایمنی بدن نوزادان محافظت کنیم؟

سیستم ایمنی در نوزادان

سیستم ایمنی سیستمی است که از بدن ما در برابر میکروب ها محافظت می کند. یکی از مهمترین مسائلی که ذهن والدین را به خود مشغول کرده است، اطمینان از سیستم ایمنی قدرتمند نوزادانشان است. چه زمانی سیستم ایمنی در نوزادان ایجاد می شود؟ چگونه این سیستم ایمنی با بزرگتر شدن قوی تر می شود؟ غذاهای تقویتی در این مورد کدامند؟ سوالاتی از این دست طبیعتا ذهن هر والدینی را به خود مشغول می کند. این مسائل به ویژه در دوره هایی که بیماری ها بیداد می کنند، اهمیت بیشتری دارند.

در حال حاضر نیز که به دلیل شیوع و پاندمی (همه گیری) بیماری کرونا همه افراد در هر سن و سالی برای مصون ماندن از ابتلا به این بیماری و سویه های مختلف آن که برخی حتی برای کودکان کم سن و سال نیز خطرناک هستند به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستند. این موضوع باعث شده است که والدین نیز در مورد تقویت سیستم ایمنی کودکان و افراد خردسال خانواده شان دچار نگرانی بیشتری شوند. مسلما کودک به دلیل عدم درک کافی و قدرت تعقل پایین نه تنها خود نمی تواند در مورد تقویت سیستم ایمنی بدنش اقدام به انجام کاری کند بلکه حتی درک معنی و مفهوم سیستم ایمنی بدن نیز برای او دشوار است؛ از این رو افراد بزرگسال و والدین علاوه بر اینکه به فکر سلامتی و تقویت سیستم ایمنی خود هستند به فکر تقویت سیستم ایمنی کودکان نیز می باشند. مطالعه این مقاله در ضمن ارائه اطلاعاتی مفید در مورد چیستی سیستم ایمنی و زمان رشد آن می تواند شما را با راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی فرزندان کم سن و سالتان نیز آشنا سازد. جهت کسب اطلاعات سودمند در این باره تا انتهای متن با ما همراه باشید.

چه زمانی سیستم ایمنی در نوزادان رشد می کند؟

 

سیستم ایمنی در نوزادان در حالی که هنوز در رحم مادر هستند شروع به رشد می کند. ساختار Vernix caseosa در بدن نوزادان اتفاق می افتد؛ این ساختار محافظت از نوزادان را تضمین می کند. در واقع این ساختار از نوزادان به مدت 24 ساعت پس از تولد محافظت می کند. به همین دلیل است که نوزادان تازه متولد شده معمولاً پس از تولد در بیمارستان ها حمام نمی شوند. ورنیکس کازئوزا دارای بافت کرمی و سفید است. برخی از نوزادان مقدار زیاد و برخی دیگر مقدار کمی از این ساختار را به هنگام تولد دارند و این موضوعی طبیعی است.

چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می کند؟

شیر مادر غذای اصلی تقویت کننده سیستم ایمنی در نوزادان است. فواید شیر مادر بسیار زیاد است. شیر مادری که به مدت پنج روز پس از تولد می آید، آغوز نامیده می شود و دارای آنتی بادی های بالایی (سلول های دفاعی محافظ) است. این شیر در واقع پایه های ایجاد سیستم ایمنی در بدن کودک را می گذارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در حالی که غذای بسیار مقوی و سالمی دریافت می کنند، باکتری های مفیدی را هم از بدن مادر خود می گیرند که این باکتری ها از رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها حمایت می کنند.

اگر مادر بیمار است چه باید بکند؟

بیماری مادر را باید با پزشک اطفال در میان گذاشت و توصیه های پزشک را رعایت کرد. به طور کلی، حتی اگر مادر بیمار باشد، می تواند به شیر دادن به نوزاد خود ادامه دهد. طبق مطالعات انجام شده، آنفولانزای مادر به نوزاد منتقل نمی شود. آنتی بادی های تشکیل شده در بدن مادر در این حالت نیز همچنان به جنین می رسند. مهم این است که مادر به نظافت خودش توجه داشته باشد، در صورت لزوم ماسک بزند و مرتب دست هایش را بشوید. اگر بیماری مادر مسری باشد، قطع شیردهی مناسب تر است.

ایمنی در کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند چگونه تامین می شود؟

 

در دوره هایی که شیر مادر کافی نیست و به دلیل بیماری در شیردهی طبیعی به خردسال وقفه ایجاد می شود، باید به غذای شیر خشک روی آورد. در چنین مواردی، حتی در صورت تغذیه کودک با شیر خشک افزودن شیر مادر، حتی اگر بسیار کم باشد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک ارزشمند است.

برای تقویت سیستم ایمنی در نوزادان چه می توان کرد؟

 

مهمترین اثرگذاری برای تقویت سیستم ایمنی کودکان را واکسیناسیون به موقع و برنامه ریزی شده آنها دارد. برای ایمنی بیشتر نوزاد، افزودن پروبیوتیک های طبیعی به تغذیه خردسالانی که از ماه ششم تولد به غذای جامد روی آورده اند، بسیار مهم است. به خصوص کفیر و ماست خانگی در این مورد قابل استفاده بوده و می تواند در تقویت سیستم ایمنی کودکان بسیار موثر باشد. همچنین مصرف مایعات فراوان در کودکانی که به غذای جامد روی آورده اند نیز توصیه می شود. بهتر است از تغذیه کودک با مواد غذایی حاوی شکر و مواد افزودنی مضر نیز پرهیز کنید. هنگام دادن میوه و سبزیجات تازه به کودک باید دقت کرد که خوب شسته شده باشند. باید به نظافت نوزادان و کودکان هم توجه کرد، اما در این مورد زیاده روی نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود. قرار گرفتن در معرض میکروب های خوش خیم در دوز و محیط مناسب برای نوزادان مفید است. اگر کودک در محیطی بیش از حد استریل بزرگ شود، بدن او با میکروب مواجه نمی شود و بیشتر مستعد عفونت می گردد. بنابراین، بردن کودکان کم سن و سال به فضای باز و بازی در پارک علاوه بر تفریح آنها با همسالان و تامین نیازهای روحی آنها دارای مزایای سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن کودک نیز می باشد.

در مورد سیستم ایمنی ضعیف نوزادان چه باید کرد؟

ضعف سیستم ایمنی در نوزادان و فقدان عناصر سیستم ایمنی  در بدن آنها با ناتوانی کودک در انجام وظایف خود به خوبی مشهود است. این وضعیت با ناراحتی های مکرر کودک خود را نشان می دهد. سیستم ایمنی ضعیف در نوزادان به ندرت ممکن است ارثی باشد، اما به دلیل انواع عوامل محیطی (رفتن خواهر و برادر به مهد کودک و آوردن ویروس به خانه و غیره) اتفاق می افتد. برای درمان ضعف سیستم ایمنی نوزادان توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

خرید انواع مکمل سیستم ایمنی کودک

 

در مورد تقویت سیستم ایمنی کودکان خرید انواع مکمل سیستم ایمنی کودک نیز در کنار تمام نکاتی که در بالا متذکر شدیم می تواند تاثیرات بسیار مثبتی را نشان دهد. همانطور که گفتیم نقص ایمنی در کودکان به اندازه نقص ایمنی در بزرگسالان و حتی بیشتر از آن حائز اهمیت است و والدین حتما باید در این مورد به دنبال بهترین و موثرترین راهکارها باشند. این مشکل به ندرت به سبب سابقه خانوادگی اتفاق می افتد و عوامل محیطی و تغذیه کودک در آن بسیار تاثیرگذار هستند. کودکانی که سیستم ایمنی قدرتمندی داشته باشند به سهولت با انواع میکروب، ویروس و بیماری های ناشی از آنها مبارزه خواهند کرد و کمتر بیمار می شوند.

جهت تهیه انواع محصولات موثر بر تقویت سیستم ایمنی کودکان می توانید از خدمات ما داروخانه آنلاین دارومارکت استفاده نمایید. خرید انواع مکمل سیستم ایمنی کودک به صورت اینترنتی با استفاده از خدمات داروخانه آنلاین ما مزایایی از جمله صرفه جویی در زمان و هزینه، ثبت سفارش در راحتی و آسایش منزل و از راه دور، ارسال رایگان و تحویل کالا درب منزل را دارد.

والدین مسئولیت پذیری که به سلامت کودکان خود اهمیت می دهند در واقع نه تنها به عنوان یک پدر یا مادر به انجام وظایف خود در قبال فرزندان شان می پردازند بلکه با تامین نیازهای اساسی بدن فرزندان شان، آنها را برای یک زندگی ایمن در بزرگسالی آماده می کنند؛ زندگی در جوامعی که روز به روز صنعتی تر شده، شیوع انواع ویروس و بیماری در آنها بیشتر و اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن برای مصون ماندن از این رخدادهای ناخوشایند پر رنگ تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *