موارد علمی

برای داشتن یک کبد سالم چه اقداماتی لازم است؟

برای داشتن یک کبد سالم چه اقداماتی لازم است؟

کبد یکی از مهم ترین عضو های بدن به شمار می رود که بسیار حساس است و باید اقدامات مهمی را برای سالم نگه داشتن آن انجام داد. زیرا در صورت بروز مشکل برای کبد، سلامتی شما به خطر می افتد و ممکن است مشکلات دیگری را نیز در پی داشته باشد. اگر کبد دچار مشکل شود نمی توان آن را به راحتی درمان کرد و این عضو همچنان مشکلات خود را دارا می باشد و دیگر نمی تواند مثل قبل وظیفه ی خود را در بدن انجام دهد. در نتیجه باید سعی کنید که با استفاده از راه های مختلف سلامت آن را حفظ کنید تا به مرحله ی درمان آن نرسید.

کبد در حقیقت یک غده در بدن می باشد که وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد. از مهم ترین وظایف آن می توان به در دام انداختن سموم موجود در بدن و تبدیل آن ها به مواد بی ضرر اشاره کرد. این وظیفه بسیار مهم است و به همین سبب باید تا حد امکان کبد را سالم نگه دارید تا سموم موجود در بدن از بین بروند.

معرفی بهترین راه ها برای داشتن یک کبد سالم

برای داشتن یک کبد سالم باید به تغذیه خود اهمیت زیادی بدهید و در رژیم غذایی خود موارد مختلفی را قرار دهید و بسیاری از مواد غذایی ناسالم را حذف کنید. از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن یک کبد سالم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهترین غذا ها

یکی از بهترین راه ها برای داشتن یک بدن سالم، توجه به غذا هایی است که در طول یک شبانه روز مصرف می کنید. برای انتخاب یک غذای مناسب به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که چربی آن ها کم است زیرا غذا های پر چرب برای بدن بسیار مضر هستند. به جای استفاده از چربی های مضر، سعی کنید در رژیم غذایی خود، سبزیجات را قرار دهید. استفاده از سبزیجات به جای غذا های پر چرب به بدن کمک می کند تا بتواند مواد مضر بدن را خنثی کند که این امر کار کبد را کم می کند و باعث سالم نگه داشتن آن می شود. از بهترین سبزیجات در این زمینه می توان به کلم بروکلی اشاره کرد.
  • در طول روز از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی ویتامین ب باشند. زیرا ویتامین ب باعث می شود که این عضو از بدن عملکرد بهتری داشته باشد و سلامتی آن حفظ شود. از بهترین مواد غذایی که حاوی ویتامین ب هستند می توان به تخم مرغ، برنج قهوه ای، اسفناج، کلم بروکلی، غلات و … اشاره کرد.
  • استفاده از مواد غذایی که حاوی امگا 3 هستند برای این امر بسیار توصیه می شود. انواع مختلف ماهی ها، روغن های گیاهی، مغز ها، کنجد، سویا و … حاوی مقدار زیادی امگا 3 هستند و برای بدن بسیار مفید می باشند.
  • برای داشتن یک بدن سالم باید مواد غذایی را استفاده کنید که حاوی ویتامین E هستند. زیرا این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و عمل پاکسازی کبد را به خوبی انجام می دهد. از مهم ترین این مواد غذایی می توان به کره بادام زمینی، تخم آفتاب گردان، گردو، غلات و … اشاره کرد.
  • فیبر یکی از موادی است که برای سالم نگه داشتن این عضو از بدن بسیار ضروری است و بهتر است در رژیم غذایی خود، مواد حاوی فیبر را قرار دهید. جو دو سر یکی از بهترین و معروف ترین این مواد غذایی می باشد که می تواند به افزایش سلامت بدن شما کمک کند.

بهترین میوه ها

میوه یکی از بهترین موادی است که افراد در طول شبانه روز انواع مختلفی از آن را مصرف می کنند. تمام میوه ها برای بدن مفید هستند اما اگر بخواهیم بهترین میوه ها برای داشتن یک کبد سالم را معرفی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

سیب

سیب یکی از میوه هایی است که برای بدن بسیار مفید می باشد و و دارای پکتین بسیار زیادی است. این میوه برای پاک کردن سموم دستگاه گوارش و کبد بسیار ضروری است به همین سبب باید حتما مصرف سیب را در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید.

لیموترش

به طور کلی می توان بیان کرد که میوه های دایره ای شکل مثل لیمو ترش، حاوی مقدار زیادی ویتامین سی هستند و مصرف آن ها برای بدن بسیار ضروری می باشد. اگر می خواهید به سلامت بدن خود کمک کنید حتما میوه های حاوی ویتامین سی را مصرف کنید. استفاده از این میوه در صبح نتایج بهتری را به دنبال دارد.

هویج و چغندر

میوه هایی که حاوی بتاکاروتن هستند برای عملکرد بهتر کبد بسیار مفید و ضروری می باشند. هویج و چغندر از این میوه ها به شمار می روند و می توانند آن را تحریک کنند و عملکرد بهتری از آن برای بدن به وجود آورند.

میوه های دیگری مانند آلو، بلوبری، گریپ فروت، توت فرنگی و … نیز برای بدن و اعضای آن بسیار مفید می باشند.

 

بهترین نوشیدنی ها

در طول روز شما از نوشیدنی های مختلفی استفاده می کنید که برخی از آن ها برای بدن و بخصوص کبد شما بسیار مفید هستند. برای شناخت این نوشیدنی ها به موارد زیر دقت کنید.

قهوه

یکی از بهترین نوشیدنی ها در این زمینه، قهوه می باشد که تاثیرات بسیار مثبتی روی بدن شما خواهد داشت. تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک تا دو فنجان قهوه در طول روز می تواند سلامت این عضو از بدن شما را افزایش دهد و آن را از انواع بیماری ها و سرطان دور کند. در نتیجه اگر به قهوه علاقه ای ندارید برای افزایش سلامت خود از آن استفاده کنید.

چای سبز

یکی دیگر از بهترین نوشیدنی ها برای بدن، چای سبز نام دارد که بسیاری از افراد به جای چای سیاه از آن استفاده می کنند. این ماده حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. در نتیجه می توانید در طول روز حداقل یک مرتبه از نوشیدنی چای سبز استفاده کنید.

آب

خوردن مایعات برای بدن بسیار مفید است اما سعی کنید به جای استفاده از نوشیدنی های مضر مانند نوشابه و آب میوه های غیر طبیعی، از آب استفاده کنید.

کبد

نسخه طب سنتی

برخی از افراد علاقه ی زیادی به طب سنتی دارند و از روش های توصیه شده در طب سنتی برای درمان مشکلات و بیماری های خود استفاده می کنند. طب سنتی برای سالم نگه داشتن و پاکسازی این عضو از بدن نیز نسخه ی بسیار کاربردی دارد. طب سنتی در این زمینه به خاکشیر اشاره دارد و بیان می کند که این ماده برای بدن بسیار مفید است.

برای مصرف خاکشیر باید دو قاشق از آن را به همراه دو لیوان آب بجوشانید و آن را به صورت ناشتا و هر روزه استفاده کنید و بعد از آن برای حدود نیم ساعت ماده ی غذایی دیگری استفاده نکنید. این کار به پاکسازی بدن شما کمک می کند.

اقدامات خطرناک برای سلامت کبد

اگر قصد دارید که سلامت این عضو از بدن خود را افزایش دهید باید برخی از کار ها و اقداماتی را که قبلا انجام می دادید، کنار بگذارید. از مهم ترین این اقدامات خطرناک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یکی از خطرناک ترین کار ها برای سلامت بدن، خوردن استامینوفن به مقدار زیاد است. سعی کنید مصرف این قرص را کاهش دهید تا سلامت شما به خطر نیفتد.
  • وجود اضافه وزن و چاقی باعث افزایش بیماری ها و مشکلات این عضو از بدن می شود. در نتیجه باید سعی کنید با ورزش و رژیم های غذایی مناسب، اضافه وزن خود را کاهش دهید و به وزن مناسب برسید.
  • سیگار کشیدن یکی از خطرناک ترین کار هایی است که می توانید برای بدن خود انجام دهید. سیگار کشیدن باعث بروز بیماری ها و سرطان های مختلف در بدن شما می شود در نتیجه باید به سرعت این عادت را کنار بگذارید.
  • برخی از ورزشکاران برای عضله سازی و عملکرد بهتر در ورزش از هورمون های مردانه مانند استروئید های آنابولیک استفاده می کنند که این ماده بیماری ها و مشکلات کبد را افزایش می دهد در نتیجه استفاده ی بیش از حد از این مواد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *