موارد علمی, افزایش و کاهش وزن, سالمندان

تاثیر سیاهدانه بر دیابت

تاثیر سیاهدانه بر دیابت

سیاهدانه به عنوان یک گیاه دارویی خواص بیشماری دارد. محققان دریافته‌اند که تاثیر سیاهدانه بر دیابت جنبه مثبتی داشته و با مصرف این گیاه در اشکال مختلف میتوان به نتیجه خوبی رسید.

یکی از رایج ترین بیماری های حال حاضر دنیا دیابت است. تمامی افراد با جنس و نژادهای مختلف تحت تاثیر این بیماری قرار میگیرند. تخمین های زده شده نشان میدهد که بیش از 460 میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا هستند. اما واقعیت این است که برای این بیماری درمان قطعی پیدا نشده و تنها با مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی و اصلاح رژیم غذایی باید آن را کنترل کرد. یکی از گیاهانی که در این بیماری بسیار موثر میباشد، سیاهدانه است. تاثیر سیاهدانه بر دیابت توسط محققان اثبات شده و اثرات مثبتی در بهبود حال بیماران داشته است.

درباره سیاهدانه

سیاهدانه یا Nigella sativa گیاهی گلدار که در اروپای جنوبی، آفریقای شمالی، خاورمیانه و جنوب غرب آسیا رشد می کند. دانه های این گیاه پس از خشک شدن سیاه می شود به همین دلیل به سیاهدانه معروف است. روغن گرفته شده از این دانه ها اثرات بیولوژیکی فراوانی دارد. یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال در سیاهدانه تیموکنون است که حدود 40 درصد از روغن این گیاه را تشکیل میدهد.

با توجه به عملکرد این گیاه تصور میشود عمده ترین بخش درمانی و خواص آن مربوط به ماده تیموکنون است. ترکیبات دیگری مانند تیمول، تیموهیدروکینون، نیجلون، آلفاهدرین، فلاونویید و اسیدهای چرب نیز باعث ایجاد خواص درمانی در این گیاه می شوند.

سیاهدانه را چگونه مصرف کنیم؟

تاثیر سیاهدانه بر دیابت توسط محققان تایید شده است و روش های مختلفی را برای مصرف آن ارائه داده اند. برای مصرف سیاهدانه روش های مختلفی وجود دارد. روزانه 1 یا 2 گرم از این گیاه را به صورت له شده با غذا یا چای میل کنید تا بدن از خواص آن بهره مند شود. میزان صحیح مصرف روغن سیاهدانه برای هر روز حدود 1 تا 2 قاشق چایخوری میباشد. اگر از این مقدار بیشتر شود در طولانی مدت دچار مشکلاتی خواهید شد.

 

 

تاثیر سیاهدانه بر دیابت چیست؟

همانطور که گفته شد تاثیر سیاهدانه بر دیابت کاملا ثابت شده است و بیماران دیابتی برای کنترل بیماری میتوانند از این گیاه استفاده کنند. اما سیاهدانه چگونه در کنترل دیابت نقش دارد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید.

آنتی اکسیدان ها و پیشگیری از دیابت

آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر از ایجاد آسیب جلوگیری می کنند. برخی محققان به این نتایج دست یافته اند که آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی مفید هستند.

سلول های پانکراس که وظیفه تولید انسولین در بدن را دارند به دلیل حجم کم آنتی اکسیدان هدف خوبی برای رادیکال های آزاد مضر هستند. آسیب های اکسیداتیو همچنین سبب افزایش میزان مقاومت انسولینی می شوند.

با توجه به مطالعات انجام شده درباره تاثیر سیاهدانه بر دیابت نشان داده است که اگر افراد بیماری به مدت یک سال روزانه 2 گرم سیاهدانه را به همراه داروی خوراکی مصرف کنند، باعث تقویت سیستم آنتی اکسیدانی بدن و بهبود هومئوستاز قند خون می شود.

بنابراین سیاهدانه در کنار داروهای خوراکی برای بهبود دیابت موثر است.

تنظیم قند خون در با سیاهدانه

قندخون با عوارضی مانند تشنگی، کاهش وزن ناخواسته، خستگی و مشکلات تمرکز همراه است. در صورتی که اقدام به رفع این مشکلات نکنید ممکن است آسیب های شدیدتری مانند آسیب های عصبی، تغییرات بینایی و التیام زخم ها را متحمل شوید. همین امر کنترل میزان سطح قندخون را افزایش می دهد.

سیاهدانه خاصیتی شبیه به انسولین دارد. همچنین یکی دیگر از خواص این گیاه ممانعت از ساخت گلوکز در کبد است که سبب تنظیم قند خون خواهد شد.

کاهش وزن به کمک سیاهدانه

میدانیم چاقی یکی از بیماری هایی است که در سراسر جهان در حال افزایش است و علت آن بیشتر مربوط رژیم نادرست غذایی است. چاقی به دلیل ایجاد مقاومت به انسولین میتواند یکی دیگر از عوامل دیابت باشد. افراد با فعالیت های فیزیکی و رژیم غذایی مناسب میتوانند آن را کنترل کنند. در این بین از تاثیر سیاهدانه بر دیابت غافل نشده و آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

در بسیاری از مطالعات مربوط به تاثیر سیاهدانه بر دیابت بارها و بارها ثابت شده است که مصرف سیاهدانه می تواند باعث کاهش دریافت مواد غذایی و افزایش انرژی شود. در مطالعات دیگری که بر روی زنان چاق انجام شده، با مصرف روزانه 3 گرم سیاهدانه به مدت 8 هفته، کاهش وزن بیشتری نسبت به کاهش مصرف کالری ها داشته اند. همچنین مردان با مصرف 1.5 گرم سیاهدانه بدون تغییر رژیم غذایی باعق کاهش وزن شده اند. بنابراین میتوان کاهش وزن را نیز در لیست تاثیر سیاهدانه بر دیابت نیز اضافه کرد.

 

سیاهدانه2

 

تاثیر سیاه دانه بر پروفایل لیپیدی و چربی خون افراد دیابتی

علت بیماری های قلبی و عروقی در افراد دیابتی افزایش لیپیدهای خون است. لذا کنترل و بهبود لیپیدها میتواند تا میزان زیادی از بیماری های قلبی و عروقی در افراد دیابتی پیشگیری کند. باتوجه به مطالعات انجام شده درباره تاثیر سیاهدانه بر دیابت، محققان متوجه شدند که علاوه بر داروهای کاهنده چربی خون، سیاهدانه به عنوان مکمل میتواند در این زمینه مفید باشد.

اگر افراد دیابتی در طول سه ماه روزانه 250 میلی گرم پودر سیاهدانه را مصرف کنند، تاثیر بسزایی در تولید چربی مفید در بدن دارد. همچنین مصرف روزانه 2 گرم سیاهدانه به مدت 3 ماه میتواند تری گلیسیرید را در افراد کاهش دهد.

آیا تداخل داروهای دیابت و سیاهدانه عوارض جانبی دارد؟

تا این زمان مطالعات گسترده ای درباره عوارض گیاه سیاهدانه یا عوارض جانبی تاثیر سیاهدانه بر دیابت به همراه داروهای این بیماری انجام نشده است. احتمالا تنها عوارض شامل پمادهای حاوی سیاهدانه میباشد که در برخی از موارد با بثورات آلرژیک و درماتیت تماسی همراه است.

البته تمامی داروهای شیمایی یا گیاهانی که خواص دارویی دارند اگر در دوز بالا مصرف شوند بدون عارضه نخواهند بود. طبق گفته محققان اگر سیاهدانه در دوز بالا مصرف شود باعث آسیب هایی به کبد و کلیه میگردد. همچنین ممکن است مکمل ها غلظت داخل سلولی با داروهایی مانند: استامینوفن، کدئین، سیکلوسپورین و اریترومایسین را کاهش دهد.

 

ساهدانه 3

 

مصرف سیاهدانه برای چه کسانی ممنوع است؟

با اینکه تااینجای مقاله از تاثیر سیاهدانه بر دیابت و خاصیت های آن گفتیم، اما باید بدانید که برخی از افراد نسبت به مصرف آن محدودیت دارند. اما مصرف سیاهدانه برای چه کسانی ممنوع میباشد؟

  • اگر به صورت موضعی میخواهید از سیاهدانه استفاده کنید قبل از مصرف مقدار کمی از آن را روی پوست بمالید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.
  • با توجه به ترکیبات سیاهدانه، افرادی که از داروهای انعقاد خون استفاده می کنند، بهتر است از مصرف سیاهدانه بپرهیزند یا قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.
  • اگر سیاهدانه در دوز بالا مصرف شود ممکن است باعث کاهش انقباضات رحم شود. پس اگر باردار هستید بهتر است نسبت به میزان مصرف سیاهدانه محتاط باشید و در حد اعتدال مصرف کنید.

در پایان

با توجه به مطالب گفته شده دریافتیم که سیاهدانه خواص دارویی زیادی دارد که از جمله آن میتوان به تاثیر سیاهدانه بر دیابت اشاره کرد. تقویت سیستم آنتی اکسیدانی و ایمنی بدن از جمله خواص این گیاه دارویی میباشد. همچنین در کنار داروهای کاهنده چربی در بهبود لیپید بدن بسیار کارآمد ایت و از همین طریق در درمان بیماری دیابت نقش موثری دارد.

در حالت کلی باید گفت که مصرف این ماده تا میزان زیادی مشکلات ثانویه ناشی از بیماری دیابت را بهبود میبخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *