موارد علمی

شانس افراد ورزشکار به نارسایی قلبی نسبت به سایرین

نارسایی قلبی به معنای ضعیف شدن عضلات قلب است. افرادی که ورزش می کنند، شانس کمتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

 

متاسفانه، در سال های اخیر شمار افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند، بسیار افزایش پیدا کرده است. به طوری که یکی از علت های اصلی مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته، نارسایی قلبی و بیماری های قلبی و عروقی است. یکی از مهم ترین تحقیقاتی که بر روی این بیماری انجام شده است، بررسی تاثیر ورزش بر روی بیماری نارسایی قلبی است.

بسیاری از افراد تصور می کنند که ورزش کردن می تواند باعث بدتر شدن علائم بیماری های قلبی شود. البته در مواردی این موضوع صادق است. ولی در بسیاری از موارد نیز ورزش کردن برای بیماری های قلبی و عروقی و یا پیشگیری از آن ها مضر می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تاثیر ورزش کردن را بر روی نارسایی قلبی بررسی کنیم.

نارسایی قلبی چیست؟

بیماری های قلبی و عروقی می توانند در اثر افزایش سن در بدن ما شیوع پیدا کنند. بسیاری از افراد بالای 50 سال، با مشکل بیماری های قلبی و عروقی مواجه هستند. این بیماری ها متنوع می باشند و از جمله آن ها می توان به نارسایی دریچه های قلبی، نارسایی قلبی، گرفتگی های عروقی، پرفشاری خون، چربی خون بالا و … اشاره کرد.

نارسایی قلبی یکی از بیماری های شایعی است که در سنین بالا مشاهده می شود. البته نارسایی قلبی می تواند در اثر بیماری های مادرزادی نیز رخ دهد و ربطی به سن نداشته باشد. به هر حال بیماری نارسایی قلبی یک بیماری پیش رونده است که عضلات قلب را درگیر می کند.

در این بیماری، عضلات کارایی اولیه را ندارند و نمی توانند به صورت مطلوب باعث پمپ کردن خون شوند. این بیماری معمولا پیش رونده است. چرا که عضلات قلب روز به روز ضعیف تر می شوند و دیگر کارایی مطلوب خودشان را ندارند. متاسفانه، تشدید شدن این بیماری و کنترل نکردن آن می تواند باعث مرگ شود. به همین خاطر، توصیه می شود که افراد حتما از روش های درمان و یا پیشگیری از این بیماری استفاده کنند.

روش های پیشگیری از نارسایی قلبی

با توجه به اینکه نارسایی قلبی یکی از بیماری های رایج در میان مردم می باشد، باید از روش های مناسبی برای پیشگیری از این بیماری استفاده کنیم. پیشگیری از نارسایی قلبی و عروقی، با مصرف برخی از مواد غذایی و ورزش کردن امکان پذیر است.

البته مواد غذایی تاثیر کمی بر روی این بیماری می گذارند. بدیهی است که عدم مصرف فست فودها، غذاهای بسیار چرب و … می تواند در بروز نارسایی های قلبی تاثیر گذار باشد. به همین خاطر، لازم است که رژیم غذایی خود را برای پیشگیری از این بیماری ها سالم تر کنید.

راه حل اصولی تر برای کاهش خطر ریسک ابتلا به نارسایی قلبی، داشتن تحرک کافی است. چیزی که شاید در سال های اخیر بسیاری از مردم آن را فراموش کرده اند. عدم تحرک و کارهای پشت میزی می توانند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهند.

تاثیر ورزش کردن بر روی درمان این بیماری

همانطور که اشاره شد، نداشتن تحرک کافی می تواند در تشدید علائم بیماری نارسایی قلبی موثر باشد. به همین خاطر، لازم است که افراد دارای این بیماری از ورزش های مناسب برای بهبود علائم بیماری خودشان استفاده کنند. البته بسته به شدت این بیماری، نوع ورزش افراد نیز می تواند متفاوت باشد.

به همین خاطر، لازم است که افراد برای درمان بیماری نارسایی قلبی، با پزشک خودشان مشورت کنند و از ورزش های مناسب استفاده کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

پیشگیری از نارسایی های قلبی با ورزش کردن امکان پذیر است؟!

برخی از افراد تصور می کنند که نارسایی های قلبی می تواند در اثر مصرف یک سری از مواد غذایی رخ دهد. به هر حال رعایت رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار موثر است. ولی دلیل بروز این بیماری، فقط رژیم غذایی نیست.

یکی از مهم ترین دلیل بروز این بیماری، عدم تحرک داشتن است. عدم تحرک و یا نشستن در یک جا، می تواند باعث کاهش عملکرد عضلات قلب شود. به همین خاطر، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نارسایی های قلبی، می توان از ورزش های مناسب استفاده کرد.

تحقیقات بسیاری بر روی تاثیر ورزش بر روی نارسایی قلبی انجام شده اند. در بسیاری از این تحقیقات مشخص شده است که افراد ورزشکار، کمتر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. حتی افرادی که سن بالایی دارند، ولی در گذشته ورزشکار بوده اند، کمتر با ریسک ابتلا به این بیماری مواجه می شوند. به همین خاطر، توصیه می شود که افراد از روش های اصولی برای درمان نارسایی های قلبی استفاده کنند که یکی از بهترین این روش ها، داشتن تحرک کافی و ورزش کردن است.

قلب یک عضله است!

اگر تعریف نارسایی قلبی را بلد باشید، می توانید با چند محاسبه ساده به تاثیر ورزش بر روی این بیماری پی ببرید. نارسایی قلبی یعنی ضعیف شدن عضلات قلب! زمانی که عضلات قلب ضعیف می شوند، نمی توانند کارایی مطلوب خودشان را داشته باشند و به راحتی کشیده شوند. این کار برای قلب مضر بوده و باعث ضعیف شدن عملکرد قلب می شود. زمانی که این بیماری باعث درگیر شدن عضلات قلب شود، دیگر افراد قادر به داشتن تحرک زیاد نمی باشند. چون قلب توانایی بالا بردن ضربان قلب را ندارد و با مشکل مواجه می شود.

حال متوجه شدیم که این بیماری می تواند عضلات قلب را درگیر کند. قلب در واقع، یک عضله غیر ارادی است که حرکت آن توسط انسان ها کنترل نمی شود. همه ما می دانیم که برای تقویت عضلات، باید از آن ها کار بکشیم. به طور مثال، اگر بخواهید که عضلات ران خود را تقویت کنید، باید وزنه بزنید تا حجم عضله شما افزایش پیدا کند.

برای تقویت کردن عضلات قلب هم باید همین کار را بکنید. باید سعی کنید که عضلات قلب خودتان را تقویت کنید و آن ها را برای پیشگیری از نارسایی قلبی، آماده کنید. بدیهی است که برای تقویت عضلات قلب نمی توانید وزنه بزنید! ولی می توانید با بالا بردن ضربان قلب خودتان، از عضلات قلب بیشتر کار بکشید. این کار باعث می شود که عضلات قلب محکم تر خون را به خارج پمپ کنند.

شانس افراد ورزشکار نسبت به نارسایی قلبی نسبت به سایرین

همانطور که اشاره کردیم، زمانی که افراد از عضلات قلب خودشان بیشتر کار بکشند، کمتر با ریسک ابتلا به نارسایی قلبی مواجه می شوند. افراد ورزشکار با داشتن ورزش های منظم، کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. دلیل این موضوع، کار کردن قلب است. در افراد ورزشکار، عضلات قلب محکم تر از قبل کار می کنند و این موضوع باعث می شود که افراد ورزشکار کمتر از سایرین با ریسک ابتلا به نارسایی قلبی مواجه باشند.

در واقع، افزایش ورودی خون به قلب، باعث افزایش خروجی خون از قلب می شود. زمانی که شما ورزش می کنید، قلب مجبور است سریع تر کار کند و میزان خون بیشتری را برای رساندن به بافت های مختلف بدن، دریافت کند. این موضوع باعث افزایش ورودی قلب شما می شود. با افزایش حجم خون ورودی به قلب شما، میزان خروج خون از قلب شما نیز افزایش پیدا می کند. این کار باعث می شود که عضلات قلبی برای خروج این میزان خون، محکم تر از قبل کار کنند. پس به همین خاطر است که افراد ورزشکار کمتر از افراد دیگر به نارسایی قلبی مبتلا می شوند.

سخن آخر 

در این مقاله سعی کردیم با آوردن چند دلیل، شانس افراد ورزشکار برای ابتلا به نارسایی قلبی را بررسی کنیم. به طور کلی، هر چقدر از قلب خودتان کار بکشید (البته کار اصولی)، عملکرد قلب شما تقویت می شود. ولی اگر از قلب خودتان کار نکشید و هر روز به آن استراحت دهید، قلب شما تنبل می شود. عضلات قلب نیز ضعیف می شوند و این موضوع باعث ابتلا به نارسایی قلبی خواهد شد. پس در درجه اول، حتما و حتما عضلات قلب خودتان را با روش های اصولی تقویت کنید تا با این بیماری مواجه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *