مادر و کودک, موارد علمی

تعیین بهترین زمان برای بارداری

تعیین بهترین زمان بارداری

بهترین زمان برای بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد که دست به دست هم داده تا بارداری اتفاق بیفتد. بیشترین سوالی که در ذهن زوج های جوان در رابطه با بارداری مطرح است، در رابطه با بهترین زمان برای بارداری است.

در مقاله قصد داریم تا درباره روش های بهترین زمان برای بارداری صحبت کنیم. اگر شما هم قصد بچه‌دار شدن دارید بهتر است تا انتها همراه ما باشید.

بهترین زمان برای بارداری چه موقع است؟

مهمترین عامل در بارداری تخمک گذاری است. باید بدانید تخکم گذاری دقیقا در چه روزهایی اتفاق می افتد تا نسبت به برقراری رابطه زناشویی اقدام کنید.  در این تایم احتمال بارداری بسیار بالاست و احتمالا تلاش شما برای بارداری با موفقیت همراه خواهد بود. برخی از افراد به دلیل پیشگیری از بارداری زمان تخمک گذاری را محاسبه می کنند تا ببیند در چه روزهایی احتمال بارداری بیشتر است.

بدن زنان در طی یک یا دو روز عمل تخمک گذاری را انجام می دهند، یعنی تخمدان ها تخمک ها را آزاد کرده و بیشتری احتمالا بارداری در این روزهاست. نکته جالب اینجاست که اسپرم میتواند به مدت چند روز در بدن زن زنده بماند، پس روزهای قبل از تخمک گذاری هم امکان باردار شدن وجود دارد. اگر زمانی که هنوز اسپرم زنده است عمل تخمک گذاری اتفاق بیفتد با بارداری فرد همراه است.

در مقاله قصد داریم تا با هم بهترین زمان برای بارداری را با هم محاسبه کنیم که در واقع زمانی است که بیشترین احتمال باردار شدن وجود داشته و باید رابطه زناشویی مناسبی داشته باشید و یا اگر قصد بارداری ندارید از آن پیشگیری کنید.

 

تعیین بهترین زمان برای بارداری 2

 

اگر قصد بارداری دارید قبل از هرکاری بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از سلامت بدن‌تان و آمادگی کامل برای بارداری مطمئن شوید. در این صورت مادر و کودک هر دو بدون هیچ آسیبی این دوره را سپری خواهند کرد. همچنین برای تقویت بارداری میتوانید از مکمل های بانوان که در سایت دارومارکت معرفی شده‌اند استفاده کنید.

 

تعیین بهترین زمان برای بارداری و بچه‌دار شدن

به منظور تعیین بهترین زمان برای بارداری یکی از روش های گفته شده را امتحان کنید. البته بهتر است از یک متخصص زنان و زایمان یا یک مشاور آنلاین در این باره مشورت بگیرید.

چرخه قاعدگی

بطور متوسط چرخه قاعدگی بین 28 تا 32 روز است، حال در این بین برخی چرخه طولانی‌تر و برخی چرخه کوتاه‌تری دارند. اولین روز پریودی هر خانم، اولین روز چرخه است (یعنی چرخه از اولین روز پریودی شروع شده و تا شروع پریودی بعدی ادامه خواهد داشت). هر فرد به طور متوسط بین 3 تا 10 روز پریود خواهد بود.

تصویر زیر نشان دهنده یک چرخه قاعدگی نرمال است.

چرخه قاعدگی

در چرخه قاعدگی پس از پریودی دو فاز وجود دارد به نام های فاز فولیکولار و فاز لوتئال

فاز فولیکولار: با پایان پرودی این فاز شورع می شود که مرحله قبل از تخمک گذاری است و تا شروع تخمک گذاری ادامه دارد. در این فاز ترشح هورمون استروژن به منظور رشد لایه داخلی رحم ترشح می‌شود. ترشح هورمون استروژن سبب ترشح هورمون دیگری میگردد که فولیکول ها را پاره کرده و آزادسازی تخمک شروع می‌شود.

فاز لوتئال: مدت زمان فاز لوتئال از زمان تخمک گذاری شروع شده و تا پایان چرخه قاعدگی فعلی و شروع قاعدگی (شروع چرخه بعد) ادامه دارد. این دوره معمولا 14 روز طول می کشد.

 

تخمک گذاری و لقاح

عملیات آزاد شدن یک تخمک از تخمکدان، تخمک گذاری نام دارد. تخمک پس از آزاد شدن به سمت لوله فالوپ حرکت کرده و به مدت 24 ساعت یا کمی بیشتر از 24 ساعت در آنجا ماندگار است. اگر اسپرم به لوله فالوپ برسد و هنوز تخمک بارور در آنجا باشد بارداری رخ می‌دهد. اگر هم اسپرم نتواند تخمک را بارور کند به سمت رحم حرکت می کند و از بین خواهد رفت. در نهایت بدن خود را برای دوره قاعدگی بعدی آماده می کند.

 

محاسبه زمان تخمک گذاری

بطور میانگین چرخه قاعدگی 28 روز است اما تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع پریودی اتفاق خواهد افتاد. در واقع تخمک گذاری ما بین روزهای 11 و 21 انجام می شود. روز اول چرخه برابر است با اولین روز از “آخرین پریود یا خونریزی قاعدگی”! توجه داشته باشید که تخمک گذاری همیشه در یک روز خاص از ماه اتفاق نمی افتد و معمولا چند روز جایجایی خواهد داشت. چند روز زودتر یا چند روز دیرتر!

برخی از روزهای چرخه که احتمال بارداری بیشتر است “دوره بارداری” نام دارد زیرا در این روزها شانس بارداری به بیشترین میزان خود میرسد. برای مثال اگر فرد در روز 14 چرخه قاعدگی تخمک گذاری کند با برقراری رابطه زناشویی در همان روز یا پس از 24 ساعت باردار خواهد شد.

اما معمولا دوره باروری زن چند روز قبل از تخمک گذاری آغاز می‌شود، زیرا اسپرم میتواند تا 5 روز در بدن زن زنده بماند. بنابراین حتی اگر زجین در روزهای 14 یا 15 چرخه بارداری رابطه زناشویی نداشته باشند اما در روزهای 9ام تا 13ام رابطه محافظت نشده برقرار کنند، احتمالا بارداری به میزان بالا وجود خواهد شد.

در روز پانزدهم چرخه قاعدگی احتمال بارداری به اوج خود میرسد و در روز 25ام این احتمال به صفر خواهد رسید. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققین در زنانی که سن بیشتری دارند و دارای چرخه قاعدگی منظمی هستند، زودتر از زنان جوان اتفاق خواهد افتد.

 

بهترین زمان برای بارداری 3

 

نکته: فراموش نکنید که این یافته‌ها تنها براساس تحقیقات انجام شده و به عنوان یک راهنما هستند. چرخه قاعدگی در هر فرد میتواند کاملا متفاوت باشد. دانستن این موارد میتواند برای فهمیدن زمان چرخه قاعدگی و بهترین زمان برای بارداری مناسب باشد.  همچنین میتواند روزهایی که علائم تخمک گذاری دارد را تعیین کند تا روزهای دقیق تخمک گذاری را تعیین کند.

 

نشانه های تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری در هر فرد به تعیین تخمک گذاری و تعییم بهترین زمان برای بارداری کمک می کند. علائم زیر نشان دهنده تخمک گذاری می باشد:

  • افزایش میل جنسی
  • افزایش دمای بدن پس از تخمک گذاری به میزان 0.4 تا 1 درجه
  • گرفتگی عضلات پایین شکم
  • ترشحات واژن مرطوب، شفاف و لغزنده شبیه به سفیده تخم مرغ

 

نرم‌افزار نمودار چرخه برای تعیین بهترین زمان برای بارداری

یکی دیگر از روش های رایج برای تعیین بهترین زمان برای بارداری استفاده از برنامه های تلفن همراه است. این نرم افزارها برای ترسیم نمودار و چرخه قاعدگی و تعیین بهترین زمان برای بارداری طراحی شده اند. با وارد کردن جزئیاتی مانند روز اول قاعدگی، نتایج OPK و دمای پایه بدن میتوانید هشدارهایی مبنی بر احتمال باروری دریافت کنید.

التبه این نرم افزارها با معایبی همراه هستند. برای مثال این برنامه ها بر روی یک چرخه 28 روزه استاندارد عمل می کنند که تخمک گذاری در روز 14 انجام می‌شود که در رابطه با بسیاری از خانم‌ها صادق نیست.

 

بیشترین احتمال بارداری چه زمانی است؟

همانطور که بیان شد اسپرم قادر است به مدت 5 روز در بدن زنان زنده بماند اما به این معنی نیست که هر 5 روز احتمال بارداری بالاست. اما در 2 روز قبل از تخمک گذاری اگر اسپرم تازه و مرغوب باشد احتمال بارگذاری به بیشتر میزان خود میرسد.

 

چه زمانی احتمال بارداری صفر است؟

اگر یک سیکل منظم را در نظر بگیریم و با احتساب اینکه تخمک گذاری در روز 14 میباشد، در زمان یک قبل از پریودی احتمال بارداری صفر است.

 

سخن پایانی

همانطور که در فوق اشاره شد بهترین زمان برای بارداری در افراد مختلف متفاوت است. هر فرد باید ابتدا چرخه قاعدگی خود را مشخص کند و سپس با روش های بیان شده اقدام به بارداری نماید. تخمگ گذاری در همه افراد در یک بازه مشخص اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است با جابجایی همراه باشند. تعیین چرخه بارداری تنها برای بچه‌دار شدن نیست بلکه افرادی هم که قصد پیشگیری از بارداری را دارند باید چرخه قاعدگی و زمان تخمک گذاری را بدانند تا در روزهایی که احتمال بارداری بیشتر است از برقرار رابطه محافطت نشده جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *