پوست،مو و ناخن

تاثیر ویتامین سی در بالا رفتن انرژی

ویتامین C یکی از مهمترین ویتامین های مورد استفاده افراد از طریق مواد غذایی و یا مصرف انواع مکمل ها می باشد که دارای نقش بسیار مؤثری در بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن افراد در برابر انواع بیماری ها از قبیل بیماری های قلبی، کم خونی و سایر بیماری های معرفی شده در متن می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، متن زیر به بررسی مکمل موردنظر می پردازد.

تاثیر ویتامین C در بالا رفتن انرژی

بدن افراد برای انجام فعالیت های خود به بهترین نحو، به انواع مواد معدنی و پروتئینی و نیز ویتامین ها نیاز دارد. این مواد معدنی و ویتامین ها دارای نقش بسیار اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد و بهبود عملکرد تمامی اعضای بدن می باشد. افراد برای به دست آوردن و تأمین این مواد مغذی مورد نیاز در بدن، می توانند از انواع مواد غذایی بسیار مقوی و سرشار از ویژگی های مورد نظر و نیز ویتامین ها از قبیل گوشت قرمز، سبزی جات، میوه ها، مرغ، لبنیات، تخم مرغ و انواع آجیل ها استفاده کنند. بدین گونه، افراد با انجام این کارها می توانند نقشی مؤثر در بهبود عملکرد بدن خود از جمله عملکرد قلب و عروق و مغز خود داشته باشند.

یکی از موضوعات دیگری که باید در نظر گرفته شود، این است که با بالا رفتن سن افراد میزان کلاژن موجود در بدن افراد کاهش پیدا می کند و بدن نمی تواند به طور طبیعی به تولید کلاژن بپردازد. کلاژن که تأمین کننده پروتئین مورد نیاز بدن می باشد و پروتئین که بیشترین قسمت های پوست افراد را به خود اختصاص داده است، حال با این وجود،کمبود میزان پروتئین موجود در بدن فرد می تواند منجر به عملکرد ضعیف بدن و موجب ابتلای فرد به انواع اختلالات و عوارض در پوست، مو و ناخن ها و هم چنین استخوان ها شود. از جمله این عوارض می توان به ایجاد چین و چروک و خشکی و افتادگی پوست، ایجاد آکنه ها و لک های رنگی بر روی پوست و نیز ریزش موها و سفید و کم پشت شدن آن ها و به عبارتی دیگر شکنندگی ناخن های فرد و پوکی استخوان و عدم انعطاف پذیری استخوان ها اشاره کرد. با این وجود، می توان با استفاده از مکمل های سرشار از مواد معدنی و پروتئینی و هم چنین ویتامینی مورد نیاز به تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن در برابر عوارض ایجاد شده کمک بسیار مؤثری کرد.

حال، بسیاری از محققان نیز عقیده دارند که استفاده از انواع ویتامین ها و مواد معدنی بر رفع خستگی و عملکردهای شناختی یا روانی در بسیاری از کشورها اثربخش بوده است. ویتامین C نیز یکی از مهم ترین ویتامین های ضروری و مورد نیاز در بدن می باشد که بدن نمی تواند آن را تولید کند، بنابراین فرد باید با مصرف انواع مواد مغذی و مکمل ها به تولید آن در بدن کمک های مؤثری نماید. ویتامین مورد نظر نوعی ویتامین محلول در آب می باشد که در بسیاری از انواع سبزی جات و میوه ها از قبیل پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج به وفور یافت می شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که زنان با مصرف روزانه 75 میلی گرم از ویتامین C و مردان نیز با مصرف 90 میلی گرم این ویتامین مورد نظر می توانند به تقویت بدن و افزایش میزان انرژی موجود در آن کمک مؤثری کنند.

بنابراین، استفاده از مکمل ویتامین C چه از طریق مواد غذایی و چه از طریق مکمل ها، دارای نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید انرژی در بدن می باشد. در زیر به چند نمونه از ویژگی های بسیار مهم از ویتامین مورد نظر پرداخته می شود.

– کاهش دادن خطر ابتلا به انواع بیماری های مزمن؛ از آن جایی که ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد، بنابراین می تواند به دفاع در مقابل باکتری های موجود در بدن پرداخته و به محافظت از سلول های بدن در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد پرداخته و از این طریق می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک های بسیار مؤثری کنند. چرا که با تجمع رادیکال های آزاد در بدن، می توان به تولید استرس اکسیداتیو که منشأ ایجاد بیماری های مزمن می باشد کمک کرد. افراد می توانند با مصرف ویتامین C، سطح آنتی اکسیدان موجود در خون خود را تا 30 درصد افزایش داده و به این طریق به دفاع طبیعی بدن کمک و با التهاب مبارزه کنند.

– کمک به کنترل و مدیریت فشارخون بالا؛ یکی از مهم ترین دلایل ابتلای افراد به بیماری های قلبی، ناشی از بالا بودن سطح فشار خون در فرد می باشد که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. با استناد به مطالعات انجام شده، می توان گفت که ویتامین C، می تواند به کاهش میزان فشار خون بالا در افراد مبتلا کمک های بسیار مؤثری کند. یک مطالعه حیوانی نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین C به شل شدن رگ ‌های خونی که خون را از قلب حمل می ‌کنند کمک می‌ کند، که این به کاهش سطح فشار خون بالا کمک مؤثری می ‌کند.

– کاهش دادن خطر ابتلا به بیماری های قلبی؛ یکی از دلایل مرگ و میر در سراسر جهان، ابتلای افرد به بیماری های قلبی می باشد. از عوامل که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در فرد می شوند می توان به کاهش فشارخون بالا، سطح تری گلیسیرید بالا، بالا بودن سطح کلسترول بد و پایین بودن سطح کلسترول خوب اشاره کرد. حال افراد می توانند با استفاده از ویتامین مورد بررسی به کاهش ابتلا به بیماری قلبی کمک کنند.

– کمک به جلوگیری از کمبود آهن؛ آهن یک مواد مغذی بسیار مهمی می باشد که دارای عملکردهای بسیار مهمی در بدن می باشد و عاملی بسیار مؤثر برای ساخت گلبول های قرمز و سپس انتقال اکسیژن به سراسر بدن می باشد. بنابراین، مکمل های ویتامین C می توانند نقش بسیار مؤثری در بهبود جذب آهن از طریق رژیم غذایی داشته باشند و به جذب بهتر و آسان تر منابع گیاهی سرشار از آهن که دارای قدرت جذب ضعیفی در بدن می باشند کمک بسیار مؤثری می کنند. این امر به ویژه برای افرادی که دارای رژیم غذایی گیاهی می باشند بسیار مفید می باشد زیر گوشت خود سرشار از آهن می باشد. در واقع، از این طریق ویتامین C می تواند به کاهش خطر کم خونی در افراد مستعد کمبود آهن کمک های بسیار مؤثری کند. بنابراین، توصیه می شود که اگر افراد دارای سطح آهن بسیار پائینی می باشند، با مصرف غذاهای غنی از ویتامین C و یا با استفاده از مکمل های سرشار از ویتامین مورد نظر بتوانند کمک بسیار مؤثری در راستای بهبود سطح آهن موجود در بدن خود کنند. تحقیقات انجام شده بر روی 65 کودک مبتلا به کمبود آهن، نشان داد که این افراد با مصرف ویتامین C توانستند در حد بسیار مطلوبی به کنترل کم خونی در بدن خود کمک و آن را بهبود دهند.

ویتامین C برای رشد، تکامل و ترمیم تمام بافت های بدن ضروری است. در بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله تشکیل کلاژن، جذب آهن، عملکرد مناسب سیستم ایمنی، بهبود زخم و حفظ غضروف، استخوان ها و دندان ها نقش دارد.  ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های بسیار مهمی است که می تواند از پوست و مو در برابر آسیب های ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد و هم چنین مواد شیمیایی سمی و آلاینده هایی از قبیل دود سیگار محافظت کند. رادیکال ‌های آزاد می‌ توانند در ایجاد بیماری‌ هایی از قبیل سرطان، بیماری ‌های قلبی و آرتریت و توسعه و پیشبرد آن ها نقش بسیار مهمی داشته باشند.  ویتامین C در بدن ذخیره نمی شود و مقدار اضافی آن دفع می شود، بنابراین افراد باید در جریان باشند که مصرف بیش از حد آن نگران کننده نیست. اما هم چنان مهم است که میزان استفاده افراد از حد بالای 2000 میلی گرم در روز تجاوز نکند تا بدین گونه از ناراحتی های  معده و اسهال و استفراغ و سرگیجه جلوگیری کنند.

ویتامین های محلول در آب باید به طور مداوم در رژیم غذایی برای حفظ سطح سلامتی فرد موجود باشند. افراد می بایست میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C را به صورت خام مصرف کنند یا آنها را با حداقل آب بپزند و با آب مصرف کنند تا مقداری از ویتامین محلول در آب موجود در آب پخت و پز را از دست ندهند. ویتامین C هم در غذا و هم به صورت قرص به راحتی جذب می شود و وقتی این دو با هم خورده شوند می توانند جذب آهن را افزایش دهند و بدین گونه از اختلالات و عوارضی از قبیل کم خونی و یا فقر آهن در بدن افراد جلوگیری کند. کمبود ویتامین C نسبتاً نادر است و عمدتاً در بزرگسالان مبتلا به سوء تغذیه دیده می شود. در موارد شدید، می تواند منجر به اسکوربوت شود که با ضعف، کم خونی، کبودی، خونریزی و لق شدن دندان ها مشخص می شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *