موارد علمی

باورهای اشتباه برای کاهش وزن

با توجه به اینکه بسیاری از باورهای مردم درباره کاهش وزن اشتباه است، برخی از افراد به جای اینکه با کاهش وزن مواجه شوند، شاهد اضافه وزن خودشان هستند.

اضافه وزن و چاقی دو مشکل رایج در میان جوامع امروزی شده اند که می توانند برای بدن بسیار مضر باشند. بسیاری از افراد چاق، مخصوصا در دوران قبل از عید علاقه مند هستند که وزن خودشان را کاهش دهند و به تناسب  اندام و وزن ایده آل برسند. متاسفانه، باورهای غلطی وجود دارند که برای کاهش وزن مورد توجه قرار می گیرند. بسیاری از افراد با توجه به این باورهای غلط، قصد گرفتن رژیم غذایی و کاهش وزن را دارند، ولی بعد از مدتی متوجه می شوند که وزن آن ها هیچ تغییری نکرده است.

با توجه به اهمیت باورهای غلطی که برای کاهش وزن وجود دارند، در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این باورها آشنا کنیم. پس اگر قصد لاغری را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

باورهای غلطی که با آن ها لاغر نمی شوید!

برخی از افراد تصور می کنند که لاغری یک کار پیچیده و سخت است و برخی از افراد تصور می کنند که با نخوردن و قطع مصرف برخی از مواد غذایی، می توانند چند روزه لاغر شوند و به وزن ایده آل خودشان برسند. هر دوی این باورها برای لاغری اشتباه است.

کاهش وزن و لاغری اگر اصولی و منطقی نباشد، می تواند مضرات زیادی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر، افراد باید باورهای اشتباه خودشان را در رابطه با لاغری کنار بگذارند و با در نظر داشتن حقیقت، روش های اصولی لاغری را انتخاب کنند.

در ادامه چندین باور غلطی که نه تنها باعث لاغری شما نمی شوند، بلکه می توانند باعث افزایش وزن شما شوند را توضیح می دهیم. اگر تا به امروز، این باورها را عملی می کردید، از امروز به بعد اصلا به آن ها توجهی نداشته باشید و مسیر خود را برای لاغری عوض کنید.

با حذف یک وعده غذایی، راحت تر وزن کم می کنم!

در گذشته، برخی از افراد تصور می کردند که اگر یک وعده غذایی را کم کنند، می توانند راحت تر وزن کم کنند. ولی واقعیت پس از سال ها چیز دیگری را نشان می دهد. حذف یک وعده غذایی مانند شام، می تواند برای بدن بسیار مضر باشد.

برای کاهش وزن، افراد نباید یک وعده غذایی خودشان را حذف کنند. فقط باید حجم وعده غذایی خود را کاهش دهند. بسیاری  از افرادی که وعده غذایی شام را حذف می کنند، با مشکل ثابت ماندن وزن مواجه می شوند. اما چرا؟

دلیل این موضوع این است که با حذف وعده غذایی شام، بدن با کمبود یک سری مواد مغذی در طول خواب مواجه می شود. این در حالی است که بدن برای ترشح هورمون های مختلف در طول خواب، نیاز به یک سری ویتامین ها و مواد مغذی دارد. ولی چون بدن دارای این مواد نیست، ناچار است که از پروتئین ها تغذیه کند.

همه ما می دانیم که پروتئین ها، جزء اصلی عضلات ما هستند. زمانی که حجم پروتئین در بدن کاهش پیدا کند، حجم عضلات نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین، افرادی که وعده غذایی شام را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، با ثابت ماندن وزن مواجه می شوند. از طرفی عضلات آن ها روز به روز کوچک تر می شود. به همین خاطر است که می گوییم این روش یک روش اصولی برای کاهش وزن نیست. زیرا شما با این روش، به جای اینکه چربی های خود را کم کنید، حجم عضلاتتان را کاهش می دهید.

برای کاهش وزن، فقط باید ورزش کنم …

امروز، نوشابه خورده ام و حالا باید برای جلوگیری از چاق شدن، ورزش کنم! برخی از افراد تصور می کنند که ورزش کردن بدون رعایت رژیم غذایی می تواند بر روی کاهش وزن موثر باشد. واقعیت این است که ورزش کردن فقط مقدار محدودی از کالری دریافتی شما را می سوزاند. به همین خاطر، اگر به رژیم غذایی خود توجه نداشته باشید و میزان مصرف برخی از مواد را کم نکنید، هنوز با چاقی مواجه خواهید بود.

ورزش بیش از حد برای بدن مضر است. به همین خاطر، افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن را دارند، نباید ورزش بیش از حد کنند. ولی افرادی که در کنار ورزش کردن، به رژیم غذایی خودشان توجه می شوند و تمامی وعده های غذایی خود را با حجم کم مصرف می کنند، می توانند شاهد کاهش وزن اصولی و منطقی خودشان باشند. از مزیت های ورزش این است که باعث کاهش حجم عضلات نشده و فقط چربی سوزی می کند.

حذف کربوهیدرات به طور کامل از رژیم غذایی برای کاهش وزن

اگر بخواهم لاغر شوم، باید کربوهیدرات را از رژیم غذایی خودم حذف کنم. اگر شما هم به این جمله باور دارید، مطمئن باشید تا به حال مسیر را اشتباه رفته اید. بدن ما نیاز به مصرف انواع مواد غذایی یعنی، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و حبوبات دارد. حذف هر یک از مواد غذایی ذکر شده می تواند برای بدن مضر باشد.

اگرچه مصرف کربوهیدرات به اندازه زیاد، می تواند باعث چاقی شود. ولی واقعیت این است که بدن برای داشتن انرژی کافی نیاز به کربوهیدرات دارد. در واقع، بدن برای آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات استفاده می کند و کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می کند. بنابراین، در صورتی که برای کاهش وزن، میزان کربوهیدرات مصرفی خودتان را کاهش دهید، با کاهش انرژی هم مواجه می شوید.

به همین خاطر، توصیه می شود که برای کاهش وزن، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و بر اساس نیاز بدنی خودتان از کربوهیدرات ها نیز استفاده کنید.

به جای شام، از چندین عدد میوه استفاده می کنم …

برخی از افراد تصور می کنند که خوردن میوه به جای شام می تواند برای بدن مفید باشد. به همین خاطرف وعده شام خودشان را حذف می کنند و تعداد زیادی از میوه را جایگزین این وعده غذایی می کنند. این هم یک باور اشتباه برای کاهش وزن است!

اگرچه میوه ها برای بدن مفید می باشند و می توانند با داشتن ویتامین ها و مواد مغذی، باعث بهبود عملکرد بدن شوند. ولی جالب است که بدانید میوه ها دارای قند خاصی به نام فروکتوز می باشد. این قند برای کاهش وزن مضر  است. چرا که قند فروکتوز می تواند تبدیل به چربی شود. البته مصرف به اندازه میوه در یک روز برای بدن مضر نیست. فقط لازم است که افراد میوه مصرفی خود را کنترل کنند و بیش از حد از آن مصرف نکنند.

برای کاهش وزن، فقط سبزیجات!

برای کاهش وزن، فقط سبزیجات می خورم. این هم یک باور غلط دیگر در رابطه با کاهش وزن. برخی از افراد تصور می کنند که با حذف کربوهیدرات ها و گوشت ها، می توانند لاغر شوند. این در حالی است که بدن برای کاهش وزن نیاز به همه این مواد دارد.

به همین خاطر، افرادی که از سبزیجات برای کاهش وزن استفاده می کنند، به تناسب اندام ایده آل خودشان نمی رسند. بنابراین، حذف گوشت ها از رژیم غذایی برای اینکه به کاهش وزن برسیم، تقریبا ممنوع است!

رعایت رژیم غذایی کم کالری؛ راهی موثر برای کاهش وزن اصولی!؟

در گذشته، نوشتن رژیم غذایی برای افراد بر اساس کالری مصرفی آن ها بود. ولی پس از گذشت سال ها، افراد متوجه شدند که این نوع رژیم غذایی می تواند زیاد هم برای کاهش وزن موثر نباشد. دلیل این موضوع این بود که متابولیسم یا همان سوخت و ساز افراد با هم متفاوت می باشد. در واقع، ممکن است یک فرد همسن و هم وزن شما، هر روز کالری بیشتری را بسوزاند. ولی شما کالری کمتری را مصرف کنید.

این موضوع به متابولیسم پایه بدنی شما باز می گردد. برخی از افراد متابولیسم بالایی دارند و همین موضوع باعث می شود که راحت تر لاغر شوند. ولی برخی از افراد با داشتن متابولیسم کمتر، سخت تر لاغر می شوند. به هر حال، همه افراد با رعایت رژیم غذایی مناسب و داشتن ورزش، می توانند به وزن ایده آل خودشان برسند.

ولی توجه داشته باشید که رعایت رژیم غذایی کم کالری، می تواند برای بدن مضر باشد. به همین خاطر، حتما با پزشک متخصص برای مصرف کالری و میزان مصرف مواد غذایی خودتان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *