پوست،مو و ناخن

بهترین راه کنترل و درمان چربی موی سر

درمان چربی موی سر

روش های درمان چربی موی سر متفاوت است و برای هر فرد ممکن نتیجه مختلفی داشته باشد. بنابراین نیاز است که ابتدا پوست خودرا بشناسید و بدانید که چه روشی برای درمان آن مناسب تر است.

پوست سر برای آبرسانی و محافظت از مو به میزان متناسبی سبوم یا روغن تولید می کند. درصد درست تولید این روغن باعث می شود که فرد موهای سالمی داشته باشد و در واقع آن به عوامل مختلفی مانند سبک زندگی، رژیم غذایی و سایر عوامل بستگی دارد. گاها این روغن روی سر جمع شده و باعث نرمی بیش از حد مو میشود و همین امر سبب شده که فرد احساس کند موهای کثیفی دارد.

موهای برخی از افراد بسیار مستعد به چربی هستند اما به کمک روش های خانگی درمان چربی موی سر، استفاده از شامپوها و روش های دیگر میتوان آن را کنترل کرد. در این مقاله قصد داریم تا دلایل چربی مو، روش های درمان چربی موی سر و درمان های خانگی آن را به شما معرفی کنیم.

با دارومارکت همراه باشید!

 

چرا پوست و موری سر چرب می‌شود؟

در بیشتر موارد موهای چرب به دلیل تجمع بیش از حد سبوم تولید شده در ریشه مو است. سبوم در واقع روغنی طبیعی است که نزدیک فولیکول های مو تولید می شوند. معمولا خودِ بدن نشان می دهد که چه میزان روغن سبو برای حفظ و سلامت و هیدراته نگه داشتن پوست نیاز دارد.

در برخی از موارد تولید سبوی اضافی باعث چرب شدن پوست سر می شود و افراد حس می کنند موهای آنها چرب شده است. دلیل تولید بیش از حد چربی میتواند از عوامل داخلی مانند تغییرات هورمونی و یا عوامل بیرونی مانند روتین موی روزمره شما باشد.

اما برای درمان چربی موی سر چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟ اگر موی سر شما هم چربی زیادی دارد و میخواهید با درمان های سنتی یا شامپو این میزان را به حداقل برسانید بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

آیا چربی مو باعث ریزش موی سر می شود؟

متاسفانه در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله!

چربی مو میتواند باعث ریزش مو شده و کثیفی را به میزان زیادی به دام انداخته و در پوست سر نگه دارد. همچنین منافذ پوست را بسته و از رسیدن هوا و نفس کشیدن پوست جلوگیری کند. تمامی این عوامل نه تنها ریزش موارد به همراه دارد بلکه میتواند رشد مو را به طور کل قطع نماید.

یکی از دلایل مهم در ریزش موی مردان بالای 50 سال، هورمونی است به نام  DHT (DiHydroTestosterone) که باعث کوچک شدن فولیکول سر شده و پوست سر را چرب می کند که خود میتواند ریزش مو را به میزان زیادی به همراه داشته باشد.

زمانی که چربی مو به بیش از حد معمول خود برسد، میتواند فولیکول های مو را مسدود کرده و باعث ایجاد التهاب میکرو در فولیکول شود که باعث رشد ناسالم مو شده و در نهایت ریزش مو را به همراه دارد.

 

بهترین درمان چربی موی سر در خانه

روش های زیادی برای درمان چربی موی سر در خانه وجود دارد که میتوانید آن ها را به کار بگیرید. اما به خاطر داشته باشید این درمان ها برای افراد مختلف متفاوت است و ممکن است نتایج مشابهی دریافت نکنید. این روش ها به هیچ عنوان نمیتوانند جایگزین درمان های دارویی شوند.

 

روغن ماهی

با توجه به تحقیقات و نتایج به دست آمده روغن ماهی به عنوان روشی برای درمان چربی موی سر است. مردم از اروغن ماهی معمولا برای مکمل غذایی خوراکی استفاده می کنند که مهمترین ویژگی آن برای بالا بردن سیستم ایمنی و قلب است.

 

روغن درخت چای

نقش اصلی روغن درخت چای برای ضدعفونی است که میتواند از تجمع باکتری ها و قارچ ها جلوگیری کند. تجمع زیاد قارچ ها و باکتری ها میتواند شعله برخی بیماری های پوستی و آکنه را بیشتر کند.

 

سرکه سیب

یکی از محبوب ترین روش های درمان چربی موی سر سرکه سیب است. البته هنوز شواهد کافی برای درمان اختلالات پوستی این روش در دسترس نیست اما برخی معقتدند که سرکه سیب برای تعادل pH و ضد التهاب بسیار موثر است. در هر صورت میتواند گزینه خوبی برای کاهش تولید روغن سبو بوده و به درمان چربی موی سر کمک کند.

 

نکته: افرادی که به اگزما دچار هستند استفاده از سرکه سیب میتواند پوست آن ها را بیشتر تحریک کند. اما اگر قصد استفاده از سرکه سیب را دارید بهتر است ابتدا موهایتان را بشویید، سپس چند قطره سرکه سیب را روی مواهایتان ریخته و ماساژ دهید. پس از چند دقیقه آن را کاملا بشویید.

 

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا میتواند گزینه خوبی برای کاهش و سبو و درمان چربی موی سر باشد. علاوه بر این موارد گردش خون در اطراف پوست را هم بهبود میبخشد. میتوانید چند قطره آلوئه‌ورا خالص را روی سر ماساژ دهید تا به عنوان یک ترمیم کننده هم فعالیت کند.

 

روش های مراقبت از مو برای درمان چربی موی سر

عوامل مختلفی در میزان چربی مو دخالت دارند مانند مدت زمان شست و شوی سر، استفاده از انواع شوینده های مو و نحوه آرایش موها. برخی اوقات تغییر در شامپو یا آرایش مو میتواند باعث کاهش چربی مو شود. ددر ادامه برخی از روش ها برای کاهش و درمان چربی موی سر را با هم بررسی می کنیم.

 

استفاده از نرم کننده ها:

یکی از موارد ضروری برای موهای چرب استفاده از شامپوهای نرم کننده است که میتواند آبرسانی، تغذیه و محافظت از مو را انجام دهد که شامپوها تنهایی قادر به انجام آن نیستند. بهتر است از نرم کننده ها در انتهای ساقه استفاده کنید و اجازه ندهید تا با پوست سر تماس داشته باشد. این کار باعث می شود که موهای سر چرب به نظر نرسند.

موهایتان را کمتر بشویید

برخی فکر می کنند که هرچقدر موها را شستشو دهند چربی آنها کمتر خواهد شد اما در واقع یکی از علل اصلی چربی مو شستشوی بیش از حد آنهاست. موهایتان چرب است و شما برای تمیزی آنها را میشویید و چربی مو را از بین میبرید، با اینحال بدن فکر می کند که پوست با کاهش چربی مواجه شده و دوباره به تولید سبو میپردازد و روغن بیشتری جایگزین می کند. در نهایت شما با یک چرخه بی پایان روبرو هستید که در آن موهایتان همیشه چرب است.

 

از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید

در ترکیبات اغلب شامپوها سولفات را میبینید که پاک کننده قوی مضری نیست اما با استفاده طولانی و مکرر میتواند پوست سر را حساس کند. بنابراین علاوه بر چربی موی سر با خارش ها و انواع مشکلات پوستی همراه خواهید بود. برای رفع این مشکل بهتر است در هفته یک الی دوبار از شامپو استفاده کنید و توجه کنید که حتما بدون سولفات باشد. نتایج این شامپوها ممکن است در چند هفته پس از مصرف ظاهر شود.

از استفاده از بیش از حد برس خودداری کنید

برس کشیدن زیاد موهای چربی میتواند پوست سر را برای تولید چربی بیشتر تحریک کند. حتی در مواردی باعث آسیب به مو شده و با ریزش همراه خواهد بود.

 

محصولات مراقبت از مو را هوشمندانه انتخاب کنید

برخی از محصولات مراقبتی مو میتواند به کنترل و درمان چربی موی سر شما کمک کنید و گاهی اوقات هم باعث بدتر شدن اوضاع شود. بنابراین بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن یا سیلیکون که باعث سنگینی موها و چرب نشان دادن آنها می شود، استفاده نکنید. اما در مقابل میتوانید از محصولاتی که خاصیت حجم دهندگی دارند و باعث بلند شدن موها و جلوگیری از تماس با ریشه ها می شوند استفاده کنید.

 

ویژگی های شامپوهای مخصوص موهای چرب

شاید برایتان سوال باشد که شامپوهای مناسب موی چرب چه ویژگی هایی دارند؟ باید به دنبال چه موادی در شامپوهای موی چرب باشیم؟

موارد زیر از مواد مهم برای درمان چربی موی سر در شامپوها هستند:

  • آب به عنوان پایه فرمولاسیون شامپو
  • کتوکونازول
  • سدیم لوری سولفات
  • سولفاستامید سدیم
  • بنزوئیل پراکسید
  • سولفید سلنیوم

در نظر داشته باشید که افرادی با موهای چرب باید به سراغ شامپوهای بدون سولفات بروند.

 

چه زمانی برای درمان چربی موی سر باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای درمان چربی موی سر نیازی نیست همان ابتدا به پزشک مراجعه کنید. بهتر است ابتدا یکی یا دو روش از درمان های خانگی را امتحان کنید و در صورتی که به نتیجه نرسیدید یا با علائم جدید یا شدید شدن علائم قبلی مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک احتمالا برای شما یک شامپوی خاص یا محلول تجویز کند و در موارد مزمن تر داروها یا درمان های دیگری را تجویز نماید. در صورتی که اختلالات پوستی یا ژنتیکی دارید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

جمع بندی

میدانیم که اگر پوست سر غیرطبیعی چرب باشد باعث میشود که کثیف و نامرتب به نظر بیاید. گاها هم چربی زیاد موها ناشی از یک اختلال پوستی است که باید به پزشک مراجعه شود. برای درمان چربی موی سر بهتر است از درمان های خانگی شروع کنید و اگر هیچ یک از آنها جواب نداد به پزشک مراجعه کنید. اکثر چربی موی سر افراد عادی است و تنها باید با استفاده از روش های معرفی شده به کنترل آن بپردازند.

دارومارکت ارائه دهنده انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و شامپوهای مناسب برای درمان چربی موی سر است. برای اطلاع بیشتر و مشاوره با پرشکان و متخصصان دارومارکت میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *