موارد علمی, افزایش و کاهش وزن

احساس گرسنگی بعد از غذا به چه دلیل است؟

احساس گرسنگی بعد از غذا

زمانی که بدن به مواد غذایی نیاز دارد، شما احساس گرسنگی می کنید. اما حتما احساس گرسنگی بعد از غذا را تجربه کرده اید. علت این اتفاق دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به مشکلات هورمونی، عادات روزمره غلط و رژیم های کاهش وزن اشتباه باشد.

احساس گرسنگی بعد از غذا کمی غیر طبیعی است و فرد انتظار دارد که حداقل پس از خوردن وعده غذایی احساس سیری داشته باشد. سیری و گرسنگی دو طیف هستند که توسط مغز کنترل می شوند.

احساس گرسنگی بعد از غذا یک امر غیرطبیعی است و برای اطلاع از علت آن بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلایل احساس گرسنگی بعد از غذا

همانطور که گفته شد دلایل مختلفی وجود دارد که فرد پس از خوردن غذا باز هم احساس گرسنگی کند، از جمله:

ترکیبات مواد غذایی دریافتی

ترکیبات تشکیل دهنده مواد غذایی یکی از عوامل ابتدایی احساس گرسنگی بعد از غذا است. مواد غذایی که پروتئین دارند، احساس سیری بیشتری نسبت به وعده های غذایی که بیشتر کربوهیدرات و چربی بالا دارند، در فرد به وجود می آورند حتی اگر میزان کالری یکسانی داشته باشند.

 

احساس گرسنگی بعد از غذا3

 

با توجه به تحقیقات انجام شده پروتئین موجود در وعده های غذایی باعث تحریک ترشح هورمون های سیری مانند پپتید شبیه گلوکاگون، کوله سیستوکینین و پپتید می شود. بنابراین برای جلوگیری از احساس گرسنگی بعد از غذا بهتر از مواد غذایی مانند سینه مرغ، گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون و میگو استفاده کنید.

یکی دیگر از عوامل احساس گرسنگی بعد از غذا عدم وجود فیبر در رژیم غذایی است. فیبر نوعی کربوهیدرات است که برای هضم شدن به زمان بیشتری نیاز دارد و سرعت تخلیه معده را کاهش می دهد. همچنین زمانی که در روده بزرگ هضم می شود سبب آزادسازی هورمون های سرکوب کننده اشتها میگردد.

از جمله مواد غذایی فیبردار میتوان به میوه ها، سبزیجات، دانه ها، غلات و آجیل اشاره کرد.

بهتر است مطالعه شود: مکمل‌ها

 

گرسنگی عصبی

عوامل مختلفی از جمله مواد مغزی در جریان خون، سیگنال های معده و سلول های چربی، هورمون های خاص و تحریک مراکز مختلف میتوانند در گرسنگی افراد تاثیرگذار باشند. گاهی با دیدن غذا، بوییدن و حتی فکر کردن به آنها هم مغز تحریک شده و احساس گرسنگی داشته باشید.

زمانی فرد غذا میخورد سطح گلوکز معده بالا میرود، هورمون های مختلفی ترشح می شود و معده منبسط میگردد. این عوامل هورمون های سیری را تحریک کیده و هورمون های گرسنگی خاموش خواهند شد.

 

احساس گرسنگی بعد از غذا.jpg 2

 

در نهایت باعث بازگشت احساس گرسنگی خواهد شد. انقباضات شدید معده میتواند یکی دیگر از عوامل احساس گرسنگی بعد از غذا باشد. با ترشح اسید معده احساسی مشابه به گرسنگی خواهید داشت.

عواملی که سبب بروز گرسنگی عصبی می شود عبارت اند از:

  • مشکلات معده
  • سیگنال های عصبی غیرطبیعی
  • اختلالات خوردن که سبب تحریک هورمون های سیری و گرسنگی می شود
  • مشکلات هورمونی

تمامی این عوامل احساس گرسنگی بعد از غذا را در پی خواهند داشت.

 

 

گیرنده های کششی – عامل عدم گرسنگی بعد از غذا

گیرنده های کششی معده نقش مهمی در ایجاد سیری بعد از غذا خوردن ایفا می کنند. نقش گیرنده های کششی تشخیص میزان اتساع در حین غذا خوردن و ارسال سیگنال های سیری به مغز است و به شما کمک می کند در طی یک وعده غذایی، کمتر غذا بخورید.

اگر بلافاصله پس از خوردن وعده غذایی احساس گرسنگی دارید، بهتر است از وعده های غذایی با حجم زیاد ولی کالری کم استفاده کنید.

البته فراموش نکنید بسیاری از مواد غذایی حجیم و کم کالری، با تحریک گیرنده های کششی باعث ایجاد احساس سیری سریع می شوند اما به دلیل داشتن پروتئین و فیبر بالا هورمون های سیری را تحریک کرده و باعث ایجاد سیری طولانی تری خواهند شد.

نکته: نوشیدن آب قبل از وعده غذایی باعث ایجاد سیری سریع‌تری می شود.

 

احساس گرسنگی بعد از غذا در دوره بارداری

از لحاظ فنی در زمان بارداری در واقع شما دو نفر هستید که غذا میخورید، البته به این معنا نیست که باید میزان حجم وعده غذایی دو برابر شود. در دوران بارداری نه تنها شما باید بیش از حد معمول غذا بخورید بلکه باعث به هم ریختگی هورمون های اشتها خواهد شد.

گاهی اتفاق می افتد که شما یک وعده غذایی کامل را میخورید اما باز هم احساس گرسنگی بعد از غذا دارید. در این شرایط بهتر است از وعده های غذایی یا میان وعده ها استفاده کنید.

 

احساس گرسنگی در بارداری

 

در طول بارداری بدن به مواد مغزی برای حفظ کودک و تامین مواد ضروری رشد جنین نیاز دارد. اگر در دوران بارداری به میزان کافی غذا نمیخورید، احساس گرسنگی بعد از غذا کاملا طبیعی است. به علاوه گرسنگی به راحتی ارضا نمی شود و گاهی ممکن است به دلیل دیابت بارداری باشد.

 

 

احساس گرسنگی بعد از غذا – مقاوم به لپتین

در برخی از افراد مسادل مربوط به هورمون ها احساس گرسنگی بعد از غذا را توجیه می کنند. هورمونی که احساس سیری را به مغز اعلام می کندف لپتین نام دارد. میزان این سلول در افرادی که توده چربی بیشتری دارند، بالاتر است زیرا این سلول توسط سلول های چربی ساخته می شود.

برخی مواقع هورمون لپتین به درستی روی مغز اثر ندارد که معمولا در افراد چاق بیشتر است که مقاوم به لپتین نام دارد. عملکرد مقاوم به لپتین به این صورت است که سطح لپتین در خون بالاست اما مغز نمیتواند آن را تشخیص دهد و مدام فکر می کند که شما گرسنه هستید حتی پس از خوردن یک وعده غذایی!

مقاومت به لپتین کاملا پیچیده است اما مواردی هستند که میتوانند به کاهش میزان لپتین در خون کمک کنند که عبارت اند از :

  • انجام فعالیت های بدنی منظم
  • کاهش میزان قند خون
  • افزایش مصرف فیبر
  • خواب کافی

 

عامل تاثیرگذار در احساس گرسنگی بعد از غذا – عوامل رفتاری و سبک زندگی

علاوه بر عواملی که در فوق بیان شد، عوامل دیگری هم میتوانند احساس گرسنگی بعد از غذا را توجیه کنند.

  • انجام فعالیت های دیگر در حین خوردن غذا

افرادی که هم زمان با غذا خوردن به انجام سایر فعالیت ها میپردازند و به خودن غذا توجه کافی ندارند، احساس گرسنگی بیشتر خواهند داشت. این افراد تمایل دارند تا در طول روز وعده های غذایی بیشتری داشته باشند. بهتر است در هنگام غذا خوردن ذهنتان را مترمکز کنید تا سینگال ها به درستی به مغز اعلام شوند.

 

  • خواب ناکافی

هورمون هایی مانند گرلین یا هورمون اشتها برای تنظیم شدن به خواب کافی نیاز دارند. در افرادی که خواب ناکافی دارند سطح این هورمون ها کم و نامنظم است. برای جلوگیری از احساس گرسنگی پس از غذا بهتر است به میزان کافی بخوابید و برای رفتن به خواب عمیق نور آبی در شب را کاهش دهید.

 

  • سریع غذا خوردن

با توجه به تحقیقات صورت گرفته افرادی که سریع غذا میخورند به دلیل عدم جویدن کافی و عدم آگاهی از آنچه که میخورند زودتر احساس گرسنگی دارند. بهتر است وقت بیشتری برای غذا خوردن صرف کنید و با حوصله بجویید.

 

  • استرس زیاد

با افزایش استرس میزان هورمون کورتیزول هم افزایش پیدا می کند که میتواند باعث احساس گرسنگی بعد از غذا شود. یوگا یکی از تمریناتی است که میتواند سطح استرس را کاهش دهد.

 

  • فعالیت های ورزشی زیاد

طبیعتا وقتی بدن فعالیت بیشتری داشته باشد میزان سوخت و سازی بیشتری نسبت به سایر افراد دارد. پس احساس گرسنگی زودتر به سراغ آنها می آید. اگر ورزشکار هستید به مواد غذایی بیشتری به عنوان سوخت برای تمرینات نیاز خواهید داشت.

 

  • نخوردن غذای کافی

برخی اوقات احساس گرسنگی بعد از غذا میتواند به دلیل نخوردن غذای کافی باشد.

 

  • قند خون بالا و مقاومت به انسولین

یکی دیگر از عواملی که احساس گرسنگی بعد از غذا را به میزان زیادی افزایش می دهد، مقاومت به انسولین و قند خون بالاست.

 

در پایان

احساس گرسنگی در همه افراد طبیعی است اما احساس گرسنگی بعد از غذا میتواند عوامل مختلفی داشته باشد که در فوق بیان شد. اما اغلب این گرسنگی به دلیل کمبود پروتئین در رژیم غذایی و فیبر موجود در غذاس است. بهتر است سبک زندگی و رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید.

اگر شما هم احساس گرسنگی بعد از غذا دارید، بهتر است تمامی نکات ذکر شده را در نظر بگیرید و نسبت به اصلاح هر یک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *