پوست،مو و ناخن, موارد علمی

نکات مهم در هنگام خرید ضدآفتاب

خرید ضدآفتاب

استفاده از ضدآفتاب یکی از روش هایی است که از آسیب نور خورشید به پوست تا میزانی جلوگیری می کند. در طول روز پوست ما در معرض مستقیم نور خورشید قرار میگیرد که تاثیرات مضری بر پوست دارد. البته عوارض آن در مدت زمان کوتاه ظاهر نمی‌شوند، پس اینکه پوست شما علائمی ندارد دلیل بر آسیب ندیدن آن نیست.

استفاده از کرم ضدآفتاب یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای جلوگیری از آسیب نور خورشید به پوست است. البته اگر نکات لازم را در خرید ضدآفتاب رعایت کنید. هر ضدآفتابی نمیتواند گزینه خوبی برای پوست شما باشد.

یک ضدآفتاب به عنوان یک لایه محافظتی در برابر اشعه UV خورشید است. اما چه ضدآفتابی باید بخریم؟ اگر این سوال شماست بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قبل از خرید ضدآفتاب پوست خودت رو بشناس!

قبل از خرید ضدآفتاب باید بدانیم پوست ما چه ویژگی هایی دارد تا براساس آن مناسب‌ترین ضدآفتاب را انتخاب کنیم. همه افراد پوست یکسانی ندارند، برخی افراد پوست‌شان چرب است، برخی خشک و … . پس بیایید قبل از هر چیزی ببینیم نوع پوستمان چیست:

پوست خشک

افرادی که پوست خشک دارند باید کرم ضدآفتابی بخرند که مرطوب باشد. معمولا ضدآفتاب های سنگین‌تر که کرم هستند مناسب پوست خشک میباشند. بهتر است از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنند زیرا الکل موجود در آنها موجب بیشتر خشک شدن پوست خواهد شد.

پوست معمولی

این افراد معمولا از بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی میتوانند استفاده کنند. خرید کرم ضدآفتاب تنها به سلیقه، بافت کرم و قیمت آن بستگی دارد.

پوست چرب

افرادی که پوست چربی دارند، بهتر است از محصولات ژل مانند که برپایه آب است، استفاده کنند. ضدآفتاب های بدون چربی و غیرکمودوژن گزینه های عالی برای این افراداند.

*غیرکمودوژن به معنای ترکیباتی در محصول است که از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری می کنند و باعث ایجاد آکنه نخواهند شد.

پوست مختلط

این افراد بهتر است از کرم هایی که برای پوست های چرب است، استفاده کنند. البته قبل از مصرف ضدآفتاب، بهتر است یک مرطوب کننده سبک برای قسمت های چرب و یک مرطوب کننده سنگین برای قسمت های خشک صورت استفاده کنند.

پوست حساس

خرید کرم ضدآفتاب فیزیکی مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید برای این افراد توصیه می‌شود زیرا جذب پوست نمی‌شوند. همچنین محصولات فاقد الکل برای این افراد مناسب‌تر است.

چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

 

چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

 

نورخورشید اگر به صورت مستقیم بتابد میتواند بسیار مضر باشد. دلیل این امر طول موج‌های مختلف است که پرتو فرابنفش یکی از آنهاست. اشعه فرابنفش دو نوع A و B دارند که هر دوی آنها به پوست آسیب می زنند:

  • اشعه UVB به لایه خارجی یا اپیدرم پوست آسیب میرساند و سبب آفتاب سوختگی می‌شود. البته این اشعه قابلیت عبور از شیشه را نداشته و اگر در منزل باشید آسیبی به پوست نمیرساند.
  • اشعه UVA با نفوذ به لایه های عمقی پوست سبب افزایش چین و چروک و لکه‌های پوستی میشود. این اشعه میتواند از پنجره عبور کند.

هر دو اشعه UVA و UVB میتوانند باعث ایجاد سرطان پوست شوند.

 

خرید ضدآفتاب این جهات میتواند موثر باشد:

  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • پیشگیری از بروز چین و چروک ها
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • تسکین دهنده پوست های حساس
  • ممانعت از التهاب پوست
  • جلوگیری از بروز لک یا کک و مک

 

SPF چیست؟

SPF یکی از مهمترین معیارهای خرید کرم ضدآفتاب است. این ویژگی نشان میدهد که کرم ضدآفتاب تا چه اندازه میتواند از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند.

  • SPF 15 قادر است به اندازه یک پانزدهم از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند.
  • SPF 30 از 97 درصد اشعه های UVB به پوست جلوگیری می کند.
  • SPF 50 میتواند از برخورد 98 درصد اشعه های UVB به پوست جلوگیری نماید.
  • از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای SPFهای بالاتر از 50 هیچ ارزشی قائل نشده است.

 

SPF

 

نکته: در هنگام خرید کرم ضدآفتاب به دنبال کلمه Broad Spectrum به معنای طیف وسیع روی بسته بندی بگردید. این عبارت به معنای این است که کرم ضدآفتاب در هر دو اشعه UVA و UVB مقاوم است. این مورد بهترین ویژگی است که میتواند یک کرم ضدآفتاب داشته باشد.

راهنمای خرید ضدآفتاب

خرید ضدآفتاب بهتر است از داروخانه ها انجام شود. همچنین میتوانید به صورت آنلاین نیز آن را بخرید. سایت دارومارکت ارائه دهنده انواع مختلفی از برندهای معتبر ضدآفتاب است که به صورت اینترنتی به فروش میرسند.

 

راهنمای خرید ضدآفتاب

 

اگر به دنبال خرید کرم ضدآفتاب با کیفیت مناسب هستید موارد زیر را در نظر بگیرید:

ضدآفتابی را بخرید که SPF آن حداقل 30 باشد

با خرید ضدآفتاب حداقل SPF 30 تا 97 درصد از پوست در برابر اشعه خورشید جلوگیری می کند. کرم های ضدآفتاب با SPF بالا برای پوست های روشن‌تر که زودتر دچار آفتاب سوختگی میشوند، توصیه میگردد.

ضدآفتاب فیزیکی یا شیمایی؟

ضدآفتاب های فیزیکی (معدنی) و شیمیایی معمولا در تمامی داروخانه از جمله دارومارکت یافت میشوند.

  • ترکیب ضدآفتاب های فیزیکی، مواد معدنی طبیعی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم است که سبب منعکس شدن برتوهای خورشید از پوست میگردد.
  • ترکیب ضدآفتاب های شیمایی بموتریزینول، آووبنزون و بیسکوتیزول است که همگی لایه محافظی پوست هستند.

محققان توصیه کرده اند که بهتر است کرم ضدآفتاب فاقد ترکیباتی مانند بنزون باشد زیرا واکنش های آلرژیک دارند و حساسیت می آورند. همچنین باعث ایجاد اختلال در ترشح هورمون‌ها می شود.

 

به نوع پوست خود دقت کنید

قبل از خرید ضدآفتاب دقت کنید که برای چه نوع پوستی فرموله شده است. برای پوست های خشک بهتر است کرم ضدآفتاب حاوی گلیسیرین، لانولین، روغن‌ها، سیلیکون و آلوئه‌ورا و فاقد الکل باشد. برای افراد پوست های چرب هم بهتر است ضدآفتابی انتخاب کنید که فاقد چربی بوده و اگر پوست حساسی دارید به سراغ ضدآفتاب های فیزیکال یا معدنی بروید که فاقد عطر و اسانس باشد.

نکته: خانم های باردار بهتر است از کرم های ضدآفتاب فیزیکی و معدنی توصیه می‌شود. انواع ضدآفتاب های معدنی در دارومارکت وجود داشته و قابل سفارش هستند.

 

ضدآفتاب مقاوم در برابر آب و تعریق

برای اینکه ضدآفتاب دوام بیشتری داشته باشد به برچسب “مقاوم در برابر آب” در هنگام خرید ضدآفتاب دقت کنید. داشتن این برچسب به منظور ضدآب بودن آن نیست تنها مقاومت بیشتری در مواجه با تعریق و آب دارد و در مدت زمان کمی اثر خود را از دست نمیدهد.

 

سایر نکات در هنگام خرید ضدآفتاب

  • برخی از ضدآفتاب ها چندکاره هستند. یعنی علاوه بر محافظت از پوست در برابر خورشید، ضد چروک یا ضد لک یا ضد جوش هستند. خرید این نوع ضدآفتاب‌ها مقرون به صرفه است زیرا همزمان چند خاصیت دارند.
  • معمولا ضدآفتاب ها باید هر دو ساعت یکبار شارژ شوند اما باز هم برای اطمینان خاطر توضیحات روی بسته بندی را مطالعه کنید.
  • برای افرادی که روزاسه یا پسوریازیس هستند نباید از کرم های ضدآفتاب دارای الکل استفاده کنند.
  • حتی در روزهای ابری یا برفی هم از ضدآفتاب استفاده کنید. زیرا نور خورشید حتی در این روزها هم آسیب‌زاست.

 

جمع بندی

برای خرید ضدآفتاب نیاز به کمی اطلاعات دارد. برای یک انتخاب صحیح مواردی که در فوق ذکر شد را حتمان در نظر بگیرید. بهتر است در خرید ضدآفتاب هزینه را در نظر نگیرید زیاد برای مراقبت از پوست و سلامتی پوستی نباید ریسک کرد. استفاده از کرم ضدآفتاب تنها برای خانم ها نیست، آقایان هم برای سلامت پوست‌شان باید از این محصول استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *